Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Beta 5 Grundig- krzaki na wyświetlaczu

12 Sty 2006 11:21 7341 26
  • Poziom 2  
    Witam
    Mam radio jak w temacie. Dostałem je od kolegi, który uszkodził je przy próbie podłączenia do samochodu Peugot Partner, który jka sie okazało ma dodatkowe sterowanie na kostce ISO. Komputer samochodu sie zbuntowal. Po odlaczeniu radia samochod "zyje" a radio zmarlo.
    Objaw jest taki, ze po wlaczeniu zasilania nie dziala podswietlenie a na wyswietlaczu pulsacyjnie wyświetlaja sie "smieci" (za kazdym razem po wlaczeniu taki sam uklad znakow). Po ok 2 godz. od wlaczenia uklad znaków sie zmienia. Po kolejnej godzinie na wyświetlaczu nie ma nic ale wlącza sie podswietlenie wyświetlacza i klawiszy. Radio nie reaguje na klawiature i pokretlo.
    Mam dokumentacje do radia. Sprawdzałem napiecia zasilania scalaków. Niby jest ok.
    Czy na podstawie objawów można stwierdzic, co może być "uwalone". Bo jak procesor to chyba radio na smietnik?
    Pozdrawiam
    Raf
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • OptexOptex
  • Poziom 43  
    Klasyczny przypadek podłączania BO KOSTKI PASOWAŁY.... tylko w ramkę oprawić i modlić się za szczęście że nie padł komputer auta.

    Niestety, bez pomiarów nikt Ci nie powie co padło, owszem, mógł i procesor radia. We Wrocławiu i okolicach jest kilku speców od tych tematów ale napewno nie będzie to tanio.

    SławeK
  • Spec od car audio
    A ja myślę, że radio Beta 5 wymaga jeszcze jednego plusa i wtedy zagada po ludzku.
  • Spec od car audio
    Najlepsze jest to, że przypadku podłączenia tego radia do Peugeota raczej zaboli autko niż radio. Nie wiem co zrobiłeś po drodze ale raczej od samego podłączania kostki radio się nie zepsuło.
  • OptexOptex
  • Poziom 2  
    Jak napisalem wczesniej - nie ja podlaczalem to radio. Nie stac mnie na takie ekperymenty. Robil to kolega, ktory jest bardzo zdolny - ale inaczej.
    Zeby bylo ciekawiej, to po wykonczeniu bety podlaczyl inne radio. Efekt ten sam, tylko radio przezylo. Wtedy "poszedl po rozum do glowy" i poczytal instrukcje obslugi do auta. Po czym wyciał 2 kable od komunikacji radia z komputrem auta.
    Ma teraz zagwozdke, bo mu powiedzialem, ze zgodnie z regulaminem to moze miec gwarancje na auto "z glowy" jak mu na przegladzie sprawdza instalacje (peugot nowka sztuka).
    Ale do rzeczy.
    Jak można sprawdzić, ze procesor jest sprawny (poza podmianka)? Naprawa w serwisie pewnie jest nieoplacalna, skoro dzialajaca "uzywke" mozna kupic za ok. 150 zeta.
  • Poziom 43  
    Na kretynów nie ma rady, jak popłynie finansowo to nauczy się czytać instrukcje i gwarancję, szkoda tylko że zwykle ktoś w serwisie się zlituje i nie zauważy.
    Podejrzewam że procesor główny żyje, coś dostało się na szynę komunikacyjną. Trzeba to przemierzyć, może procek sterujący wyświetlaczem choć to trochę dziwne uszkodzenie.

    SławeK
  • Poziom 15  
    Mam identyczną sytuacje u siebie .Mam w zakładzie radio BETA5 od klienta który podłączał sam do samochodu też francuza ( RENAULT)
    Efekt jest podobny do opisanego wyżej z tym że świci się tylko jeden segment wyświetlacza i brak reakcji klawiszy.Zastanawiałem się czy mogło poprzestawiać coś w pamięci. Jeśli padł procesor to niewiem czy jest to osiągalne a poza tym jak toto wymienić .
    I jeszcze ciekawostka , klient przynosząc radio do zakładu powtórzył słowa SŁAWKA K. (bo kostki pasowały więć myślałem).
    O efektach naprawy dam znać.
  • Poziom 43  
    Ha, dlatego, ku przestrodze wyróżniłem ten temat !

    SławeK
  • Spec od car audio
    Myślałem trochę co mogło się stać. I jest odpowiedź. Peugeot na styku A3 ma sygnał Multiplex +, VW ma wejście K-Line. Oba sygnały chodzą na logice 12V więc elektrycznie nie mogło się nic zepsuć. Jednak konfiguracja w radiu VW mogła się posypać. Moim zdaniem jest to do naprawienia (wystarczy, ze radio przestawiło sobie obsługe LCD z segmentów na punkty i robi buraczki).
  • Poziom 12  
    Czy radio reaguje na klawiaturę? Czy cokolwiek zmienia się po naciśnięciu klawisza?
  • Spec od car audio
    W zasadzie to warto sprawdzić reakcję na klawiaturę po czasie kilkunastu sekund o włączenia oraz co się stanie po godzinie od włączenia.
  • Poziom 29  
    Witam
    Moim zdaniem producent tej instalacji radiowej w -Peugot-
    zrobił to żle i tyle.
    Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca.
  • Poziom 43  
    Mylisz się, zrobił to dobrze i po swojemu a także zastrzegł w instrukcji auta że nie wolno montować innego radia niż fabryczne i przeznaczone do tego auta a jesli ktoś się nie zna i montuje to robi to na włąsną odpowiedzialność.
    Nie tylko Peugeot odstępuje od standardu
    Ford ma własne wtyki
    Opel ma podobne za zamienione plusy, masę alarmu...
    VW kilka razy zmieniał w standardzie układ pinów
    Mercedes starszy miał własne a nowszy bliskie standardu
    Renault również własne a późniejsze są też bliskie standardu....
    ...

    Po prostu trzeba się na tym znać i myśleć co się robi.

    SławeK
  • Poziom 29  
    Witam -dziękuje
    Na pewno Sławku nie jedno w życiu zepsułeś -jesli napiszesz ze nie ,to kłamiesz
    A ja myślałem ze jak kostki pasują to nie powinno się nic uszkodzić mimo zmian. Co to za Unia E.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Jakie model radia ma być zamontowany w tym samochodzie.
  • Spec od car audio
    Prawdę mówiąc to standard jakiś jest. Zamiana plusów miejscami nic nowego nie wznosi bo to akurat jest dobrze zrobione pod logikę zapłonu (Grundig, Philips, Blaupunkt pod to też były robione). Największa plama to +12V na złączu sterowania anteny automatycznej - i to koncern VW dał tu ciała na całego, ale niektóre radia fajnie fruną przy podłączeniu (nie ma nic w instrukcji autka na ten temat - tylko jest w instrukcji dobrego radia). Obecnie wchodzi standard nowego ISO, tego z CANem oi hitem jest zamiana plusa z masą przez PSA. Jak widać nie lubią wsadzania czegoś innego do autka. Do tej pory wojna toczyła się tylko o wymiar radia i kształt głośników - teraz mamy akcje sabotażowe.
    Swoją drogą kij z radiem Beta 5, niektóre radia uśmiercają autka PSA tak, ze widać ładny napis ERROR na LCD i autka nie da się odpalić. Ale ktoś, komu smakują żabie tyłki to nie umie zrobić samochodu porządnie.
  • Poziom 43  
    Owszem zdarzało mi się czasem coś uszkodzić ale więce trafia do mnie już uszkodzonych i zwykle zastanawiam się dlaczego się uszkodziło, to daje dużo to myślenia. Dość szybko zorientowałem się że trzeba myśleć za klienta i pytać go co chce z tym robić i często wybijać mu z głowy głupie pomysły.
    Specjalnie ze swojej inicjatywy wyróżniłem ten temat ku przestrodze dla innych.

    Unia unią a producenci robią swoje, bronią się, walczą o klienta. A co było montowane do czego to sporo znajdziesz na stronie kolegi Leszka.


    SławeK
  • Spec od car audio
    Oj chyba każdemu zdarzyła się jakaś porażka. Ten się nie myli co nic nie robi. A w przypadku próby podłączania czegoś nieznanego, bez opisu to już ryzyko czai się przy każdym styku. Pół biedy jak się zepsuje swoje, gorzej jak eksperyment nie wyjdzie na sprzęcie klienta lub co gorsza zanajomego. Ale takie jest życie, jak nie wywalisz się to się nie nauczysz.
  • Poziom 17  
    Witam , już dawno mnie mówili że nauka kosztuje. No cóż kazdy producent ma prawo produkować samochód jak mu pasuje , a jak ktoś się zabiera do naprawy takiego produktu niemając niekiedy bladego pojęcia no to są szybko efekty bijące mocno po kieszeni. To nie te czasy co robiło się na czuja,rozwiązania są coraz bardziej skomplikowane i niestety po amatorsku niewiele ty zaradzimy.Dzis nie da się robić wszystkiego.Fachman (złota rączką) który robi wszystko to ja osobiście nie miałbym zaufania do takiej roboty, to jest tak jak w medycynie lekarz który leczy wszystko to właściwie nic nie leczy tak jest z elektroniką.
    Pozdrawiam


    kamahonda
  • Poziom 29  
    Witam
    Kolego -kamahonda- no niezły post ,ale nie dla mnie .:D
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Najlepsze jest to ,Kolega djlj24 napisał .

    " Swoją drogą kij z radiem Beta 5, niektóre radia uśmiercają autka PSA tak, ze widać ładny napis ERROR na LCD i autka nie da się odpalić. Ale ktoś, komu smakują żabie tyłki to nie umie zrobić samochodu porządnie."
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Dobrze ze temat jest wyróżniony
    Własnie kolegi autko czeka na zainstalowanie radia -ten post pojawil się na czasie-
    Zrobię fotkę -Peugot Partner- i złącz .
    I będę miał prośbę -czy w tym wypadku tez jest inaczej-bo kostki pasują
    są typowe szerokie ISO sztuk 2 -głośniki ,zasilanie.
  • Poziom 43  
    Najproście sprawdzić co jest podłączone organoleptycznie- napięcie językiem...

    A jeśli jest coś więcej, czego nie jesteś pewien to użyć przejścia ISO-ISO z głośnikami 1:1 a zasilaniem jak sobie zażyczysz możesz przekrosować. Ogólnie w kostce zasilającej zwykle są dwa zasilania (ACC i BUP), masa, ILL i ANT. Pozostałe pomijasz. Kostka przejściowa koszuje niewiele a jeśli auto jest na gwarancji to zawsze możesz ją usunąć i śladu nie zostanie do przeglądu.


    SławeK
  • Spec od car audio
    Niespodzianka w autkach PSA czai się w złączach teoretycznie nie w standardzie, chodzi o szynę multiplex na pinach A2 i A3. W radiu czasem jest na tych pinach pustka ale czasem... w wspomnianych radiach Opla, jest tam wejście pilota oraz czasem dodatkowa masa do systemu alarmowego, w VW jest złącze K-line czyli szyny diagonostycznej, w wielu radiach będzie jeszcze kilka niespodzianek (np. stare Audi dają na pin A3 sztywno 12V po włączeniu). Dlatego przelotka ISO-ISO eliminuje ryzyko, dodatkowo umożliwia bezbolesne zamianianie plusów zasilania oraz podawanie zasilania z pominięciem instalacji samochodu (często zbyt słabej do nowego radia).
    Radzę sobie ściągnąć tzw. fiting instructions do nowego Blaupunkta i tam ciekawie pokazali jak uniknąć problemów.
  • Spec od car audio
    Ostrożnie z pomarańczowym i niebieskim. To multiplex. Reszta no jak to na PSA przystało, ważniejsze są małe numerki nadrukowane na przewodach.
  • Poziom 43  
    A kiedy pojawia się plus na zielonym, pewnie po przekręceniu kluczyka a szary to sterowanie anteną automatyczną lub zasilanie z radia wzmacniacza antenowego. Czyli żeby nie ciąć instalacji przejściówka będzie potrzebna. Jest prawdopodobne że trzeba będzie zamienić plus (biało-fioletowy) z plusem po kluczyku (zielony). Oczywiście pomarańczowy i błękitny pominąć ! Ale kolorystykę sobie wykombinowali, ale skoro komuś smakują żabie tyłki...

    SławeK
  • Poziom 24  
    + na zielonym pojawia się po przekręceniu kluczyka (teraz nie jestem pewien, nie pamiętam, czy nie wystarcza samo włożenie kluczyka do stacyjki), ale również po otwarciu drzwi, włączeniu świateł, ect. i zanika kilka minut po ustaniu przyczyny która go wywołała.

    Natomiast na szarym + jest tylko po stacyjce.
    (a przynajmniej tak jest w 206 z 2003r)

    I uwaga - kolory nie muszą być jednakowe dla wszystkich modeli Peugeota z multipleksem.
  • Poziom 17  
    Wracając do VW Beta 5 Grundig- krzaki na wyświetlaczu, to post @djlj24 A ja myślę, że radio Beta 5 wymaga jeszcze jednego plusa i wtedy zagada po ludzku. Bardzo mi pomógł, właśnie miałem brać się za procesor.:D
    Podłączam na stole wyżej wymienione radio, z odtwarzaczem CD-DV1820LA i mam w związku z tym pytanie, jaką wydajność prądową ma pin 17 ? - złącze ISO C3 Grundig. Po włączeniu radia bez obciążenia jakim jest, CD pojawia się na nim 12V, lecz obciążone minimalnym prądem (żarówka 0,5W) zanika.
    CD jest sprawne. Podłączenie w miejsce pinu 17 zasilania, cały zestaw pracuje prawidłowo.
    Mam uszkodzone radio czy muszę wykombinować inny sposób zasilania tego CD?
    Pozdrawiam

    ..............................
    Problem rozwiązany, pomogła zamiana pinów 16 i 17, teraz wszysko działa OK.