Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW - Jaki akumulator do alternatora 140A?

mangoeater 01 Mar 2016 14:31 2115 29
  • #1 01 Mar 2016 14:31
    mangoeater
    Poziom 6  

    Cześć. Jaki mogę maksymalnie duży akumulator wrzucić do furki jeśli mam alternator 140A? Chciałbym żeby miał dużo mocy, a jednocześnie chciałbym, aby alternator potrafił doładować akumulator do maxa. Z tego co słyszałem niedoładowywanie źle wpływa na akumulator.

    Dzięki.!

    0 29
  • #2 01 Mar 2016 14:57
    Setel
    Poziom 25  

    Każdy współczesny akumulator do samochodów osobowych będzie OK.

    0
  • #3 01 Mar 2016 15:02
    mangoeater
    Poziom 6  

    Oryginalnie instrukcja wskazuje 65ah. U mnie siedział 80ah. Troszkę zastanawiam się nad większym, głównie ze względu na rozruch. Np 90 ah? Czy nie ma sensu?

    0
  • #4 01 Mar 2016 15:19
    rafbid
    Poziom 32  

    1 Akumulatora nie dobiera się pod alternator tylko pod silnik lub wyposażenie.
    2 Mitem jest to że większy akumulator będzie nie doładowany liczy się bilans enegetyczny.

    mangoeater napisał:
    Chciałbym żeby miał dużo mocy
    Jedynym ograniczeniem jest rozmiar miejsca monatarzowego

    1
  • #5 01 Mar 2016 20:37
    mangoeater
    Poziom 6  

    1. Rozumiem, ze nie dobiera sie pod alternator na poczatku. Ale kiedy zastanawiasz sie nad wiekszym aku to jednak na altek chyba warto spojrzec.. ? Moja instrukcja wskazuje ze powinien tam siedziec 65ah, a ktos kiedys wsadzil 80ah - kupilem uzywany samochod. No i skoro instrukcja wskazuje, ze powinien byc np 65ah to idac Twoim tokiem rozumowania można wrzucic cokolwiek?

    2. Czy możesz rozwinąc kwestię "bilansu energetycznego"?

    0
  • #6 02 Mar 2016 00:09
    SQ9MEM
    Poziom 28  

    Napisz jaki to dokładnie model samochodu.

    0
  • #7 02 Mar 2016 08:28
    mangoeater
    Poziom 6  

    BMW E34 Touring 520iA ze wzmocnionym Alternatorem 140A

    0
  • #8 02 Mar 2016 10:22
    PEPE64
    Poziom 16  

    Jak masz miejsce to i 100Ah możesz wrzucić. Ja do opla Frontera musiałem zrobić stelaż pod Centra Futura 100Ah. Silnik 2.3td ale już trochę zjechany i jak nie dostanie porządnego kopa z aku, to kręci, kręci aż mniejsze aku padały, zwłaszcza zimą. Teraz (od dwóch lat) odpala bez problemu. Ale altka nie wymieniałem i profilaktycznie (żona wozi dzieci na krótkich odcinkach do szkoły) ładuję go raz na dwa tygodnie.

    0
  • #9 02 Mar 2016 10:39
    WędkarzStoLica
    Poziom 31  

    PEPE64 napisał:
    Jak masz miejsce to i 100Ah możesz wrzucić.
    A nawet większy.

    Czy to mały, czy duży aku, ilość pobranej z niego energii przy odpalaniu będzie taka sama.
    Zadaniem alternatora jest to uzupełnić i nie ma tu żadnej różnicy jakiej pojemności jest akumulator, nie ma też mowy o niedoładowaniu.

    Milion razy ten temat był poruszany i wraca jak bumerang :D

    1
  • #10 02 Mar 2016 10:59
    Xantix
    Poziom 40  

    mangoeater napisał:
    Cześć. Jaki mogę maksymalnie duży akumulator wrzucić do furki jeśli mam alternator 140A?

    Największy jaki ci się zmieści we wnęce na akumulator. Sam tak robię w swoim aucie - zawsze daje największy aku, jaki wchodzi we wnęke.

    mangoeater napisał:
    Z tego co słyszałem niedoładowywanie źle wpływa na akumulator.

    Jak masz sprawną instalację to o żadnym niedoładowaniu nie ma mowy.
    WędkarzStoLica napisał:
    Milion razy ten temat był poruszany i wraca jak bumerang

    I będzie zapewne wracał kolejny milion razy - chyba, że się w końcu niektórzy nauczą korzystać z wyszukiwarek... :)

    Dodano po 8 [minuty]:

    mangoeater napisał:
    2. Czy możesz rozwinąc kwestię "bilansu energetycznego"?

    Bilans energetyczny to różnica między energią dostarczoną do akumulatora a energią z niego pobraną - jeśli auto potrzebuje więcej energii niż dostarcza alternator to wtedy brakującą porcję energii dpostarcza akumulator i bilans jest ujemny. Jeśli alternator dostarcza więcej energii niż potrzebuje auto, to aku jest doładowywany nadwyżką i mamy dodatni bilans energetyczny.
    W praktyce jeśli masz sprawny alternator i instalację elektryczną to bilans energetyczny będzie zawsze dodatni.

    0
  • #11 02 Mar 2016 12:13
    PEPE64
    Poziom 16  

    @WędkarzStoLica, mówisz że nie ma mowy o niedoładowaniu. Dlaczego więc jak podłączam prostownik to kilka godzin ładuję prądem ok. 6A?

    0
  • #12 02 Mar 2016 12:21
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    mangoeater napisał:
    Jaki mogę maksymalnie duży akumulator wrzucić do furki

    Masz jakieś niefabryczne odbiorniki prądu?

    0
  • #13 02 Mar 2016 12:25
    WędkarzStoLica
    Poziom 31  

    PEPE64 napisał:
    @WędkarzStoLica, mówisz że nie ma mowy o niedoładowaniu. Dlaczego więc jak podłączam prostownik to kilka godzin ładuję prądem ok. 6A?
    A co ma piernik do wiatraka?

    A dlaczego ja nigdy nie musiałem ładować prostownikiem akumulatora? Pomimo tego że mam 'przewymiarowany' i to solidnie.

    0
  • #14 02 Mar 2016 12:26
    Xantix
    Poziom 40  

    PEPE64 napisał:
    Dlaczego więc jak podłączam prostownik to kilka godzin ładuję prądem ok. 6A?

    Dlatego chociażby, że zajechany i/lub zasiarczony akumulator może pobierać taki prąd mimo pełnego naładowania. Dodatkowo proste prostowniki same z siebie wymuszają przepływ dużego prądu przez akumulator (mają stosunkowo wysokie napięcie wyjściowe).
    Chcesz wiedzieć w jakim stanie jest akumulator? To zmierz mu napięcie w stanie spoczynku albo gęstość elektrolitu. Prawidłowe wartości dla naładowanego aku wynoszą około 12,6 V oraz 1,28 g/cm3.

    1
  • #15 02 Mar 2016 12:32
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    Xantix masz sieczkę to fakt.
    Czasami nowe akumulatory jak przychodzą to się pół dnia ładują bo prawie nie ma w nich łądunku.

    Z czystego samorozładowania a mają ok pół roku bo zawsze jest oznaczony miesiąc produkcji.


    Tak że prąd alternatora NIE MA ŻADNEGO WPŁYWU na pojemność akumulatora.
    Za to wpływ ma iloś ponadprogramowych odbiorników czerpiących prąd 24h/ dobe.

    0
  • #16 02 Mar 2016 12:44
    PEPE64
    Poziom 16  

    @Xantix, ja to wszystko wiem. Akumulator ma dwa lata. Trzyma prąd i napięcie w normie. Chciałem udowodnić tylko, że: długie grzanie świec, kręcenie czasem kilkanaście sekund i jazda dwa razy dziennie 3 km, nie wyrównuje bilansu energetycznego dla 100Ah. Jeśli jednego dnia naładuję, a następnego znów podłączę, to nie pobiera prądu ładowania. Ale po dwóch tygodniach już tak. Odbiorniki jakie są włączane podczas jazdy to światła, dmuchawa i wycieraczki szyb w razie potrzeby. Upływu prądu na postoju też nie ma. Gęstości elektrolitu nie sprawdzę bo to wersja bezobsługowa z zaklejoną klapką. Pozdrawiam.

    0
  • #17 02 Mar 2016 12:49
    WędkarzStoLica
    Poziom 31  

    PEPE64 napisał:
    Chciałem udowodnić tylko, że: długie grzanie świec, kręcenie czasem kilkanaście sekund i jazda dwa razy dziennie 3 km, nie wyrównuje bilansu energetycznego dla 100Ah.
    Masz na myśli akumulator 100Ah?

    Gdy akumulator będzie mniejszy, to będzie doładowany? :D

    Zrozum jedno, że ilość pobranej energii będzie taka sama zawsze, niezależnie od pojemności akumulatora i nie ma absolutnie żadnej różnicy, że alternator będzie musiał uzupełnić tę stratę w większym akumulatorze. Mały akumulator tak samo będzie niedoładowany :!: Z tą różnicą, że któregoś dnia może zabraknąć prądu :D Gdy ten większy jeszcze odpali.

    1
  • #18 02 Mar 2016 12:58
    Xantix
    Poziom 40  

    DJ ANNUS napisał:
    Xantix masz sieczkę to fakt.

    Kolego do mnie uderzasz? A co się konkretnie nie podoba? Możesz przybliżyć mi swoje uwagi? Bo sieczka to dość ogólne sformułowanie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    PEPE64 napisał:
    Chciałem udowodnić tylko, że: długie grzanie świec, kręcenie czasem kilkanaście sekund i jazda dwa razy dziennie 3 km, nie wyrównuje bilansu energetycznego dla 100Ah.

    A dla 50 Ah wyrówna? Możesz to wykazać? Bo moim zdaniem jakoś nie ma tu związku.

    Dodano po 5 [minuty]:

    DJ ANNUS napisał:
    Czasami nowe akumulatory jak przychodzą to się pół dnia ładują bo prawie nie ma w nich łądunku.

    Z czystego samorozładowania a mają ok pół roku bo zawsze jest oznaczony miesiąc produkcji.


    To jakieś dobre akumulatory kolega kupuje jak po pół roku i nie ma w nich ani krzty ładunku. W ciągniku rolniczym mam jakieś akumulator bodajże Akcela i po zimowym postoju (4-5 miesięcy) brakuje mu zaledwie jakieś 15% ładunku. Nowy i dobry akumulator kwasowy nie ulegnie całkowitemu rozładowaniu po pół roku.

    0
  • #19 02 Mar 2016 13:14
    rafbid
    Poziom 32  

    PEPE64 napisał:
    Chciałem udowodnić tylko, że: długie grzanie świec, kręcenie czasem kilkanaście sekund i jazda dwa razy dziennie 3 km, nie wyrównuje bilansu energetycznego dla 100Ah. Jeśli jednego dnia naładuję, a następnego znów podłączę, to nie pobiera prądu ładowania. Ale po dwóch tygodniach już tak.
    Mamy butelkę 5 litrów wody każdego dnia odlewamy z niej 100ml po dziesięciu dniach do uzupełnienia braku trzeba dolać jeden litr wody. Mamy butelkę 10 litrów każdego dnia odlewamy z niej 100ml wody po dziesięciu dniach do uzupełnienia braku trzeba dolać jeden litr wody mimo że butelka ma dwa razy większą pojemność

    0
  • #20 02 Mar 2016 13:26
    mangoeater
    Poziom 6  

    Ale się dyskusja zrobiła. :)

    DJ ANNUS napisał:
    Masz jakieś niefabryczne odbiorniki prądu?


    Witaj. W modelu który posiadam producent montował alternatory 80A i według instrukcji dawał akumulator 65aH. Wersje z końcówki produkcji miały wzmocnione alternatory 140A, ale ich instrukcja też wskazywała na akumulatory 65aH. Niektóre katalogi (centra, Varta itp) proponują 70, 72, 75ah. Ja w swoim miałem 80ah (kupiłem używaną furę). Ale nie wiem ile ta 80-ka miała lat i dlaczego padła. Mam ten wóz od miesiąca.

    W swoim aucie mam radio, komputer pokładowy, klimatronic 2strefy, elektryka szyb, lusterek, zamka, szyberdach, centralny, automatyczna regulacja poziomu witeł, halogeny, 3 światło stop. To chyba wszystko z głównych elementów.

    Od siebie czasami podłączam telefon do ładowania z zapalniczki. Nic więcej nie będę raczej montował.

    Samochodem jeżdżę na krótkich dystansach w mieście (2 razy w tygodniu może) i raz w miesiącu trasa około 150 km. Dużo nie jeżdzę samochodem.

    0
  • #21 02 Mar 2016 14:16
    rafbid
    Poziom 32  

    mangoeater napisał:
    Ale się dyskusja zrobiła.
    Tyle wysiłku kosztuje tępienie mitów by nawrócić jedną duszę.
    mangoeater napisał:
    . Ale nie wiem ile ta 80-ka miała lat
    Masz kod na akumulatorze YMxDDxx

    Y - rok
    M - miesiac
    DD - dzień


    Gdzie miesiące to
    A - styczneń
    B - luty
    C - marzec
    ....
    L - grudzień


    Sprawdza się tylko w akumulatorach centry po 2004 roku
    mangoeater napisał:
    i dlaczego padła
    Warto by zobaczyć jak wygląda w środku.

    0
  • #22 02 Mar 2016 14:38
    mangoeater
    Poziom 6  

    To znaczy to były raczej retoryczne domysly.

    Aku rozladowal sie po 4 dniach bez odpalania. Podlaczenie go pod kompa na wylaczonym silniku wyssalo wszystko. Aku jest wypukly na bokach. Mysle ze nie ma sensu sprawdzac ile ma lat ;)

    0
  • #23 02 Mar 2016 15:19
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    mangoeater napisał:
    W swoim aucie mam radio, komputer pokładowy, klimatronic 2strefy, elektryka szyb, lusterek, zamka, szyberdach, centralny, automatyczna regulacja poziomu witeł, halogeny, 3 światło stop. To chyba wszystko z głównych elementów.

    To mnie nie obchodzi, mnie obchodzi dodatkowy alarm , centrala LPG, fikuśne radio , wzmacniacz dodatkowy, jakieś dodatkowe lampki.........

    0
  • #24 02 Mar 2016 15:23
    rafbid
    Poziom 32  

    mangoeater napisał:
    To znaczy to były raczej retoryczne domysly.
    Ale pomagają wyłapać jakieś nie domagania instalacji. Przy wymianie akumulatora warto sprawdzić napięcie ładowania czy nie jest za wysokie albo za niskie i pobór na postoju aby nie okazało się że na miesiąc lub dwa nowy akumulator odmówi współpracy.

    1
  • #25 02 Mar 2016 16:41
    mangoeater
    Poziom 6  

    DJ ANNUS

    Nic poza standardowym wyposazeniem nie mam.

    Ładowanie dotychczas bylo ok. Przez ponad miesiac nie mialem z nim problemow. Nic. Dopiero ostatnie dni dobily aku.

    0
  • #26 02 Mar 2016 17:47
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    To masz do wyboru 65Ah lub 70Ah .

    0
  • #27 02 Mar 2016 19:05
    kris8888
    Poziom 28  

    WędkarzStoLica napisał:

    Zrozum jedno, że ilość pobranej energii będzie taka sama zawsze, niezależnie od pojemności akumulatora i nie ma absolutnie żadnej różnicy, że alternator będzie musiał uzupełnić tę stratę w większym akumulatorze. Mały akumulator tak samo będzie niedoładowany :!: Z tą różnicą, że któregoś dnia może zabraknąć prądu :D Gdy ten większy jeszcze odpali.


    Ja dodam jeszcze, że mały akumulator po normalnym rozruchu silnika straci przykładowo około 40% swojego maksymalnego ładunku, duży tylko 10%. Akumulatory rozruchowe nie lubią wielu cykli głębokiego rozładowania, nie są do tego skonstruowane, odbija się to negatywnie na ich żywotności. Lepiej mieć więc duży akumulator, żeby nie dopuszczać do jego nadmiernego, procentowo, rozładowania. A trzeba też pamiętać, że niska temperatura jeszcze bardziej ogranicza maksymalny, użyteczny ładunek akumulatora.
    W obydwu przypadkach alternator oczywiście bez problemu uzupełni ładunek w akumulatorze po rozruchu.
    Ktoś pytał dlaczego zwykłym prostownikiem 6A trzeba ładować akumulator np. pół dnia. Nie wiem czy ktokolwiek sprawdzał jaki jest prąd ładowania w samochodzie tuż po rozruchu. Ja to sobie sprawdziłem, i zaraz po rozruchu silnika, przy 14,4V na zaciskach sprawnego 72Ah akumulatora prąd wynosi kilkanaście do nawet 20A. Przy czym dość szybko, po paru minutach spada do kilku amperów. Prąd maksymalny ładowania pewnie zależy też od pojemności akumulatora (powierzchni czynnej płyt). Dlatego moim zdaniem kilka minut jazdy, lub nawet pracy silnika na postoju wystarczy, żeby uzupełnić to co stracił akumulator po rozruchu silnika. Warunek to minimum 14,4V na zaciskach i to również na wolnych obrotach przy włączonych odbiornikach prądu.
    Do samochodu możnaby pewnie wsadzić i 200Ah akumulator, tylko jest pewna granica, kiedy ekonomicznie jest to uzasadnione, a poza tym taki akumulator już nieźle waży. Powierzchnia czynna płyt tak dużego akumulatora jest spora i początkowy impuls prądu ładowania tuż po rozruchu może być też dużo większy.
    Moim zdaniem akumulator powinno dobierać się przede wszystkim adekwatnie do energii jaką potrzebuje rozrusznik, żeby uruchomić silnik danego typu. Ewentualnie można uwzględnić odbiorniki, które pożerają prąd po wyłączeniu silnika jeśli samochód będzie długo nieużywany.

    0
  • #28 03 Mar 2016 11:16
    mangoeater
    Poziom 6  

    Dziekuje za pomoc. Zrezygnowalem z opcji kupowania wiekszego akumulatora. Wlozylem tam 80ah 700A. Czyli troche lepszy niż siedzial.

    Mam nadzieje, ze dobrze postąpilem :)

    0
  • #29 03 Mar 2016 11:19
    WędkarzStoLica
    Poziom 31  

    mangoeater napisał:
    Zrezygnowalem z opcji kupowania wiekszego akumulatora.


    Czym się kierowałeś przy zmianie decyzji? Jeśli można wiedzieć :)

    Nie wyspałem się i jakoś mi uciekło ;/ Widzę że zakupiłeś sporą krowę - bardzo dobry wybór, 89Ah będzie wystarczający, większy do normalnego użytkowania nie jest potrzebny.

    0
  • #30 03 Mar 2016 13:26
    mangoeater
    Poziom 6  

    Wybacz. Pomyliłem się przy pisaniu. Kupiłem 80ah/700A

    To nie była zmiana decyzji. Po prostu zastanawiałem sie nad sensem wrzucania tam jeszcze czegoś wiekszego.

    Ale po przeczytaniu postow i po realnym spojrzeniu na sprawe uznalem, ze skoro pomimo wiekszego alternatora producent i tak zaleca 65ah, a ja mialem 80ah to i tak juz duzo wiecej. Dopoki nie znam samochodu jak wlasnej kieszeni nie bede wydziwial. :)

    0