logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Styczniki przy falownikach i obwody zatrzymania awaryjnego w szafie sterowniczej

rapaholin 09 Lut 2025 17:33 513 8
  • #1 21432156
    rapaholin
    Poziom 9  
    Ocena: 7
    Witam,

Obecnie jestem początkującym inżynierem automatyki przemysłowej i odbywam praktyki w firmie zajmującej się sprzedażą produktów oraz systemów oczyszczania powietrza i wody. W ramach praktyk zostałem przydzielony do działu R&D, a moim zadaniem będzie budowa logiki, komunikacja oraz przetwarzanie danych.

Z tego, co udało mi się dowiedzieć, do projektu otrzymamy gotową szafę sterowniczą, ale w przyszłości nie jest wykluczone, że będę również zajmował się projektowaniem samego systemu sterowania.

Mam dwa pytania:

Styczniki a falowniki
    W projekcie będzie kilka pomp sterowanych w trybie on/off – tutaj wszystko jest dla mnie jasne. Dodatkowo będą także pompy sterowane analogowo, wyposażone we wbudowane falowniki. Czy w przypadku takich urządzeń lub zwykłych falowników montuje się styczniki w szafie sterowniczej, czy po prostu podłącza się zasilanie bezpośrednio do falownika bez ich użycia?

Obwody zatrzymania awaryjnego
    Logika w PLC nie wchodzi w grę, ponieważ wymagałoby to specjalnego sterownika PLC z funkcją "safety". W innym przypadku konieczne jest zastosowanie osobnego modułu bezpieczeństwa. W jaki sposób jest on podłączony? Na pewno nie odcina całkowitego zasilania, ponieważ kontroler musi pozostać aktywny.

Dodatkowo, jeśli ktoś zna dobre materiały lub kursy dotyczące projektowania schematów elektrycznych i konstrukcji systemów sterowania, chętnie skorzystam w wolnym czasie.

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam!
  • Pomocny post
    #2 21432321
    Mi_Ster
    Poziom 11  
    Ocena: 9