Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki model kotła kondensacyjny wybrać - Viessman, Buderus czy Villant?

19 Wrz 2018 09:50 3009 37
  • Poziom 17  
    Witam, stoję przed wyborem pieca kondensacyjnego, jednofunkcyjnego. Obecnie mam stary piec Buderusa G124x 30kw ma on już swoje lata i wypadało by go wymienić na coś bardziej oszczędnego. Obecnie grzeję max 300 mk2 budynku z początku lat 90 bez ocieplenia, kaloryfery stalowe, piony nie ocieplone. Do tego dochodzi ciepła woda ok 80 l.
    Serwisant z którym się spotkałem zaproponował mi piec Buderusa 24kw i zapewnia mnie, że taka moc w zupełności wystarczy w jego ocenie(mieszkam w Gdyni więc u nas zimy są dość ciepłe) a 24kw w mrozy najwyżej trochę dłużej pochodzi i tak dogrzeje dom. Ja osobiście mam wątpliwości czy taki piec da radę.
    Monter jednocześnie zasugerował mi, że jeżeli mam wątpliwości możemy wstawić mocniejszy piec. I tutaj się pojawia problem bo Buderus 35 kw to duży skok cenowy.
    Zastanawiam się też nad Viessmanem 35kw VITODENS 100-W ewentualnie nad Villant ecoTEC plus VC 30 kw. Do zestawu chciałbym dodać zewnętrzny czujnik temperatury i sterowanie piecem po radiu do mieszkania.

    Czy są na tym forum osoby które są wstanie wskazać z Vissmanna lub Villanta modele kotły kondensacyjnych (35kw VITODENS 100-W, ecoTEC plus VC 30 kw) szczególnie udane cieszące się dobrą opinią, trwałością na rynku.

    Wszyscy wiemy, że czasami nawet najlepsza firma ma modele czasami lepsze i gorsze udane i za które się wstydzi.

    Proszę o poradę.
  • Poziom 28  
    Czy dom jest ocieplony? Proponuję kocioł z regulatorem pogodowym. Idąc o krok do przodu można na grzejnikach zamontować głowice inteligentne. Pogodów ka i takie głowice naprawdę potrafia wiele zaoszczędzić. 300m2 to sporo ale jak pisałeś zimy są lekkie. 24kW to spora moc ale musisz pamiętać że kocioł z kondensacją pracuje do 55 stopni w kondensacji dla gazu ziemnego. Na ten przykład ja mam 120m2 ocieplony dom. kocioł 14kW. moc ograniczona do 75%. Przy mrozach 25stopnie pracuje na 50stopni. Masz zrobione zapotrzebowanie energetyczne budynku?
  • Poziom 15  
    barteksmrek napisał:
    Czy dom jest ocieplony?


    hym23 napisał:
    Obecnie grzeję max 300 mk2 budynku z początku lat 90 bez ocieplenia, kaloryfery stalowe, piony nie ocieplone. Do tego dochodzi ciepła woda ok 80 l.


    Układ otwarty czy zamknięty?
    Do starej instalacji poleciłbym jednak buderusa, znacznie większe przepływy przez wymiennik. Wymiennik działa jak odmulacz instalacji spowolni wodę i wszystkie osady z instalacji zatrzymują się w wymienniku.Jeżeli chodzi o Viessmana i Vaillanta wymiennik z kwasówki, osiądzie muł i przepali wymiennik. Koniecznie przez dodatkowy wymiennik płytowy, pompa itp.
    Warto przepłukać instalacje i dołożyć [url=]https://fernox.com.pl/product/tf1-total-filtr-przeplywowy/[/url][url=]Filtr[/url] bo instalacja stalowa rdza, opiłki itp będą zrywane, a pompa w nowych kotłach elektroniczna z bardzo mocnym magnesem i żeby zaraz nie padła.
  • Poziom 28  
    Jeśli układ otwarty i tak trzeba wymiennik.
  • Poziom 17  
    Dom nie jest ocieplony, a układ jest zamknięty. Zapotrzebowanie na budynek jest zrobione ale jest nie aktualne bo sporo się od czasu wybudowania zmieniło. Całego jednego piętra nie grzeję.

    Dodano po 1 [godziny] 3 [minuty]:

    A czy ktoś mi może powiedzieć czy dobiera się piec gazowy do rodzaju gazu ? Jestem na jednej stronie gdzie przeglądam piece i widzę różne rodzaje pieca Viessmana
    VIESSMANN VITODENS 100-W 8,8-35KW ale na różne gazy ... gz-50, gz-35,41,5 o co w tym chodzi ????
    Jest możliwość że rodzaj gazu w gazociągu się zmienia ???
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    hym23 napisał:
    Dom nie jest ocieplony, a układ jest zamknięty. Zapotrzebowanie na budynek jest zrobione ale jest nie aktualne bo sporo się od czasu wybudowania zmieniło. Całego jednego piętra nie grzeję.

    Dobrze jest wejść na stronę CIEPŁOWŁAŚCIWE
    Rzetelnie wpisać wszystkie dane i dowiesz sie mniej więcej jakiej mocy kotła potrzebujesz.

    Buderusa i Viessmanna nie znam więc się nie wypowiem.
    Co do Vaillanta, to masz dwa modele do wyboru: albo wiszący - serii ecoTEC PLUS, albo stojący - serii VKK ecoVIT/5.
    Z wiszących można wybrać z wielkości:
    VC 256/5-5 o mocy na CO 5,7-27,0kW i na CWU do 30kW
    VC 306/5-5 o mocy na CO 6,4-32,5kW i na CWU do 34kW
    Ze stojących:
    VKK 256/5 INT o mocy na CO 8,3-26,5kW
    VKK 356/5 INT o mocy na CO 11,3-37,5kW
    Ceny tej samej wielkości kotłów są podobne - czy wiszący, czy stojący.
    Ale:
    1) wiszący ma wszystko wbudowane w sobie, czyli: pompę, naczynie przeponowe, zawór bezpieczeństwa, zawór przełączający do ładowania zasobnika CWU - to na plus
    2) stojący nie ma w sobie w/w elementów - trzeba je zamontować osobno na instalacji - to na minus. Jednak to co jest "minusem" - może zmienić się w zaletę, ponieważ w twojej instalacji (starej, dużej) do kotła wiszącego może się okazać że trzeba zamontować sprzęgło hydrauliczne i dodatkową pompę, żeby obsłużyła taki zład wody, a na pewno trzeba będzie dołożyć dodatkowe naczynko przeponowe, bo to w kotle będzie za małe. W przypadku kotła stojącego VKK nie potrzeba sprzęgła (bo sam w sobie kocioł jest sprzęgłam), można dobrać odpowiednią pompę i naczynko przeponowe, które są dostępne ogólnie w handlu i jak już się zużyją po iluś tam latach to nie będziesz zmuszony do zakupu części oryginalnych - co najmniej 2-3-krotnie droższych. Dodatkowo kocioł VKK jest niewrażliwy na zabrudzenia z instalacji - jego wymiennik to ~80 l. baniak, a nie wąziutkie, cieniutkie rurki lub inne profile.
    Oczywiście należy wcześniej instalację przepłukać (można z dodatkiem chemii), potem zalać wodą z dodatkiem inhibitora, no i zastosować dobry filtr, żeby zabezpieczyć pompę i armaturę.

    Do kotłów kondensacyjnych zalecane jest stosowanie regulatora pogodowego - w Vaillancie taki: MM700 w wersji przewodowej i bezprzewodowej.

    Ja na twoim miejscu wybrał bym ten kocioł stojący VKK - moc w zależności od oszacowania zapotrzebowania na ciepło.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Witam,
    Zostań kolego przy 24 kW daje Ci to ok. 80W/ m.kw co nawet dla budynku nieocieplonego jest dużą mocą jednostkową obliczeniową dla temp. zewn rzędu-16*C Ile nocy (bo na pewno nie dni) masz taką temperaturę u siebie w sezonie grzewczym? 2 dni może raz na kilka lat? No i pamiętaj, że przy-16*C nie musisz chyba ogrzewać wszystkich 300 m. kw. Za to skorzystasz ina cenie i na mocy minimalnej (bardziej Cię interesującej) bo 24 kW kocioł zmoduluje się do mniejszej niż 30-35 kW. A to daje Ci gwarancje dłuższych przedziałów czasu pracy ciągłej co korzystnie przekłada się na trwałość kotła, sprawność (każdy start to chwilowy stan nieustalony bardzo nieekonomiczny) i koszty eksploatacji.
    Pozdro
  • Poziom 17  
    ls_77 dziękuję za bardzo cenne uwagi. Faktycznie ten kocioł stojący ma dużo plusów.
    Mam jeszcze pytania.

    "Dodatkowo kocioł VKK jest niewrażliwy na zabrudzenia z instalacji - jego wymiennik to ~80 l. baniak, a nie wąziutkie, cieniutkie rurki lub inne profile."

    Co masz na myśli ? Wynika z tego że na stare instalacje kotły wiszące są zbyt delikatne i mogą się szybko rozsypać ?
    O co chodzi z z tym wymiennikiem w tym kotle stałym, że jest większy? Ja obecnie mam obok kotła starego wymiennik na ciepła wodę 80 litrów chciałbym go zachować i podpiąć do nowego kotła czy to stojącego czy wiszącego. Trochę chyba brakuje mi wiedzy....

    Odnośnie płukania instalacji.... już parę razy słyszałem, że należało by przepłukać instalację przed nową piecem jednocześnie serwisant z którym rozmawiałem mówił, że nie trzeba wystarczy założyć filtry.
    Kiedyś słyszałem, że płukanie instalacji może przynieść więcej szkód niż pożytku np. przyspieszy korozję.
    Robić to płukanie czy nie robić ....????

    ls_77 widzę się orientujesz w firmie Villant czy kotły które wymieniłeś to są sprawdzone i solidne ? Wiadomo jest jako to jest czasami mamy firmę x ale wypuści produkt totalnie nie udany w którym wszystko się sypie a innym razem serię która trwa wiecznie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Szczecin62 - faktycznie z tymi przedziałami pracy masz rację.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    hym23 napisał:
    "Dodatkowo kocioł VKK jest niewrażliwy na zabrudzenia z instalacji - jego wymiennik to ~80 l. baniak, a nie wąziutkie, cieniutkie rurki lub inne profile."

    Co masz na myśli ? Wynika z tego że na stare instalacje kotły wiszące są zbyt delikatne i mogą się szybko rozsypać ?
    O co chodzi z z tym wymiennikiem w tym kotle stałym, że jest większy? Ja obecnie mam obok kotła starego wymiennik na ciepła wodę 80 litrów chciałbym go zachować i podpiąć do nowego kotła czy to stojącego czy wiszącego. Trochę chyba brakuje mi wiedzy....

    Tutaj masz rysunek obrazujący budowę tego kotła:
    Jaki model kotła kondensacyjny wybrać - Viessman, Buderus czy Villant?
    Woda kotłowa wpada rurą 1" do "wielkiego kotła" w którym zanurzone są rury którymi przepływają gorące spaliny i nagrzewają tą całą wodę.
    Kotły VKK charakteryzują się:
    - duże przekroje przepływu, duża pojemność wodna, małe opory przepływu idealne do starych i nowych instalacji
    - pewne i długie bezproblemowe działanie
    - niewielkie koszty obsługowe i długa żywotność
    - wolny od korozji wymiennik ciepła z efektem samooczyszczania
    - małe ryzyko zablokowania przepływu i osadzania kamienia kotłowego

    W kotłach wiszących masz wymienniki z małymi przekrojami przepływu wody. Nie mówię że są złe, ale z własnego doświadczenia wiem, że po jakimś czasie w wiszących kotłach działających w starych instalacjach mnożą się problemy. Zamulenie wymiennika, zakamienienie od środka wymiennika, itp. itd.

    Do każdego kotła (wiszący czy stojący) możesz podłączyć wymiennik/zasobnik CWU. W kotle wiszącym masz już przygotowane specjale wyjści, natomiast w tym stojącym musisz na wyjściu i wejściu kotła wstawić trójniki i dołożyć tzw. pompę ładującą.

    hym23 napisał:
    Odnośnie płukania instalacji.... już parę razy słyszałem, że należało by przepłukać instalację przed nową piecem jednocześnie serwisant z którym rozmawiałem mówił, że nie trzeba wystarczy założyć filtry.
    Kiedyś słyszałem, że płukanie instalacji może przynieść więcej szkód niż pożytku np. przyspieszy korozję.
    Robić to płukanie czy nie robić ....????

    Wszystko zależy od stanu instalacji. Jeśli jest mocno skorodowana, to płukanie chemią może ją dodatkowo "zniszczyć". Ale jeśli nie ma oznak dużej korozji - to nie powinno nic się stać. Możesz porządnie wypłukać (kilkukrotnie) zwykłą wodą wodociągową.

    Poleciłem ci według mnie "sprawdzone" kotły Vaillanta. Mi najbardziej pasował by do twojej instalacji ten stojący VKK. Nie mylić z kotłem VKK Exclusive, bo kiedyś z nim były duże problemy. Ten "zwykły" VKK ecoVIT /5 jest godny polecenia. Nawet czynności serwisowe, czyli czyszczenie komory spalania sprowadza się do zwykłego przepłukania wodą w tych kotłach do których jeżdżę.
  • Poziom 17  
    Czy te kotły są dwu funkcyjne?
  • Poziom 14  
    Kocioł tego typu jest kotłem jednofukcyjnym. Kotły stojące dwufunkcyjne to tylko tzw. lodówki (hybryda zasobnika i kotła wiszącego).
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Witam,
    Taaak, VKK są odporne na wszystko, super trwałe itd. tylko pod warunkiem, że nie mówimy o nieszczęsnym czujniku CO (480 zł brutto + dojazd + wymiana) i który pada co rok (jak poniżej roku to gwarancja, jak powyżej to kolejna kasa). I nie ma tu wyjątku, czy montujemy czujnik prosty (z naszego serwisu) czy skośny z Niemiec i ten i ten ulega uszkodzeniu co rok (wymieniam to w kilku VKK). Przeróbka VKK na wersję bez czujnika CO to kilka tysięcy złotych. Rozpisujecie się o super trwałości samego kotła a to nie wszystko, są jeszcze czujniki temperatur i ciśnienia (100-300 zł), płyta główna ((prawie 1800 zł), armatura gazowa (prawie 1300 zł), wentylator (prawie 3500 zł) te wszystkie elementy padają jak w każdym innym kotle, więc ostrożniej proszę pisać jaki to trwały kocioł jest na wieki.
    Pozdro
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Szczecin62 ale ty mówisz o kotle VKK Exclusive - dokładnie taki VKK ecoVIT/4 exclusive i tu się z tobą zgadzam w 100%.

    Ale ja autorowi wątku proponuję nowy VKK ecoVIT /5 bez tego "Exclusive".
    Oczywiście że ma wentylator, palnik, czujniki temp., czujnik ciśnienia, presostat, zawór gazowy, płytę główną, wyświetlacz, izolację, obudowę, syfon do kondensatu i to wszystko kiedyś się może zepsuć. Ale kocioł wiszący ma tego jeszcze więcej i jeszcze bardziej upakowane i jeszcze bardziej podatne na uszkodzenia.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Witam,
    Po co ten sarkazm o obudowie i syfonie jeszcze? Nie bardzo wiem co jeszcze ma w sobie więcej i bardziej upakowane kocioł wiszący? Serwisuję je i naprawiam na co dzień. A jak mówimy o VKK to oczywiście porównujmy go do ecoteca 1f co w nim jest bardzie upchane i skomplikowane? Zawór 3d? Z dużego i długiego doświadczenia uważam, że najprostszy, najbardziej niezawodny i równie trwały jest układ wieszak 1f + zasobnik stojący (wiszące bywają droższe i trudniejsze w montażu). Ewentualne problemy z drożnością wymiennika głównego w wieszaku (wytrącanie się tlenków żelaza i uwalnianie się ich w postaci łusek) bardzo skutecznie eliminuje magnetofiltroodmulnik na powrocie z instalacji.
    Pozdro
  • Poziom 17  
    ls_77 to ten kocioł VKK ecoVIT /5 który ty proponujesz rozumiem, że nie ma tej wadliwej części o której wspomina Szczecin62? Chodzi o czujnik.

    Szczecin62 a z twojego do doświadczenia co możesz polecić??
    .
    Odnoszę wrażenie, że wychodzi na to że kotły wiszące nie za bardzo nadają się do starego typu instalacji... mojego typu, potencjalnie zanieczyszczenia dużo wody. Za delikatne za małe.
  • Poziom 33  
    hym23 napisał:
    ls_77 to ten kocioł VKK ecoVIT /5 który ty proponujesz rozumiem, że nie ma tej wadliwej części o której wspomina Szczecin62? Chodzi o czujnik.

    Tak - ten kocioł tej części nie ma.
    Jest jeszcze trochę tańsza opcja - jego brat bliźniak pod marką Saunier Duval - model Link KKS 25 lub KKS35. Prawie to samo, tylko z innym wyświetlaczem.
  • Poziom 19  
    Pozostaję przy swoim o prostym kondensacyjnym wieszaku 1f + zasobnik (120-150 litrów) pod nim. A wracając do jakiejś starej nieznanej instalacji c.o. do jej przepływów, kryzowania, zanieczyszczeń to najbardziej elegancki rozwiązaniem (również dla nowych instalacji) jest proste i tanie sprzęgło hydrauliczne (400-500 zł + pompa jakaś 60 za 200 zł). W takim układzie kocioł (jego pompa) pracuje lekko na małym obwodzie sprzęgła a za nim dajemy ile chcemy i do czego chcemy pompy c.o. do tego elementarna automatyka aby kocioł startował na c.o. dopiero gdy przyjdzie sygnał grzej z jakiegoś obwodu i uruchomi stosowną pompę za sprzęgłem. Oczywiście jak już wspominałem przed sprzęgłem dać nie filtr (on nie wyłapie mułu głównie tlenków żelaza) a porządny magnetofiltroodmulacz. On skutecznie wyłapie to co może narobić problemów w kotle (przede wszystkim w wymienniku głównym).
    Pozdro
  • Poziom 17  
    Szczecin62 czy to sprzęgło hydrauliczne nie wypływa na sprawność pieca i nie obniża temperatury wody na grzejnikach? Z tego co widzę na jakiś opisach na necie woda na dopływie do grzejników miesza się częściowo z wodą powracającą z grzejnika?

    Rozumiem, że drugą pompę montuję za sprzęgłem ??? a sterowanie dołączam do pieca czy jakieś osobne sterowanie ?? Czyli miałbym dwie pompy jedna w piecu druga za sprzęgłem.
  • Poziom 19  
    Witam, mam urwanie i trudno chwilę znaleźć na pisanie. Owszem sprzęgło ciut obniża temperaturę za sprzęgłem inaczej mówiąc kocioł pracuje 2-3 *C wyżej niż potrzebujemy i tak patrząc faktycznie na ciut mniejszą sprawność ale w bilansie ekonomii kotła nie tylko sprawność się liczy. Np. pompa kotłowa będzie pracować z duużo mniejszymi oporami co przełoży się na jej mniejszą moc (mniej zużyje prądu) również wydłuży się jej czas eksploatacji, Stałe i duże przepływy w okładzie kotła (żadnych oporów na instalacji, zmiennych oporów na zaworach grzejników) zmniejsza gradienty temperatur w wymienniku głównym co przekłada się na jego trwałość i ew. wytrącenia w środku. Pewnie są jeszcze inne plusy ale na szybko trudno mi skojarzyć.
    Pozdro
  • Poziom 17  
    A za sprzęgłem jeszcze jedna pompa ??? Rozumiem jedna w kotle wiszącym potem sprzęgło a za nim jedna pompa która automatykom jest połączona z kotłem ...?
  • Poziom 33  
    Tak - za sprzęgłem musi być pompa. Najlepiej spięta z automatyką kotła. Kotły wiszące Vaillant PLUS mają odpowiednią kostkę na płycie głównej. Wiszące PRO i PURE wymagają dodatkowego modułu VR40.
  • Poziom 33  
    Jeszcze nic nie słyszałem o tym by się uszkadzały. A w dzisiejszych czasach w dobie internetu złe opinie rozchodzą się szybciej niż pozytywne
  • Poziom 39  
    hym23 napisał:
    szyscy wiemy, że czasami nawet najlepsza firma ma modele czasami lepsze i gorsze udane i za które się wstydzi.

    Dlatego kup prostego i taniego termeta silvera i nie przepłacaj bez sensu za prosta technologie znaną od 20 lat. Tańszy w zakupie, serwisie. Więc po co przepłacać za to samo.
    Montowałem wszystkie te kotły i do prostych zastosowań nie ma sensu przepłacać .
  • Poziom 26  
    A proszę mi doradzić bo czeka mnie zamiana kotła węglowego na gazowy i mam dylemat co do CWU.
    Mieszkam w domku i mam dwie łazienki na 1 i 2 piętrze a w nich ogrzewacze przepływowe Termet na gaz.
    Od lat działa to bardzo dobrze, czy ma sens pakować się w zasobnik CWU przy kotle czy zostawić to jak jest i kotłem ogrzewać tylko mieszkanie.
    Musiałbym robić nową instalację pod CWU z obiegiem , do najdalszego punktu z piwnicy do kuchni na 2p wyszło by ok 15m rury.
  • Poziom 12  
    melon napisał:
    Odświeżę nieco temat bo interesuje mnie poruszony trochę wyżej problem uszkadzających się czujników spalin w kotłach ecoVIT Exclusive.

    Czy ktoś wie czy problem ten dotyczy także tych kotłów?

    https://www.vaillant.pl/klienci-indywidualni/...-i-systemy/ecotec-exclusive-vc-vcw-39937.html

    Kotły te wydają się być interesujące ze względu na szeroki zakres modulacji.


    Od lat już w kotłach exlusiv nie ma sond spalania. Jedyny kocioł Vaillanta jaki to posiada to wieszak. VKK/4Jest to najlepsza i jedna z najtańszych opcji pieca stojącego odpornego na osady. Zalać go wodą z kałuży i też będzie chodził. Tańsza jego wersja to VKK/5 różnica taka że ten przez 4 posiada dodatkowe wyście na dedykowany do nigo zasobnik warstwowy.
  • Poziom 9  
    Czyli jak rozumiem model kotłów Vaillanta VKK EcoVit - wersje 4 (exclusiv) i wersje 5, nie posiadają tego czujnika? a różnią się tylko cytuje ciebie:
    >>>>wersja to VKK/5 różnica taka że ten przez 4 posiada dodatkowe wyście na dedykowany do nigo zasobnik warstwowy<<<<
    OK, ale dlaczego jest w takim razie między nimi taka różnica w cenie???? VAILLANT ECOVIT/4 VKK 226/4 około 10k, a VAILLANT VKK 256/5 INT ECOVIT około 7k. Byłem przekonany, że to wynika właśnie z innej elektroniki w tych modelach a nie dodatkowej rurki???
    Ponieważ jak czytam masz wiedzę na temat tych kotłów, to napisz coś więcej na ich temat, albo ich bliźniaka SAUNIER DUVAL Niedźwiedź Condens 25, bo ten z kolei jest jeszcze tańszy w granicach 5k
    Czy kotły z taką modulacją palnika 1:3 (bo chyba taka ona jest) bardzo odstają od tych wieszaków co schodzą do wartości 1:10, i czy to jest zauważalne w ekonomice zużycia gazu?
  • Poziom 26  
    JaroMarko napisał:

    Czy kotły z taką modulacją palnika 1:3 (bo chyba taka ona jest) bardzo odstają od tych wieszaków co schodzą do wartości 1:10, i czy to jest zauważalne w ekonomice zużycia gazu?


    Myślałem też o zakupie VKK 186/5 ale trochę zniechęca mnie dość wysoka moc minimalna i boję się że na moim metrażu ok 110m2 (dwa piętra po 55m2) kocioł będzie mocno taktował.

    Coraz bardziej skłaniam się do prostego Termeta Ecocondens Gold z szerokim zakresem modulacji, nie wiem czy to dobra droga.