Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie są obroty silnika wiertarki?

10 Lut 2006 09:43 8741 11
  • Poziom 13  
    Mam wiertarkę Perles która kilka lat cięzko pracowała aż trybik na wirnku silnika się wytarł i już nie wierci bo zębatka przeskakuje , silnik oczywiście kręci i regulacja obrotów też działa prawidłowo.
    Plan jest taki , chcę wykorzystac silnik z tej wiertarki po odkręceniu przekładni wiertarki do napedu gilotyny do cięcia pędów wierzby na sadzonki.
    Oczywiście muszę zastosowac przekładnie zmniejszającą obroty , i wymyśliłem sobie , że zastosuję zębatki rowerowe , najmniejaszą dam ( prztyspawam) do ośki wirnika i za pomocą łańcucha przeniosę napęd na kolejną ale tą duża od pedałów i następnie na małą i znów na dużą i ztej ostatniej dam ramię do napędu gilotyny.
    I mam pytanie , jakie są obroty silnika/wirnika (chociaż orientacyjnie), czy dwie przeładnie wystarcza ( mała zębatka 18 zębów , duża 44) aby zmniejszyc obroty 1-2 obr/s?

    Proszę o porady i sugestie, jutro składam wszystko do kupy.!!!
  • Poziom 30  
    Sam goły silnik (mówimy o silniku z ręcznej wiertarki, komutatorowym?) to kilkanaście tys. obr/min czyli 200-300 obr/s.

    Pomysł bardzo zły ponieważ:

    1. Jak chcesz przyspawać tryb (nie zębatkę bo zębatka to listwa z zębami) z otworem rzędu 40 mm do osi wirnika o średnicy kilku mm i dlugości 15 mm? Jak to zniesie przednie łożysko i izolacja wirnika?
    2. Jak wyważysz tę zębatkę w domowych warunkach?
    3. Zdajesz sobie sprawę ile stopni (około 30) musiałaby mieć ta przekładnia (jeden stopień to przełożenie rzędu 2-3:1) żeby osiągnąć jakieś odpowiednio niskie obroty?
    4. Wiesz ile mocy stracisz na tyle kół i łancuchów? Na gilotynę zostanie ci może z 50 W (przeciętna wiertarka ręczna ma około 300-350 W choć producent potrafi napisać i 1000 W).
    5. Miałeś kiedyś palec w trybie z łańcuchem? Ja miałem i odtąd uważam na wszelkie odkryte przekładnie.
  • Poziom 13  
    Rzeczywiście , jeśli są tak duże obroty samego silnika to pomysł z zebatkami jest poroniony.
    Z przyspawaniem to bym sobie poradził ale przy takich obrotahc to nie wiem jak by się łańcuch sprawował.Druga sprawa z tymi przekładniami , znalazłem tryby z 11 i z 47 zebami , czyli ok 4:1 , czyli żeby otrzymac obroty 1-2obr/s to trzeba by było kilka przekładni zamontowac.
    Porażka jednym słowem.
    Macie może jakieś pomysły jak to zrobic? Może wykorzystac dobrą wiertarkę do napędu przekładni łańcuchowych , zawsze to będą już mniejsze obroty na wejściu i będzie trzeba zastosowac mniej złomu.
    Niekończmy tego tematu . coś muszę wymyślic proszę o porady i sugestie.
    A może coś na 12V?

    Palca w przekładni nie miałem i nie chcę miec , jakieś osłony muszą by napewno.Współczuję krwawych doświadczeń, aż mnie ciarki przechodzą jak sobie pomyśle jak to mogło wyglądac.
  • Specjalista elektronik
    Być może, jak nie ma tabliczki z danymi, można tę szybkość zmierzyć.
    A przekładnia... duże koło (dobrze wycentrowane), dwie gumowe rolki
    do przenoszenia napędu z osi silnika na to koło - dla koła fi=0.5m taka
    przekładnia zmniejszy obroty 100 razy (jeśli oś ma grubość 5mm);
    dwie rolki po to, by naciskały tę oś z przeciwnych stron.
  • Poziom 27  
    Kup sekator-takie nożyce-do ..wierzby..TEŻ
    a wiertarka ???
    można :zrobić , co dusza wymyśli.
    Powodzenia.
  • Specjalista elektronik
    Jest jeszcze taki, bardzo prosty, a może skuteczny sposób: do końca dźwigni sekatora przywiązujemy mocny sznurek, do
    drugiej mocujemy silnik od wiertarki, i sznurek owijamy dookoła jego osi, w kieruku jej obrotu, zostawiając wolny koniec.

    Dopóki koniec jest luźny, silnik może się kręcić, i nie powoduje to żadnych skutków. A jak za niego pociągniemy,
    to silnik pociągnie go znacznie mocniej - taki prosty wzmacniacz mechaniczny, i sekator przetnie gałąź.

    Wzmocnienie jest zależne od współczynnika tarcia, i ilości zwojów na tej osi (radzę na początek nie nawijać więcej,
    niż 2). Problemem może być dobór sznurka (a może lepszy okaże się cienki drut); poza tym daje to dużą siłę boczną
    działającą na oś silnika, co będzie niezdrowe dla łożysk - może elastyczne zamocowanie i podpórka pod oś?
  • Poziom 27  
    To się nazywa "maszyna prosta" , to zostało mi z fizyki. Byłem na tej lekcji ?!!!
  • Poziom 13  
    A może zrobic z koła zamachowego np, z malucha i zębatkę z bendiksa.Do koła zamocowac ramię , zębatkę z bendiksa wspawać w osi następnego koła zamachowego , do osi przyłożyc następne koło zamachowe i dac napęd z silnika z zamocowaną kolejną zębatką z bendiksa. co wy na to?Trochę namieszałem ale spróbuje to pokazac:Jakie są obroty silnika wiertarki? trochę koślawo wyszło ale jak będę robił to zrobię równo i prosto:D
  • Poziom 27  
    Proste:jak zasada działania maszyny złożonej, np:CEPy (maszyna do młócenia zboża, używana od wielu stuleci )-brakuje tylko , sterowania mikroprocesorem ??????????
  • Poziom 30  
    żeby wymyśleć jakiś napęd trzeba trochę informacji o urządzeniu. Jaka jest potrzebna moc? ewent. jaka siła? przez jaki czas? jak często? to ma służyć do szatkowania wierzby na kawałki czy na wiórki? czy to jakaś fabryczna gilotyna przystosowana do napędu mechanicznego? Od tego trzeba zacząć. Jeśli to ma pracować a nie być ciągle naprawiane to wszelki przekładnie typu tarcza / rolka odpadają. Wg mnie tylko kilkustopniowa gotowa przekładnia zębata pędzona silnikiem indukcyjnym asynchronicznym ewent. z kołem zamachowym.
  • Poziom 12  
    _jta_ napisał:
    To zależy od konkretnej wiertarki, pomijając już miniaturowe, które potrafiły mieć ze 100 obrotów/sek,
    to zdarzają się większe, w których silnik ma 50 obrotów/sek. A nie ma tam tabliczki znamionowej?


    Sam zastanawiałem się nad tym czy można do czegoś wykorzystać silniki z elektronarzędzi. W ten sposób trafiłem na ten temat.
    Podana informacja jest nieprawdziwa.
    W normalnych wiertarkach są przekładnie. Rozkręciłem swoją wiertarkę i policzyłem zęby dwustopniowej przekładni. Licząc od silnika
    6->32 , 18 ->32. Wrzeciono ma wtedy 1300 rpm. To znaczy że silnik ma 12000 rmp , ~200 obrotów na sekundę.
    Jeszcze większe obroty silnika są w szlifierkach kątowych. Tam na wrzecionie jest 11.0000 po przekładni zwalniającej.