Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra F X14NZ - Duże ciśnienie w układzie chłodzenia

krzysztofer100 26 Sie 2017 23:44 804 7
  • #1 26 Sie 2017 23:44
    krzysztofer100
    Poziom 14  

    Witam,
    Jak w temacie problem występuje w układzie chłodzenia.
    Kupiłem auto jakiś czas temu i od razu zauważyłem, że nagrzewa się ono do 100 stopni. (Licznik do 100 stopni, czerwone pole pokazuje 110). Silnik w samochodzie to 1.4 60km 44 kw X14NZ 1999r Astra Classic. Problem polegał na tym, że skoro prawidłowa temperatura silnika to 90 stopni tak również jestem tego samego założenia, że skoro jest więcej niż 90 stopni a dokładniej ponad 100 to uważam, że jest coś nie tak. Auto po zakupie nagrzewało się momentalnie do 100 stopni, jak się jechało było 91-95 stopni i co chwilę skakała temperatura, na postoju dochodziło do 100 stopni i nie uruchamiał się wentylator, jakoś magicznie dochodziło do 100 stopni i nie działo się z nim nic. Chłodnica była częściowo zimna. Przy wykręcaniu czujnika temperatury, który był prawdopodobną przyczyną skakania temperatury przy końcu wykręcania go wysadziło go w powietrze razem z fontanną płynu chłodzącego - zacięty termostat taka padła diagnoza. Po wymianie termostatu oraz czujnika temperatury zrobiło się gorzej. Temperatura rosła momentalnie do 100 stopni ale nie zatrzymywała się wcześniej tylko cisnęła od razu do końca czyli do prawie czerwonego pola czyli około 107 stopni czyli do końca otwarcia nowego termostatu (95-107*C). Poszła też opcja zużytej pompy wody, która według sprzedającego była niedawno wymieniana (auto kupiłem w kwietniu a wymieniana była we wrześniu i zrobił na niej według naklejki 10kkm). Mechanik stwierdził po stanie paska, że nie był od dawna wymieniany i prawdopodobnie pompa wody jest niesprawna a raczej jej wirnik. W międzyczasie zakupiłem nową chłodnicę i zauważyłem różnicę. Temperatura silnika nagrzewa się niestety wciąż do 107 stopni i zatrzymuje się na 102 ale robi to znacznie dłużej. Po wymianie chłodnicy, kolejnego nowego termostatu (95-102) oraz kolejnych kilku termowyłączników na niższą temperaturę włączania (95-100*C) auto wciąż nagrzewa się normalnie w trakcie jazdy do 102 a w postoju do 107 i uruchamia się wentylator, który znacznie długo studzi auto do 100*C. Niestety wciąż jest wysokie ciśnienie ponieważ przy odkręcaniu korka ze zbiorniczka wyrównawczego jest bardzo duże psiknięcie i chlapnięcie płynu, gdybym zrobił to trochę szybciej sądzę, że wywaliłoby fontannę i to bez znaczenia czy silnik jest nagrzany czy zimny po kilku dniach postoju. Wyczytałem też, że wymiana korka od zbiorniczka rozwiązywała wiele takich problemów, ponieważ nie jestem pierwszym, który taki problem ma, ale po wymianie nie było żadnej różnicy. Dodam też, że była wykonywana u innego mechanika próba sprawdzenia uszkodzonej uszczelki pod głowicą, która była negatywna więc uszczelka jest w porządku, ponieważ mimo ciśnienia i nagrzewania się silnika poziom płynu w ogóle się nie zmienia ani auto nie kopci na biało. Powiedzcie mi - jaki problem może leżeć w tej konkretnej sytuacji? Czy jest sens robienia generalnego remontu silnika wraz z wymianą kolejnej uszczelki pod głowicą? Dodam, że uszczelka była wymieniona na nową, nie wiem z jakiej przyczyny przez wcześniejszego właściciela. Z góry dzięki za pomoc i wybaczcie za taką mieszaninę w opisie, ale próbowałem przedstawić sytuację krok po kroku jakie czynności zostały wykonane.

    0 7
  • #2 27 Sie 2017 02:00
    arthur82
    Poziom 12  

    Uff... dałem rade to przeczytać, ale może coś pominąłem. Takie same objawy miał mój kolega, w Audi a6 c5 1.8T. Duże ciśnienie w układzie chłodzenia i wysoka temperatura. przyczyną była pompa wody, pękł wirnik pompy.

    0
  • #3 27 Sie 2017 10:11
    ociz
    Moderator Samochody

    krzysztofer100 napisał:
    uważam, że jest coś nie tak

    To źle uważasz, bo 100°C a nawet i trochę więcej to prawidłowa temperatura. Tylko jeszcze kwestia jaka ona jest naprawdę, bo wskaźnik prawdy nie pokaże.
    Wymieniasz części w ciemno na jakieś buble, które z dużym prawdopodobieństwem od nowości mogą być niesprawne to sam stwarzasz sobie problemy.

    0
  • #4 27 Sie 2017 12:18
    krzysztofer100
    Poziom 14  

    ociz napisał:
    Wymieniasz części w ciemno na jakieś buble

    Czyli mam rozumieć, że termostat Calorstatu jest do bani?
    ociz napisał:
    Tylko jeszcze kwestia jaka ona jest naprawdę, bo wskaźnik prawdy nie pokaże.
    Komputer pokazuje taką samą temperaturę, bo mówiłem aby sprawdzili wszystko czy coś nie przekłamuje, czy któryś z czujników, czy komputer, czy nagle licznik padł, nie wiadomo. Okazuje się, że wszystko tak samo pokazuje a i tak wciąż nie czuję tego aby było ok. Jeżdżę na co dzień taką samą astrą służbową i ona ma podobnie, nagrzewa się szybko, ale u niej 100*C to koniec i od razu wentylator chodzi, u mnie żeby zadziałał to nie włączy się przy mniej niż 107*C mimo, że termowyłącznik jest w 100% na temperatury 95-100*C. Więc o co tu chodzi?! Dlaczego wentylator uruchamia się przy czerwonym polu skoro termowyłącznik jest 95-100? Czemu przy takiej temperaturze ciśnienie mało nie rozerwie węży? Jak dla mnie jest to dziwne.

    0
  • #5 27 Sie 2017 12:48
    enhanced
    Poziom 38  

    Temperatura brana z silnika a włącznik na dole chłodnicy - czyż nie tak jest?

    Jeśli jest taki rozrzut to logicznym jest sprawdzenie jak z temperaturą na chłodnicy/weżach ale nie w jednym miejscu ale na dole/górze. Jak pompa nie działa i obiegu nie masz to nic dziwnego że wskazania masz max a wentylator włącza się dużo póżniej.

    0
  • #6 27 Sie 2017 22:18
    krzysztofer100
    Poziom 14  

    enhanced napisał:
    Jak pompa nie działa i obiegu nie masz to nic dziwnego że wskazania masz max a wentylator włącza się dużo póżniej.

    Termostat, chłodnica, termowyłącznik, cały rozrząd z pompą wody jest nowe i czujnik temperatury od licznika, ten od komputera kwadratowy jest stary tak jak wszystkie trochę spękane już węże.

    0
  • #7 27 Sie 2017 22:26
    enhanced
    Poziom 38  

    Trzeba by pociachać ten początkowy tekst bo o wymianie rozrządu z pompą nie doczytałem.

    A jak z rozkładem temperatur na wężach wchodzących/wychodzących z chłodnicy jak i na samej chlodnicy góra/dół) podczas 100C+? Jest wszystko rowniemiernie gorące czy nie?

    Odkręcanie na ciepłym silniku korka to raczej dziwne podejście do diagnostyki - mówisz że po odstaniu też jest problem i wywala płyn?

    Nie ma LPG? Nagrzewnica grzeje? Gorące do niej węże?

    1
  • #8 27 Sie 2017 22:42
    krzysztofer100
    Poziom 14  

    enhanced napisał:
    A jak z rozkładem temperatur na wężach wchodzących/wychodzących z chłodnicy jak i na samej chlodnicy góra/dół) podczas 100C+? Jest wszystko rowniemiernie gorące czy nie?
    Chłodnica ciepła dopiero po 102 jak otworzy się termostat. Nie ma LPG, nagrzewnica grzeje, nie wiem które węże od nagrzewnicy są. Węże musiałbym sprawdzić czy równomiernie się rozgrzewają. Podejrzewam, że tak, gdyż wcześniej jak był termostat zacięty to jeden wąż był zimny, teraz po wymianie było ok, ale sprawdzałem to dawno temu po wymianie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów