Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Brama przycięła samochód, Nice Moby s60

NotSoNice 27 Sty 2017 19:45 1050 13
  • #1 27 Sty 2017 19:45
    NotSoNice
    Poziom 3  

    Miałam niemiłą sytuację. Podczas wyjazdu na teren ogrodzonym z bramą skrzydlową Nice Moby S60 prawe skrzydło cofnęło się i uderzyło w mój samochód. Nie miałam zamiaru dochodzić odszkodowania, ale jako że korzystam z parkingu często zgłosiłam zdarzenie zarządcy. Teren jest ustalany żwirem, nie odśnieżony, brama często nie zamyka się ani nie otwiera całkowicie bo ciąga ze sobą żwir a w zimie też śnieg. Zarządca terenu obiecał wezwać dzisiaj serwis, ale jakie było moje zdziwienie gdy dzisiaj kiedy przyjechał serwis teren wokół bramy został oczyszczony ze śniegu a żwir został wybrany ok 5 z wysokości. Teren wokół fotokomórek odśnieżony a Pan serwisant stwierdził, że brama nie mogła mnie uderzyć, bo nie ma mechanizmu zwrotnego, a fotokomórki (2 pary) działają i niemożliwe jest aby nie zadziałały wczoraj.
    Uszkodzenie jest małe, ale zachowanie zarządcy, który stwierdził że samochód uszkodziłam pod blokiem - a mieszkam w domu, po prostu mnie oburzyła.
    Stąd pytanie do znawców?
    W jaki sposób należy w zimie dbać o fotokomórki, czy na ich działanie wpływa zalegający śnieg?
    Mam wrażenie że zarządca nie dopełnił obowiązków. Skoro wszystko było ok to po co czyścił wszystko przed przyjazdem serwisu, skoro od początku zimy parking nie był ani razu odśnieżony?
    Może na automatyce się nie znam, ale jak dla mnie nie ma urządzeń niezawodnych. Zwłaszcza jak jest minus kilkanaście stopni.

    Moderowany przez Marek J.:

    Proszę dokładnie określić model automatyki a konkretnie centrali. Siłowniki moby istnieją w wersji na 230V AC oraz 24V DC. Są stosowane różne centrale sterujące z różniącymi się niejednokrotnie funkcjami i ustawieniami. Pomoże to w rozwiązaniu problemu i ograniczy niektóre błędne w tym konkretnym przypadku odpowiedzi.

    0 13
  • #2 27 Sty 2017 20:00
    marek216

    Poziom 43  

    Objaśniam, bo widzę że Pani nie ma pojęcia jak działają fotokomórki.

    Jeśli elementy optyczne byłby przysypane śniegiem, zachlapane, zakryte w inny sposób byłaby przerwana "łączność optyczna" obwód pozostaje otwarty więc nie ma możliwości aby brama się z powyższych powodów zamknęła.

    Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że brama napotkała opór i skrzydło delikatnie się cofnęło. Należy się przy tym zastanowić czy wjazd w czasie pracy bramy jest rozsądnym posunięciem, nawet na przejazd kolejowy można wjechać dopiero jak szlabany są podniesione i zatrzymane (wtedy też gasną sygnalizatory) - ciekawe dlaczego tak to ustalono?

    0
  • #3 27 Sty 2017 20:36
    NotSoNice
    Poziom 3  

    Rozumiem. Staram się nie wjeżdżać, kiedy bramą się otwiera, ale problem leży w tym, że ta brama notorycznie nie otwiera się do końca, nie otwiera się całkowicie a korzysta z niej wiele osób i często zdarza się że ja podjeżdża mnie a ktoś naciśnie swój pilot i bramą wykonuje ruch odwrotny.
    Interesuje mnie też na jakiej wysokości powinny być właściwie umieszczone fotokomórki i w jakim czasie reagują. Mam wrażenie, że dopiero na drugiej fotokomórce czujnik jak już stanęłam, bo nie wiedziałam co mam robić, "złapał" mój samochód.
    No i nadal czy ktoś da sobie rękę uciąć że fotokomórka zawsze zadziała?
    Pozdrawiam

    0
  • #4 27 Sty 2017 20:42
    marek216

    Poziom 43  

    NotSoNice napisał:
    Interesuje mnie też na jakiej wysokości powinny być właściwie umieszczone fotokomórki

    Tak aby samochód przecinał wiązkę.
    NotSoNice napisał:
    czy ktoś da sobie rękę uciąć że fotokomórka zawsze zadziała?

    To tylko elektronika, ale albo działa albo nie. w tym przypadku jak nie działa to brama będzie zawsze otwarta.

    0
  • #5 27 Sty 2017 21:07
    NotSoNice
    Poziom 3  

    No ale w takim razie równie dobrze przy zamykającej się bramie może nie zareagować na samochód albo zrobić to z opóźnieniem. Zastanawiam się czy mozliwe że skoro jest ustawiony czas reakcji a bramą nie była całkowicie otwarta bo ograniczały ja zaspy śniegu to ten czas reakcji na samochód był za długi, ale w normalnych warunkach spokojnie bym przejechała. Dodam, że samochody tego dnia wjeżdżamy dosłownie na styk więc nawet niewielki ruch zwrotny mógł być decydujący.
    Rozumiem że taka bramą nie wie że nie otworzyła się do końca i ile?

    Dodano po 1 [minuty]:

    A tak a propozycję to tej bramie częściej się zdarza że nie chce się otworzyć

    0
  • #6 27 Sty 2017 21:09
    marek216

    Poziom 43  

    NotSoNice napisał:
    No ale w takim razie równie dobrze przy zamykającej się bramie może nie zareagować na samochód albo zrobić to z opóźnieniem.


    Dwie prośby:
    1. przeczytać jeszcze raz to co napisałem
    2. jeśli to co napisałem nie jest zrozumiałem pozostaje sięgnąć do instrukcji

    NotSoNice napisał:
    Zastanawiam się czy mozliwe że skoro jest ustawiony czas reakcji a bramą nie była całkowicie otwarta bo ograniczały ja zaspy śniegu to ten czas reakcji na samochód był za długi,


    Czas otwarcia jest liczony tylko przy zamkniętym obwodzie fotokomórek - czyli jeśli nie ma między nim samochodu.

    Mam wrażenie, że rozmawiam ze ślepym o kolorach.

    0
  • #7 27 Sty 2017 21:20
    NotSoNice
    Poziom 3  

    No to właśnie się nie zrozumieliśmy. Ja się pytam czy reakcja zmiany kierunku ruchu w razie wyczucia samochodu w trakcie zamykania jest natychmiastowa. Przeczytałam instrukcje i tam w zasadzie nie ma nic na ten temat.

    0
  • #8 27 Sty 2017 21:22
    grzechotnik
    Poziom 23  

    NotSoNice napisał:
    korzysta z niej wiele osób i często zdarza się że ja podjeżdża mnie a ktoś naciśnie swój pilot i bramą wykonuje ruch odwrotny.


    Proponuję uruchomić/włączyć funkcję tzw zespół mieszkaniowy.

    0
  • #9 27 Sty 2017 21:55
    marek216

    Poziom 43  

    NotSoNice napisał:
    Ja się pytam czy reakcja zmiany kierunku ruchu w razie wyczucia samochodu w trakcie zamykania jest natychmiastowa.


    Tak. Trzeba pamiętać jednak o niewielkiej bezwładności mechanizmu.

    0
  • #10 27 Sty 2017 22:30
    Fest3r
    Poziom 13  

    Nie wiem dokładnie jak jest w nice ale u innych producentów w centralach pierwszeństwo przed fotokomórką ma system przeciążeniowy.
    W tym konkretnym wypadku jak się domyślam było tak, że brama się jeszcze otwierała, wjechało auto a w tym czasie brama napotkała opór w postaci żwiru/śniegu i zadziałał system przeciążeniowy, który ma pierwszeństwo przed fotokomórkami.

    Moderowany przez Marek J.:

    Do tego momentu się zgadzam...


    Elektronika zachowała się prawidłowo, centrala wyczuła opór i zmieniła kierunek ruchu skrzydeł na przeciwny czyli zamykanie mimo tego, że pomiędzy fotokomórkami było auto.
    Moderowany przez Marek J.:

    Tutaj już nie. W momencie zadziałania przeciążeniówki siłowniki zatrzymują się, ale nie powinny wykonać rewersu jeżeli ustawienia fotokomórek blokują ruch w danym kierunku. Mógł nastąpić ruch bezwładnościowy skrzydeł z powodu luzów na zawiasach czy mocowaniach.


    Wg mnie nie można jednoznacznie ocenić kto ponosi winę za to zdarzenie. Na pewno po części winna jest osoba odpowiedzialna za odśnieżanie terenu wokół bramy jeśli to zalegający śnieg spowodował zadziałanie systemu przeciążeniowego.

    Inna sprawa to ustawienie sterowania bramą dla wielu użytkowników...

    Moderowany przez Marek J.:

    I tutaj ponownie się zgadzam, aczkolwiek kierujący nie powinien wjeżdżać podczas ruchu bramy (lampa ostrzegawcza powinna być zgaszona), powinna być włączona funkcja "zespołu mieszkalnego", fotokomórki wewnętrzne powinny być zamontowane bezpośrednio za skrzydłami bramy, a jeżeli odległość między liniami fotokomórek jest dłuższa od niektórych pojazdów (np z powodu dużej szerokości bramy ) to należy je zastąpić lub dołożyć detektor pętli. O przeglądach okresowych nie wspomnę itp itd...

    0
  • #11 28 Sty 2017 08:42
    NotSoNice
    Poziom 3  

    Tutaj podobno nie ma mechanizmu przeciążeniowego. W zasadzie to mi nie chodzi o wielką wiedzę tylko o stwierdzenie, że bramą mogła mnie uderzyć, bo zarządca meeega mnie zdenerwował. Dodam, że stało się to podczas jazdy na wprost już przy wyprostowanych kołach, zmieścił mi się przód, lusterka, środek a uderzenie, bo ewidentnie widać wgniecenie kantem, mam pod koniec. Pan z serwisu był nawet skłonny przyznać, i nawet stwierdził że to nie są niezawodne systemy, ale został natychmiast zakrzyczany przez zarządcę. Mi o nic nie chodzi tylko o obiektywna opinię dla uspokojenia nerwów. No i o orientację czy taka sytuacja może się powtórzyć.

    0
  • #12 28 Sty 2017 08:44
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Wiesz albo zgłaszasz na POlicję zdarzenie albo zakończ temat.

    Moderowany przez Marek J.:

    Porady prawne proszę wnosić na forum prawnym. To nie jest miejsce na tego typu uwagi. Jeżeli nie interesuje Cię wątek ani nie chcesz pomóc to lepiej Ty zakończ wchodzenie do tego i innych tematów a forum traktuj jak dekiel...
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

    0
  • #13 28 Sty 2017 08:59
    bartek_p
    Poziom 31  

    Skoro chodzi tylko o wiedzę to wiesz już że brama Cię uderzyła. Prawdopodobnie na skutek zaniedbań konserwacyjnych, ale niestety nikt Ci tego na 100% nie powie, nie będąc na miejscu.

    Możesz próbować się dogadać z serwisem, ale nie sądzę żeby to coś zmieniło.

    Co do samego dzialania bramy to powinna mieć włączoną funkcję, która blokuje dzialanie pilotów w momencie gdy brama pracuje. Zapobiega to sytuacji, w której jedna osoba otwiera bramę, a sekundę później druga ją zamyka. Ale to już osobna kwestia.

    0
  • #14 28 Sty 2017 09:39
    NotSoNice
    Poziom 3  

    Temat kończę. W przypadku terenu prywatnego policja nic tu nie ma. Ale już wiem, że nieprawidłowości w konserwacji były i pewnie będą. Choć pewnie przez jakichś czas zadbają o stan bramy. Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. I proszę o zamknięcie tematu

    0