Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szukam ciekawego dekodera dzwieku przestrzennego

blantozaur 06 Maj 2003 20:41 38538 161
  • #1 06 Maj 2003 20:41
    blantozaur
    Poziom 24  

    szukam ciekawego dekodera dzwieku przestrzennego 5,1 do 8,1
    nie musi byc wygorowanej mocy... :!:

    jesli jest ktos kto podejmowal sie (z powodzeniam oczywiscie :D ) budowy czegos podobnego to poprosze o schemacik i porady. :idea:

    0 29
  • #2 06 Maj 2003 21:03
    elektryk
    Poziom 42  

    W EP w okolicach 1/95 było coś takiego, układ na profesjonalnym chipie do dzwięku przestrzennego i układy na wzmacniaczach operacyjnych (niestety nie podane sa wartości elementów RC)

    0
  • #3 07 Maj 2003 15:51
    poeta5
    Poziom 23  

    robiłem jedynie 4+1 na TDA 8571 iteż jakiś TDA tylko nie pamiętam w tym mogę pomóc

    0
  • #4 07 Maj 2003 22:55
    Jaco18
    Poziom 26  

    Ja robię (już od dość dawna :-) ) taki wzmak, dokładniej w wersji 5.1:

    Moc 5 x 40 W + 80 na Sub, pilot, łądna obudowa, wyświetlacz i sterowanie z mikroprocesora.


    Jak coś, to mogę ci pomóc, zdobyłem trochę doświadczenia.

    0
  • #5 08 Maj 2003 12:35
    testament
    Poziom 11  

    jeśli chcesz moę ci podrzucić kilka ciekawych wzmacniaczy i procesorków podaj swojego maila

    odezwij się!!!!!!!!!
    slayer65wp.pl

    0
  • #6 11 Maj 2003 16:50
    kafka
    Poziom 22  

    A ja mogę prosić?? kafka85(malpa)o2.pl

    0
  • #7 11 Maj 2003 23:24
    blantozaur
    Poziom 24  

    jezyk51(malpa)interia.pl

    dziekuje i czekam !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    0
  • #8 12 Maj 2003 08:22
    biniu
    Poziom 19  

    testament: czy te schematy dotyczą właśnie 5.1? Interesuje mnie też ten temat.

    0
  • #9 12 Maj 2003 13:30
    candle
    Spec od monitorów

    robilem w ostatnie wakacje cos takiego.. satelity mialy po 60W, dwudrozne, pasmo od 60-20000hz, obudowa zamknieta, centralny 90W glosniki w konfiguracji WtW (to sie jakos ladnie nazywa ale nie chce zmyslac) pasmo podobnie
    w koncu sub, konfiguracja izobaryczna, dwa glosniczki po 70W, pojemnosc obudowy kolo 60l, wzmacniacz na ...... nie pamietam :) tak czy inaczej pasmo zaczyna mu sie od 28hz, wiec jestem zadowolony
    nie mowie ze nie ma znieksztalcen przy tej czestotliwosci, no ale poki nie pusci ktos sinusa na ta czestotliwosc to nic nie slychac (kanal jest troche za waski, no ale musial sie zmiescic w obudowie, a przy 7.5cm srednicy ma cos kolo 40cm...)
    wszystkie glosniki byly produkcji tvm accoustics

    0
  • #10 12 Maj 2003 16:38
    robi4
    Poziom 17  

    Jaco18 - może napisac cos więcej - jakie scalaki, jaki procek , może udostepnisz schemat i kod źródłowy do procka
    testament - tez poprosze o schemaciki - zawszelepiej jak jest z czego wybrać robi4(malpa)wp.pl

    0
  • #11 12 Maj 2003 21:59
    blantozaur
    Poziom 24  

    wlasnie - dosc opowiastek czas na cos tresciwego :):)

    0
  • #12 13 Maj 2003 00:14
    Jaco18
    Poziom 26  

    :arrow: Testament mi też wyslij jak możesz i masz coś ciekawego!!


    :arrow: Do reszty: mój schemat blokowy był już na forum, nie chce mi się szukać, cofnijcie się trochę i poszukacjie coś o wzmacniaczu 5.1 post był Yoshi_80 -ego.

    Schemat ideowy mam narazie na kartce, jak przerysuję to walnę.

    Nad programem zaczynam dopiero pracować, aktualnie robię sobie programator do 89C52 lub może zdecyduję się na jakiś AVR.

    Nie wiem czy mój wzmak wam się spodoba, będzie dość rozbudowany:

    preamp do gramofonu, selektor wejść (3 stereo + 1 (5.1) ), przekierowanie basu w przypadku źródeł stereo na suba, niezależne regulacje poszczególnych głośności jak i wszystkich na raz, pilot, wyświetlacz i obsługa impulsatorem )tak jak w wierzach).

    Ogólnie opracowałem już koncepcję, teraz trzeba tylko wszystk zgrać.

    0
  • #13 13 Maj 2003 08:17
    Kuba_eM
    Poziom 24  

    Heja!
    Pytanie dotyczyło dekodera 5.1, najprawdopodobniej Blantozaur miał na myśli układ dekodujący DD lub DTS z rozszerzeniami. Ponawiam je: czy robił ktoś taki układ? Jak poradziliście sobie z licencją Dolby'ego? Z tego co się rozeznałem, na rynku najpopularniejsze są procesory Crystala (Cirrus Logic), ale nie wiem czy sprzedają pojedyncze sztuki. Jest jeszcze Analog Devices ze swoimi rekinami i Yamaha. A może coś jeszcze?
    Temat już był kilkakrotnie poruszany i jakoś mało chętnych...
    Pozdrawiam,

    0
  • #14 13 Maj 2003 09:26
    Jaco18
    Poziom 26  

    Myślę że własnoręczne zrobienie dekodera DD5.1 lub DTS jest raczej nie możliwe w warunkach amatorskich:

    1. Trzeba nabyć i jakoś wbudować układ DSP który jest przeważnie w SMD i z bardzo dużą ilością nóżek>
    2. Trzeba napisać program dekodujący DD5.1, poza tą trudnością trzeba też nabyć licencję i dokładną specyfikację od Dolby Laboratories.

    MOże gdzieś sprzedają oddzielne gotowe moduły z wejściem cyfrowym i wyjściami analogowymi ale ja nie słyszałem i podejrzewam że raczej w polsce czegoś takiego nie ma.
    Mam gdzieś opis rozebranych głośników MegaWorks Digital 510, jak znajdę to wrzucę. Pisze tam na jakich są scalakach, o ile pamiętam to chyba jakiś crystal i 24 bitowe przetworniki.


    Zobaczcie jak skomplikowany jest sprzętowy odtwarzacz mp3, np: ten z EP w kilku różnych wersjach i jak skomplikowane jest napisanie do niego programu, a jest to tylko 2 kanałowe mp3, a my musimy zrobić 6 kanałowy DD.


    Proponuję zająć się budową samego 6-kanałowego wzmacniacza z regulacjami. A dekodowanie sygnału zostawić karcie SB Audigy/2, SB Live 5.1, Aureal Vortex 2, Terratec lub wreszcie Extigy który jest w sumie zewnętrznym, sprzętowym dekoderem dźwięku przestrzennego razem z kartą usb i o ile jako karta raczej się nie sprawdza, to jako dekoder - tak i to nawet bardzo dobrze (w środku jest jakaś kość Zorana)

    0
  • #15 13 Maj 2003 12:20
    Kuba_eM
    Poziom 24  

    Heja!
    Sprawa nie jest aż tak bardzo skomplikowana sprzętowo i programowo, jak się początkowo wydaje. Crystal (Cirrus) ma fajną rodzinę procesorów CS49300, która już ma zaszyte w sobie algorytmy do dekodowania DD, DTS, MP3 i jeszcze jakiegoś własnego standardu Cirrusa. Tu nie trzeba pisać programu dekodującego, tylko pozostaje sprawa licencji. Scalak programuje się wpisując do odpowiednich rejestrów informacje takie jak wzmocnienia, opóźnienia, rodzaj dekodowania itp. Scalak jest również dostępny jako sample, ale będzie problem z montażem, płytką. Dalej - mimo, że jego programowanie wydaje się nie za trudne (?), ja nie czuję się na siłach... :( Może jest ktoś, kto podoła?
    Co do modułów z wejściem cyfrowym i wyjściami analogowymi, to ładny - gotowy modulik - jako oddzielny klocek do zestawu A/V sprzedawała kiedyś Yamaha.
    Choć samodzielna budowa kusi (jakbym miał program, to dla siebie od razu bym próbował zrobić taki dekoder), przynajmniej na razie pozostaje stary dobry SB...
    Pozdrawiam,

    0
  • #16 13 Maj 2003 12:59
    Jaco18
    Poziom 26  

    Napisz coś więcej o tym scalaku, może wiesz jak zamówić sample ???

    0
  • #17 13 Maj 2003 15:02
    blantozaur
    Poziom 24  

    Jaco twoj projekt wydaje sie sesowny -> wzm 5.1 a dekoder z kompa :):!: , juz przekopuje forum za twoim schematem ale cos nie bardzo mi idzie :)

    0
  • #18 13 Maj 2003 15:15
    Kuba_eM
    Poziom 24  

    -> Jaco: link do danych CS493XX:
    http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P45.html,,
    Zassij pliki (linki po prawej stronie), poczytaj troszkę. Nie wiem, co Ci o tym scalaku napisać, co Cię interesuje... :)
    Sample można zamówić po przebrnięciu przez rejestrację, link widoczny po lewej części strony.
    Pozdrawiam,
    Kuba

    0
  • #19 14 Maj 2003 09:20
    RafalB

    Poziom 25  

    Ja mam taki klocek Technicsa jest to tylko dekoder dd5.1 z optyka lub koncentryka wlasnie na Crystalu :)
    Niestety nie mam odpowiedniego wzmacniacza wiec jezeli jakis ciekawy projekt by sie znalazl to bylo by fajnie :)

    0
  • #20 14 Maj 2003 21:01
    Jaco18
    Poziom 26  

    Macie tu na razie schemat blokowy, niedługo (po mat. ustnych) walnę też sch. ideowy.

    Co do niego to można poczynić pewne modyfikacje: zamiast selektora na multiplexerze 4052 można zrobić na miniaturowych przekaźnikach (nie wprowadzą wtedy rzadnych zniekształceń) i zamiast proców audio TDA8425 można dać jakieś inne, które akurat macie pod ręką lub są tanie.
    Koncepcja układu pozostaje jednak niezmienna. Co wy na to? Może jakieś propozycje zmian ?


    Może ktoś zna się dobrze na programowaniu i pomoże mi w przyszłości napisać fajny i prosty w obsłudze programik (bascom ew. wstawki asm), jak bym sobie nie poradził?

    PS:
    :arrow: Kuba_EM link do Crystala nie działa :(
    To można sobie całkowicie za darmo zamówić smaple?? Nawet bez kosztów przesyłki z USA?
    PS2:
    :arrow: (też Kuba_EM) Jak byś mógł przesłać mi jeszcze raz ten programik źródłowy sterownika silnkia krokowego, bo jakoś nie doszedł. THX

    0
  • #21 15 Maj 2003 01:16
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Taki schemat blokowy może wymyśleć praktycznie każdy. Nic tam ciekawego... jak każdy wzmachol:)

    0
  • #23 16 Maj 2003 19:26
    Jaco18
    Poziom 26  

    :arrow: MDCS to dlaczego nikt go wcześniej nie wymyślił ? :-)) Nie mówię że wynalazłem jakiś specjalny układ, ale daje to pewien obraz jak cos takiego zbudować. Poczekaj trochę, wrzucę tęż ideowy, jak go narysuję.

    :idea: Tak poza tym słuchałem dzisiaj zestawu Cambrige SoundWorks Mega Works 510D i wcale nie jest to nic specjalnego jak dla mnie (a cena ok.1000zł), nie zbyt podobał mi się dżwięk, a głośniki były podłączone pod Audigy2 więc to chyba nie wina karty. Soprany metaliczne, cyfrowe i jakby tranzystorowe :) A bas - no w miarę jak na taką wielkość, obudowa zamknięta, głośnik ok 20 cm, ale to nie to co sub własnej roboty lub gotowy bas-reflex :?

    Ogólnie myślę że wspólnymi siłami zbudujemy coś lepszego (o ciekawszym brzmieniu) bo co prawda zestaw ma 0 szumów i bardzo czysty i precyzyjny dźwięk ale nie ma "tego czegoś" 8)

    0
  • #24 18 Maj 2003 00:00
    Jaco18
    Poziom 26  

    Witam, zamieszczam kompletny schemat ideowy mojego 6 kanałowego wzmacniacza. Dobór końcówek mocy, sterowania mikroprocesorowego i zasilacza pozostawiam do własnej konstrukcji. Jak zaprojektuję własne to też podeślę. Nie wpisałem też wartości elementów w filtrach górnoprzepustowych do satelit, ponieważ każdy powinien dobrać charakterystykę do posiadanych przez siebie głośników. Do obliczenia wartości elementów można posłużyć sięjednym z wielu programów do filtrów, np: "Filtry Kad" umieszczonego kiedyś na forum. Jak nie znajdziecie to mogę ew. podesłać. Powinien to być filtr górnoprzepustowy o nachyleniu 12 dB/okt, może być butterwrotha lub bassela, w moim przypadku przenosi od ok. 150 Hz. >

    Co do zastosowanego procesora audio to mój wybór padł na TDA8424, skłoniły mnie do tego następujące powody:

    - dość dobra jeżeli nawet nie bardzo dobra (może nie dla jakiś maniaków audiofili :) ) jakość dźwięku, sam sprawdzałem i nie mam zastrzeżeń -
    słuchałem na słuchawkach i kolumnach
    - małe (raczej niezauważalne) szumy na wyjściu
    - GŁÓWNĄ CECHĄ JEST NIEZALEŻNA REGULACJA GŁOŚNOŚCI KANAŁU LEWEGO I PRAWEGO - czego nie znalazłem w innych audioprocesorach, a potrzebne jest to do niezależnej regulacji basów idących na subwoofer i głośności g.centralnego na moim sch. w procesorze nr 3. Jeżeli ktoś chciałby zastosować jakiś inny proc, to musi liczyć się z faktem zakupu aż 4 sztuk zamiast 3: 1 proc na front, 2 na rear, 3 na center i 4 na suba. A TDA8424 wystrczą tylko 3.
    - niska cena i dobry stosunek jakości do ceny, we wrocku ok 8 zł na świebodzkim dworcu


    Oczywiście sam przedwzmacniacz będzie martwy bez odpowiedniego programu i mikroprocesora.

    Zasada działania polega na tym, że jeżeli np: chcemy regulować głośność wszystkich kanałów na raz, to procesor musi najpierw wysłać informację do 1 procesora audio, później przełącza wejście multiplexera na 2 proc, wysyła dane, przełącza na 3 i też wysyła. Cały cykl trwa bardzo krótko kilkadziesiąt ms, więc nie zauważymy że nie odrazu wszystko się podgłąśnia, tylko stopniowo.

    Regulację sopranów wykonuje się podobnie, wystarczy wysłać do proców inny numer komendy.

    Bas regulowany jest tylko przez zmianę głośności kanału basowego czyli "R" w 3 procku audio.

    Funkcja bass redirect potrzebna jest w przypadku podłączenia wzmaka pod kartę 4 kanałową (np: SB Live 1024, Value, itp) w której nie ma wydzielonego sygnału basowego i trzeba wyfiltrować go z 4 sygnałów satelit. Redirect przydaje się też w przypadku odsłuchu nagrań stereofonicznych z pozostałych wejść (np:Phono, Tuner itp), na których bez tej funkcji nie było by basu - a tak jest i to na subie.

    Mikrokontroler steruje też funkcją wyboru wejścia audio, za pomocą multiplexera CD4052, tą część przedwzmacniacza można zbudować na miniaturowych przekaźnikach sygnałowych, jeżeli komuś nie podobała by się jakość po rzejściu przez klucze analogowe - według mnie w tej klasie (cyfrowy procesor aud.) nie ma to zbyt dużego wpływu - można śmiało i bez obaw zastosować moje rozwiązanie - sprawdziłem jak to gra - bez zarzutów.

    Ogólnie jeżeli ktoś nie ma gramofonu z wkładką magn. i nie będzie go w przyszłości zamierzał podłączyć to może sobie darować preamp, który też jest na schemacie, a wejście PHONO wykorzystać jako normalne.

    Jeszcze kwestia zasilacza: w moim projekcie potrzebne są napięcia:
    +-15 V do zasilania op-ampów, 12 V do proców audio, 5V do zailania części sterownika: proca+ epromu+ wyświetlacza LCD.
    max +-25 do zasilania 5 końcówek na TDA2052, i ok. +-30V do TDA7294 na suba.
    Zastosowałem 2 transformatory: 1 malutki do napięcia 5V które jest czały czas nawet podczas wyłączonego wzmaka - zasila proc i pozwala na włączenie wzmaka z pilota lub microswicha, pozostałe napięcia są włączane za pomocą przekaźnika. Wzmak w czasie Standby pobiera bardzo mały prąd i myślę że takie rozwiązanie jest dobre, pod napięciem jest tylko proc i LCD.

    Przeanalizujcie schemat, może znajdziecie jakieś błędy, lub możliwości poprawy.

    Ja jak dotąd mam skończone końcówki mocy, aktualnie robię zasilacz, obudowa też jest gotowa i przygotowana, mam już pilota, niedługo biorę się za preamp i w końcu po przetestowaniu pod kompem z I2C, za sterowanie.

    Jak widzicie projekt jest dość skomplikowany ale myślę zę wearto zarywykować, efekt powinien być bardzo dobry i może małym kosztem uda nam się stworzyć coś konkurencyjnego do komercyjnych opracować - które dość dużo kosztują i wcale nie są jakieś super.

    0
  • #26 19 Maj 2003 11:15
    Jaco18
    Poziom 26  

    Znalazłem pojedyńczy scalak, który działa na I2C i ma regulację 6 kanałów na raz, balans i bass+treble. Problem tylko w tym, że jest produkcji JRC i podejrzewam że nie do nabycia w POlsce, byłem też na stronie ale sampli tam nie widać :-((( Jak by ktoś wiedział o jakimś dystrybutorze lub gdzie to można kupić to niech napisze.

    Dołączam PDF-a:

    0
  • #27 19 Maj 2003 12:05
    blantozaur
    Poziom 24  

    hmm.. fajnie to wszystko razem bny dzialalo , tylko to chyba za skaplikowane dla mnie :)
    jeszcze pytex ile W przewidziales na suba ? czy osobna koncowke na suba mozna dobrac dowolnie ??

    0
  • #28 19 Maj 2003 13:17
    Jaco18
    Poziom 26  

    Przecież napisałem że wszystkie końcówki można dobrać dowolnie, u mnie to będzie TDA2052 na satelity i 7294 na sub, który będzie miał ok 70-80W.

    Jeżeli chcesz uprościć to nie dawaj selektora wejść, tylko sam wtórnik, nie rób przedwzmacniacza RIAA a ukłąd będzie już dużo prostszy.

    NO chyba że gdzieś zdobędziesz ten scalak NJMxxxx, wtedy konstrukcja znacznie się uprości i cały preamp będzie na jednej małej płytce ok 15x15 cm :-)

    0
  • #29 19 Maj 2003 16:48
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie jestem jakoś za elektroniczną regulacją toru audio. Procesory dźwięku typu TDA cośtam cośtam nigdy mi się nie podobały. Szumią, krzywią sygnał i produkują dźwięk pod publiczkę. Zawsze stosuję rozwiązania na potencjometrach (dobrej klasy)...też szumią, ale dużo mniej od TDA, a układ staje się prostszy. Selektor wejść we wzmaku wysokiej klasy jest na przełączniku mechanicznym lub zespole przekaźników... nie szumi jak selektory scalone:)

    Co do samego wzmaka do kina domowego to po prostu 6 wzmacniaczy. Cała filozofia. Dekodowanie dźwięku odbywa się w DVD lub kompie.

    Pracuję teraz nad systemem THX Lucasfilm, który wprowadza kanał centralny tylny. Niestety sama specyfika wydzielania tego kanału od strony technicznej została jak zwykle utajniona przez producenta. Informacje jakie udało mi się odszukać w sieci dały mi jednak pewien pomysł. Kanał centralny tylny wydzielę w podobny sposób jak kanał centralny przedni w Dolby ProLogic, czyli w matrycy różnicowej, ekspanderze i przesuwnikach fazowych. Dodatkowy kanał zamierzam umieścić z tyłu nad głową..... zobaczymy jak zagra :)

    0
  • #30 20 Maj 2003 00:50
    Jaco18
    Poziom 26  

    :!: 1 To jak wyobrażasz sobie zrobienie takiego przedwzmaczniacza bez wykorzystania scalonych cyfrowych proców audio ?? W fabrycznych amplitunerach też tam cos takiego siedzi. Przy odpowiednim układzie szum mozna ograniczyć do minimum, fakt zawsze goły potencjometr mniej szumi od każdego scalaka (no może poza niekórymi SSM-ami).

    MOżna zrobić przedwzmacniacz na 1 sześciokanałowym sterowanym elekrycznie (z silniczkiem) potencjometrze, ale koszt takiego czegoś będzie bardzo duży, a nie ustawisz sobie już siedząc na fotelu takich parametrów jak np: poziom basów, sopranów lub np: balansu :( A poza jakością dźwięku, która w przypadku mojego pre-ampa nie jest może Hi - End to jednak jest dobra (odsłuchiwałem na razie pojedyńcze TDA) i wystarczająca, podczas oglądania filmów dynamika jest bardzo duża, dźwięk nie "zdycha", nie słychać też wkórzającego szumu. (no chyba że jest już w sygnale) ważna jest też wygoda obsługi - w końcu to kino domowe :-) walnie się człowiek dupskiem na fotel i ogląda sobie w ciszy, spokoju i relaxie filmik.



    :arrow: Co do twojego dekodera 6 kanału w Dolby digital ... myślę że nie uzyskasz przewidzianego przez twórców systemu Dolby 6.1 efektu ponieważ 6 kanał nie jest (chyba :-) ) zaszyty w 2 kanałach tylnych i potem z nich wyciągany, tylko ma własny przetwornik C/A i oddzielną ścieżkę. Sumując czy tam podając go na jakąś matrycę uzyskasz tylko symulację a nie to co powninieneś uzyskać. Może jednak warto spróbować, zawsze to coś polepszy, domknie przestrzeń od tyłu.
    Ja raczej kupiłbym sb Audigy II (nie kosztuje majątku oki 400 zł, a wymieniłbyś swojego Livea na kartę o wiele większej mocy DSP i dużo lepszymi przetwornikami a na dodatek wspierającą Dolby Digital EX.

    Narka

    0