Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silników prądu stałego

lambers 21 Mar 2006 20:18 2945 5
  • #1 21 Mar 2006 20:18
    lambers
    Poziom 12  

    Witam serdecznie.
    Poszukuję wszelkich informacji na temat sterowania dwóch silników prądu stałego.
    Potrzebuję układu, który pozwoliłby mi sterować za pomocą maksymalnie 3 przewodów dwóch silników w następujący sposób:
    1: oba silniczki do przodu
    2: oba silniczki do tyłu
    3: pierwszy do przodu, drugi do tyłu
    4: na odwrót, czyli pierwszy do tyłu, drugi do przodu.
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc i...
    Pozdrawiam

    0 5
  • Pomocny post
    #2 21 Mar 2006 20:23
    Ganz
    Poziom 17  

    Jest na to sposbów, a mianowicie mostek H. Poczytaj ponizszy wątek.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic475989.html

    No i jeszcze jest układ LM298 albo LM 293 jeśli dobrze pamietam. Z tym, że razem w obu przypadkach będą to 4 przewody sterujące po 2 na każdy silnik.

    0
  • #3 21 Mar 2006 20:33
    lambers
    Poziom 12  

    Dzięki serdeczne za szybką odpowiedź, Ganz :)
    To jest właśnie to o co mi chodziło, a ten jeden przewód więcej, to wcale nie taka straszna historia ;)
    Pozdrawiam i mam nadzieję, że kiedyś będę mógł się zrewanżować...

    0
  • #4 07 Maj 2006 20:17
    maxt53
    Poziom 1  

    Na początek wyjaśnię że jestem mechanikiem i kompletnie nie znam się na elektronice- dlatego proszę o wyrozumiałość.

    Opiszę mój problem:
    Robię maszynę która posiada sterowanie silnikiem prądu stałego o następujących parametrach :

    -napięcie znamionowe - 12 V
    - liczba obrotów na minutę - 45 obr/min
    - moment znamionowy rozruch. - 18 Nm
    - prąd znamionowy - 2 , 5 A
    (jest to silniczek stosowany w wycieraczkach samochodowych z wbudowaną przekładnią.)

    Układ sterowania realizuje następujące funkcje:
    - regulację prędkości obrotów
    - pojedyńczy cykl pracy: start przyciskiem ; zatrzymanie krańcówką zamontowaną na kole zamachowym.
    - praca ciągła .

    Na płytce drukowanej orginalnego układu jest napis "Frequenz pulsbreite strombegr"

    Moja prośba : czy ktoś zna tego typu układy ewentualnie jest w stanie wykonać coś takiego lub też podać informację na ten temat.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    P.S. Spędziłem już parę godzin z google i jak na razie jedyne sensowne miejsce które znalazłem to elektroda.pl

    0
  • #5 07 Maj 2006 20:40
    bogdan_p
    Poziom 39  

    na temat samej płytki trudno coś powiedzieć , po sposobie pracy układu wynika że jest to regulator prekości silnika DC z funkcją pracy ciagłej i kontrolowanej przez krańcówkę

    Cytat:
    Na początek wyjaśnię że jestem mechanikiem i kompletnie nie znam się na elektronice- dlatego proszę o wyrozumiałość.

    powinieneś poszukać wsród znajonych osoby zanajacej się na elektronice , ponieważ bedzie Ci trudno pomóc skoro nie znasz się na elektronice
    to bardzo proste rozwiązanie samego regulatora http://www.elb.vectranet.pl/~krzysztofg/projekty/555_pwm_506k.htm

    0
  • #6 07 Maj 2006 20:40
    MirekCz
    Poziom 35  

    W czym to użyte? Potrzebny Tobie taki moment rozruchowy?

    Prawdopodobnie jest to mostek-h (o ile praca jest potrzebna w dwóch kierunkach, albo tylko jeden tranzystor MOSFET jeżeli praca w jednym kierunku) sterowany sygnałem PWM (pulse width modulation - poszukaj na forum).

    Jeżeli nie potrzebujesz dużego momentu rozruchowego, to wystarczy jeden układ scalony L298N (prąd do 3A, praca w dwóch kierunkach) z ogranicznikiem prądu.
    Samo sterowanie to żaden problem.

    Jak się nie spieszy to w przyszłym tygodniu (czytaj za 8 dni) mogę wpaść i rzucić na to okiem. Wykonanie takiego układu to prawdopodobnie kilkadziesiąt złotych.

    Jestem dostępny pod emailem przez cały tydzień, jeżeli opisałbyś dokładnie jak to działa i jaką moc to ma osiągnąć to będę mógł Tobie więcej powiedzieć.

    0
  Szukaj w 5mln produktów