Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scenic II 1.9 dci 120KM - wibracja zależna od obrotów silnika

haszczur 28 Kwi 2017 22:08 402 7
  • #1 28 Kwi 2017 22:08
    haszczur
    Poziom 3  

    Witam,
    Problem dotyczy wibracji tylko podczas jazdy a dokładnie podczas przyspieszania. Jest to zależne od obrotów silnika w przedziale od około 1800 do 2200-2300. Wibracja nie ma związku z prędkością samochodu. Drgania nie są mocne ale wyczuwalne delikatnie na kierownicy ale też na podłodze i w ogóle na przodzie samochodu. Wraz z wibracją daje się słyszeć coś zbliżonego do jak to określam zawirowania powietrza coś podobnego do jazdy z uchyloną szybą, taki furkot z tym, że nie jest to jakoś bardzo głośne.
    Samochód sprawdzony był na hamowni i wykręcił 125 KM i 320 Nm, co do koni nie jest to jakoś rażąco dużo gdyż tylko 5 więcej od nominału ale Nm to już o 40 więcej.
    Dziś definitywnie ustaliliśmy, że nie jest to winą zawieszenia, napędu itd. a winę ponosi jakiś sterownik silnika (komputer, program itp). Samochód kupiony w Holandii jako używany, nie podejrzewam chipa ani innej formy tuningu elektronicznego z tego względu, że samochód po prostu ani wizualnie ani pod żadnym innym względem na to nie wyglądał (był nieco zaniedbany, zwykły kasztan). Podejrzewam za to jakąś nieudolną ingerencję w program związaną z usterką sterownika no coś musiało być grzebane gdyż te 40 Nm nie wzięło się znikąd. Wykres z hamowni jest jak na moje zdanie trochę wystrzelony to znaczy coś zbyt nagle w górę lecą te krzywe. To się pokrywa z tymi wibracjami to znaczy w tym zakresie obrotów jest największy moment.
    Nie znam się na informatyce a w szczególności samochodowej i tu moje pytanie czy te podejrzenia w kierunku sterownika silnika mają jakiś sens. Jak taka nieudolna modyfikacja wpływa na takie zachowanie pojazdu jak wibracja.

  • #2 28 Kwi 2017 22:42
    piotrekwoj1
    Poziom 35  

    Trochę dziwne te podejrzenia mam na myśli te wibracje i ewentualną modyfikację ECU. Może ja też się nie znam ale co by miało wprowadzać te wibracje? Moim zdaniem to też nie jest jakiś porażający moment, który co by miał powodować drgania silnika skoro mówisz że nie zależne to jest od prędkości. Jedynym elementem który mógłby powodować jakieś drgania to chyba jest sprzęgło, ale czy przy takich obrotach. Pytanie jeszcze z jaką częstotliwością to występuje?

  • #3 28 Kwi 2017 23:55
    haszczur
    Poziom 3  

    Tarcza i docisk nowe LUK a dwu masa używka. Wymienione jest wszystko po za układem zasilania paliwem i zwrotnic kół.
    Właśnie to jest coś bardzo dziwnego w zlokalizowaniu ale na 100% wykluczyliśmy dziś wszystko po za elektroniką. Teraz czytałem trochę o nieudolnym chipowaniu i tam opisane są przypadki, że taki program może powodować, że dwu masa nie radzi sobie. To nie jest wina dwu masy gdyż po prostu nie jest przystosowana do tak rozłożonego momentu obrotowego i jaką by nie założył to będzie to samo. Tak jak pisałem wyżej w tym przypadku nie podejrzewam chipa lecz modyfikację związaną z jakimś uszkodzeniem sterownika, nieudolnym wgraniem jakiejś aktualizacji programu. Te 40 Nm skądś się musiało wziąć. Dziś kolega podłączył clip-a i starał się zagłębić w te ustawienia, zastanawiające jest, że wyświetliło jakąś starą informację o czyszczeniu DPF a mój samochód fabrycznie nigdy nie miał DPF. W tych samochodach te filtry montowano od 2006 roku. Mój jest 2004 i niby 120 KM a w 120 nigdy nie było DPF. To właśnie daje do myślenia skąd w pamięci sterownika takie informacje. Czy z jakichś względów nie wymieniono sterownika na używany i nieudolnie skonfigurowano.

  • #4 29 Kwi 2017 09:03
    piotrekwoj1
    Poziom 35  

    Trzeba by sprawdzić czy sterownik jest poprawny jeżeli tak to podjechać do kogoś kto zrobi Ci flash ECU i wgra poprawny wsad.

  • #5 29 Kwi 2017 09:57
    haszczur
    Poziom 3  

    Tak też trzeba będzie zrobić. Dotychczas wymieniłem można powiedzieć wszystko po za częściami karoserii. Oczywiście te wymiany nie tylko ze względu na tą wibrację. Np. wymieniłem silnik, skrzynię biegów ale dlatego, że były naprawdę zajechane(porysowany wał brak smarowania a po rozebraniu skrzyni wysypało się z niej pełno połamanych części kół zębatych). Za skrzynię dałem 200 zł. silnik wyszedł mnie po rabacie 1500 zł. ale z nową pompą oleju, nowymi panewkami korbowymi i wszystkimi uszczelniaczami to żal nie wymienić. Mimo tego wibracje są i w żaden sposób nie uległy zmianie. To wskazuje na winę oprogramowania. Nie będę pisał co było dokładnie wymienione gdyż nie ma to obecnie sensu. Niestety nie jestem komputerowcem a mechanikiem amatorem, mam kilku kolegów zawodowych mechaników. Posługują się komputerem ale w zakresie związanym z mechaniką lecz niestety nie mają pojęcia o programowaniu sterowników.
    Dziękuję za odpowiedzi.

  • #6 29 Kwi 2017 21:02
    olo114
    Poziom 16  

    Zadzwoń sobie do najbliższego ASO Renault z zapytaniem, jakie numery powinien mieć sterownik silnika w Twoim modelu i będziesz wiedział czy ten który jest, jest prawidłowy.

  • #7 30 Kwi 2017 12:37
    haszczur
    Poziom 3  

    Jak już będę wiedział czy ten sterownik jest faktycznie przewidziany do mojego samochodu to i tak pojadę do kogoś kto zna się na oprogramowaniu aby porównał te wszystkie parametry. Myślę, że trzeba będzie zmodyfikować ten program aby złagodzić przyrost momentu obrotowego. Porównuję wykres z hamowni do wykresów innych SC II i M II z takimi samymi silnikami i faktycznie ten mój jest dość mocno wystrzelony w górę. To znaczy krzywa momentu leci niemalże pionowo w górę, przez krótki okres utrzymuje się na 320 Nm i leci w dół ale już nie tak ostro lecz w miarę łagodnie. Właśnie te wibracje zaczynają się i kończą w przedziale największego momentu.

  • #8 29 Lip 2017 21:09
    haszczur
    Poziom 3  

    Witam,
    Problem wibracji został rozwiązany.
    Wine były wtryski, korekty nie wskazywały na ich uszkodzenie lecz po sprawdzeniu na stole okazało się, że są uszkodzone. Wymieniłem 3 na używane i jak ręką odjął. Jeden z moich był dobry to go zostawiłem, z clipa wynika, że był wymieniony gdyż jest na nim inny kod niż w sterowniku silnika. Po złożeniu wtrysków wszystkie kody zostały wprowadzone do sterownika i wszystko działa. Zauważyłem, że w przypadku mojego silnika nie trzeba kodować wtrysków gdyż idealnie chodził bez przypisania ich ale jak już miałem clip to nich będzie jak fabryka przewidziała.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME