Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Vectra C lift 1.9CDTI - Światła do jazdy dziennej mrugają

wacmean 09 Sie 2017 19:08 1068 8
  • #1 09 Sie 2017 19:08
    wacmean
    Poziom 9  

    Witam,
    dziś postanowiłem założyć do swojej vectry światła do jazdy dziennej marki Magneti Marelli LPQ080. W instrukcji są dwa sposoby podłączenia:
    standardowo czerwony + pod akumulator czarny - akumulator, niebieski pod + postojówki, żółty zostawiamy niepodłączony. Drugi schemat opcjonalny pod silniki start/stop lub hybrydy identycznie tylko żółty dodatkowo podłączamy pod + na pinie w skrzynce bezpieczników gdzie po przekręceniu stacyjki w pozycje ON pojawia się napięcie 12V. Zestaw posiada zewnętrzny automat, ledy podłączamy do automatu gotowymi już kostkami, czyli standardowo. Rozbraja mnie instrukcja podłączenia automatu bezpośrednio pod akumulator, ponieważ światła led palą się cały czas, niezależnie czy silnik pracuje i jest ładowany czy wyłączony, ledy się palą. Zrobiłem tak: w skrzynce bezpieczników w komorze silnika poszukałem wolnego pinu na którym pojawia się +12V po przekręceniu stacyjki i znika po jej wyłączeniu. Minus dałem pod minus akumulatora( na klemie jest taka mała śrubeczka pod którą idealnie weszło oczko zakończenia przewodu) Sterowania pod postojówkę na razie nie wpiąłem, robię próbę, przekręcam stacyjkę, ledy odpalają, wyłączam stacyjkę gasną. Jest ok. Wyjąłem kostkę z reflektora, znalazłem na którym pinie pojawia się +12V po włączeniu postojówek i szybkozłączka połączyłem niebieski kabelek z przewodem +12V postojówki, przekręcam stacyjkę, patrzę a ledy co 3s przygasają na ułamek sekundy, włączam postojówki gasną, wyłączam postojówki świecą, tylko że mrugają delikatnie cyklicznie co 3s. Tak kilka prób włączania i wyłączania postojówek, patrzę, czasami po wyłączeniu postoju ledy od razu odpalaja, czasami dopiero po kilku sekundach, po czym gasną, za chwilę znów się zapalają. Myślę, spróbuję z tym dodatkowym przewodem żółtym. Połączyłem go razem z +12V czerwonym w skrzynce bezpieczników i problem znikł, kilkanaście prób, od razu po wyłączeniu postojówek ledy odpalają i już nie ma szopek, jednakże dalej cyklicznie co 3 sekundy przygasają, mrugają przez ułamek sekundy. Podejrzewam ze jest to spowodowane systemem can bus czy jako to tam się nazywa który sprawdza i komunikuje błąd przepalonej żarówki. Oczywiście w chwili obecnej nie wyświetla mi tego błedu ( wszystkie żarówki sprawne) podejrzewam to, ponieważ gdy odepnę z szybkozłączki niebieski przewód sterowania to wiadomo ledy nie zgasną gdy odpalę postojówki ale też wtedy nie mrugają. Pomierzyłem i kostkę reflektora, wiadomo gdy załączę postojówkę na jej pinie jest +12V, zaś gdy zgaszę to i tak na pinie jest stale 0,05V i właśnie cyklicznie co 3s podskakuje do 0,16 0,20V. Pewnie dlatego mrugają. Podobno są jakieś przekaźniki które eliminują ten problem, tylko nigdzie nie umiem wyczytać jaki dokładnie przekaźnik zastosować, wymienić cały automat czy tylko dołożyć przekaźnik, jeśli dołożyć to jaki i gdzie go wpiąć?
    Czekam na odpowiedzi fachowców w tej dziedzinie i pozdrawiam.

    0 8
  • Relpol
  • #2 09 Sie 2017 19:20
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Jak podlaczysz pod aku zapalą sie u po 10sek zgasną. Zapala ponownie później się jak odpalisz. Niebieski pod pozycyjne. Jak nie działa lampy na reklamację

    0
  • Relpol
  • #3 09 Sie 2017 19:27
    wacmean
    Poziom 9  

    ok, może i tak jest, ja mam podłączony plus w pin w skrzynce bezpieczników gdzie po przekręceniu stacyjki pojawia się +12V, to co napisałeś nie rozwiązuje problemu mrugania. Zresztą pod schematem i opisem w uwagach pisze, że gdyby pojawiły się problemy z samowolnym gaśnięciem ledów plus należy podłączyć właśnie w taki sposób

    0
  • #4 09 Sie 2017 22:39
    daniel_lhr
    Poziom 13  

    Miałem to samo z chinolami ,.Dołaczyłem jakieś oporniki i kondensatory dokładnie nie pamietam i działa.

    0
  • #5 10 Sie 2017 09:36
    wacmean
    Poziom 9  

    to fajnie że sobie poradziłeś tylko że w żaden sposób mi nie pomogłeś... bez urazy

    Dodano po 1 [godziny] 11 [minuty]:

    nasuwa mi się pewna myśl, jednak jestem laikeim w tych sprawach... tak jak pisałem canbus co około 3s wysyła impuls bo pojawia się napięcie na pinie świateł postojowych ( gdy są one wyłączone) rzędu 0,2V (przynajmniej tyle pokazuje mój miernik) i chyba dlatego światła dzienne mrugają w ułamku sekundy. Może wstawić jakiś opornik czy kondensator? żeby automat nie widział impulsu nie mrugały światła dzienne?

    Dodano po 9 [godziny] 14 [minuty]:

    a może jest jakiś przekaźnik najlepiej trzypinowy, który by zwarł styk i puścił napięcie 12V dopiero po dostaniu właśnie takiego napięcia a nie reagował na impulsy mniejszym napięciem? wtedy bym go zainstalował przed automat na +12V postojówki i problem mrugania by zanikł. Tylko czy są w ogóle takie przekaźniki? i gdzie gdyby co je dostać?

    0
  • #6 10 Sie 2017 11:12
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Kupiłes lampy za 200>zł to je reklamuj. Maja chodzic jak ci napisąłem.

    0
  • #7 10 Sie 2017 16:36
    wacmean
    Poziom 9  

    Problem rozwiązany. Tylu tu na tym forum niby fachowców a nikt nie potrafił tego rozwiązać, ja nie jestem ani elektrykiem ani elektronikiem, jedynie samoukiem a poradziłem sobie. Tak jak podejrzewałem winowajcą był canbus monitorujący stan żarówek. Wysyłał impuls który zakłócał pracę automatu do ledów. Zastosowałem zwykły uniwersalny przekaźnik 12V 30A oczywiście może być dużo mniejszy, ale 30A był w sklepie więc taki wziąłem, czteropinowy. Posiada piny 30, 85 i dwa 47. Jeden z 47 zaizolowałem termokurczką gdyż potrzebuję tylko jednego pinu. I tak: rozciąłem niebieski przewód który idzie od postojówki do automatu ledów, pod pin 30 podpiąłem kabelek od strony postojówki, pin 85 do masy akumulatora, pin 47 od przekaźnika do automatu ledów. i działa, przekaźnik nie reaguje na impulsy canbusa, zatrzymuje je, dlatego ledy przestały mrugać, gdy włączę postojówki na pinie 30 pojawia się +12V i ptrzekaźnik zwiera styk i na pinie 47 pojawia się także +12V które dalej idzie do automatu i automat wyłącza ledy. Wyłączam postój , styk przekaźnika się rozwiera i ledy się zapalają bez żadnego mrugania. Tyle, temat do zamknięcia.

    0
  • #8 11 Sie 2017 07:46
    daniel_lhr
    Poziom 13  

    Najlepiej jakby te sprawdzanie zarówek całkiem wyłaczyć, nie b yło by problemu. Umnie i tak sa diody na postojówkach i mam bład na desce. Do tego chyba cb zakłócaja te impulsy.

    0