Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BOSCH PVS651FC1E - Podłączenie płyty indukcyjnej.

patrykk782 11 Lut 2018 19:46 2448 13
  • #1 11 Lut 2018 19:46
    patrykk782
    Poziom 6  

    Witam,
    panowie pytanie może i banalne ale jestem zielony w temacie. Jak podłączyć tą płytę? Instalację w domu mam 1-fazowa, bez siły. Rozumiem, że dotyczy mnie schemat górny. Uziemienie do uziemienia. Prądowy (L) do BN i BK (albo po prostu z mostkować BN i BK). Analogicznie neutralny (N) do BU i GY. Nie ma znaczenia jeśli zamienię L i N? Dobrze to rozumiem? Którą z żył w przewodzie mam zostawić niepodłączoną?

    Druga sprawa - elektryk miał przygotować mi instalację pod siłę. W chwili gdy puszczą w pionie na klatce siłę to podobno mogę podciągnąć sobie do mieszkania i podłączyć płytę pod siłę. Dał kabel 4x4mm idący do płyty. Z tego co teraz czytam do takiego manewru potrzebujemy kabla 4x5mm... Ktoś jest mi w stanie powiedzieć z tego schematu czy będzie to możliwe na tym kablu?

    Z góry dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam!
    BOSCH PVS651FC1E - Podłączenie płyty indukcyjnej.

    0 13
  • #2 11 Lut 2018 21:06
    Borutka
    Poziom 22  

    Schematu montażu należy ściśle przestrzegać i jeśli go nie rozumiesz, to nie zabieraj się za podłączanie. Pomijam fakt, że do gwarancji musi być pieczątka instalatora oraz fakt, że praca na jednej fazie to słaby pomysł i często niewykonalny...

    1
  • #3 11 Lut 2018 21:35
    patrykk782
    Poziom 6  

    Pytam z ciekawości, elektryk u mnie będzie, ale sam fakt, że dał 4 żyły, a nie 5 mnie niepokoi. Chciałbym poradzić się Was. Dlaczego na jednej fazie to słaby pomysł?

    0
  • #4 11 Lut 2018 22:05
    Borutka
    Poziom 22  

    Na jednej fazie płyta będzie chciała prąd 30A, a jaki tam u Ciebie bezpiecznik siedzi? O ilość przewodów zapytaj elektryka, prawdopodobnie taka jest instalacja (TN-C)

    0
  • #5 11 Lut 2018 22:24
    patrykk782
    Poziom 6  

    Przed licznikowy 25A i biorę pod uwagę to, że nie włączę wszystkich pół na max.

    0
  • #6 11 Lut 2018 22:31
    Borutka
    Poziom 22  

    Ale jeszcze masz pewnie inne prądożerne urządzenia...pralka, żelazko, bojler, ekspres do kawy. Za licznikiem też pewnie jest kolejny bezpiecznik na gniazdka.

    0
  • #7 11 Lut 2018 22:37
    patrykk782
    Poziom 6  

    Jest oddzielny bezpiecznik na płytę indukcyjną za licznikiem, teraz nie pamietam jego mocy. Bojlera nie ma, ale reszta będzie. Chodzi mi o realne opinie. Wiem, że ludzie w moim bloku mają indukcję i jakoś to działa. Możesz mi podpowiedzieć czy dobrze rozumiem schemat podłączenia?
    Pozdrawiam

    0
  • #8 11 Lut 2018 22:59
    Borutka
    Poziom 22  

    Nawet nie wiadomo, jak realizowane jest uziemienie w instalacji (czyli post #2).

    0
  • #9 09 Sie 2018 03:07
    lacekl
    Poziom 10  

    Borutka napisał:
    Schematu montażu należy ściśle przestrzegać i jeśli go nie rozumiesz, to nie zabieraj się za podłączanie. Pomijam fakt, że do gwarancji musi być pieczątka instalatora oraz fakt, że praca na jednej fazie to słaby pomysł i często niewykonalny...


    Gwarancja Bosch jest na 24 miesiące (o ile dobrze przeczytałem). Tyle samo trwa rękojmia sklepu. Rozumiem, że gwarancja i rękojmia to nie to samo (tak naprawdę wiele zależy od sklepu, dodatkowo rękojmia przez pierwsze 12 miesięcy jest bardzie user-friendly niż w miesiącach 13-24), ale nie jest tak, że w przypadku własnoręcznej instalacji użytkownik zostaje całkiem na lodzie.

    0
  • #10 09 Sie 2018 08:35
    Borutka
    Poziom 22  

    lacekl napisał:
    ale nie jest tak, że w przypadku własnoręcznej instalacji użytkownik zostaje całkiem na lodzie.

    Czyli jak jest?

    0
  • #11 09 Sie 2018 09:33
    lacekl
    Poziom 10  

    No ma rękojmię czyli odpowiedzialność sklepu za wady ukryte produktu. Jeśli awaria nie wynika z nieprawidłowego montażu, to przez pierwszych 12 miesięcy obowiązuje domniemanie ze ujawnione wady produktu były tam w momencie zakupu. A w kolejnych 12 miesiącach to na użytkowniku ciąży udowodnienie że były w momencie zakupu.

    0
  • #12 09 Sie 2018 09:47
    Borutka
    Poziom 22  

    lacekl napisał:
    No ma rękojmię czyli odpowiedzialność sklepu za wady ukryte produktu. Jeśli awaria nie wynika z nieprawidłowego montażu, to przez pierwszych 12 miesięcy obowiązuje domniemanie ze ujawnione wady produktu były tam w momencie zakupu. A w kolejnych 12 miesiącach to na użytkowniku ciąży udowodnienie że były w momencie zakupu.

    Niestety to chyba nie tak.
    Po pierwsze, to nie jest sprzęt z wtyczką do gniazdka i instrukcja obsługi wymaga wykonania podłączenia przez osobę upoważnioną. A sprzęt źle podłączony pada natychmiast. W przeciwnym razie jest to użytkowanie niezgodne z instrukcją obsługi. Druga sprawa nawet przy rękojmi sklep zażąda opinii serwisu o przyczynach awarii i ta będzie oczywista. Nikt w ciemno nie wypłaci równowartości za uszkodzoną płytę.
    Trzecia sprawa, w cenie sprzętu (jaką sklep płaci dystrybutorowi) jest opłata na "fundusz gwarancyjny".

    0
  • #13 09 Sie 2018 10:13
    lacekl
    Poziom 10  

    Borutka napisał:

    Niestety to chyba nie tak.
    Po pierwsze, to nie jest sprzęt z wtyczką do gniazdka i instrukcja obsługi wymaga wykonania podłączenia przez osobę upoważnioną. A sprzęt źle podłączony pada natychmiast.

    Chyba jasne, że nie mówimy o takim przypadku - wtedy winą jest nieprawidłowe podłączenie i wszystko jest jasne.

    Borutka napisał:

    W przeciwnym razie jest to użytkowanie niezgodne z instrukcją obsługi.

    Nawet jeśli to co z tego? Użytkowanie niezgodnie z instrukcją nie skutkuje utratą rękojmi jeśli nie ma związku przyczynowo-skutkowego z awarią.

    Poza tym w instrukcji Bosch nie ma nic o montażu przez serwis Bosch. Tyle jest: "Niniejsze urządzenie powinno być zamontowane zgodnie z załączonymi instrukcjami montażu." (tutaj całość: https://media3.bosch-home.com/Documents/9001073390_D.pdf) . A w instrukcji montażu nie ma nic (przynajmniej w tej dostępnej w sieci: https://media3.bosch-home.com/Documents/9001093636_G.pdf),, że to musi robić serwis Bosch. Napisane tylko, że nieprawidłowa instalacja skutkuje utratą gwarancji. O serwisie bosch jest dopiero gwarancji.

    W gwarancji:
    https://www.mediaexpert.pl/temp/warranty_documents/BSH%20WARUNKI%20GWARANCJI.PDF

    stoi jak byk:
    "Niniejsza gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej."
    (zresztą nawet gdyby nie stało, to wynika to z kodeksu cywilnego i wiele prób napisania czegoś innego jest w indeksie klauzul zakazanych)

    No i oczywiście:
    "14. Montażu sprzętu wymagającego fachowego podłączenia do sieci elektrycznej, wodociągowej, kanalizacyjnej lub gazowej, dokonywać mogą wyłącznie
    osoby uprawnione, pod rygorem utraty uprawnień gwarancyjnych."

    no właśnie, jedynie gwarancyjnych.

    Borutka napisał:

    Druga sprawa nawet przy rękojmi sklep zażąda opinii serwisu o przyczynach awarii i ta będzie oczywista.


    Oczywista tzn jaka? Serwis napisze, że płyta przestała reagować na naciśnięcie jednego przycisku, bo użytkownik pomylił 6 miesięcy wcześniej L2 z N ? Poza tym *opinia* serwisu nie jest w żaden sposób wiążąca dla sądu. Użytkownik będzie mieć swoje opinie.

    Borutka napisał:

    Nikt w ciemno nie wypłaci równowartości za uszkodzoną płytę.

    No nie wypłaci w ciemno, ale też nigdzie tak nie twierdziłem. Jak piszę że panuje "domniemanie" to znaczy że przed sądem jest to domniemanie. A sąd zważy opinie wydane przez obie strony.

    Borutka napisał:

    Trzecia sprawa, w cenie sprzętu (jaką sklep płaci dystrybutorowi) jest opłata na "fundusz gwarancyjny".

    To już wewnętrzne sprawy firmy i użytkownika nie powinno to obchodzić (poza tym, że z gwarancji w praktyce może być dużo prościej skorzystać niż z rękojmi).

    Dodano po 1 [minuty]:

    Poza tym jeszcze jedno: rękojmię obsługuje sklep, nie Bosch.

    0
  • #14 09 Sie 2018 11:42
    Borutka
    Poziom 22  

    Płyty nie podłącza serwis Bosch, tylko osoba uprawniona i jest to napisane w każdej instrukcji podłączenia. Podpis elektryka poświadcza nie tylko trafne podłączenie kabelka, ale również zdolność domowej instalacji do zasilania płyty.
    Serwis naprawczy jest w stanie wykazać niezbicie, że płyta uległa uszkodzeniu z powodu niewłaściwego podłączenia - wystarczy o tym poszukać na Elektrodzie. Nie rozumiem, do czego zmierzają kolegi dywagacje na ten temat.

    lacekl napisał:

    Nawet jeśli to co z tego? Użytkowanie niezgodnie z instrukcją nie skutkuje utratą rękojmi jeśli nie ma związku przyczynowo-skutkowego z awarią.

    Czy ten związek istnieje, o tym decyduje ekspertyza serwisowa... bo chyba nie sprzedawca albo klient? I tu zawsze można napisać, że to wina instalacji elektrycznej klienta, bo przed podłączeniem płyty nie była sprawdzona.

    0