Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.

mak_7 11 Jan 2022 04:03 414 16
  • #1
    mak_7
    Level 9  
    Dzień dobry,
    Na wstępie nie wiem czy wybrałem odpowiednie Forum, ponieważ nie do końca wiem gdzie go umieścić.
    Druga sprawa to taka, że mam świadomość że podobnych tematów jest masa. Jednak mój problem dotyczy dokładnie kabli od radia w moim samochodzie (bardzo bym się zdziwił jak jednak ktoś znajdzie identyczny wątek :)).

    Zaczynajmy. Stare radio jaki był zamontowane w samochodzie kiedy go kupiłem to był jakiś NONAME i to jeszcze na kasety. Nie było w nim żadnej wtyczki tylko wystające kable i ktoś według mnie podłączając to radio wykonał tak zwaną "sztukę" ponieważ do zaimprowizowanej wtyczki kable były skręcone palcami i zaizolowane taśmą... Ogólnie po przeszukaniu internetów odnalazłem np. identyfikację interesujących mnie kabli (a przynajmniej tak mi się wydawało) Po podłączeniu nowego radia (nowe, ale używane) TOKIO 110. Nie działa :( przy pomocy multimetru zidentyfikowałem kable: MASA, 12V, i "po przekręceniu kluczyka". Jednak nic to nie pomogło.
    A więc zacząłem grzebać dalej i wyciągnąłem ile się dało te kable, nawet wtyczkę podzieliłem na 3 części aby łatwiej było z kablami i zdjęciami. i tu zaczyna się problem. Ponieważ głębiej kilka kabli też było poskręcane palcami :(
    ok zaczynam rzucać zdjęcia:
    1) Informacyjnie oryginalna wtyczka samochodu i gniazdo radia.
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    2) moja przejściówka (co prawda zrobiłem ją sam z części, ale prąd jest na każdym pinie i Internety też taką sprzedają):
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    3) schematy z których korzystałem, później się zorientowałem że z tym Oryginalnym podłączeniem ASTR G jest coś nie tak, ale chyba nie ma to większego znaczenia. Tu od razu gorąca prośba doświadczonych użytkowników o uwagi. Bo jeśli jednak to jest istotne to z miejsca szukam w internetach nowego schematu. Chodzi o zaznaczone na żółto PINY. Przypomnę tylko że sprawdziłem multimetrem i MASA to 8, 12V to 7, a Kluczyk to 4.
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    A właśnie 2 z 3 wtyczek są pokreślone bo wszystko tyczy się tej zasilającej.
    3) dodatkowo stara kostka od radia, niestety wtedy nie zrobiłem zdjęć jakie kable gdzie szły :(
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    4) wszystkie wtyczki:
    a) wtyczka zasilająca nr 1:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    b) wtyczka głośniki nr 2:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    c) wtyczka nr 3, od sterowania kierownicą (z tego co w wyczytałem):
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.



    Ok po tym długim i nudnym wstępie pora na sedno. Na wtyczce nr 3 jest takie połączenie taśmą:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    A moje pytanie po co to jest/było zrobione skoro w starym radiu itak ta wtyczka nie była wykożystywana?
    jeszcze dodatkowo może być pomocne:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.

    No i wisienka na torcie na sam koniec. Kabel 12 V na samym końcu bardzo głęboko jest połączony z 5 innymi kablami. lol3 dlaczego?
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach. Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.

    Wszelkie Uwagi mile widziane, opinie i nawet najbardziej absurdalne pomysły. Linki do innych tematów, których mogłem nie znaleźć itp.
  • Helpful post
    #2
    bubu1769
    Level 41  
    Zaznaczone przewody we wtyczce nr. 3 odpowiadają za sygnały audio oraz ich ekrany z oryginalnej zmieniarki płyt.
    Czerwony przewód zasilający jest rozdzielony na inne odbiorniki.
    Sterowanie z kierownicy masz we wtyczce 1, wtyczka 3 obsługuje wyświetlacz, zmieniarkę i telefon.
    Nie wiem skąd masz tą rozpiskę pinów ale to raczej nie jest od Astry G.
    Według instrukcji to radio Blaupunkt Tokyo 110 ma przewidziane podłaczenie do samochodów z grupy VAG, gdzie są odwrotnie sygnały stały +12V i po stacyjce, wiec w tej swojej przejściówce musisz zamienić miejscami przewód żółty i czerwony.
  • #3
    mak_7
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedź.
    jeszcze tylko chce doprecyzować to co napisałeś.
    Te połączone przewody z wtyczki nr 3 mogą tak zostać?
    Podobnie te czerwone "skręcona" palcami kable z wtyczki nr 1? nie mam przy kierownicy sterowania radiem.
  • #4
    bubu1769
    Level 41  
    Przewodów z kostki nr. 3 nie musisz ruszać bo raz że i tak raczej nie masz zmieniarki a dwa to i tak nie będziesz używać tego złącza.
    Jeśli czerwone przewody z kostki nr. 1 rzeczywiście są skręcone tylko palcami to może warto by sprawdzić do czego one dokładnie idą i zrobić to połączenie porządnie.
    Sterowania w kierownicy możesz nie mieć ale we wcześniejszych modelach samochodów instalacja była przygotowana pod wiele opcji, w późniejszych (bodajże po 2000r.) zazwyczaj była tylko pod to z czym samochód był zamówiony.
  • #5
    mak_7
    Level 9  
    Witam po jakimś czasie.
    rozebrałem kokpit poprawiłem kable (tak w dużym skrócie). Udało mi się podłączyć radio i narazie wszystko działa.
    Mam natomiast teraz problem, a właściwie wydaje mi się, że jest słaby sygnał. czyli często jakość odbioru spada. zaczyna szumieć itd.
    Ktoś coś na ten temat może powiedzieć?

    PS. Jeśli to ma znaczenie. To mam całkowicie zniszczoną uszczelkę na dachy koło anteny, kupiłem już nową na wymianę. Ale zrobię to jak będę miał czas. Bo na Internetach widziałem, że trochę to czasu zajmuje. A jeszcze pogoda też nie jest po mojej stronie :)
  • #6
    mak_7
    Level 9  
    Witam ponownie,
    czy ktoś mi jest w stanie powiedzieć, czy takie oto urządzenie można w jakiś sposób wykożystać? W sensie aby wzmocnić sygnał, zmniejszyć szumy czy ogólnie poprawić jakość odbioru radia. To co pisałem post wcześniej.
    W tym "czymś" sa 3 kabelki na wejściu i na wyjsciu. Jeśli jest możliwość to połączyć z kablami w moim radiu/samochodzie? Kabelki: czarny, fioletowy, zielony. wtyczka nie jest istotna bo zrobiłbym to kabel-w-kabel.
    Ktoś ma jakieś propozycje lub podpowiedzi? A może skierować to pytanie na nowy temat inny wątek?

    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
  • #8
    mak_7
    Level 9  
    Dzięki za szybką odpowiedź.
    Tak wiem :) dlatego napisałem post "czy da się to coś wykorzystać do wzmocnienia sygnału radia" modyfikując go lub podpinając "gdzieś".
    Takie coś posiadam, dlatego zastanawiam się czy można to wykorzystać, itp. Lub czy gdzieś otworzyć nowy wątek w innej kategorii na ten temat?
    Oczywiście liczę się z tym też, że jest to "bez sensu" i lepiej kupić gotowy wzmacniacz czy coś takiego (jeśli takie są, bo jeszcze nie szukałem). chciałem to wykorzystać, wiadomo taniej. hehe Janusz roku :P
  • Helpful post
    #9
    bubu1769
    Level 41  
    Takie adaptery działają zgoła w drugą stronę, z wysokonapięciowego sygnału na głośniki robią niskonapięciowy sygnał do wzmacniacza.
    U ciebie mógłby pomóc separator do anteny.
  • #10
    mak_7
    Level 9  
    Dzień dobry,
    zamówiłem na Aledrogo separator. Pomyślałem sobie nie będę zawracał głowy czymś typu, "a jaki kupić", "który najlepszy" (do tego w domyśle dźwięk miałczenia :)) Jednak nabrałem teraz trochę wątpliwości. Szukając który kupić znajdywałem różne ogłoszenia i w ich opisach był że "separator do VW, Audi, Skoda" lub "separator Opel, Peugeot..." czy porostu "separator antenowy". Wszystkie wyglądały podobnie, co prawda opis aukcji miał niby, że dedykowane dla grupy VW, itp. Ale ja szukałem z odpowiednimi końcówkami, i ostatecznie kupiłem taki za 20zl, Mimo, że najtańsze były już od 10zl:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    Dobra biorę! szukam sobie dalej jak podłączyć itp. A tu zaczynają się schody... ten co kupiłem nie maiła w aukcji żadnych informacji więc znalazłem podobny który mia taki schemat:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    no dobra co w tym trudnego. A no to że na innych wątkach widziałem miedzy innymi, że były przypadki kiedy po nie prawidłowym podłączeniu np. radio zostało spalone.
    A więc postanowiłem napisać w celu wyjaśnienia wątpliwości jak to zrobić (w sensie jak ja to widzę proszą o opinie czy jest dobrze, aby innym w przyszłości to ułatwić).
    Więc u mnie to wygląda tak:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    Natomiast kabelek z separatora wychodzi na to że najlepiej jest mi podłączyć pod przejściówkę:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    I tu właśnie prośba. Proszę o opinię, aby z informacji powstał poradnik :)
    I jeszcze druga opinia odnośnie tego czy faktycznie ma znaczenie "separator VW" tylko do VW?
  • Helpful post
    #11
    bubu1769
    Level 41  
    Ogólnie separator antenowy ma zapewnić oddzielenie wzmacniacza antenowego od radia które nie jest pod niego przystosowane.
    To czy jest dedykowany do jakiegoś samochodu to zazwyczaj kwestia samych końcówek.
    Sam separator też musi mieć swoje zasilanie dla tego też potrzebny jest ten dodatkowy przewód.
    Co do miejsca skąd zasilić separator to już jest kwestia obciążalności wyjścia sterującego w radiu.
    Wyjście REM, zazwyczaj to niebieski przewód, służy do zasilania wzmacniacza antenowego ale jest także wykorzystywane do sterowania załączaniem dodatkowych wzmacniaczy audio czy też innych peryferii które mają się załączać razem z radiem.
    Niestety te wyjścia zazwyczaj są dość mało obciążalne i podłaczenie zbyt wielu odbiorników bądź zwarcie na którymś z nich może je uszkodzić.
    Jeżeli istnieje uzasadniona obawa przed takim zdarzeniem to można podłączyć zasilanie separatora pod przewód na którym pojawia się zasilanie +12V po przekręceniu stacyjki.
  • #12
    mak_7
    Level 9  
    dzien dobry,
    @bubu1769 nie denerwuj się, ale mam pytanie. odrazu jeszcze tylko napiszę, że pytam dlatego bo w internetach pokazują dwie różne wersje.
    Ten niebieski kabelek z separatora ma być połączony z niebieskim kablem z wtyczki czy zamiast tego we wtyczce. poważnie podłączają tak i tak... który jest prawidłowy?
  • #14
    mak_7
    Level 9  
    dzięki za szybką odpowiedź. Tak też sądziłem :) eh... ludzie wrzucają wszystko w te internety, filmik miał dość dużo wyświetleń dlatego nabrałem wątpliwości. jeszcze raz dzięki.
  • #15
    mak_7
    Level 9  
    Dzień dobry,
    podłączyłem ten separator i teoretycznie wydaje mi się, że było lepiej. Jeszcze dodatkowo poszukałem w Internetach więcej odnośnie ustawień samego radia. Odnośnie RDS (Radio Data System) znalazłem dużo przydatnych informacji na różnych forach, różne samochody i różne radia. wyłuskałem kilka według mnie przydatnych informacji [załączam mini ściągę, może komuś się przyda].
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.
    (Ale przypomina, że ten obrazek dotyczy już tylko Radia Tokyo_110).

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    Jednak nie zamykam jeszcze tego wątku. Niestety stało się nieszczęście i potrzebuje kolejnej pomocy :( Zastanawiałem się czy nie otworzyć nowego wątku?

    Co się wydarzyło napiszę w dwóch zdaniach ponieważ rozpisałem się i pod koniec jednak postanowiłem zrobić nowy Watek, ten jak nic przez jakiś czas się nie wydarzy to zamknę.

    Najbardziej poglądowo to na 5 z 6 zapisanych stacjach w radiu straciłem bardzo jakość odbioru, a jedna odbiera dobrze.

    Przenoszę problem tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3875655.html
  • #16
    mak_7
    Level 9  
    hehe, problem okazał sie banalny:
    Kable od Radia Astra G poprzecinane i połączone w nietypowych miejscach.

    Ale poruszony został na nowo wątek separatora, więc jak ktoś chce się jeszcze czegoś więcej dowiedzieć to zapraszam na link podany wyże.
  • #17
    mak_7
    Level 9  
    Temat zamykamy. Ponieważ wszystko co miało być napisane zostało już zrobione. Pojawiło się jeszcze ten wątek w tym drugim poście. Ale nic bardziej znaczącego.