Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Deimic Smart Home
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Iveco EuroCargo Tector - Awaria CAN

thesperado 23 Mar 2017 11:28 1860 5
  • #1 23 Mar 2017 11:28
    thesperado
    Poziom 11  

    Witam
    Mam kłopot z pojazdem Iveco EuroCargo 120 E24, silnik Tector F4AE0681B, rocznik 2004. Kierowca twierdzi, że jadąc po nieutwardzonej łące (nie wiem jak szybko) uderzył lub zaczepił o coś podwoziem (specjalnych uszkodzeń nie widać). Po tym zdarzeniu silnik nadal pracował, ale na wyświetlaczu pojawiła się sygnalizacja awarii. Nad kontrolką żółtą jest ikona niesygnalizująca awarię licznika, a nad czerwoną sieci CAN. Kierowca myślał, że wyłączy silnik to mu się to zresetuje, ale już nie uruchomił silnika i został w polach. Auto udało się doholować na warsztat i działam. Przy próbie uruchomienia silnika rozrusznik milczy, choć jest sprawny i przekaźnik powtórzeniowy także. Czujnik luzu skrzyni jest OK. Sterownik EDC jest zasilany, ale TEXA go nie wykrywa.
    Jako, że Iveco to nie jest mój ulubiony temat mam kilka pytań.
    1. Czy w Iveco jest tak, że jak immo nie da sygnału to sterownik silnika nie jest wykrywany przez urządzenie diagnostyczne?
    2. Czy zegary współpracują z immo po CAN, aby uruchomić silnik i blokowanie rozruchu może być spowodowanie przez awarię licznika np. luty jak w Focusie 2?
    3. Gdzie są terminatory na CAN? Po pomiarach wychodzi na to że sterownik EDC zakańcza magistralę z jednej strony, ponieważ po jego odłączeniu rezystancja wzrasta do ok. 120 ohm , a po jego podpięciu jest ok. 60 ohm. Po oględzinach przewodów CAN wychodzi mi, że drugi koniec to tacho.

    W tym pojeździe programiści TEXY nie przewidzieli możliwości diagnostyki IC oraz BC. Przy wykonania ogólnego skanu mam aktywne usterki:
    ABS , linia CAN, code: D8.
    ABS, sygnał hamulca, code: 34.
    IC, komunikat uruchomienia silnika z urządzenia sterującego EDC BC: 0610.
    IC, brak komunikacji ze sterownikiem silnika BC: 0E02.

    Dodam, że jeszcze są nieaktywne usterki opisujące braki połączeń/komunikacji IC z BC, ABS, tacho, które mogą być związane z nieszczęściem, które opisuję lub są z przeszłości, Sądząc po wkrętach mocujących osłonę licznika i osłonę gniazda diagnostycznego, ktoś w tym aucie grzebał.

    0 5
  • Deimic Smart Home
  • #2 23 Mar 2017 12:14
    markus-19
    Poziom 17  

    witam. nie znam Iveco ani trasy wiązki. jednak nie sądzę aby uszkodził coś "pod spodem" w taki sposób aby uniemożliwiało to uruchomienie silnika. Jeśli nie posiadasz schematów, pozostaje metoda macajewa, żmudne eliminowanie krok po kroku.
    W volvo miałem podobną usterkę, przyczyną było przetarcie przewodu CAN i zwarcie do masy jednej linii

    1
  • Deimic Smart Home
  • #3 23 Mar 2017 13:10
    thesperado
    Poziom 11  

    Schematy man, co prawda są minimalne różnice nie wiem czym spowodowane (serwisówka Iveco), CAN sprawdzałem póki co miernikiem. Jak wszystko spięte 60ohm, linie CAN w stosunku do masy nie maja przejścia, do plusa w mega ohmach. Na początek nie zależny mi na uruchomieniu silnika, tylko na pozbyciu się informacji o awarii CAN i stąd moje pytania np. o terminatory. Gdy założyć, że wiązka silnika jest uszkodzona (czego nie wykluczam) to po jej odłączeniu CAN powinna pracować normalnie warunkiem, że sterownik EDC nie jest jej zakończeniem zarazem. Pisałem, że rezystancja pomiędzy L i H wzrasta po odłączeniu wiązki EDC, jak również sterownika EDC od wiązki. Inne pytanie dotyczyło tego, że TEXA nie widzi sterownika EDC. Diagnostyka odbywa się po K L, a nie po CAN. Stąd dylemat czy K L także uszkodzone, czy też immo i/lub ew. część immo w liczniku czyli IC poległo i dla tego nie ma komunikacji z EDC. W FL-ach od 2000 i ciut młodszych jak immo blokuje uruchomienie to komunikacja z EDC jest. Tylko, że tam immo jest w sterowniku i da się je po przez ingerencję w sam sterownik usunąć .
    Jak widać są jakby dwa problemy. Usterka CAN jak to widzi IC i ABS, a immo nie, oraz brak komunikacji TEXY z EDC po K L.
    Ale masz rację, póki ktoś czegoś nie podpowie chyba zacznę sprawdzać kabelek po kabelku w wiązce EDC na początek. Sprułem już część kabiny i chciałem sobie zaoszczędzić dalszego prucia oraz demontażu zderzaka itp, aby można się było dobrać na poważnie do wiązki silnika. Dzięki

    1
  • #4 23 Mar 2017 21:42
    markus-19
    Poziom 17  

    Niestety nie odpowiem na wszystkie pytania, po pierwsze w ogóle nie znam iveco, po drugie już jakiś czas nie robię przy ciężarówkach. Mówiąc o terminatorach masz na myśli rezystor ograniczający zakłócenia? Kiedyś po rozpruciu połowy kokpitu w końcu dotarłem do niego. Był gdzieś koło modułu sterującego oświetleniem LCM ale najczęściej na w miejscu łączenia wtyk/gniazd przewodów(w volviaku od przodu pod maską po lewej/prawej). Według mnie immo nie powinno uniemożliwić połączenia z EDC. Pamiętaj że komunikacja z poszczególnymi modułami nie przebiega jedynie jedną parą CAN. W volviaku były conajmniej 3-4 szyny danych. Jednak brak Komunikacji z EDC oraz brak możliwości odpalenia wraz z opisem zdarzenia skłoniłby mnie do dokładnego przejrzenia wiązki od kabiny do EDC. Kiedyś miałem przerwę na szynie między skrzynią (automat) i rozruch również nie był możliwy. Zegary na razie bym wykluczył. Powodzenia. Daj znać jak odpalisz :)

    0
  • #5 24 Mar 2017 10:30
    thesperado
    Poziom 11  

    W tym modelu jest tylko jedna linia CAN zwana VDB posiadająca przewody w podwójnej izolacji tj. przewody w izolacji białej i zielonej (skrętka) oblane są dodatkowo czarną. Czytając serwisówkę angielską przeoczyłem na rysunku oznaczenie terminatorów (rezystorów) w tacho i w EDC. W nowszych EuroCargo jak widzę w serwisówce (tą mam w języku polskim) są dwie. Jedna zwana VCB od Vehicle .... Control BUS i druga ECB od Engine .... Control BUS. Terminatory są dla VCB wewnątrz VCM i DTCO. Terminatory dla ECB są wewnątrz VCM i EDC.

    Sprawa pytania 3 wyjaśniona.

    Dobieram się do tacho, aby to potwierdzić. Przy okazji będę mógł odpiąć wszystko od CANu pomierzę i jak będzie OK, to zostanie mi podejrzewać, że któryś ze sterowników ma uszkodzony kontroler CAN. oczywiście dam znać co i jak.

    Sorki za błędne info przy opisywaniu CAN w nowszych IVECO bo przyglądając serwisówke na nie swoim sprzęcie pominąłem BCB i EDB. Więc jak pisałeś są 4 linie CAN. Jeszcze raz przepraszam

    0