Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Termostat SALUS T105RF - wlacza sie z opoznieniem.

malone32 03 Nov 2019 01:36 2487 21
  • #1
    malone32
    Level 11  
    Witam.
    Na termostacie mam ustawiony tzw.SPAN na 0.4
    Ustawilem temperature na 21.4 czyli ogrzewanie wlacza sie przy 21st.
    Moje pytanie to: dlaczego kiedy juz temperatura spadnie do 21 to zanim sie wlaczy piec to mija okolo 10 minut?
    Czy u was tez to tak wyglada?
    Zaznacze ze kiedy temperatura siegnie 21.8 to piec wylacza sie po kilku sekundach.

    Poprzednio mialem Salusa RT500RF i ogrzewanie wlaczalo sie praktycznie od razu.

    PS - nie mam polskich znakow na komputerze.
  • #2
    andre41
    Level 17  
    Dzieje się tak cały czas czy tylko dla temperatury komfortowej? Może powodem jest temperatura komfortowa i funkcja auto-adaptacji, minimalny czas 10 minut, max 50minut.
  • #3
    malone32
    Level 11  
    Temperatury komfortowej i ekonomicznej nie uzywam ( nie bede uzywal bo temperatura jest czesto zmieniana u mnie). Na wyświetlaczu ciagle widnieje wiec ikonka dloni i w tym trybie wlasnie jest to opoznienie. Musze dodac ze mialem okazję tylko 1 dzien sie pobawić tym termostatem.

    Andre czy Ty posiadasz ten sam i jest u Ciebie dobrze? Wlacza sie piec od razu?
  • #4
    malone32
    Level 11  
    Witam ponownie, mam okazje znowu potestowac ten termostat. Nie rozumiem dlaczego czasami muszę czekac 1min 2 lub 3 lub 4 zanim wlaczy sie ogrzewanie. Czasy sa nie regularne. Strasznie to irytujące. Jak u was wyglada sprawa? Czy ogrzewanie włącza sie natychmiast po przekroczeniu "span"?
    Jesli chodzi i funkcje autoadaptacji to o co z tym chodzi? To się włącza lub wyłącza jakos? Nie ma w instrukcji jak to ustawić/wlaczyc/wylaczyc.
  • #5
    kz61
    Level 25  
    Z instrukcji wynika ze autoadaptacja jest na stałe i żyje własnym życiem. Jest ona zależna od różnicy temperatur a skoro jest ustawiona jedna temperatura to tej różnicy praktycznie nie ma. Będzie więc istotna szybkość opadania temperatury. Można próbować zmienić lokalizację sterownika, poszukać miejsca gdzie temp szybciej pójdzie w dół. A tak w ogóle to najważniejsze żeby w mieszkaniu było ciepło. Co robi sterownik i jak to robi to najmniej ważne.
  • #6
    malone32
    Level 11  
    Witam ponownie,
    minelo troche czasu rozpoczal sie okres grzewczy i ciagle jest to samo. Wczoraj mierzylem 13min mu zajelo zanim wyslal sygnal.

    Chcialbym wiedziec jak to jest u kogos kto ma taki sam sterownik u siebie w domu bo moze moj jest po prostu wadliwy.
    Jest to uciazliwie bo kiedy w domu juz czujesz ze jest chlodniej i chcialbys zeby sie ogrzewanie wlaczylo to musze czekac 15 min. To chyba nie tak powinno dzialac.
  • #7
    BUCKS
    Level 39  
    malone32 wrote:
    minelo troche czasu rozpoczal sie okres grzewczy i ciagle jest to samo. Wczoraj mierzylem 13min mu zajelo zanim wyslal sygnal.

    Może regulator włącza grzanie gdy temperatura osiągnie wartość np. 0,05 stopnia, a że wyświetlacz pokazuje temperaturę z dokładnością do np. 0,1 stopnia to stąd efekt zwłoki.
    Jeśli czujesz dyskomfort to podnieś sobie temperaturę komfortową o 0,2 stopnia, bo z danych wynika, że minimalna skok temperatury to właśnie 0,2 stopnia i zobacz jaki będziesz odczuwał komfort cieplny.

    Tryb autoadaptacji w tym regulatorze to moim zdaniem porażka, bo to nic nie zmienia w komforcie.
    Ten tryb ma jedynie za zadanie uzyskanie zadanej temperatury o zadanej godzinie.
    Czyli jeśli w nocy np. 23-7 mamy ustawione 20,8, a w dzień 7-23 mamy ustawione 21,0 to bez trybu autoadapt regulator włączyłby kocioł o godzinie 7 by finalnie uzyskać zadane 21,0 za kilkanaście, czy kilkadziesiąt minut.
    Z trybem autoadapt regulator włączy kocioł odpowiednio wcześniej tzn. najwcześniej o 6:10, a najpóźniej o 6:50, by finalnie o 7:00 było już 21,0 na podstawie wcześniejszych doświadczeń jak szybko następuje przyrost temperatury.

    Jeśli zależy Ci na komforcie to moim zdaniem lepszy byłby jakiś tryb "inteligentny", co w przypadku nowych regulatorów Salus nazywa się algorytmem TPI ale nie mam pojęcia jak to działa w praktyce.

    malone32 wrote:
    Ustawilem temperature na 21.4 czyli ogrzewanie wlacza sie przy 21st.
    Moje pytanie to: dlaczego kiedy juz temperatura spadnie do 21 to zanim sie wlaczy piec to mija okolo 10 minut?
    Czy u was tez to tak wyglada?
    Zaznacze ze kiedy temperatura siegnie 21.8 to piec wylacza sie po kilku sekundach.

    To dla mnie wynika, że masz histerezę 0,8 stopnia (+-0,4)
    Lepiej jakbyś miał histerezę 0,4 (+-0,2) wtedy po ustawieniu 21,0 kocioł włączyłby się przy 20,8, a wyłączył przy 21,2.

    Ja mam RT510RF ale starszą wersję bez algorytmu TPI, więc mam tylko histerezę 0,5 (+-0,25) albo 1,0 (+-0,5).
    Przy histerezie 0,5 stopnia w teorii +-0,25 to jeśli ustawię 21,0 to regulator włączy się, gdy na wyświetlaczu pojawi się 20,7, a wyłączy się, gdy na wyświetlaczu pojawi się 21,2.
    Ale grzanie nie uruchamia się natychmiast po pojawieniu się na wyświetlaczu 20,7 lecz po paru minutach, to samo jest z wyłączeniem, nie następuje idealnie wraz z pojawieniem się wartości 21,2 ale po chwili. Wygląda to jakby regulator liczył setne części stopnia, których nie pokazuje na wyświetlaczu.

    Jeśli T10RF nie odpowiada Tobie i próbowałeś już różnych miejsc to kup inny regulator.
    Z doświadczenia powiem, że miałem Eurostera Q7RXTX, który miał histerezę 0,2 stopnia (+-0,1) i na tej histerezie oferował gorszy komfort niż Salus RT510RF z histerezą 0,5 (+-0,25, albo w praktyce +0,2,-0,3). Trzeba pamiętać, że różne regulatory mogą mieć różne czujniki, różną czułość na zmiany temperatur, więc same suche dane techniczne nic nie znaczą.
    Musisz kupić regulator i samemu stwierdzić, czy w praktyce spełni on Twoje potrzeby i oczekiwania.
  • #8
    piterchmiel
    Level 7  
    No właśnie. Miałem Salusa i taki sam dyskomfort. Salus bardzo długo reagował na zmianę temperatury. Zmieniłem na inny z histerezą 0,2 który jest bardziej czuły i komfort jest super
  • #9
    BUCKS
    Level 39  
    piterchmiel wrote:
    Miałem Salusa i taki sam dyskomfort

    Napisz konkretnie jaki model miałeś.

    piterchmiel wrote:
    Zmieniłem na inny z histerezą 0,2 który jest bardziej czuły i komfort jest super

    Napisz konkretnie jaki model kupiłeś.
    Może to będzie pomocne dla innych szukających innego komfortu niż oferuje obecny czujnik.

    Ja tylko dopowiem, że zmiana miejsca położenia czujnika też robi różnicę.
    Oczywiście to jest proste jak mamy wersję bezprzewodową.
    Można również pobawić się korektą temperatury, bo czujnik może pokazywać temperaturę X, choć w rzeczywistości będzie ona o parę dziesiętnych stopnia inna.
    Taka domowa kalibracja też może robić różnicę, więc warto wypróbować wszystkie sposoby zanim wydamy kolejne kilka stówek na inny regulator pokojowy.
  • #10
    piterchmiel
    Level 7  
    Miałem Salusa 091FLRF. Zmieniłem na Tybox 137 i jestem zadowolony ale tak piszesz miejsce w którym ma stać trzeba sobie dobrać indywidualne. Zależy też jaką temperaturę się lubi i jakie mieszkanie jest czy w bloku czy dom czy jest ocieplenie. Różne aspekty na to wpływają. Pozdrawiam
  • #11
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    Jest coś takiego, jak histereza termostatów, co oznacza "nieczułość". Oznacz to, że termostat zadziała po spadku od nastawionej temperatury o określoną wartość oraz po przekroczeniu tejże temperatury o określoną wartość. Powiedzmy, że jest ustawiona temperatura 20 stopni a termostat ma histerezę 1 stopień, czyli włączy on ogrzewanie, gdy temperatura obniży się do 19 stopni, natomiast wyłączy, gdy wzrośnie ponad 21 stopni. Gdyby histereza wynosiła 2 stopnie, to będzie odpowiednio 18℃ i 22℃. Histereza jest po to, by nie było włączania i wyłączania co chwilę, gdyż to zmniejsza trwałość urządzeń. Termostaty w lodówkach cechują się dosyć dużą histerezą, dlatego obecnie lodówka pracuje dosyć długo a potem ma długą przerwę w pracy agregatu (dawniej zwykle 10 minut pracy i 10 minut przerwy, a teraz- w zależności od temperatury - bywa to 45 minut pracy i np. 45 minut przerwy).
  • #12
    malone32
    Level 11  
    Hej,
    Dzięki za dołączenie do dyskusji.
    BUCKS histereze mam nam na 0.4 nie na 0.8, ogrzewanie sie włącza jesli spodnie o 0.4 poniżej ustawionej i wyłącza jesli dobije o 0.4 powyżej ustawionej.
    Histereza działa tak jak opisal Zbigniew Rusek.

    Problem jest tylko w tym wlacza sie z opóźnieniem. Zaznaczę ze wyłączanie dziala bez zarzutu.

    Cóż chyba będę musiał wróci do RT500 RF. Nie można tam ustawiać temperatury z dokładnością do 0.2 tylko 0.5 ale przynajmniej szybko reaguje..
  • #13
    BUCKS
    Level 39  
    malone32 wrote:
    BUCKS histereze mam nam na 0.4 nie na 0.8, ogrzewanie sie włącza jesli spodnie o 0.4 poniżej ustawionej i wyłącza jesli dobije o 0.4 powyżej ustawione.
    Histereza działa tak jak opisla Zbigniew Rusek.

    Dla mnie histereza to jest różnica temperatur między wartością przy której włącza się grzanie, a wartością przy której wyłącza się grzanie.
    Czyli jeśli u Ciebie kocioł załącza się przy 20,6, a wyłącza przy 21,4 to masz histerezę 0,8 stopnia, a nie 0,4.
    Masz +-0,4 stopnia od wartości ustawionej ale daje to finalnie histerezę 0,8 stopnia.
    Analogicznie jak mój RT510RF ma +-0,25, choć w praktyce jest to +0,2,-0,3 to nie mam histerezy 0,25 stopnia lecz mam histerezę 0,5 stopnia i ewentualnie mam do wyboru drugie ustawienie +-0,5m czyli histerezę 1,0 stopnia.
    RT510RF ma możliwość ustawiania zadanej temperatury co 0,1 stopnia.

    Tybox 137 choć ma histerezę 0,2 stopnia to wynika, że ustawianą temperaturę zadaną ma z krokiem co 0,5 stopnia, więc do pełni szczęścia brakuje ustawiania zadanej temperatury co 0,1 albo chociaż co 0,2 stopnia.
    Tech ST-292 v2 ma ustawianą temperaturę z krokiem co 0,2 stopnia i ma histerezę też z krokiem co 0,2 stopnia i minimalna histereza to 0,2 stopnia, czyli +-0,1 stopnia.
    W teorii Tech ST292 v2 ma fajne parametry ale nie wiadomo jak to działa w praktyce, bo jak pisałem każdy regulator ma inne czujniki temperatury, więc charakterystyka pracy regulatora może być inna.

    Sam doświadczyłem Eurostera Q7 z histerezą 0,2 (+-0,1), który w moim mieszkaniu oferował gorszy komfort niż Salus z histerezę 0,5 stopnia. Wystarczyło przyłożyć rękę by na chwilę wyłączyć grzanie na czas otwarcia okna i już temperatura skakała w górę ale jej obniżenie trwało wieki co powodowało znaczne wychłodzenie mieszkania. Salus nie ma tego problemu, wyłączenie grzania to naciśnięcie jednego przycisku, które nie wpływa na gwałtowny i skokowy wzrost wskazania bieżącej temperatury.
  • #14
    piterchmiel
    Level 7  
    Jak dobrze pomyślisz to nie ma problemu ustawić Tyboxa nawet o 0,1 stopnia. Czyli np 22,2 stopnia
  • #15
    BUCKS
    Level 39  
    Nie wiem jakim cudem, a chyba nie myślisz o korzystaniu z korekty temperatury by uzyskać określoną temperaturę.
    Korekta temperatury i tak nie zmieni tego, że mając np. 21,0 w dzień nie ustawisz sobie np. 20,7 w nocy, bo pozostanie Ci wartość albo 20,5 albo 20,0, ponieważ nie ma możliwości ustawienia wartości pośrednich.

    Sposób z korektą temperatury miałby sens przy założeniu, że mamy stałą temperaturę przez całą dobę, w przeciwnym wypadku jest to bez sensu, co napisałem powyżej.
  • #16
    malone32
    Level 11  
    Tutaj znalazłem informację ze strony internetowej imstalator.pl na temat histerezy:

    Przykład: Gdy na termostacie o histerezie ±0,3°C została ustawiona temperatura pomieszczenia 20°C, kocioł zostanie włączony, gdy temperatura pomieszczenia będzie poniżej 19,7°C (20-0,3°C) i wyłączony, gdy temperatura osiągnie wartość 20,3°C (20 + 0,3°C). Na wykresie przedstawiono graficzny przebieg temperatury pomieszczenia i okresy pracy kotła c.o.

    Poza tym w sterowniku w środku mam 2 przesuwaki zeby ułatwić właściwą histereze. Mam 2 przesuwaki na ON co oznaza 0.4.

    Termostat SALUS T105RF - wlacza sie z opoznieniem.
  • #17
    BUCKS
    Level 39  
    nie szukaj informacji na stronach tylko zwracaj uwagę jak histerezę podaje producent danego regulatora.
    Jedni podają histerezę jako wartość +- (np. Salus), a inni tak jak ja pisałem (np. Tech)
    Ja jestem zwolennikiem tej drugiej metody, bo jest ona dla mnie bardziej czytelna i nie budzi wątpliwości w sytuacji, gdy mamy do czynienia z regulatorem z histerezą bez wartości +-.
    Poniżej cytat z instrukcji Techa:
    Quote:
    Przykład:
    Temperatura zadana wynosi 23°C
    Histereza wynosi 1°C
    Regulator pokojowy zacznie wskazywać
    niedogrzanie pomieszczenia po spadku temperatury
    do 22°C.

    Twój Salus ma minimalną histerezę +-0,4, czyli inaczej mówiąc 0,8 stopnia.
    W tym kontekście Tech 292 v2 oferuje znacznie większy wybór, bo masz histerezę do wyboru: 0,2 albo 0,4 albo 0,6 albo 0,8 itd., aż do 4,0, więc w teorii każdy powinien znaleźć optymalne dla siebie ustawienie z krokiem co 0,2 (+-0,1).
    Jak na moje warunki to Twoja histereza jest zbyt duża, bo przy charakterystyce mojego mieszkania i obecnego kotła histereza 0,5 stopnia to maks jaki ma u mnie sens, a najlepiej jakby mój Salus miał histerezę 0,4 (+-0,2).

    Dodano po 19 [minuty]:

    malone32 wrote:
    Przykład: Gdy na termostacie o histerezie ±0,3°C została ustawiona temperatura pomieszczenia 20°C, kocioł zostanie włączony, gdy temperatura pomieszczenia będzie poniżej 19,7°C (20-0,3°C) i wyłączony, gdy temperatura osiągnie wartość 20,3°C (20 + 0,3°C).

    W tym przykładzie ustawiasz 20,0 ale regulator zaczyna grzanie przy 19,7, a wyłącza przy 20,3.
    Teoretycznie aby uzyskać ten sam komfort cieplny to w regulatorze Tech musiałbyś ustawić zadaną temperaturę na 20,3 i histerezę ustawić na 0,6 stopnia.
    Finalnie efekt byłby ten sam, czyli grzanie rozpocznie się przy 19,7, a wyłączy przy 20,3.

    W Twoim regulatorze na obecnych ustawieniach to zadanie 20,0 spowoduje, że grzanie rozpocznie się przy 19,6, a skończy przy 20,4.
    W Techu dla tego samego efektu musiałbyś zadać 20,4 i ustawić histerezę na 0,8 stopnia.
    Ten sam efekt uzyskujesz przy różnych ustawieniach, bo jak pisałem producenci różnie podają wartość histerezy, więc trzeba uważać co się porównuje, bo histereza +-0,4 nie jest tym samym co histereza 0,4.
  • #18
    malone32
    Level 11  
    Info z instukcjii (w jezyku angielskim bo w polskiej nie ma tej informacji)

    "Temperature Span:
    SelectionSpan is the temperature difference between the turn on temperature and turn off temperature. For example, in heating systems, if you set temperature to 20°C and span to 0.8°C, the heater will operate when the room temperature drops to 19.2°C and turns off when the temperature rises to 20.8°C. Set the DIP switch (position 1 & 2) according to your selection of temperature span as the following diagram."

    I jest to z instrukcjii dla mojego termostatu. Termostat SALUS T105RF - wlacza sie z opoznieniem.

    Jednak zbaczamy chyba troche z tematu.
    Ogrzewanie sie wlacza przy odpowiedaniej temperaturze jednak nastepuje to z opoznieniem. Tylko tyle i az tyle.

    Dodano po 8 [minuty]:

    BUCKS wrote:


    W Twoim regulatorze na obecnych ustawieniach to zadanie 20,0 spowoduje, że grzanie rozpocznie się przy 19,6, a skończy przy 20,4.
    .


    I tak wlasnie jest i tak chce zeby bylo.
    Problemem jest tylko opozniona reakcja, kiedy juz spada do tego 19.6 trzeba czekac czasem 15min zanim wlaczy sie piec.
  • #19
    BUCKS
    Level 39  
    .
    malone32 wrote:
    Jednak zbaczamy chyba troche z tematu.

    temat przeszedł na histerezę to Ci pokazałem, że Salus i Tech podają histerezę w innym ujęciu.
    Nie wiem po co cytujesz instrukcję, skoro wiem jak podaje Salus, bo o tym już pisałem.
    Chyba, że chcesz mi udowodnić, że histereza w wersji Salusa Twoim zdaniem jest "prawdziwa".
    Mnie nie interesuje jaka jest "prawdziwa" tylko jak już to trzeba zwracać uwagę na wartości, które się porównuje, bo histereza 0,4 w ujęciu Salusa to zupełnie co innego niż histereza 0,4 w ujęciu Techa i to nie podlega dyskusji.
    Inaczej mówiąc histereza 0,4 w ujęciu Salusa to inaczej odpowiednik histerezy 0,8 wg Techa.
    Z kolei Tech oferuje minimalną histerezę 0,2, czyli Salus musiałby oferować histerezę 0,1, aby było to to samo.
    Inną sprawą jest charakterystyka pracy danego regulatora, bo tego nie wyczytasz z instrukcji i wyjdzie dopiero w praktyce.

    malone32 wrote:
    Problemem jest tylko opozniona reakcja, kiedy juz spada do tego 19.6 trzeba czekac czasem 15min zanim wlaczy sie piec.

    Problemem jest komfort, bo sam o tym pisałeś:
    malone32 wrote:
    Jest to uciazliwie bo kiedy w domu juz czujesz ze jest chlodniej i chcialbys zeby sie ogrzewanie wlaczylo to musze czekac 15 min. To chyba nie tak powinno dzialac.

    Dlatego moim zdaniem potrzebujesz regulatora o mniejszej histerezie albo w obecnym regulatorze zrób sobie korektę temperatury o 0,1 stopnia to jego załączenie nastąpi o 0,1 stopnia prędzej ale wyłączenie za to będzie o 0,1 stopnia później.
    Sam musisz ocenić, czy to spełni Twoje wymagania co do komfortu cieplnego.

    Wg mnie Twoje oczekiwanie 15 minut na włączenie kotła to efekt tego, że masz małe straty to też wolno wychładza się Twój lokal.
    Mój Salus reguje podobnie ale z racji, że mam duże straty to spadek temperatury jest stosunkowo szybki, więc czas oczekiwania na załączenie kotła po pojawieniu się minimalnej temperatury trwa najwyżej ok. kilka minut.
    Przynajmniej ze swojej strony nie widzę błędu w działaniu Twojego regulatora, więc jeśli nic nie zmienisz w ustawieniach albo nie kupisz innego to musisz zaakceptować to tak jak jest.
  • #20
    malone32
    Level 11  
    Co do rozumowania histerezy przez Salusa i Techa to ok, nie kloce sie.
    Na swoim termostacie nie mam mozliwosci ustawienia nizszej histerezy niz 0.4C
    Nic nie chce ci udowadniac, mialem wrazenie ze ty chcesz mi udowodnic. 2 rozne podejscia i tyle.

    Moze jeszcze znajdzie sie ktos kto ma ten sam termistat to sie wypowie.
  • #21
    BUCKS
    Level 39  
    RT500RF ma histerezę +-0,5 (1,0) albo +- 1,0 (2,0).
    Podejrzewam, że najmniejsza histereza +-0,5 w modelu RT500RF była dla Ciebie mało komfortowa to kupiłeś model T105 ale jego histereza +-04 (0,8) też nie spełnia Twoich wymagań.

    Mój RT510RF ma histerezę +-0,25 (0,5) albo +-0,5 (1,0) ale również ma czas zwłoki jak T105 dlatego moim zdaniem tego nie pozbędziesz się.
    Sądzę, że te regulatory tak mają, bo mają podobne oprogramowanie.
    W takim układzie model Salus RT510RF powinien lepiej spełnić Twoje wymagania z histerezą +-0,25.

    Ale jak pisałem zrób korektę temperatury o krok -0,1 od obecnego ustawienia i zobacz jaki będzie efekt. Może taki detal spełni Twoje oczekiwania z obecnym regulatorem T105RF.
    Nie zmienisz to się nie dowiesz i nie będziesz wiedział co dalej robić.
  • #22
    malone32
    Level 11  
    Model RT500RF mialem wcześniej (niestety upadl)i histereza 0.5 byla ok, jest to tylko 0.1 różnicy w stosunku do modelu T105RF jednak w RT500 sygnal byl wysylany od razu i to bylo fajne.

    Dzięki za odpowiedzi i propozycje modeli.