Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy - podłączenie kondesatora - zwarcie

31 Sty 2019 11:43 1134 32
  • Poziom 4  
    Witam. Mam problem z silnikiem elektrycznym. Mianowicie zakupiłem kondensator zgodny z oznaczeniem na tabliczce, czyli 140uF 320V do silnika 1,1 KW 2800 obr/min i podłączyłem go wg schematu z sieci. Wrzucam też zdjęcie jak to fizycznie wygląda. Wystartował za pierwszym razem, pochodził kilka sekund i wywalił bezpiecznik. Potem za każdym razem przy próbie włączenia do prądu też wywalał. Dodatkowo kondensator po tych kilku chwilach kiedy chodził był dość ciepły.

    Ktoś zaproponuje jakieś rozwiązanie?
    Silnik jednofazowy - podłączenie kondesatora - zwarcie

    Schemat:
    Silnik jednofazowy - podłączenie kondesatora - zwarcie

    Bezpiecznik może wyłączyć lub zadziałać , ale nie wywalać.
    Moderator Krzysztof Reszka.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 33  
    Trochę duży ten C - mi wychodzi do tej mocy około 80mikoF.
    Jakieś pomiary? napięcie pracy też powinno byc 400V
  • Poziom 4  
    Silnik jednofazowy - podłączenie kondesatora - zwarcie
    Tutaj jest tabliczka znaomionowa.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 39  
    Witam .
    Jedynie pomiary poszczególnych uzwojeń ,oraz pomiar względem masy ,jak wspomniał kolega wcześniej.
  • Poziom 4  
    Na multimetrze uzwojenie pomocnicze ma 3.9 (miernik na pozycji 200), a na głównym 1.9.

    Pomiar względem masy to jedna końcówka do uzwojenie, a druga do obudowy?
  • Poziom 39  
    Tak,każde uzwojenie,najlepiej wszystkie końcówki po kolei.
  • Poziom 4  
    To tak zrobię. A jeśli chodzi o kondensator i to żeby był dość ciepły to czego to może być wina?
  • Poziom 39  
    Tak,każde uzwojenie,najlepiej wszystkie końcówki po kolei.
  • Poziom 39  
    Też mi się wydaje, że to za duża pojemność. Próbowałeś go puścić bez tego kondensatora, czy sam rusza?
    Nie jest to przypadkiem rosyjski silnik? Ja mam ruski silnik o tej mocy i obrotach - nowy. Silnik ten powinien mieć włączony na stałe kondensator 30-40 mikroF (dokładnie nie pamiętam), wg schematu który załączyłeś, a dodatkowo, na czas rozruchu, dołączany równolegle do niego kondensator 160 mikroF. Silnik ten rusza bez żadnego kondensatora. Z kondensatorem czy bez, pobiera duży prąd na biegu jałowym i silnik się mocno grzeje. Myślałem, że ma zwarcie zwojowe i dałem go przewinąć. W warsztacie gdzie dałem go przewinąć też, tak sądzili, ale jak wyjmowali stare uzwojenie, nie znaleźli miejsca gdzie byłoby zwarcie zwojowe. Po przewinięciu nic się nie zmieniło. Bezpieczników nie wybijał, bo były 10 A, a on na luzie pobierał prąd o.k 7 A.
  • Poziom 39  
    Należy sprawdzić (może być trudne w warunkach domowych)kondensator ,jaką ma pojemność i na jakie jest napięcie.Masz dobrze to podłączone według rysunku ?.
  • Poziom 4  
    Kondensator dobrałem wg tabliczki. Tabliczka jest oryginalna. Jest to silnik niemiecki VEM. Bez kondensatora jest ta sama sytuacja, czyli wybija bezpiecznik.

    Co do grzania to sam silnik to nie miał się kiedy zagrzać bo pracował 2-3 sekundy, natomiast kondensator był ciepły.
  • Poziom 39  
    Jakiej wartości jest bezpiecznik?.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jaka jest rezystancja uzwojeń względem obudowy silnika?.
  • Poziom 33  
    arasowsky napisał:
    Bez kondensatora jest ta sama sytuacja, czyli wybija bezpiecznik.


    Jaki bezpiecznik? czy RCD
    Podłączone PE do silnika?
    Jeżeli wyłącza bez C to albo zwarte uzwojenie robocze,przebicie do obudowy lub źle podlączone
  • Poziom 4  
    Bezpiecznik jest B16 w instalacji. Nie ma różnicówki. Uziemienia także w instalacji nie ma.

    Rezystancja względem obudowy 0. Nie ma przejścia.
  • Poziom 33  
    arasowsky napisał:
    Rezystancja względem obudowy 0. Nie ma przejścia.


    No to tajemniczy zapis? skoro R wynosi 0 to masz zwarcie.
  • Poziom 4  
    Czeski błąd. Oczywiście R = 1. Przejścia nie ma pomiędzy obudową a uzwojeniem.
  • Poziom 39  
    Na jaki zakres masz miernik ustawiony?.
  • Poziom 4  
    Sprawdzałem na każdym zakresie i wszędzie jest 1.
  • Poziom 39  
    Kondensator masz metalowy ,czy plastik,czy przykręcony do silnika?.
  • Poziom 39  
    Masz go przykręcony ,czy leży luzem.
  • Poziom 4  
    Kondensator luzem leży.
  • Poziom 17  
    Podłącz kondensator tak jak w tym poście, rownolegle do uzw. rozruchowego.
    Link
  • Poziom 26  
    viktor1950 napisał:
    Podłącz kondensator tak jak w tym poście, rownolegle do uzw. rozruchowego.
    Link

    Tam jest błąd - nie istnieje taki schemat połączenia. Schemat z postu #1 jest dobry, pojemność kondensatora również jest zgodna z fotografią tabliczki znamionowej.
    Jeżeli silnik pracował chwilę , to jest ciekawe, bo, w/g tabliczki, prąd znamionowy to prawie 9A a bezpiecznik to B16.
    Napięcie kondensator jest trochę niskie. Tanie kondensatory mają niską jakość, sprawdziłbym kondensator.
  • Poziom 35  
    Andrzej42 napisał:
    Schemat z postu #1 jest dobry, pojemność kondensatora również jest zgodna z fotografią tabliczki znamionowej.

    Wcale nie jest dobry. Pojemność zgadza się z tabliczką znamionową ale proponuję czytać ją dokładnie. Tam jest taki fajny zapis 6c/h.
    Ten kondensator służy tylko do rozruchu, a nie do pracy ciągłej i tak też ma być dołączany. Inaczej silnik pójdzie z dymem, a ten kondensator może wystrzelić.
  • Poziom 4  
    krzysiek7 napisał:

    Wcale nie jest dobry. Pojemność zgadza się z tabliczką znamionową ale proponuję czytać ją dokładnie. Tam jest taki fajny zapis 6c/h.
    Ten kondensator służy tylko do rozruchu, a nie do pracy ciągłej i tak też ma być dołączany. Inaczej silnik pójdzie z dymem, a ten kondensator może wystrzelić.


    Co zatem oznacza ten zapis 6c/h? I jak podłączyć ten silnik, żeby kondensator był tylko dołączany na czas rozruchu?
  • Poziom 35  
    Przecież już Ci napisałem:
    krzysiek7 napisał:
    Ten kondensator służy tylko do rozruchu, a nie do pracy ciągłej i tak też ma być dołączany.

    arasowsky napisał:
    Co zatem oznacza ten zapis 6c/h?

    6 cykli na godzinę.
    arasowsky napisał:
    I jak podłączyć ten silnik, żeby kondensator był tylko dołączany na czas rozruchu?

    Można przez przełącznik rozruch praca, można go dołączać na czas rozruchu za pomocą przycisku, można zastosować wyłącznik czasowy itp. Jednak najpierw powinieneś sprawdzić czy po Twoich próbach ocalało uzwojenie silnika.
  • Poziom 26  
    krzysiek7 napisał:
    Wcale nie jest dobry

    To trzeba by zdjąć przedni dekiel silnika i sprawdzić czy jest pierścień rozruchowy, albo przynajmniej ślady po nim.
    Ale na pewno polecany schemat z postu #25 ma nadmiarową kropkę...
  • Poziom 35  
    Andrzej42 napisał:
    Ale na pewno polecany schemat z postu #25 ma nadmiarową kropkę...

    Czytam to już kilka razy i przyznam, że nie wiem o jaką kropkę chodzi. Może coś bliżej wyjaśnisz?
  • Poziom 26  
    Witam serdecznie.
    Jeśli dobrze przyjrzymy się tabliczce znaminiowej to dostrzeżemy, że na samym dole silnika jest napis Uc 320V 140uF czyli skoro producent silnika zalecił taki kondensator to dlaczego uważacie, że jest za duży? Czyżby producent się pomylił?
    Z tabliczki można wywnioskować również, że silnik jest tylko na 220V czyli silnik jednofazowy, niewykluczone, że od jakiejś wciągarki bądź też kompresora.
    W pierwszej kolejności należałoby sprawdzić czy silnik posiada w środku wyłącznik odśrodkowy lecz po ilości kabli wystających z silnika do puszki śmiem stwierdzić, że nie.
    Czy wyjścia uzwojeń do kostki są dobrze podłączone? Czy uzwojenie pracy z uzwojeniem pomocniczym nie są zamienione? Należałoby wszystko porozłączać, porobić pomiary(i pooznaczać kable) a następnie wszystko pokolei na spokojnie podłączyć.