Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja ładowania samochodu elektrycznego 22kW

21 Maj 2017 11:13 1671 7
  • Poziom 11  
    Witam,
    jestem na etapie budowy instalacji elektrycznej na potrzeby ładowania samochodu elektrycznego Renault Zoe o mocy maksymalnej 22kW, na dzień dzisiejszy trwa remont i muszę dokonać wyboru położenia kabla do tego celu. Czy ktoś z forumowiczów mógłby mi pomóc w kwestii dobrania średnicy i rodzaju takiego kabla? Kable na pewno 5 żyłowy, linka czy drut tego jeszcze nie wiem. Czy mógłby ktoś w jasny sposób obliczyć i przedstawić prądy, napięcia, spadki napięć na całym kablu, poszczególnych żyłach? Jaką grubość kabla nalezy wybrać, jakie zabezpieczenia zastosować w rozdzielnicy - różnicówka, wyłącznik nadprądowy itp. W aucie jest ładowarka typu kameleon, która sama dostosowuje sobie parametry ładowania w zależności od tego czy podłączy się do auta kabel 1 fazowy czy 3 fazowy. Nie jest to ładowarka DC tylko AC o maksymalnej mocy ładowania 22kW i wtyki Type 2 oraz Mennekes. Za wszelką pomoc będę bardzo wdzięczny.
  • IGE-XAO
  • Poziom 11  
    Nikt nie potrafi pomóc...? Czy raczej nikt nie chce pomóc...?
  • IGE-XAO
  • Poziom 38  
    Cytat:
    Czy mógłby ktoś w jasny sposób obliczyć i przedstawić prądy, napięcia, spadki napięć na całym kablu, poszczególnych żyłach? Jaką grubość kabla nalezy wybrać, jakie zabezpieczenia zastosować w rozdzielnicy

    Podałeś za mało informacji.
    Jaką moc zamierzasz czerpać z sieci AC ?
    Tego nie napisałeś.
    Kabel, przewód. zabezpieczenia dostosowuje się do planowanego poboru mocy.

    Czy twoja sieć dysponuje mocą którą chcesz pobierać ?
    Z sieci nie pobierzesz mocy tyle ile ci się podoba.
    Podejrzewam, że taką mocą nie dysponujesz.
  • Poziom 11  
    "Czy twoja sieć dysponuje mocą którą chcesz pobierać ?"
    Moc ciągła maksymalna to 22kW przy zasilaniu 3 fazowym 400V. Moc chwilowa może być nieco wyższa.
    "Z sieci nie pobierzesz mocy tyle ile ci się podoba."
    Jestem tego świadom. Moja sieć dysponuje spokojnie 30kW mocy taką umowę mam podpisaną z dystrybutorem energii - moc umowna.
    "Podejrzewam, że taką mocą nie dysponujesz."
    Dysponuję, jeśli trzeba będzie zmienię na wyższą bo do lokalu mogę doprowadzić max. 50kW zmieniając jedynie zabezpieczenia przedlicznikowe.

    Auto może pobrać maksymalnie 22kW przy 3 fazach 400V więcej nie ma szans i do tego w miarę jak bateria się ładuje to pobór mocy spada bo taka jest charakterystyka ładowania baterii.

    Prośba o pomoc aby w jak najprostszy sposób mi wytłumaczyć dobór grubości kabla i zabezpieczeń nadprądowych i różnicowo-pradowych.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    malpol napisał:
    Prośba o pomoc aby w jak najprostszy sposób mi wytłumaczyć dobór grubości kabla i zabezpieczeń nadprądowych i różnicowo-pradowych.
    Proszę: Dobór zabezpieczeń nadprądowych, podłączenie RCD, oraz silnika 220/380 i 380/660 dla początkujących, i nie tylko...

    P.S. Nie podajesz nic szczegółowo odnośnie parametrów zasilania/ładowania - te 22kW jest nierealne pod względem zasilania/ładowania pojazdu jakie posiadasz w domu. Może wrzucisz jakąś kartę katalogową, będzie prościej coś Ci powiedzieć.
  • Poziom 1  
  • Poziom 38  
    malpol napisał:
    Prośba o pomoc aby w jak najprostszy sposób mi wytłumaczyć dobór grubości kabla i zabezpieczeń nadprądowych i różnicowo-pradowych.
    Kolega oczekuje instrukcji jak zaprojektować całą instalację.
    Dobór grubości kabla i .......
    To nie jest zadnie dla amatora. Który na dodatek kompletnie nie ma orientacji.
    Musi kolega zatrudnić projektanta żeby wykonał projekt instalacji.
    Konieczna jest wizja lokalna.
    Tego typu rzeczy projektują osoby z uprawnieniami projektowymi.
    To wyższy "stopień fachowości" niż elektryk.
  • Specjalista elektryk
    Kolego malpol, ładowanie EV z mocą 22kW odbywa się typowo z obwodu trójfazowego z zabezpieczeniem 32A. Jeśli kabel dołączony do samochodu ma wtyk Type 2 (Mennekes) to można na końcu tego obwodu zainstalować stosowne gniazdo lub bezpośrednio stację ładowania posiadającą kabel z takim wtykiem, można też zainstalować klasyczne gniazdo CEE 32A 5P i samochód podłączać przez przejściówkę/kabel z taką wtyczką (możliwe, że w komplecie z samochodem taki kabel już jest, jeśli nie to zawsze można dokupić).

    Przekrój przewodu będzie już zależał od sposobu ułożenia, długości i warunków zwarciowych w rozdzielnicy, z której będzie wychodził obwód (a te można określić na podstawie pomiarów lub obliczeń (jeśli znane są dokładne parametry sieci i instalacji)). Na chwilę obecną mogę tylko powiedzieć, że jeśli przewód będzie układany w tynku (przyjmując sposób ułożenia C) to z warunku obciążalności długotrwałej będzie to co najmniej 5x4 mm^2, choć biorąc pod uwagę to, że taki przewód pracowałby w zasadzie na granicy obciążalności to warto byłoby przyjąć 5x6 mm^2.

    Wyłącznik różnicowoprądowy w obwodzie byłby wskazany, mimo, że dla gniazd >20A niekoniecznie jest wymagany. Chodzi mi tu o warunki, w jakich obsługuje się ładowarkę - użytkownik może mieć do czynienia z deszczem, śniegiem czy błotem.