Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór zabezpieczeń co z czym?

tomi1998 17 Paź 2017 00:41 378 3
  • #1 17 Paź 2017 00:41
    tomi1998
    Poziom 2  

    Witam wszystkich forumowiczów!
    Jestem świeżo upieczonym elektrykiem.
    Ogólnie posiadam jakąś wiedzę. Ale mam problem z doborem zabezpieczeń przewodów.
    Od strony praktycznej wiem że np.mając silnik 10 kV który będzie pobierał prąd 15 A nie wezmiemy przewodu 1 milimetr.
    Zakłada się że na milimetr około 10 A. przy Cu

    Załóżmy ze mam taki układ: silnik ,kabel, termik ,bezpieczniki mocy,.
    moc=10 kW
    kabel ułożony na ścianie, 30 stopni temperatura
    li
    Ok biorę więc termik ustawiam tak samo lub 10 procent więcej.
    Wezmę kabel minimum który będzie miał taką obciązalnosc czyli 1,5 mm minimum
    A co teraz z bm które zabezpieczają kabel?
    Jaki jest wzór,lub zależność na to:?
    jest współczynnik temperatury z tego co czytam
    jest krotność wyłaczączenia bezpiecznika?
    jest współczynnik jakis 2,1 dla topików, a 1,45 dla tzw .esów a ja nie wiem co z czym .?co to jest?
    Co wtedy z prądem rozruchowym.?
    Co z wyłaczeniem na zwarcie a na przeciazenie,bo bezpiecznik 10 A wyłaczy przy 50A tak wyczytałe

  • #2 17 Paź 2017 01:49
    Łukasz.K
    Poziom 19  

    1.45 oznacza że przy takiej krotności prądu ciągłego wyłącznik na pewno się wyłączy po jakimś tam czasie (np. 1 minuta) Czyli jeżeli przewód wytrzymuje 17.5A, to dając wyłącznik 10A C16 czy B16 czy D16 to 1.45x16=23.2A>17.5A, co oznacza że wytrzymałość przewodu może zostać przekroczona i powinno się dać pod B,C,D 16 przewód o większym przekroju czyli 2.5mm2 zamiast 1.5mm2. Silniki zabezpieczają wyłączniki silnikowe, i dobiera się je oraz ustawia pod konkretny silnik, tak żeby prąd wyłącznika silnikowego pasował do prądu silnika. Przewody zabezpieczają wyłączniki instalacyjne czyli eski B,C,D. Charakterystyka C oznacza że człon zwarciowy zadziała w przedziale 5-10 krotności prądu znamionowego czyli dla C10 będzie to między 50 a 100A. Zwykle jakieś 75A. B krotność 3-5, D krotność 10-20. Czyli jeżeli nasz silnik pobiera maksymalnie 16A w stanie normalnej pracy to w czasie rozruchu z przełącznikiem trójkąt - gwiazda pobierze w czasie rozruchu (prąd zwarcia w układzie trójkąt/3). Prąd zwarcia zwykle nie przekracza 9 krotności prądu znamionowego czyli prąd rozruchowy nie przekroczy 3 krotności, w powyższym przykładzie będzie to 3*16 =48A. Skoro Nasz wyłącznik C16 wyłącza się przy prądzie co najmniej 5*16=80A, spokojnie można takim wyłącznikiem zasilać nasz silnik przy użyciu przewodu 2.5mm2 i wyłącznika silnikowego 16A. Wyłącznik silnikowy znajduje się bliżej silnika w schemacie połączeń niż wyłącznik instalacyjny. Wyłącznik instalacyjny musi być za zabezpieczanym przewodem patrząc od strony silnika czyli na schemacie bliżej licznika energii niż zabezpieczany przewód.

  • #3 17 Paź 2017 08:51
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    tomi1998 napisał:
    Jestem świeżo upieczonym elektrykiem.

    Świeżo upieczony elektryk powinien takie rzeczy umieć i rozróżniać jednostki.
    tomi1998 napisał:
    moc=10 kV

    Moc czynną podajemy w watach (W) a nie woltach (V). Do tego mamy jeszcze moc pozorną (VA) i bierną (var).
    tomi1998 napisał:
    licząc ze wzoru przez cosinus i pierwiastki lub moc razy 1,5 wychodzi 15 amper

    Nie wiem jaki wzór, jakie pierwiastki i co to jest 1,5 razy. Piszemy ampery, amperów, itd. Nie podajesz przecież wagi jako 15 kilogram, a 15 kilogramów.
    Co więcej, nie wiem skąd koledze wyszło 15A dla silnika 10kW?

    Dodatkowo, wystarczyło zerknąć na ogłoszenia w dziale: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1298087.html
    Tu większość informacji jest opisana.

    Łukasz.K napisał:
    dobiera się je oraz ustawia pod konkretny silnik, tak żeby prąd wyłącznika silnikowego pasował do prądu silnika

    Nastawa członu przeciążeniowego.
    Łukasz.K napisał:
    Przewody zabezpieczają wyłączniki instalacyjne czyli eski B,C,D.

    Jest na odwrót, wyłączniki zabezpieczają przewody.
    Łukasz.K napisał:
    to w czasie rozruchu z przełącznikiem trójkąt - gwiazda pobierze w czasie rozruchu (prąd zwarcia w układzie trójkąt/3

    Tego nie rozumiem.
    Łukasz.K napisał:
    Prąd zwarcia zwykle nie przekracza 9 krotności prądu znamionowego czyli prąd rozruchowy nie przekroczy 3 krotności

    Tego jeszcze bardziej nie rozumiem.
    Łukasz.K napisał:
    Wyłącznik instalacyjny musi być za zabezpieczanym przewodem patrząc od strony silnika

    Znowu fantazje.

  • #4 17 Paź 2017 19:52
    tomi1998
    Poziom 2  

    Zamykam temat.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME