Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Siłownik (centralnego zamka) do otwierania drzwi meblowych

13 Wrz 2016 18:35 1161 12
  • Poziom 5  
    Witam

    Noszę się z zamiarem wykonania systemu uchylania drzwi meblowych szafy z zastosowaniem siłownikami centralnego zamka.
    Zamysł jest taki, że po wciśnięciu mikro włącznika uchylają się drzwi szafy, które następnie ręcznie można otworzyć. Uchył drzwi następuje tak długo jak długo jest wciśnięty przycisk. Zamysł jest ten spowodowany ze względu, że całe drzwi na froncie będą z lustra pozbawione klamek/uchwytów. Żeby nie palcować lustra (odpada zastosowanie tiponów) muszą się te drzwi uchylać od środka tak by móc złapać za ich tylną część. Szafa będzie posiadać 3 drzwi o wymiarach 300x2400, 300x2400 i 600x2400mm). Na każde drzwi jeden włącznik. Poczytałem trochę postów i wywnioskowałem, że niestety silniki do centralnych zamków stosowanych w samochodach się nie nadają ze względu iż praca jest przystopowana na krótkie podanie napięcia (0,5-0,75sec). Jeżeli to prawda czy jesteście w stanie mi pomóc w rozwiązaniu problemu? Jak można rozwiązać i za pomocą czego wykonać otwieranie takich drzwi jeżeli faktycznie siłowniki te odpadają do takiego zastosowania? Chciałbym to wykonać jak najtańszym rozwiązaniem (dlatego w wstępnej wersji wybrałem siłowniki centralnego zamka). Niestety mam zielone pojęcie w dziedzinie elektroniki i urządzeń, które chciałbym choć o trochę poszerzyć na przykładzie mojego zapotrzebowania.
    Mam również nadzieje, że temat zamieściłem w dobrym miejscu.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 29  
    Można również zastosować serwo modelarskie. Jest to bardzo mały, ale wydajny silnik z dużym przełożeniem i dużą siłą.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 5  
    jaszto: Zamykanie poprzez zawiasy z samodomykiem. Żadnych uchwytów nawet po wewnętrznej stronie. Wystarczy mi brzeg drzwi by je zamknąć. Czy mógłbyś rozwinąć co bym potrzebował do wykonania takiego rozwiązania?
    kwazar: Jak połączyć wszystko aby po wciśnięciu mikro włącznika orczyk (+cięgno) wypychałby drzwi szafy na przynajmniej 4-5cm a po jego zwolnieniu orczyk wracał na swoje miejsce (zamknięcie drzwi). Jakich dodatkowych urządzeń/elementów prócz serwa bym potrzebował?
    Czy serwo modelarskie jest w stanie wypchnąć drzwi gdzie są zastosowane zawiasy z samodomykiem, czy ma taką moc? Jak w takich urządzeniach regulować kąt wychylenia orczyka żeby dostosować do potrzeb?
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Serwomechanizmy są bardzo mocne, standardowo mają obrót 60° lub 90°, przy szerokości impulsu od 1-2 ms.
    Jednak można je sterować impulsami od 0,5 ms do nawet 3 ms. Wtedy mają kąt obrotu 170°, lub nawet 270°.
    Myślę, że nie ma potrzeby abym opisywał jak one działają. Poczytaj w internecie o tym, jest tego bardzo dużo. Np. tu:

    https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=...zmy%2F&usg=AFQjCNGBZJaJYaNZ5cd6xOzGBVYsrJHThQ

    lub tu:

    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT2217.pdf

    https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=...1e.pdf&usg=AFQjCNFVwTE_LvQ_GSdU4WQcvLBQzK0xRQ

    A zacząć należy od tego:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Serwomechanizm

    Po prostu wpisz do wyszukiwarki słowo "serwomechanizm" i poczytaj.
    Dużo było różnych przykładów wykorzystania serwomechanizmów w starszych numerach EdW. Możesz poszukać również na elportal.pl
  • Poziom 38  
    Najprostsze rozwiązanie na siłownikach centralnego zamka.Siłownik master/z krańcówkami/.
    Cykl pracy.
    Siłownik zaparkowany
    Podanie napięcia na siłownik powoduje jego wysunięcie. Po osiągnięciu pełnego wysuwu/ krańcówka/ zmiana obrotów silnika, zaparkowanie/ krańcówka/.

    Można też zamiast krańcówek wykorzystać wzrost prądu po zatrzymaniu silnika.
  • Poziom 5  
    Dziękuje za odpowiedzi. Rozeznałem się trochę na necie odnośnie proponowanych propozycji.
    Zrodziło się kilka pytań których nie jestem pewien czy dobrze je rozumiem.
    Serwa modelarskie mają trzy przewody: jeden masa, drugi zasilanie i trzeci sygnał.
    Czy aby zadziało serwo (ruch orczyka) poprzez włączenie włącznika poniższe podpięcie przewodów jest poprawne?
    Czy serwa z aukcji z linkach poniżej dadzą sobie radę z odepchnięciem drzwi? W przypadku niewystarczającej odległości jaką pokonuje orczyk zastosowałbym przedłużkę na orczyku i cięgno, które by odpychało drzwi.
    Kąt ruchu serw można regulować wbudowanym potencjometrem?
    Na jakie parametry muszę zwrócić uwagę przy doborze zasilacza? Jakie to musiały być wartości?
    Siłownik (centralnego zamka) do otwierania drzwi meblowych
    http://allegro.pl/tower-pro-sg-5010-serwo-modelarskie-i6375485318.html
    http://allegro.pl/redox-l360-serwo-modelarskie-i6332161539.html

    Co do elektromagnesu:
    Jaki rodzaj elektromagnesu i magnesu musiałbym użyć oby odepchnąć drzwi na odległość 2-4cm? Mniejsza odległość odepchnięcia drzwi wiąże się z potrzebą większej siły ponieważ elektromagnes w szafie i magnes na drzwiach musi znajdować się bliżej zawiasów aby dał oczekiwany rezultat.
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Oczywiście lepszy będzie ten z większym momentem, czyli ten droższy.
    Na Twoim schemacie nie ma sterownika serwa.
    Kup sobie takie coś:
    https://sklep.avt.pl/avt1605.html

    A tu zobacz jak to działa:
    https://www.youtube.com/watch?v=mkBJhac1hZY

    Zamiast tej zworki z filmu zastosuj wyłącznik.

    Jeżeli będziesz musiał zastosować przedłużkę to tym bardziej weź to mocniejsze.
    Czym dłuższe ramię, tym będzie słabsze serwo.
    To mocniejsze, które podałeś ma około 6 kg*cm, czyli na orczyku o długości 1 cm możesz zawiesić 6 kg.
    Jeżeli jednak wydłużysz orczyk dwa razy czyli do 2 cm, to uciągnie wtedy 3 kg.
  • Poziom 38  
    Reasumując, siłownik od centralnego zamka jest mocniejszy i mechanicznie trwalszy.

    Mogę udostępnić elektromagnesy do prób ale ich nie widzę w tym zastosowaniu.
  • Poziom 5  
    Podsumowując rozwiązanie z serwami modelarskimi w zastosowaniu szafy 3-drzwiowej koszt:
    3x serwo modelarskie + koszt przesyłki około 93zł
    3x sterownik + koszt przesyłki 80zł
    3x włączniki + koszt wysyłki 15
    Przewodów i innych nie liczę
    W sumie daje nam to około 188zł

    Jeszcze chciałbym rozeznać się w temacie siłowników centralnej zamka.
    Koszt takiego to 9-15zł za sztukę z czego ja już mam 2 gdzie koszt już u mnie spada. do max 20zł za zakup trzeciej sztuki + 15zł za włączniki.

    Zbigniew 400: opisałeś propozycję lecz nie do końca ją rozumiem czy podana przez Ciebie propozycja daje ciągłe napięcie na siłownik. Czy mógłbyś bardziej rozwinąć działanie i co dokładnie miałbym zastosować?

    Zastanawiam się jeszcze czy nie prościej było zastosować jakiegoś przekaźnika czasowego, który podawałby napięcie w czasie 0,5-0,75sec po naciśnięciu włącznika po tym czasie by odcinał napięcie co dałoby w rezultacie wysunięcie siłownika. Po przestaniu podawania napięcia siłownik domykał się sam poprzez nacisk drzwi przy zamykaniu ponieważ siłownik bez napięcia jest podatny na ruch. Jeżeli czas ten byłby niedostateczny na reakcje aby chwycić drzwi (jeszcze tego nie przetestowałem) może użyć jakiś przekaźnik czasowy impulsowy aby podawać impulsy napięcia co pewien czas? Jeżeli uważacie, że takie rozwiązanie miało by sens, czy jesteście w stanie podać jakie konkretne przekaźniki które by spełniały możliwość regulacji pojedynczego podania napięcia w czasie 0,5 -1,0 sec oraz taki aby te napięcie podawać impulsowo co 0,5 - 1,0 sec. Szukałem trochę na necie i albo nie trafiam na takie lub nieumiejętnie pojmuje ich opisy.
  • Poziom 38  
    Opisuję jeszcze raz.
    Siłownik master/ z krańcówkami/.
    1.Siłownik zaparkowany.
    2.Podajemy napięcie z przycisku na przekażnik z samopodtrzymaniem, siłownik idzie do przodu, przekażnik zostaje wyłączony krańcówką z chwilą osiągnięcia pozycji otwarte.
    3.Układ opóżniający włącza przekażnik z samopodtrzymaniem w kierunku parkowanie, przekażnik zostaje wyłączony krańcówką po osiągnięciu pozycji parkowanie.
    4.Koniec cyklu pracy.

    Cofanie mechaniczne siłownika wymaga znacznej siły, nie jestem pewien czy drzwi dadzą radę.
  • Poziom 5  
    Po dłuższej nieobecność ze względu na odsunięcie projektu na jakiś czas oraz po przeanalizowaniu i przetestowaniu rozwiązałem problem z zastosowaniem siłowników centralnego zamka 8kg z skokiem 19mm. "Schemat" podłączenia w załączniku. Jestem laikiem więc schemat nie jest pewnie zgodny z obowiązującymi normami ale myślę, że będzie zrozumiały.
    Legenda:
    S - siłowniki - jeden przypada na 1 drzwi
    T - przekaźnik czasowy aby wyłączać napięcie na siłowniku po osiągnięciu maksymalnego uchyłu drzwi (czas dobrany poprzez praktyczne testy) Ustawiony czas w moim przypadku to 0,8 sekundy. Przekaźnik zastosowany w celu wyeliminowania możliwości nadużywania podawanego napięcia na siłownik (ciągłe podawanie napięcia spali siłownik). Teoretycznie można było ten element ominąć i regulować czas podawania napięcie poprzez wizualną weryfikację uchylenia drzwi, czyli jak długo chcemy aby siłownik miał napięcie tak długo trzymamy wciśnięty włącznik.
    P - przekaźniki

    Byłem skłonny również spróbować z serwami modelarskimi lecz wybrałem tańszą opcję (siłowniki już miałem, więc jeden koszt mniej).
    Kosztorys:
    3x włączniki = 2,40zł
    3x podstawka pod przekaźnik = 0zł - już miałem
    3x przekaźnik = 24zł
    1x przekaźnik czasowy = 0zł - również już posiadałem (ogólnie koszt max do 80zł)
    3x siłownik = również miałem a koszt to 20-60zł
    Zasilacz = ? testowałem na prostowniku i jestem teraz przed zakupem zasilacza 12V 4A cena za np ZI-1 F&F Pabianice to około 160-250zł (zależy gdzie)
    Kable / przewody = 0zł - już miałem
    Oczywiście w/w koszt jest na moim przykładzie.

    To chyba by było na tyle w temacie więc zamykam.

    Dziękuję wszystkim za udzielane rady. Pozdrawiam.