Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

właczenie swiatel w samochodzie po zapaleniu silnika

Kymp 07 Jul 2005 10:44 3701 11
Relpol
  • #1
    Kymp
    Level 2  
    Witam! Chcialbym zrobic układ ktory wlaczy swiatla w samochodzie po zapaleniu silnika. Myslalem zeby podlaczyc czujnik napiecia na 13,5V do alternatora, ktory by po naładowaniu alternatora (13,5V) właczyl by swiatła. Macie moze jakies pomysyl jak to dokladnie zrobic ?Elemnty itp.
  • Relpol
  • Helpful post
    #2
    Wlodek83
    Level 17  
    A moze przekaznik - plus pod wlacznik zaplonu (stacyjka) a minus pod czujnik cisnienia oleju. Sposob najprostszy tylko ze jak ci nie trzyma cisnienia oleju i czasami kontrolka blysnie (np. bardzo male obroty) to swiatla by zgasly. Mozna by zrobic uklad ktory by podtrzymal napiecie przekaznika na 2-3 sekundy w tym czasie.
    Albo jeszcze mozna wlaczyc pod kontrolke ladowania - przecierz ona tez sie wylacza po zapaleniu silnika - pod warunkiem ze wszystko masz sprawne.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #3
    nom
    Level 23  
    Kymp wrote:
    Myslalem zeby podlaczyc czujnik napiecia na 13,5V do alternatora, ktory by po naładowaniu alternatora (13,5V) właczyl by swiatła.


    A jak napięcie spadnie poniżej 13,5V?
    Można podłaczyć do kontrolki ciśnienia oleju, jeżeli taka jest, ale na przekaźniku trzeba zrobić układ podtrzymania (bo może silnik zgasnąć podczas jazdy w nocy), dobrze jest wysterować przekaźnika z jakimś opóźnieniem kilku sekundowym.
    Wszystko zależy od tego jaki masz samochód, rozwiązań moze być sporo.
  • Helpful post
    #4
    sivex
    Level 27  
    Najprosciej jest zalozyc przekaznik jednym biegunem cewki pod zaplon a drugim pod rozrusznik. Mozesz to zrobic przy stacyjce. Dzieki temu swiatla zapala sie przy przekreceniu stacyjki (nawet jak w twoim aucie swiatelka swieca sie w oryginale nawet po wylaczeniu stacyjki), nastepnie zgasna na okres rozuchu auta i potem zapala sie znowu.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Aha. Moze sie zdarzyc ze stacyjka zalacza przekaznik rozrusznika wiec trzeba sie wpiac za przekaznikiem. Chodzi poprostu o to by na przewodzie byla masa w ktora przechodzi przez cewke rozrusznika w stanie jego spoczynku.

    pozdro
  • #5
    mczapski
    Level 39  
    Onegdaj firma o nazwie APE oferowała gotowe rozwiązania. Teraz nie potrafię powiedzieć. Ale jakby trochę pomyśleć to da się zrobić.
  • #6
    Kymp
    Level 2  
    No z podlaczniem sie do ktores z kontrolek to dobry pomysl, pokombinuje troche i zobacze. Jak zrobie to napsize. Dzieki i pozdro
  • #7
    abkark
    Level 11  
    Ja bym proponował podłączyć się pod kontrolkę, a najlepiej krańcówkę hamulca ręcznego pod warunkiem jednak, że go się używa. :sm23:
  • #8
    Kymp
    Level 2  
    No reczny akurat jest sprawny i jest w uzyciu, sprawdze pod ktora kontrolke bede mogl sie podpiac. heh Pozdro
  • #9
    abkark
    Level 11  
    Ja u siebie zrobiłem jednak coś innego.
    Mianowicie włączyłem równolegle na styki przełącznika świateł buzer 12V(jest jednak warunek, że światła mijania włączają siędopiero po stacyjce)

    No i oczywiście przełącznik do wyłączenia buzera. (opcja lato/zima) :wink:
  • #10
    nom
    Level 23  
    abkark wrote:
    Ja u siebie zrobiłem jednak coś innego.
    :wink:


    W fabii buzer jest fabryczny, czyli jak wylaczysz stacyjke i wyciagniesz kluczyk a potem otworzysz drzwi to slychac buzer. Przy czym po wylaczeniu silnika swieca tylko swiatla postojowe (pomimo, ze przelacznik swiatel jest ustawiony na swiatla mijania), podobno taka jest logika VW. Co ciekawe po pol godzinie jak nie wylaczy sie tych swiatel postojowych to komputer samochodu i tak automatycznie jest wylaczy. :-)
    Podobnie kazde uzadzenie pozostawione wlaczone w samochodzi (swiatelko wewnetrzne czy radio).
  • #11
    Piotr Wójtowicz
    Level 11  
    He he, a ja bym jednak spróbował poszukać takiego przewodziku "Opel" (niebiesko biały) podajacego zasilanie z alternatora na kontrolkę ładowania, przecież kontrolka gaśnie po zapaleniu silnika i stabilizacji napiecia. U mnie działa już dosyć długi czas i w zimie nie mam problemów, na lato robisz odcięcie sterowanie przekażnika :)

    Wojtek_82
  • #12
    robball
    Level 21  
    Ja mam układ o zbliżonej funkcjonalności, to znaczy wyłączający oświetlenie zewnętrzne, z wyjątkiem świateł postojowych, na czas rozruchu silnika. Układ banalny - jeden przekaźnik przełączny, jego cewka podłączona między masę a wyjście na rozrusznik przy stacyjce. Przy uruchamianiu rozrusznika przekaźnik załącza się, jego styki rozłączają przewód podający masę na wszystkie przekaźniki świateł w centralce -> przekaźniki muszą puścić i światła gasną.