Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mały BMS li-ion zamiast tradycyjnego akumulatora w motocyklu.

27 Lip 2019 16:56 261 9
  • Poziom 9  
    Czesc
    Mam plan zeby wymienic padający akumulator w motocyklu i jednoczesnie zdredukować jego mase, chciałbym wymienić aku 5,5Ah na kontroler BMS z wysokoprądowymi ogniwami 18650 3,7V. Nie wiem czy cos takiego w ogole bedzie dzialac, jesli są w tym jakies grube błedy, ktore sprawią ze to w ogole nie zadziala, albo podnie po tygodniu to prosze o info.

    Plan jest taki - zamiast akumulatra 12V 5,5Ah 55A CCP:

    1.Kontroler BMS 40A 12,6V BMS w pakiecie 3S
    Napięcie ładowania : 12,6V CC/CV
    Max prąd rozładowania: 40 A
    Max prąd chwilowy 80A

    Mały BMS li-ion zamiast tradycyjnego akumulatora w motocyklu.

    2. 3x ogniwo 18650 Sony US18650VTC6 3.7V
    Max prąd rozładowania 30A
    Pojemność 3Ah
    Maksymalne dopuszczalne napięcie 4,2V
    Mały BMS li-ion zamiast tradycyjnego akumulatora w motocyklu.

    Czy takie cos ma sens?
    Czy podanie na BMS napiecia ładowania 14,5V spowoduje ze bms bedzie ładował ogniwa zbyt wysokim napięciem, czy sam sobie podreguluje napiecie pod ogniwa 18650?
    Czy po odpaleniu motocykla BMS bedzie kazdorazowo ładował nawet naładowane ogniwa skracając ich zywotność i np po miesiacu ogniwa poumierają?
    Czy moze powinienem uzyc BMS 4S 16V zamiast 3S?
  • Poziom 9  
    Nie udało mi się znaleźć zadnych sensownych informacji na temat wpięcia taniego BMSa w instalacje fabryczną motocykla wiec po prostu zamówilem czesci i sam protestuje, czy i jak to działa.

    Niemniej jednak zastanawia mnie kwestia pojemności takiego pakietu. Jesli połacze 3 ogniwa 2600mAh szeregowo to pojemność takiego pakietu bedzie wynosić 2,6Ah i około 12V*2,6Ah=~30Wh?
    Zeby podwoic pojemość musze podłaczyc 6 ogniw 2P3S? Bedzie wtedy około 5Ah?
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Przedstawione założenia obarczone są poważnym błędem. Napięcie instalacji przy pracującym silniku wynosi około 14,5V , a maksymalne napięcie pakietu 3S to 12,6V. Należy zastosować ogniwa LiFePO4 połączone szeregowo 4 sztuki. Końcowe napięcie ładowania takiego ogniwa to 3,6-3,7V zatem 4 sztuki to 14,4-14,8V. Popatrz sobie na karty katalogowe tych ogniw. Są dużo lepsze od LiIon i przede wszystkim trwalsze. Oczywiście wymagają one zastosowania odpowiednich BMS-ów. Informacje na ten temat możesz uzyskać w firmie BTO.
  • Poziom 9  
    Juz wczesniej zastanawiałem sie nad problemem ładowania pakietu 12,6V napieciem 14,5V z motocykla, ale na innej stronie znalazlem takie info:

    "Co do napięcia zasilania / ładowania gotowego pakietu musi ono być równe, lub wyższe sumie napięć w pełni naładowanych ogniw, czyli dla pakietu 3S czyli 3*4,2V= 12,6V należy ładować ładowarką o napięciu 13V wzwyż. Ktoś zapyta ale jakie bezpieczne maksymalne napięcie mogę podać na moduł? Otórz sprawa po testach paru modułów BMS wygląda w skrócie tak: im wyższe napięcie to moduł BMS zaczyna ładować nie jednostajnie a impulsowo. Dlatego napięcie może być średnio większe od znamionowego o ok. 5V (przy 1-2S) do 10V (<2s). span="">"
  • Poziom 39  
    Zabezpieczenie przed przeładowaniem w BMS-ie działa w ten sposób, że odłącza pakiet od zacisków wejściowych/wyjściowych. Efekt będzie taki, jakbyś w trakcie jazdy odłączył akumulator od pojazdu. Jakie mogą być tego skutki - oceń sam.
  • Poziom 9  
    Nie wiem jak BMS reaguje na naładowane ogniwo, dodatkowo mamy pewnie setki rożnych BMSów i każdy może działać nieco inaczej, ale z filmu ktory oglądałem wynika ze BMS nie odcina naładowanych/przeładowanych ogniw, a jedynie wpina w obwód dodatkowy rezystor, który redukuje prąd na danym ogniwie, chyba ze masz na myśli w pełni naładowany pakiet.

    A co do tego co się stanie jak wypnę aku to sprawdzę to jak tylko zdejmę moto z podnośnika. Z tego co czytałem to prawdopodobnie nie stanie się nic.
  • Poziom 32  
    Odłączenie akumulatora (dowolnego) podczas pracy silnika to stany nieustalone w instalacji. W zależności od typu prądnicy/alternatora i wyposażenia może nic się nie stać albo możesz upalić wszystko począwszy od żarówek przez wszelką elektronikę na prądnicy kończąc.
  • Poziom 9  
    Dzisiaj miałem chwile wiec sprawdziłem co sie dzieje po odpięciu aku w czasie pracy silnika.
    Ogólnie na pierwszy rzut oka nie działo się nic, silnik nadal równo pracował, światła, deska rozdzielcza itd wszystko działa. Natomiast tak jak piszecie faktycznie jakaś reakcja na odpięcie aku jest bo na wolnych obrotach widać było delikatne przygasanie świateł drogowy. Niestety nie miałem pod ręką miernika żeby sprawdzić napięcia.

    Tak, czy siak mam nadzieje ze bms jednak nie będzie odcinał się od instalacji motocykla po naładowaniu, a tym samym uda mi się zbudować tani i bardzo lekki zamiennik akumulatora kwasowego.
  • Poziom 43  
    Często spotyka się opinię, że nie da się w bezpieczny sposób użyć LiIon do pracy buforowej, gdzieniegdzie można przeczytać opinie że się da tylko trzeba odpowiednio obniżyć napięcie.
    Nie miałem takiej potrzeby i nie szukałem wiarygodnych informacji na ten temat, jeśli ktoś znajdzie chętnie się zapoznam.

    Wątpię czy prymitywny motocyklowy regulator napięcia będzie odpowiedni dla akumulatorów dla których napięcie podje się z tolerancją ±50mV/1celę