Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uniwersalny i prosty włącznik swiateł w samochodach

dasior591 06 May 2007 11:33 6796 25
  • Od jakiegoś czasu miałem zamiar zbudować włącznik świateł, lecz oglądając większość schematów stwierdziłem ze mają za dużo elementów, a poza tym nie umiem jeszcze robić płytek drukowanych, więc powstał schemat prostego i uniwersalnego włącznika. Całość zbudowana jest jedynie na przekaźnikach samochodowych wiec każdy, nawet początkujący złoży go bez problemu
    Powstały dwie wersje tego projektu:
    1. Podstawowa, w której światła po prostu uruchamiają sie po włożeniu kluczyka do stacyjki (na czas działania rozrusznika wyłączają się)
    2. Bardziej rozbudowana, w której można ręcznie wyłączać światła z ich oryginalnego włącznika, gdy je wyłączymy sygnalizuje nam o tym dioda abyśmy nie zapomnieli ich z powrotem włączyć. Dioda się przydaje gdyż czasem odruchowo mamy zamiar uruchomić światła (po uruchomieniu silnika), a wtedy je wyłączmy. Ja narazie nie montuje drugiej wersji, żeby przypadkiem nie wyłączyć sobie świateł podczas dnia, zamontuje za jakiś czas.
    Układ działa w Oplu Astrze a niedługo montuje w Hondzie Shuttle.

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    dasior591
    Level 16  
    Offline 
    dasior591 wrote 267 posts with rating 19, helped 6 times. Live in city Poznań. Been with us since 2005 year.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    adamlen1
    Level 16  
    Witam całkiem prosta i funkcjonalna konstrukcja. Ciekawy pomysł, ja zastosowałem coś prostszego, jeżeli są nie zaświecone światła to świeci się czerwona dioda. A co do schematu, to raczej masz źle zaznaczone diody przy przekaźnikach, bo tak jak teraz to raczej zwarcie nastąpi.
    Pozdro
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #3
    Popak
    Moderator on vacation ...
    Witam

    Ostatnio to jakaś plaga na te wyłączniki świateł :| Ludzie opanujcie się ileż to można.
    Ja jutro zamieszczę jak podłączyć rezystorek do diody Led i też to będzie DIY!!!
    A co do tematy schemat to ja też mogę narysować w paincie i zamieścić na elce. Przedstawił byś fotki urządzenia i może jak to wygląda w samochodzie.
    Ehhhh elektroda już kompletnie schodzi na .......... :(

    Pozdrawiam :|
  • #4
    rdt
    Level 25  
    jest jeszcze jedno ale -musisz mieć możliwość pozostawienia światła postojowego bez kluczyka w stacyjce bo tego wymaga kodeks drogowy - wystarczy mały przełącznik jeszcze jeden wstawic - no i popraw te diody
  • #5
    freesam
    Level 12  
    A mnie gryzie kierunek diod przy cewkach styczników - czy one nie powinny byc zamontowane odwrotnie??
  • #6
    dasior591
    Level 16  
    Poprawiłem diody. Przepraszam za błąd. Zdjęcia będą jak zamontuje w hondzie bo astra jest nie moja i nie będę miał okazji zrobić fotek.
    A co do postojowych to racja nie zwróciłem na to uwagi, ale chyba każdy umie wstawić przełącznik dodatkowy. :D

    Pozdrawiam
  • #7
    rdt
    Level 25  
    tylko ze nie każdy o tyum pamięta - choć swoją deoga nigdy w zyciu mi na to nikt nie zwracał uwagi - ani przy kontroli ani przy przeglądzie - ale jest tak ze trzeba
  • #8
    chrisi
    Level 16  
    piszesz ze diody nie sa obowiazkowe,jednak sa bo uszkodzisz sterownik i radio wysokim napieciem ,ale pomysl dobry
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    Shajen
    Level 12  
    Znając powiedzenie "Polak potrafi" to niedługo będzie DIY z włącznikiem świateł podłączonym do radaru i światła się będą włączać wtedy gdy na drodze będzie policja:D

    Co do schematu to dla mnie bomba, nie jest zaskomplikowany bo i po co marnować czas na mikroprocesory
  • #11
    MACIEK_M
    Level 28  
    -> eltom,
    w twoim rozwiązaniu jak włączysz "długie" to brzęczyk też będzie działał, na nocne jazdy nie do wytrzymania.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    ferdeka
    Level 14  
    Witam też mam pomysła... w zależności od konstrukci instalacji samochodowej, musze narysować schemat ale wygląda to tak, jeden przekażnik na dwa obwody, bo ja tylko tyle potrzebuję jeden tranzystor pare oporów elko, i potecjometr-dla ustalenia czasu załączenia przekażnika. do zasilenia wystarczą dwa przewody+z zapłonu i masa, zapomniałem dorysować do R1 C100-470mikro jako czas załanczania przekażnika https://obrazki.elektroda.pl/77_1178468256.jpg
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    dasior591
    Level 16  
    Nie podaje sztywno 12v tylko po stacyjce. Chyba że chodzi o inny przekaźnik. Chętnie pomogę lecz proszę o jaśniejsze wypowiedzi/pytania.
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    lukaszlukasz
    Level 11  
    Witam,

    MACIEK_M wrote:
    -> eltom,
    w twoim rozwiązaniu jak włączysz "długie" to brzęczyk też będzie działał, na nocne jazdy nie do wytrzymania.


    Nie będzie działał brzęczyk bo razem ze światłami długimi bedą palić się świtła mijania. Przynajmniej w moim aucie tak jest.

    Pozdrawiam.
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    ferdeka
    Level 14  
    na przekażnik idzie nap. zasilające z zapłonu,jeśli podasz takie nap. to układ napewno zadziała, zasilanie przekażnika ma mały prąd więc zbytnio nie obciążysz zapłony
  • #21
    Pikolini
    Level 19  
    Jeszcze jest prostszy patent. Widziałem to u gościa w Sprinterze.
    Odczep zasilania przekaźnika świateł ( ten co idzie od stacyjki do włącznika świateł) podłącza się do obwodu kontrolki ładowania (alternator).
    Po przekręceniu kluczyka światła się nie palą, dopiero gdy zgaśnie kontrolka ładowania (silnik pracuje ) światła się zapalają.

    Wystarczy zrobić obejście jednym kabelkiem. Można dodać włącznik aby dało się uruchomić światła przy wyłączonym silniku - czasem się przydaje.
    Działanie świateł pozycyjnych i drogowych pozostaje niezmienione.
  • #22
    pir1
    Level 13  
    A może by tak zupełnie uprościć.
    Większość samochodów posiada w instalacji przewód, na którym pojawia się plus po przekręceniu stacyjki i zanika w czasie rozruchu (taki przewód dostępny może być w wiązce dochodzącej do radia).
    Wpinamy zwykły przekaźnik: styki równolegle w obwód świateł mijania a cewkę do tego przwodu i masy.
    Światła zapalają się po przekręceniu stacyjki i gasną na czas rozruchu.
    W samochodach gdzie nie ma takiego przwodu cewkę przekaźnika podłączam do plusa po stacyjce i przewodu sterującego cewką rozrusznika.
    W tym wypadku w czasie rozruchu na cewce przekaźnika pojawiają się z dwóch stron plusy - przekaźnik wyłącza się, światła na czas rozruchu gasną.
    Pamiętać należy o dodatkowym wyłączniku na światła pozycyjne, ale to nie problem.
    Pamiętajmy im mniej elektroniki tym układ jest bardziej bezawaryjny.
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    pir1
    Level 13  
    Słuszna uwaga Eltom.
    Poplątałem dwa rozwiązania, które stosowałem.
    Dwa przekaźniki (jeden na światła mijania, drugi na światła pozycyje) jeśli równolegle.
    Jeden przekaźnik szeregowo w przewód doprowadzający napięcie do fabrycznego przełącznika świateł i dodatkowo równolegle do styków przekaźnika włącznik świateł pozycyjnych (aby można było szybko wrócić do układu fabrycznego i załączyć światła pozycyjne bez stacyjki).
    Dzięki za uwagę.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    rubin714
    Level 15  
    Proponuję coś, co podobno jest stosowane w autach szwedzkich - światła zapalają się samoczynnie (przy odp. ustawieniu wyłącznika) - kiedy alternator "załapie", bo tak to ma jeszcze trudniej.