Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Logitech G29 - G29 uszkodzony force feedback, kierownica nie kalibruje się

mikekowalski 08 Jan 2023 01:43 243 2
  • #1
    mikekowalski
    Level 6  
    Witam, jakiś czas temu nabyłem uszkodzoną kierownicę G29. Kupiłem ją od znajomego, który twierdził, że po grze w Forzę Horizon z włączonymi wibracjami zobaczył dym z obudowy i kierownica force feedback przestał działać, a po ponowym podpięciu kierownica nie chciała się skalibrować i od tego czasu na komputerze nie widać kręcenia kierownicą. Po zdjęciu obudowy zacząłem od pomiarów- na wejściu od strony zasilacza 0.3V, a więc zwarcie. Zmierzyłem mosfety od force feedbacku i faktycznie były zwarte, więc wymieniłem je i po podpięciu do usb, oraz do zasilania na wejściu pojawiło się napięcie 24V i czuć opór silników przy kręceniu kierownicą. Kierownica nie skalibrowała się, ale pojawiła się prawidłowo w systemie, jednak nadal nie widać kręcenie nią. Zacząłem mierzyć dalej i ku mojemu zdziwieniu miernik w teście diody pokazał zwarcie na mosfecie wejściowym, który również wymieniłem. Zmierzyłem pozostałe półprzewodniki, oraz stabilizator i wszystko wyglądało w porządku. Po podpięciu kierownica nie skalibrowała się i nie pojawiła się prawidłowo w systemie. Jeszcze raz zmierzyłem wszystkie półprzewodniki i obejrzałem płytę. Znalazłem element oznaczony Q20, który jest zwarty jednak nie mogę odczytać co to za element i tu prosiłbym o pomoc w zidentyfikowaniu go. Również chciałbym się dowiedzieć w jaki sposób mogę sprawdzić czy czujnik halla jest sprawny, bo jedyne co to zmierzyłem za pomocą oscyloskopu wszystkie linie jakie wychodzą z niego do płyty głównej i sygnał clk jest prawidłowy oraz zasilanie, a na liniach danych widać co prawda jakieś sygnały jednak nie jestem pewny czy to dostateczne dowody, że jest on w pełni sprawny. Z góry dziękuję.
  • #2
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Bez rozebrania wyczyszczenia komutatorów silników lub ich regeneracji (lub wymiany całych silników) wymiana mosfetów nie ma żadnego sensu.
    To silniki są odpowiedzialne za ich uszkodzenie.
  • #3
    mikekowalski
    Level 6  
    Hmmm, właśnie czytałem, że winowajcą często bywają te silniki jednak zmierzyłem oporność na jednym jak i drugim silniku i były bardzo zbliżone, a po podpięciu zasilania normalnie się obracały stąd nie sądzę, że mogą być teraz problemem. Silniki bez obciążenia pobierają około 0.25A przy zasilaniu 24V.