Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ustalenie napięcia nominalnego silnika

Calypsett 19 Lut 2006 16:00 1083 17
  • #1 19 Lut 2006 16:00
    Calypsett
    Poziom 23  

    Wiem, że moje pytanie może wydać się dziwne, jednak potrzebuję się tego dowiedzieć. Mianowicie - czy można ustalić do jakiego napięcia jest przystosowany silniczek prądu stałego? Mam kilka takich silniczków i po prostu nie są oznakowane w żaden sposób, więc nie wiem jakie maksymalne napięcie mogę do nich przyłożyć. Za wszelką pomoc serdecznie dziękuję.

    0 17
  • #2 19 Lut 2006 22:34
    turek
    Poziom 13  

    To może jakieś zdjęcia?
    Może ktoś rozpozna ...

    0
  • #3 20 Lut 2006 12:03
    Calypsett
    Poziom 23  

    Silniczki, o których mowa pochodzą z napędów CD, z prowadnicy lasera.

    0
  • #4 20 Lut 2006 14:20
    mkpl
    Poziom 37  

    No to najprawdopodobniej tam jest 5V

    0
  • #5 21 Lut 2006 17:47
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Raczej 12V - 5V jest do elektroniki, 12 dla silników.

    0
  • #7 22 Lut 2006 13:04
    Calypsett
    Poziom 23  

    mkpl napisał:
    Można też zmierzyć:D

    Jakbyś mi napisał jak to zrobić, byłbym Ci wdzięczny. :)
    I czy na pewno w każdym napędzie silniki prowadnicy lasera są zasilane tym samym napięciem?

    0
  • Pomocny post
    #8 24 Lut 2006 21:19
    tokarz
    Poziom 18  

    Zasada jest taka - do CD-ROMu docierają dwa napięcia: +12V i +5V. Dodatkowa stabilizacja napięcia w CD-ROMach nie jest spotykana (przynajmniej ja nigdy czegoś takiego nie widziałem), więc nie ma powodu, dla którego silnik miałby być zasilany innym napięciem.
    Pozdrawiam,
    tokarz

    0
  • #9 25 Lut 2006 10:09
    Calypsett
    Poziom 23  

    Czyli 5 V na silnik do prowadnicy lasera i 5 V do otwierania szyflady, tak?
    A jak się ma sprawa z silnikiem trójfazowym kręcocym CD?

    0
  • #10 25 Lut 2006 13:46
    tokarz
    Poziom 18  

    Nie. Wydaje mi się, że 12V dla silników, a 5V to elektronika. To nie są trójfazowe, tylko z trzema wyprowadzeniami, czy tak ?
    Pozdrawiam,
    tokarz

    0
  • #11 25 Lut 2006 14:34
    Calypsett
    Poziom 23  

    Racja - 12V na silniki. Pomyliłem się. Ale czy napewno w każdym modelu napędu CD?

    A spotkaliście się z przerabianiem silników napędzających płytę przez zmianę uzwojenia i magnesów. Można w ten sposób uzyskać niezłe osiągi. :)

    0
  • Pomocny post
    #12 25 Lut 2006 16:41
    tokarz
    Poziom 18  

    Wcześniej napisałem dlaczego zawsze jest 12V, a nie np. 8V.
    Co do przerabiania to raczej odpada. Do prędkości obrotowej płyty musi być też dopasowana prędkość poruszania wózka z laserem oraz firmware cd-romu. Ponadto wyższe prędkości mogłyby spowodować niestabilność wózka z laserem, a w konsekwencji niemożliwość odczytywania płyt / czytanie płyt z mnóstwem błędów.
    Pozdrawiam,
    tokarz

    0
  • #13 25 Lut 2006 22:09
    Calypsett
    Poziom 23  

    tokarz napisał:
    To nie są trójfazowe, tylko z trzema wyprowadzeniami

    A można zapytać, jak to rozumiesz?

    Przepraszam, nie napisałem kontekstu. Miałem na myśli przerabianie silników do celów czysto hobbystycznych, do napędzania modeli samolotów. :)
    Dzięki za pomoc, teraz już będę wiedział, że na pewno jest 12 V.

    0
  • #14 26 Lut 2006 12:00
    tokarz
    Poziom 18  

    Rozumiem to tak, że w silniku są trzy wyprowadzenia. Jedno to GND. Reszta zależy od silnika. Spotkałem się z dwoma rozwiązaniami (niekoniecznie w napędach CD):
    1) gdy połączysz GDN, to w zależności do którego wyprowadzenia podłączonych + zasilania, to uzyskach obroty w lewą lub prawą stronę.
    2) silniki z dwoma prędkościami obrotowymi mają dwa różne wyprowadzenia do podłączenia zasilania (nie licząc GND).
    Być może istnieją jeszcze jakieś rozwiązania, ale szczególnie nie zajmowałem się modelarstwem, żeby się w to jakoś specjalnie zagłębiać.
    Co do przerabiania to nigdy się w to nie bawiłem. Zawsze łatwiej i chyba nawet taniej jest zakupić jakiś silnik przystosowany do danego celu. Poza tym do modelarstwa lotniczego prędzej użyłbym silników z przenośnego odtwarzacza CD. Są na znacznie mniejsze napięcie (akumulatory są mniejsze, a więc lżejsze), są mniejsze gabarytowo (znowu chodzi o ciężar).
    Pozdrawiam,
    tokarz

    0
  • #15 28 Lut 2006 20:42
    Calypsett
    Poziom 23  

    tokarz napisał:
    Rozumiem to tak, że w silniku są trzy wyprowadzenia. Jedno to GND. Reszta zależy od silnika. Spotkałem się z dwoma rozwiązaniami (niekoniecznie w napędach CD):
    1) gdy połączysz GDN, to w zależności do którego wyprowadzenia podłączonych + zasilania, to uzyskach obroty w lewą lub prawą stronę.
    2) silniki z dwoma prędkościami obrotowymi mają dwa różne wyprowadzenia do podłączenia zasilania (nie licząc GND).

    Nie wiedziałem, że są takie rozwiązania zastosowane w napędach CD-ROM. Dzięki za informacje.
    Natomiast, jeśli chodzi o silniki modelarskie, to jednym z najważniejszych parametrów jest moc silnika, zgadza się, że masa akumulatorów ma znaczenie. Jednak juz często stosuje się się ogniwa Li-Pol np. 7,2 V 1050 mAh 49g.
    Podejrzewam, że silnik z CD przenośnego nie nadawałby się do tego celu, gdyż przypuszczalnie stosuje się tam silniki komutatorowe, chociaż nigdy nie zaglądałem, to po pierwsze, a po drugie, miałby za słabe osiągi.

    0
  • #16 28 Lut 2006 20:49
    tokarz
    Poziom 18  

    Zaznaczyłem, że takie rozwiązania niekoniecznie są używane w CD-ROMach. Ogólnie z takimi silnikami się spotykałem. Proponuję zakupić silnik przeznaczony do tego celu. Będziesz miał pewność, że samolocik Ci nie zleci i się nie potłucze ;-)
    Pozdrawiam,
    tokarz

    0
  • #17 28 Lut 2006 20:54
    Calypsett
    Poziom 23  

    Hehe, dzięki. Nie zajmuję się tym. Sygnalizuję tylko, że jest możliwość przy odrobinie zacięcia majsterkowicza sklecić taki silniczek do napędzania małych depronowców o osiągach zbliżonych do drogich silników modelarskich. Zawsze pozostaje satysfakcja. :)

    A w CD-ROMach wystepują jeszcze małe silniczki chyba trójfazowe ze ślimacznicą do poruszania lasera.

    0
  • #18 28 Lut 2006 21:01
    tokarz
    Poziom 18  

    Na pewno można tego rodzaju silniki zastosować do pojazdów naziemnych i wodnych ;-)
    Kiedyś robiłem łódkę, ale spłonęła :-)
    Pozdrawiam,
    tokarz

    0