Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie wyrzutnią piłek przez AVR

maciek1221 31 Paź 2015 20:06 774 10
  • #1 31 Paź 2015 20:06
    maciek1221
    Poziom 18  

    Witam,
    wykonałem wyrzutnię piłek, która jest uruchamiana poprzez chwilowe wciśnięcie mikrowłącznika przez piłkę.
    Chciałbym to troszkę rozwinąć i dołożyć do tego wyświetlacz i diody, które spełnią funkcje:

    1)Diody:
    a) dioda zielona - urządzenie włączone
    b) dioda czerwona - silnik aktywny

    2) Wyświetlacz:
    a) po włączeniu wyświetli napis powitalny, następnie przejdzie w tryb oczekiwania,
    b) nie ma piłki, wyświetla napis 'czekam na piłkę',
    c) piłka wpada, uruchamia silnik i przez 5 sekund wyświetlany jest napis 'wyrzucono piłkę'.

    Czy jest sens bawić się w robienie układów na avr'ach, czy może od razu zakupić arduino i wyświetlacz do tego(wtedy wystarczy wgrać program?)? Moje doświadczenia z elektroniką to kilka projektów diy na mikrokontrolerach i naprawa płyt głównych w laptopach.
    Czy ktoś mógłby mnie poprowadzić, jak to zrobić? Z programowani (pisanie programów) jestem totalnie zielony, ale może dałoby się połączyć 2-3 programy już istniejące..

    Pozdrawiam.

    0 10
  • #2 31 Paź 2015 20:23
    linuxtorpeda
    Poziom 19  

    Jeśli chcesz szybko osiągnąć efekt, to myślę, że Arduino będzie dobrym wyborem - będziesz miał gotowy sprzęt i biblioteki ułatwiające tworzenie kodu.

    -1
  • #3 31 Paź 2015 21:00
    maciek1221
    Poziom 18  

    Ok, z tego co czytam w tym momencie, to na arduino jest dużo łatwiej.

    Załóżmy, że wybieram arduino, to jaki należy zrobić układ, który da radę sterować silnikiem wycieraczek (12V i duży amperaż)? Chodzi mi o jak najprostszy układ, silnik będzie tylko włączany, żadnych obrotów wstecznych, czy różnych prędkości... Te układy do sterowania silnikami, które oglądam, są albo strasznie nakombinowane, albo proste, ale dla silników max 0,6A...

    0
  • #5 01 Lis 2015 10:52
    treker
    Poziom 25  

    @maciek1221 również polecam w tej sytuacji Arduino. Ominiesz większość problemów związanych ze sprzętem i będziesz mógł zająć się oprogramowaniem swojego urządzenia.

    Wybrałeś już czujnik, którym wykrywasz obecność piłki?

    0
  • #6 01 Lis 2015 15:51
    maciek1221
    Poziom 18  

    Urządzenie działa w ten sposób:
    piłka zostaje wrzucona do wyrzutni, naciska na zapadkę z microswitchem i silnik zaczyna kręcić kołem, na którym jest ramię uderzające w piłkę. Po tym jak piłka zostaje wyrzucona, switch się rozłącza i silnik przestaje kręcić.
    W tej sytuacji widzę dwa rozwiązania:
    1) zostaję przy tym rozwiązaniu, switch wysyła informację arduino, a arduino wysyła sygnał silnikowi że ten ma się kręcić. Po wystrzeleniu piłki switch się rozłącza i daje sygnał arduino, że ma wyłączyć silnik. Wiem, że jest to dokładanie bezsensownej roboty, ale w końcu to inżynierka...

    2) zastępuję switch czujnikiem ruchu (widzę gotowe moduły na arduino): piłka mija czujnik, i silnik już zaczyna kręcić, gdy piłka wylatuje, wyłącza czujnik i silnik dopiero przestaje kręcić (wszystko odbywa się szybciej, bo silnik naciąga sprężynę jeszcze jak piłka toczy się na swoje miejsce).

    Główny problem jest taki, że od wczoraj przeszukuję inne fora i mało osób używa silnika od wycieraczek z arduino. Ja potrzebuję jakiegoś łatwego i nie koniecznie taniego rozwiązania, aby za pomocą arduino uruchamiać silnik, żadnych regulacji obrotów, kierunku itd.

    Kolejna sprawa jest taka, że nie mam pojęcia o programowaniu, jedyne kody jakie znam to html i jakieś proste programy w pascalu. Dlatego chciałbym się posłużyć gotowymi programami, które będzie trzeba przerobić w celu dostosowania do moich potrzeb.

    0
  • #7 02 Lis 2015 12:51
    emarcus
    Poziom 34  

    maciek1221 napisał:

    1) zostaję przy tym rozwiązaniu, switch wysyła informację arduino, a arduino wysyła sygnał silnikowi że ten ma się kręcić. Po wystrzeleniu piłki switch się rozłącza i daje sygnał arduino, że ma wyłączyć silnik. .


    NIE, To nie jest taki process. Od arduino (jezeli to musi by akurat arduino(?)) potrzebujesz załączyc prąd do silnika tylko na krótki moment. Gdy silnik ruszy, zwiera wewnętrzny kontakt [pracujący na krzywce], który trzyma załączony prąd do silnika aż do czasu wykonania pełnego obrotu wałka wyjściowego z korbą zabierakową. Wyłącznik na krzywce rozłącza obwód i silnik zatrymuje się kończąc cały cykl.
    Tak pracują zasilania wycieraczek we wszystkich nowszych pojazdach.
    Metoda ta pozwana zatrzymac silnik zawsze w tym samym miejscu (parkowanie), co nie jest bez znaczenia i w twoim projekcie.
    Czas załączenia a właściwie impuls może byc odmierzony wbudowanum w Arduino jednym z 3 timerów.
    Jeżeli zastosowałbyś inny silnik to takie rozwiącanie byłoby wskazane wykonac i zabudowac na wałku wyjściowym przekładni ślimakowej we własnym zakresie

    e marcus

    0
  • #8 02 Lis 2015 15:08
    373522
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 03 Lis 2015 11:20
    maciek1221
    Poziom 18  

    Cóż, już mam pewien pomysł, jak rozwiązać sterowanie za pomocą procesora. Dzięki za wasze propozycje.

    Skoro już rozmawiamy, to prosiłbym o podpowiedź - czy czujnik ruchu na podczerwień, zareaguje na ruch piłki?
    Chciałbym jakoś zastąpić ten microswitch i szukam najprostszego czujnika ruchu. Najlepiej do samodzielnego wykonania.

    0
  • #10 04 Lis 2015 06:09
    emarcus
    Poziom 34  

    maciek1221 napisał:



    Skoro już rozmawiamy, to prosiłbym o podpowiedź - czy czujnik ruchu na podczerwień, zareaguje na ruch piłki?
    Chciałbym jakoś zastąpić ten microswitch i szukam najprostszego czujnika ruchu. Najlepiej do samodzielnego wykonania.


    Jeżeli masz na myśli sensor PIR to nie będzie reagował na ruch piłki. Sensory te reagują na ruch ojektów emitujących ciepło, na przykład: ludzie, zwierzęta lub inne żywe organizmy dostatecznie duże. Nie reagują na muchy, ale kot albo pies może byc wykryty, co jest zresztą opcją do ustwienia czyłości układu.

    Po co własciwie jest ci potrzebny sensor ruchu(?)
    Czy nie wystatrczyłby sensor stwierdzający obecnośc piłki lub jej brak w obserwowanym miejscu. Są takie do nabycia (bardzo tanie) również IR na przykład: CNY70, OPB702, OPB742 itd. Jest tego bardzo dużo.
    Nie wszystkie jednak pracują jednakowo; niektóre mogą miec trudności z reakcją na nie gładką powierzchnią piłki, albo nie reagowac na kolor czarny etc.
    W zasadzie i takiego sensora nie potrzebujesz.

    Z twojego fragmentarycznego opisu wnioskuję że twoje 'urządzenie' jest mniej/wiecej podobne do tego z linku, choc trochę prymitywnego lecz pracującego (liczy się efekt) ...
    https://www.youtube.com/watch?v=BEvlHZKhlyM

    albo jego ulepszona versja (2):
    https://www.youtube.com/watch?v=_rUFY6fmUho

    Skoro chcesz to wyposażyc w processor (podnieśc do rangi "digital" albo "micropocessor controlled") obecnie te slogany stały się modne i stosowane niemal do wszystkigo, nawet w publicznych klozetach spłuczki, woda do mycia czy też suszarki do rąk; - wszystko jest 'automatic'; to możesz taki sensor zamontowac w pobliżu płytki służącej jako 'escapement' (kształtowa płytka w górnej części konstrukcji wypuszczająca tylko jedną piłkę z zasobnika) -patrz link Y/T video2. Zadaniem jego byłoby sygnalizowanie w przypadku braku piłek w zasobniku. Usprawnieniem i uzasadnieniem wykorzystania processora mogłay byc regulacja czasu pomiędzy wyrzucaniem piłek, lub też wykorzystanie zdalnego sterowania (pilota).

    e marcus

    0
  • #11 04 Lis 2015 07:53
    373522
    Użytkownik usunął konto