Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

dobranie paneli do akumulatorów

roadtransport 25 Kwi 2016 08:39 3180 44
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 25 Kwi 2016 08:52
    KarasPL
    Poziom 13  

    Waga aku ponad 30kg.szt. Co to za kamper?

    0
  • Relpol
  • #3 25 Kwi 2016 09:10
    roadtransport
    Poziom 4  

    MB 608, ładownosc ok 2,2 tony wiec spokojnie te 250kg uniesie

    Dodano po 7 [minuty]:

    w jakiego typu solary lepiej zainwestowac mono czy polikrystaliczne? miejsce użytkowania bedzie oczywiscie bardzo zmienne, od norwegii do maroka, z tym ze norwegia latem a maroko zima, wiec tego slonca bedzie sporo

    0
  • Pomocny post
    #4 25 Kwi 2016 09:22
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Przetwornicę dobierasz niezależnie od posiadanych solarów do planowanego obciążenia.
    Regulator dobierasz do ilości paneli.
    Panele do pojemności akumulatorów, planowanego zużycia lub okresu użytkowania. Więcej paneli, to samowystarczalność od marca do listopada, a mniej to od kwietnia do września.
    Zwykle ludziom wystarczy w kamperze 200W i 100Ah. Po co Ci aż tyle? Co zamierzasz uruchamiać? Klimatyzacja stacjonarna?

    Nie mieszaj używanych i nowych akumulatorów. To się nie opłaca i wprowadza zagrożenie pożarem.

    0
  • #5 25 Kwi 2016 09:35
    roadtransport
    Poziom 4  

    lodówka kompresorowa (jeszcze nie wiem ile ma), oświetlenie LED, audio (radio samochodowe), pompa wodna (fiamma aqua 8 pobiera 1,4 A), ładowanie telefonów, wyciag (wiatrak nad kuchenka) bedzie na 12V reszta urządzen raczej na 230V czyli laptopy, , sprzety kuchenne (blender, młynek), sporadycznie elektonarzedzia (szlifierka etc okolo 800W) czyli jest potrzebna dosc porzadna przetwornica
    regulator - miałem dotychczas MPTT Tracer 30A i nie uciagał szlifierki (ale tam było tylko 200AH bateri i 2x 180W panele)

    0
  • Pomocny post
    #6 25 Kwi 2016 09:50
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Na to co wymieniłeś wystarczy panel 200W i akumulator 100Ah. Chyba że chcesz cały dzień szlifować, to odpowiednio więcej.
    Przetwornica jakiej potrzebujesz to tania 200W jeśli nie będziesz zasilał blendera, młynka i szlifierki.
    Jeśli blender i młynek to przeskakujesz na kilka razy droższą przetwornicę sinusoidalną o mocy nominalnej x1,5 moc nominalna urządzenia które chcesz podłączyć. W przypadku gdybyś się upierał na podłączenie szlifierki, to dorzuć jeszcze 1-2 tysiące zł na przetwornicę sinus 1200-1500W. Być może taniej będzie wozić agregat?

    Regulator Tracer nie ma za zadanie zasilać szlifierki i gwarantuję że u mnie szlifierka 1500W ruszy nawet w instalacji z Tracerem 10A. Malo tego. Zadziała nawet bez regulatora. Zgadnij jak to zrobię.

    2
  • #7 25 Kwi 2016 10:27
    roadtransport
    Poziom 4  

    jeden aku 100Ah zdecydowanie nie wystarcza, 2 takie aku wraz z 2 solarami, każdy po 180W i Tracerem 30A dawały rade w hiszpani ale bez lodówki, chce miec zapas energi cały rok dlatego wieksza ilosc aku, moge wstawic tez na poczatek tylko te 4 nowe i zobaczyc jak to bedzie smigac w pochmurne dni

    0
  • Pomocny post
    #8 25 Kwi 2016 10:35
    KarasPL
    Poziom 13  

    Pytanie może ile masz miejsca na dachu i od tego zacznij. Ja mam obecnie 310W na dachu i aku pokładowe 2 x 100ah. Do tego tracer 20A i przetwornica sinus 1500W. Lodówka kompresorowa na napięcie sieciowe. W ciągu dnia mikrofala, czasami jakieś elektronarzędzia, laptop tv i inne. Prądu starczało.
    Może już miałeś lipne te solary i aku dlatego tak brakowało prądu? Co prawda jak słońce zniknie na cały dzień to i u mnie brakowało, ale tutaj ile byś nie dał solarów to nic to nie da. Lepiej agregat....

    0
  • #9 25 Kwi 2016 10:49
    roadtransport
    Poziom 4  

    miejsce na dachu sporo bo jest na całosci bagaznik, w poprzednim aucie panele były nowe a baterie kilkuletnie ale były w bdb stanie - exide gel - rewelacje ale super drogie
    tym razem zalezy mi zeby pradu nie brakowało

    0
  • Pomocny post
    #10 25 Kwi 2016 11:00
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Energii brakowało bo akumulatory były niedoładowane czy w pełni naładowane, ale zbyt mała pojemność? Objawy są podobne, ale sposób rozwiązania problemu będzie całkowicie różny.

    0
  • #11 26 Kwi 2016 10:05
    roadtransport
    Poziom 4  

    nie, no po zamontowaniu tych 2 paneli i regulatora energi brakowało tylko przy korzystaniu z elektronarzedzi, ale wtedy to chyba raczej regulator to odcinał. wtedy nie używałem też lodówki

    Dodano po 2 [minuty]:

    chodzi o to żeby zbudować mocny zestaw i jesli bede przenosił sie z kampera do mieszkania np w domu, to zeby można go było używac. wiadomo im wieksza pojemnosc akumulatorów tym na wiecej tego prądu starczy, ale trzeba je tez rozsadnie ładować (żeby nie były nie doładowane),
    dlaczego nie radzisz łaczyc nowych i używanych bateri?

    0
  • #12 26 Kwi 2016 11:28
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Regulator nie miał co odcinać, bo on nie służy do zasilania elektronarzędzi a do ładowania akumulatora. Nie podłącza się do regulatora nic innego niż akumulator i panele. Zapomnij o tym że w instrukcji regulatora jest żaróweczka na schemacie.
    Zatem dalej nie wiemy czy akumulatory niedoładowane, czy za małe.
    Łączenie nowych i używanych akumulatorów to ryzyko gazowania i przegrzewania się jednego z nich. Wszyscy producenci kamperów zabraniają takiego postępowania.

    0
  • #13 26 Kwi 2016 19:00
    roadtransport
    Poziom 4  

    przez regulator miałem puszczone wszystkie odbiorniki, dokładnie przez żarówke - czyli tak jak powinno sie to montowac, Tracer jest na tyle pożadnym regulatore, ze mogłem obserwowac na panelu wyswietlacza (dodatek do tracera) jaki mam pobor, napiecie aku, ile amper ładowania, saldo itp
    było to praktyczne i chciałbym zeby tym razem tez tak było

    0
  • #14 27 Kwi 2016 10:08
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Tak myślałem. Ta żarówka w regulatorze, czyli wyjście z obciążenia nie służy do zasilania wiertarek. To jest do sterowania oświetleniem i działa podobnie jak automat zmierzchowy. Wyłącza zasilanie po określonym czasie od kiedy panele przestaną dawać energię.
    Testowałem Tracera i wiem jak to działa.

    Podłącz przetwornicę i odbiorniki do akumulatora, z pominięciem regulatora!

    0
  • #15 27 Kwi 2016 11:29
    roadtransport
    Poziom 4  

    jesli podłącze odbiorniki z pominięciem regulatora to czy na kontrolerze bedzie możliwy odczyt funkcji o których pisałem?

    0
  • #16 27 Kwi 2016 12:56
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Pośrednio tak. Bezpośrednio nie.
    Kiedy załączysz duży odbiornik energii, to spadnie napięcie na akumulatorze. Jeśli jest słonecznie i regulator się nudził, to po wykryciu spadku zacznie ładować akumulator uzupełniając energię. Dokładnie nie pamiętam na ile dokładnie Tracer pokazuje te dane.

    Mam tak w kamperze, ale z innym regulatorem. Kiedy mając już całkowicie naładowany akumulator, w dzień włączę wszystkie żarówki, to moc oddawana przez regulator (i wyświetlana przez komputerek regulatora) wynosi mniej więcej tyle, co pobór energii przez odbiorniki. Jednak w przypadku kiedy jest pochmurno lub moc pobierana przekracza maksymalną regulatora lub paneli, to oczywiście pokaże tyle co daje regulator.

    0
  • #17 29 Kwi 2016 10:14
    roadtransport
    Poziom 4  

    ok, wiele rzeczy sie juz rozwiązało, jak np. podłączenie elektronarzędzi pod regulator - to było błędem. Obecnie uśredniłem moje planowane lokalizacje (norwegia i hiszpania) i wg SMA sunny design Web i chce to zaprojektowac na nasłonecznienie w polsce - (ok 1kw/m2 panelu)
    jakiej mocy potrzebuje panele na 400 Ah przy zamontowanych panelach na płasko?

    Moderowany przez Krzysztof Reszka:

    Proszę poprawić pisownię , interpunkcję i jednostki miar.
    3.1.13. Dbaj o poprawność językową, zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości, które trudno jest przeczytać i zrozumieć co druga strona miała tak naprawdę na myśli.

    0
  • #18 29 Kwi 2016 20:31
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Większość ma 100Ah i 200W. Tyle wystarczy na kamperowanie latem.
    Trudno powiedzieć ile Tobie wystarczy. Zacznij od mniejszej instalacji i sobie potem powiększysz. Chyba że od razu nastawiasz się na klimatyzację, to weź 800-1500 W. :-)

    0
  • #19 29 Kwi 2016 22:56
    roadtransport
    Poziom 4  

    rozumiem, ale w mojej sytuacji kamperuje caly rok i chce miec zapas pradu równiez w pochmurne dni w norwegi gdzie tego nasłonecznienia nie ma tak duzo. kupujac panele i regulator, chce dobrac zestaw od razu mocniejszy, zeby nie musiec wymieniac go po dwóch miesiacach albo dokładac paneli bedac gdzies w trasie
    u mnie juz nastapiła redukcja - z 8 na 4 baterie

    0
  • #20 28 Maj 2016 18:06
    roadtransport
    Poziom 4  

    jaka jest róznica pomiedzy regulatorem tracer 4210 RN a 4214 BN?

    Czy może mi ktos polecić jakies panele o mocy 240W oraz inverter na pełnym sinusie 1500W?

    0
  • #21 28 Maj 2016 22:53
    JacekTorun
    Poziom 17  

    Jako inwerter polecam jakiś używany UPS. Sam używam SIMLINE 1600 (1000w realnie da się wyjąć)
    Ten UPS jest na transformatorze, więc pracuje cicho. Zasilany niestety 36V, więc dwa regulatory 24+12V, a dla ciebie lepiej na 48V, lub 24V. (na 24V są słabsze 600-800W)
    Zaletą UPS-a była cena, używany był za 240zł, ale jak jest ich mało to wołają nawet 450.
    (nie polecam UPS 2,7KW które są tanie (399zł), ale one mocno hałasują, bo mają wentylator, mam też wątpliwość co do tej mocy, no i pobierają ~80w w stanie czuwania.)
    Inwertery sinusoidalne pobierają więcej mocy w trybie czuwania, mój z tego co pamiętam ~30W.

    Paneli dał bym 4x240W, lub 6x180W, koniecznie MONO !, one lepiej działają przy dużym kącie padania promieni słonecznych. Przy płaskim ustawieniu panele dadzą max 40% mocy znamionowej, a polikrystaliczne tylko 25%.
    Jak możesz pomyśl o jakichś panelach na boku kampera (ale to by musiały być elastyczne) W Norwegii sprawdzą się dużo lepiej niż te na dachu. Moim zdaniem 2 szt 100W na boku trochę by pomogło, zwłaszcza jeśli słonce jest nisko nad horyzontem.

    Szlifierkę kątową zmienić na mniejszą 500W i wtedy inwerter na 24V ~1050-800VA by wystarczył. Grzałka do wody podłączana bezpośrednio do akumulatorów i mniejszy inwerter pobiera mniej mocy w trybie czuwania.

    1
  • #22 29 Maj 2016 03:44
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    roadtransport napisał:
    jaka jest róznica pomiedzy regulatorem tracer 4210 RN a 4214 BN?

    Czy może mi ktos polecić jakies panele o mocy 240W oraz inverter na pełnym sinusie 1500W?

    Polecam ten inwerter. 10W w trybie czuwania. Cichy - wentylator nie chodzi bez potrzeby. 93% sprawności rzeczywiste, a nie marketingowe. 12V. 5 kg. 1500W nominalna. 3000W chwilowa. Używam taki sam o mniejszej mocy.
    http://votronic.de/index.php/en/products2/sine-inverters/standard-version/smi-1500-st-nvs
    Panele dowolne. Jeśli masz duży zapas ładowności, to szklane, a jak nie masz to elastyczne.
    4210 będzie za duży do paneli 240W. Weź mniejszy lub od razu więcej paneli.
    4214 to ponoć nowa wersja. Testowałem tylko ta starą.
    W UPS bym się nie pchał. Wady: upierdliwość pamiętania o wyłączeniu obwodów 230V z UPS przed podłączeniem zewnętrznego zasilania z agregatu lub sieci, brak funkcji automatycznego wyłączenia, brak automatycznego włączania po wykryciu obciążenia, hałas, duże straty, 20 kg cięższy przy tej mocy. Zaleta to 10x niższa cena. Porównuję konkretny sprzęt, który mam "na stanie".

    Dodano po 14 [minuty]:

    JacekTorun napisał:
    dał bym 4x240W, lub 6x180W, koniecznie MONO !, one lepiej działają przy dużym kącie padania promieni słonecznych. Przy płaskim ustawieniu panele dadzą max 40% mocy znamionowej, a polikrystaliczne tylko 25%.
    Jak możesz pomyśl o jakichś panelach na boku kampera (ale to by musiały być elastyczne) W Norwegii sprawdzą się dużo lepiej niż te na dachu. Moim zdaniem 2 szt 100W na boku trochę by pomogło, zwłaszcza jeśli słonce jest nisko nad horyzontem.

    Szlifierkę kątową zmienić na mniejszą 500W i wtedy inwerter na 24V ~1050-800VA by wystarczył. Grzałka do wody podłączana bezpośrednio do akumulatorów i mniejszy inwerter pobiera mniej mocy w trybie czuwania.

    Mam mono, a także CIGS. Jedne i drugie dają za dużo energii przy przewymiarowaniu. Liczy się cena i masa.
    Nie ma sensu przewymiarować na zimę, bo dzień jest za krótki nawet jeśli zamontujesz je na ścianie. Lepiej wziąć agregat.
    Grzałka do wody podpięta do akumulatorów wyklucza użycie zwykłego termostatu - zagotowanie wody w zbiorniku i wybuch. Podpinając przez inwerter możesz użyć zwykłych, tanich urządzeń na 230V. Ile kosztują grzałki na 12V? Czym chcesz je włączać i czym sterować?

    0
  • #23 29 Maj 2016 11:40
    roadtransport
    Poziom 4  

    panele dowolne - czyli mono czy poli?
    JacekToruń sugeruje Mono ze wzgledu na większą moc zamontowanych na płasko .
    W kamperze nie bedzie tracera chyba ze ręczny mechanizm - czyli stawianie ich pod kątem w stronę słońca podczas parkowania ale nie licze na bardzi duze zwiększenie mocy dzięki temu

    chciałbym zeby instalacja miała 12V wiec nie wiem jak do tego dobrac UPSa - czy są też 12 voltowe?
    nie ukrywam ze róznica cenowa jest dla mnie w tym wyborze istotna - bo ten inverter który podesłał Jan_Werbinski jest konketną investycją.
    Z tej szlifierki to juz po czasie widze ze trzeba zrezygnowac - za duże wymagania prądowe ale pojawił się też pomysł boilera - tylko pytanie czy na 12V czy na 230V?

    0
  • #24 29 Maj 2016 22:53
    hostii
    Poziom 22  

    JacekTorun napisał:
    (nie polecam UPS 2,7KW które są tanie (399zł), ale one mocno hałasują, bo mają wentylator, mam też wątpliwość co do tej mocy, no i pobierają ~80w w stanie czuwania.)


    Widzę że piszesz co czymś czego nie miałeś i piszesz NIE prawdę... Ja mam taki UPS APC 2,7kW i bez najmniejszego problemu tą moc wyciskasz, wszystko na tym UPS działa oprócz pralki (zmywarki, żelasko, czajnik ....) warunkiem oczywiście nie przekraczanie mocy UPS. Pobór w stanie czuwania 40W i przy pobieraniu mocy więcej niż 50% ciągłej zalecany wentylator na transformatory. Ja tak miałem i żyleta 1,5 roku bez zająknięcia poza tym że żonka włączyła czajnik bezprzewodowy i ekspres do kawy- wiadomo OFF. Ale UPS ma zimy start to bez problemu wszystko stawia na nogi. Taki UPS kosztuje 500zł za inwerter używany który teraz mam 4kW 2000zł (nowy 3500) więc różnica ogromna...

    Co do samochodu polecam tylko instalacje 12V żeby w razie czego podładować aku z samochodowego alternatora np. w czasie jazdy, jeden mocny przekaźnik sprawę załatwi tylko trzeba pamiętać o przekrojach kabli, bo potrzeba spore, chyba że moce będą niewielkie, ale zwrócić na to szczególną uwagę.

    Do campera wybierz panele jak największej mocy w zależności do powierzchni, zapłacisz więcej ale z dwóch paneli będziesz miał prawie 600W a cigsów będziesz musiał mieć 5 i są szklane co wiadomo nie służy transportu..

    0
  • #25 30 Maj 2016 09:04
    roadtransport
    Poziom 4  

    przepraszam ale nie do końca rozumiem jak na podstawie UPSa miałbym zbudowac system zasialania urządzeń na 230V w kamperze z akumulatorów 12V. jak miałbybyć zasilany taki UPS z moich bateri?

    Ile watt solarów byłoby potrzebne żeby zasilić 400Ah bateri?

    0
  • #26 30 Maj 2016 11:14
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Do zasilania urzadzeń przemyśl sprawę i kup małego Votronica. Ja tak mam i działa świetnie. Pobór mocy urządzeń 230V nigdy nie przekroczył 200W, a zwykle jest 40-100W. Policz porządnie ile Ci trzeba tej mocy, bo masz tendencję do przesady.
    Zacznij od solara 200W, regulator MPPT, akumulator standardowy AGM 90-100Ah i inwerter sinusoidalny małej mocy. Możesz użyć zestawu, który poleciłem, albo szukać innego.
    Do zasilania szlifierek itp kup osobny inwerter - tutaj możesz zaryzykować coś z chińskich albo nawet 40kg UPS jeśli to ma być okazyjnie. Chociaż może lepiej byłoby po prostu kupić agregat i nie upierać się na zasilaniu słonecznym?
    Mając ten zestaw z solarem 200W sprawdź go przez roku lub dwa i wtedy zrobisz modyfikacje. Na razie to sam nie wiesz czego chcesz. Tak będzie taniej, niż kupowanie niepotrzebnych paneli i sprzętu.
    Do 400Ah akumulatorów 12W (4,8kWh pojemności) zakładając że rozładujesz je codziennie do 75% (zużyjesz 1,2kWh) i chcesz je naładować codziennie do pełna w maju z solarów ułożonych płasko potrzebujesz 300W paneli. Opieram się tutaj na średnich osiągach z mojej instalacji stacjonarnej w tym miesiącu. Jeśli rozładujesz do końca to 1200W paneli.
    Jedyne urządzenie warte tak dużych nakładów na solary w kamperze to klimatyzacja i kamperowanie na dziko.

    No to liczmy przykładowe składniki bez sprawdzenia czy pasują.
    6 paneli szklanych mono z Modernhome 200W 4800 zł 84 kg
    Cztery regulatory Tracer 3210a 2000 zł 8,5 kg
    Cztery akumulatory 100Ah to 3500 zł i 120 kg.
    I już mamy 10300 zł oraz 212,5 kg.
    Teraz inwerter. Wolisz tani UPS za kilkaset zł 40 kg czy inwerter za 6000 i 5kg? :D

    Nie znam kamperowego regulatora na 1200 W 12V. Największe to ok 480W. Potem trzeba już zwiększać napięcie akumulatorów i zaczynają się duże problemy. To znaczy że musisz mieć część instalacji 12V, a część 24 lub 48V. Zestaw 1200W nie będzie ze sobą działał w przypadku równoległego połączenia regulatorów, bo one zgłupieją zakłócane regulatorem obok. Chyba że PWM, ale wtedy tracisz 30% energii, co przy takiej instalacji ma znaczenie.
    Same kłopoty. Ja bym dał sobie spokój z tak dużą instalacją i poprzestał na mniejszej.

    0
  • #27 30 Maj 2016 12:35
    hostii
    Poziom 22  

    Jan_Werbinski napisał:
    Chociaż może lepiej byłoby po prostu kupić agregat


    Dokładnie mała instalacja na 12V + agregat dwusuwowy za 300zł (moc ok 750W) i będzie dobrze. Ja taki agregat mam,rzadko używam, ale jego plusem jest to że jest cichy w porównaniu do innych i mobilny.Na działce jak nie było prądu odstawiłem 20m od chaty i praktycznie nie słychać

    0
  • #28 30 Maj 2016 22:03
    roadtransport
    Poziom 4  

    bardzo dziękuje za naświetlenie i realne spojrzenie na tę sprawe. Z pewnością bardzo dużo w tym racji jak chodzi o skłonności do przesady. Nie mniej jeszcze dla pewnośći zaczynam liczyć te Waty i myśleć co jest możliwe a co nie
    a więc:

    Lodówka - na 12V jest bardzo droga i niewygodna więc może pójść w kompresorową na 230V - tutaj musiałby pójść inverter na pelnym sinusie
    Boiler - zastanawiam sie czy wystarczy mocy na podgrzanie wody w ilosci wystarczającej do prysznica dla 2 osob za pomoca solarów - zamiast isc w gazowe rozwiązania. Tak czy siak boilery na 230V są zazwyczaj 1500W co jest dość sporym zapotrzebowaniem na inverter
    pozostałe potrzeby sa raczej niewielkie - pompa wody na 12V, oświetlenie, ładowanie laptopa, telefonów i blender kuchenny

    mam miejsce na dachu na 2-3 solary (160x80 czy coś podobnego)

    0
  • #29 30 Maj 2016 23:20
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Ciepła woda i ogrzewanie - proponuję Truma Combi 6 lub 4. Sama woda to bojler Trumy. Solary nie zagrzeją wody zimą i jesienią, kiedy będziesz chciał mieć gorący prysznic. Latem zagrzeją, ale wtedy wystarczy woda lekko ciepła. Grzanie wody prądem z solarów w kamperze to rzecz niespotykana, bo to bez sensu.
    Mała lodówka kompresorowa i wysokiej klasy inwerter z małym poborem mocy bez obciążenia to dobra droga. Są udane wdrożenia tego pomysłu.
    Masz miejsce tylko na 450W solarów.

    0
  • #30 02 Cze 2016 10:31
    roadtransport
    Poziom 4  

    truma combi niestety przekracza mój budżet. Nie jest dla mnie oczywiste ktore lodówki domowe są kompresorowa - bo chyba nie wszystkie. W dodatku przy opisie lodówek spotyka się częściej zużycie prądu roczne niż jednostkowe.
    znalazłem atrakcyjne cenowo solary Bosha monokrystaliczne 275W.
    Na razie spróbuje pójść w coś takiego i zobacze jak się to sprawdzi.
    Hosti - jaki masz agregat - cichy i mały za 300zl?

    0