Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radio nie działa - Tuner List 22DC259

michal_r1998 26 Feb 2017 20:44 2235 18
  • #1
    michal_r1998
    Level 14  
    Witam. Kupiłem ostatnio samochód, była okazja, tanio, tak więc pomimo paru problemów kupiłem. Samochód to Renault Scenic 1.9dCi z 2000 roku. Jest w nim właśnie radio, pisze na nim Tuner List, po zdjęciach widzę że to najprawdopodobniej 22DC259 (jeszcze nie wyciągałem) które nie działało w chwili zakupu (i trochę wcześniej) i nadal nie chce działać. Naciskając przycisk do włączania włącza się podświetlenie przycisków, lecz na wyświetlaczu nie pojawia się nic. Naciskając przyciski radio wydaje takie "bip" :D Pomimo tego że nie wygląda na to że radio się zakodowało (brak napisu CODE i 0000), próbowałem je rozkodować kodem z karteczki przyklejonej w instrukcji (po niemiecku 8-O ) wciskając po kolei przyciski od 1 do 4 odpowiednią ilość razy i potwierdziłem naciśnięciem przycisku 6. Z każdym naciśnięciem przycisku radio wydało "bip" i nadal nic. Radio jest bez zmieniarki i z "satelitą" jak to się chyba nazywa z tego co widzę w internetach.

    Proszę o jakiekolwiek porady w tym temacie, co i jak zrobić, czy coś. Jestem z Lublina jak coś, więc mogę tam kawałek dojechać jakby ktoś umiał pomóc :D A jak coś w miarę prostego, coś pomierzyć, wylutować, kupić i wlutować nowe to powinienem sobie poradzić.

    Z góry dzięki za pomoc :D
  • #2
    djlj24
    Car audio specialist
    Jak na wciskanie klawiszy jest BIP to jest objaw prawidłowy. Jest pewnie zawieszone. W dodatku wygląda, że nie komunikuje się wyświetlaczem - pewnie po zamoknięciu złącza brak jest przejść komunikacji do wyświetlacza (na płycie głównej radia).
  • #3
    michal_r1998
    Level 14  
    Znalazłem taką poradę żeby włączyć radio trzymając przyciski 2 i 5. Radio po chwili się włącza i gra. Ale. No właśnie ale. Wciąż wydaje bip, ale samo, tak co jakiś 2 sekundy. Po 2 minutach samo się wyłącza i koniec. Co można z tym zrobić i jak naprawić?
  • #4
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 38  
    michal_r1998 wrote:
    Co można z tym zrobić i jak naprawić?


    djlj24 wrote:
    pewnie po zamoknięciu złącza brak jest przejść komunikacji do wyświetlacza (na płycie głównej radia).
  • #5
    michal_r1998
    Level 14  
    Hmmm no dobra. Żeby to naprawić to wystarczy odłączyć i przeczyścić styki? Czy coś tam się na trwałe uszkodziło? No i jeszcze takie pytanie. Jak mogło zamoknąć radio?
  • #6
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 38  
    djlj24 wrote:
    Jak na wciskanie klawiszy jest BIP to jest objaw prawidłowy.


    To jest zablokowane.
  • #7
    michal_r1998
    Level 14  
    No zablokowane. Ale kod nie chce wejść. Przeczyszczenie styków pomoże?
  • #8
    michal_r1998
    Level 14  
    Styki nie wyglądają źle, a więc najprawdopodobniej łączą. Ruszyłem nimi ale nic się nie dzieje. Co jeszcze mogę sprawdzić?
  • #9
    djlj24
    Car audio specialist
    Nie jest problem w samych wtykach ale między złączem w radiu a płytą główną. Złącze jest zamocowane poziomo i działa jak wiadro - co się skropli to płynie na płytę i powoduje uszkadzanie przelotek. Aby dokonać pewnej diagnozy trzeba albo podstawić inne radio i zobaczyć czy wyświetlacz się obudzi albo też radio podłączyć pod pewny wyświetlacz.
    Pilot do radia jest łączony poprzez wyświetlacz - jak nie ma komunikacji na linii radio z wyświetlaczem to także nie będzie działał.
  • #10
    michal_r1998
    Level 14  
    Dobra, dzięki. Znaczy że sam raczej nic nie poradzę i muszę szukać kogoś kto ma takie radio lub serwis który się tym zajmuje? Nie da się miernikiem coś powierzyć czy coś?

    PS. Jeszcze takie pytanie. To że wyświetlacz nie działa ma wpływ na działanie samego radia? Brak komunikacji radia z wyświetlaczem automatycznie zaburza jego działanie? Czy to kwestia innego uszkodzenia czy coś?
  • #11
    djlj24
    Car audio specialist
    Jak radio jest zakodowane i zawieszone po błędnym wpisaniu kodu (czyli pika przy wciskaniu klawiszy) to nawet znając kod trudno go wprowadzić w ciemno. A bez wprowadzenia kodu nie zagra - jedynie przez chwilę z pikaniem.
    Można spróbować zmierzyć co się dzieje na liniach transmisji (3 przewody) oraz czy radio wystawia sygnał włączenia wyświetlacza. Jednak ze względu na to, że transmisja jest sygnałem cyfrowym to prosty multimetr może nie być wystarczający do oceny czy radio działa poprawnie.
  • #12
    michal_r1998
    Level 14  
    Ok, będę miał dostęp do oscyloskopu. Jaki powinien być sygnał na wyjściu? Jest gdzieś to jakoś jasno opisane lub narysowane? No i czy muszę sprawdzać radio w samochodzie czy mogę na wyciągniętym? Trzeba coś jeszcze podłączyć oprócz zasilania?
  • #13
    djlj24
    Car audio specialist
    Po zasileniu i włączeniu radio będzie cyklicznie wywoływać wyświetlacz więc na linii danych będzie pojawiał się przebieg cyfrowy na oscyloskopie nieregularny ale widoczny, na linii zegara sygnał powinien być bardziej regularny (jest co prawda przerwa w czasie nadawania) a na linii wywołania (MRQ) będzie się pojawiał pojedynczy sygnał rozpoczynający się wraz z transmisją (można spróbować go użyć do synchronizacji). Dodatkowo na linii aktywacji wyświetlacza powinno pojawić się 12V po włączeniu radia.
  • #14
    michal_r1998
    Level 14  
    OK. Spróbuję jak najszybciej dobrać się do oscyloskopu. Powiedz jeszcze tylko czy da się to bez problemu pomierzyć na blacie, na wymontowanym radiu? Bo niezbyt mi się uśmiecha bawić się oscyloskopem w samochodzie... Jeśli tak to jak je zasilić, jak możesz to podrzuć link ze złączami dobrze opisanymi. A no i jeszcze jedno: lepszy do tego oscyloskop cyfrowy będzie, nie? Czy analogowy?
  • #15
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 38  
    michal_r1998 wrote:
    A no i jeszcze jedno: lepszy do tego oscyloskop cyfrowy będzie, nie? Czy analogowy?


    Radio za 50 - 100 zł a zabierasz się do jego naprawy jak do remontu promu kosmicznego.
  • #16
    michal_r1998
    Level 14  
    Hmm, czyli się nie bawić i kupić nowe (używane ale sprawne)? Czytałem że trzeba je jakoś dopasować do modelu, wyświetlacza itp. Dokładny model to Tuner List 22DC259/62P. Szukać dokładnie takiego samego czy czymś się może różnić? Bo zakładam że ta wersja z CD już nie podejdzie...
  • #17
    emik
    Level 32  
    Nie napisałeś nic na temat czy wyświetlacz żyje tzn. czy pokazuje godzinę.
  • #18
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 38  
    michal_r1998 wrote:
    Bo zakładam że ta wersja z CD już nie podejdzie..


    Podejdzie bez problemu.
  • #19
    michal_r1998
    Level 14  
    emik wrote:
    Nie napisałeś nic na temat czy wyświetlacz żyje tzn. czy pokazuje godzinę.

    Wyświetla godzinę i temperaturę. Ale z tego co wiem ta część nie ma nic wspólnego z radiem, no może poza zasilaniem.

    Do oscyloskopu się jeszcze nie dostałem, ale pomierzyłem multimetrem przewody, te z żółtej wtyczki sprawne.

    SZYMON BYDGOSZCZ wrote:
    Podejdzie bez problemu.

    Na pewno? Jeśli tak to chyba na takie właśnie wymienię. Jednak chciałbym chociaż spróbować jeszcze te odratować.