Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikroprocesorowy moduł samochodowy

03 Cze 2003 13:22 6605 24
  • Poziom 14  
    Chciałbym się dowiedzieć, ile osób byłoby zainteresowanych opublikowaniem mojej i mojego kolegi pracy dyplomowej pt:
    "Mikroprocesorowy moduł samochodowy oparty na mikrokontrolerze PIC16F877".
    Jest to jak sama nazwa wskazuje moduł samochodowy sterujący zapłonem i wtryskiem paliwa silnika....uwaga...... z malucha.
    (nie mylić z elektronicznym zapłonem!!!!)

    W skrócie jest to mały komputer pokładowy z dołączoną stacyjką, opcją przeprowadzenia selfttestu czujników, z możliwością podglądu parametrów silnika na ekranie stacyjki i na komputerze poprzez program sICD (umieszczony także kiedyś na elektrodzie) i paru innych dodatków.
    Całość różnie działa (wiadomo, jeśli zrobi się chyba jedyny maluch w Polsce na wtrysku to trudno żeby wszystko działało bez problemów, jak nigdzie nie znjdziemy rozwiązań pewnych problemów).

    Pozdrawiam
    kubagert
  • Poziom 14  
    HIHI maluch na wtrysku , ciekawe......
    POzdrawiam
  • Poziom 14  
    Skoro już masz wtrysk i nie boisz się indywidualnych sposobów rozwiązań pewnych zagadnień to może skusisz się na montaż komputera pokładowego. Zdarzyło mi się popełnić takowy. W pełni uniwersalny komp na 89s8252. Pokazuje: bieżący czas, tempeaturę, aktualną prędkość, bieżące zużycie paliwa, średnią prędkość i paliwo, czas podróży, przejechany dystans, maksymalną prędkość, ilość paliwa pozostałego w zbiorniku i paliwo zużyte od kasowania liczników. Wszystko obsługuje się dwoma przyciskami.

    Pozdrwaiam.
  • Poziom 42  
    Ja jestem zainteresowany ze względu na chęć obejrzenia kodu (może czegoś się naucze) i schematu (może jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne). A co do sICD to ma on znacznie szersze możliwości kontroli procesora niż wykorzystane w tym projekcie i przypadkiem można coś zmienić w pamięci i program się sypnie. Ja bym uprościł tylko do możliwości odczytu wybranych parametrów i ew kasowania liczników zdarzeń.
  • Poziom 14  
    Przykro mi ale to jest sprzęt komercyjny :D. Przechodzi ostatnie fazy testów i będzie rozprowadzany jako KIT do samodzielnego montażu. Oczywiście kilka szczegółów mogę zdradzić. Więc pytaj 8)
  • Poziom 14  
    Co sprzet komercyjny??
    Ja mowie o swoim rozwiazaniu komputera samochodowego, wykonanym od podstaw samemu, bez użycia jakichkolwiek schematów jakichkolwiek modułów samochodowych. Wszystko złóżone najpierw w piwnicy, a później w garażu, bo silnika spalinowego raczej w piwnicy nie powinno się uruchamiać :-).

    Jak tylko skończę szkołę to wrzucę parę zdjęć.

    A tak w nawiasie mówiąc (kieruję te słowa głównie do "elektryka"), że cały kod napisany został w asemblerze i jest tego dosyć sporo, ale podobno dla chcącego nic trudnego).

    A prosiłbym o parę szczegółów.
  • Poziom 14  
    No właśnie. To jest urządzenie od podstaw zaprojektowane i wykonane przeze mnie. Zbadałem kilka układów wtryskowych, znalazłem cechy wspólne i na tej podstawie opracowałem interfejs i algorytm współpacujący chyba ze wszystkimi spotykanymi układami wtrysków elektronicznych. Testowałem komputer w samochodzie moim i mojego ojca. Różnią się technologicznie i wszystko działa ok. A że przy okazji chcę wydrzeć trochę kasy...
  • Poziom 14  
    No to nasz moduł współpracuje na razie tylko z naszym maluchem :-).
    Na razie mam w domu moduł EEC-4 z jakiegoś Forda Mondeo, chcę się spróbować z nim dogadać.

    A tak a propo Twojego modułu.
    Czy program do niego pisałeś sam, i na jaki procesor????
    Do jakiego samochodu go zamontowałeś??

    Ja dopiero co kończę technikum (w poniedziałek koniec :-)).
    A można wiedzieć jaki jest w Twoim przypadku??

    Pozdrawiam
    kubagert
  • Poziom 14  
    Program pewnie, że pisałem sam. Procek (kilka postów wyżej) at89s8252 póki co moduł jeździ sobie z powodzeniem w poldku 1,6i, nubirze 1,6 16v i fiacie brava 1,6 16v. Dokładność kompa jest bardzo duża. Liczę czas wtrysku w ms [policz sobie ile to litrów ma ms ;-)] a drogę w mm. W sumie okazało się, że największy problem jest z pomiarem prędkości. Jeżeli samochód ma licznik elektroniczny i z układu napędowego dostaję impulsy elektryczne jest ok. Gorzej jak trzeba stosować enkoder (jakiś zewnętrzny przetwornik drogi). Można zaimprowizować i wkleić hallotron do licznika ale wtedy spada precyzja obliczeń.
  • Poziom 14  
    Cytat:
    algorytm współpacujący chyba ze wszystkimi spotykanymi układami wtrysków elektronicznych.

    Ale ja mówię o module sterującym pracą silnika, a nie o komputerze pokładowym współpracującym z istniejącymi modułami wtryskowymi. To, co Ty zrobiłeś to wykonuje nasz moduł stacyjki, który współpracuje z naszym modułem i także wyświetla aktualne zużycie paliwa, prędkość obrotową, kąt otwarcia przepustnicy, temperaturę silnika i powietrza, wyświetla korekcję czasu otwarcia wtryskiwacza ze względu na napięcie sondy lambda itp. Nie mówiąc już o charakterystykach umieszczonych w pamięc,i dzięki którym jest wyliczany np. kąt wyprzedzenia zapłonu.

    A co to za "cechy wspólne" dla wszystkich wtrysków??
  • Poziom 14  
    Cechą "wspólną" dla mnie jest jednoznaczne określenie stanu sygnałów, które determinują wtrysk. W jednych samochodach jest to +12 w innych masa a w jeszcze innych zanik masy lub +12. Twój moduł zakładam dedykowany jest do jednego typu sinika. Unikalność mojego rozwiązania polega na tym, że uczy się on współpracy z dowolnym rodzajem wtrysku elektronicznego. Faktem niezaprzeczalnym jest że moje urządzenie wyłącznie oblicza i wyświetla jakieś tam parametry wpływając wyłącznie psychologicznie na kierowcę, który z przerażeniem patrząc na bieżące zużycie paliwa (odświeżane co sekundę) zdejmuje nogę z gazu ;-)
  • Poziom 14  
    Pozdrawiam twórcę malucha na wtrysku - widziałem to cudo na targach elektroniki w Katowicach - wystawa prac dyplomowych. Niezłe rozwiązanie. Tylko mam pytanie: kiedy go wybróbujesz w samochodzie - bo silnik był na stojaku? Mógłbyś wtedy podać jakieś konkretne dane: np. spalanie, bo to pewnie zainteresuje większośc oraz dynamikę takiego silnika.

    A teraz pytanie inne: czy można odczytać z komputera (Polonez 1.6 GLI - wtrysk jednopunktowy Bosh) zużycie paliwa bez przepływomierza?
  • Poziom 24  
    ja bym bardzo chetnie dowiedzal coi jak jest zbudowane:D:D:D:D
    sterownik wtrysku i zaplonu :) w piwnicy gratuluj gratuluje :D
    mam pytanko skad dobierales mapy zaplonu wtrysku ???
    Jakie czujniki stosujesz?? czy tak jak w nanoplexie jest podcisniniowy czujniczek dwustanowy czy moze w pelnej skali obciazen masz sygnal ???
    o ile w ogole uzywas podcisnieniowego -moze masz przeplywomierz?? klapa czy goracy drucik ?????
    skad odczytujesz predkosc walu korbowego ? z walka rozrzadu czy z bezposrednio z walu ? czujniki indukcyjne czy hallotrony -
    Mam jeszcze duzo pytan :D:D:D:D
    Jakby mozna bylo jakies info to poprosze ardt(malpa)tlen.pl
  • Poziom 14  
    Cytat:
    widziałem to cudo na targach elektroniki w Katowicach - wystawa prac dyplomowych

    Cieszy mnie to, że ktoś to oglądał :-)
    Silnik na razie na stojaku, bo program do modułu wymaga poprawek (wiesza się czasami nie wiadomo czemu, gubi zapłon, masa syfu i roboty).


    Cytat:
    spalanie, bo to pewnie zainteresuje większośc oraz dynamikę takiego silnika


    Co do dynamiki trudno powiedzieć, o mocy także. W Tychach na hamowni chcą tylko 1500 ;(

    Cytat:
    skad dobierales mapy zaplonu wtrysku

    Z Cinquecento 700

    Na razie nie mamy podłączonego czujnika podciśnienia. Brakło czasu na jego rozpracowanie (czujnik ciśnienie/częstotliwość).

    Cytat:
    skad odczytujesz predkosc walu korbowego

    Z tarczy 36-1 ząbek + czujnik indukcyjny.

    Cytat:
    czy można odczytać z komputera (Polonez 1.6 GLI - wtrysk jednopunktowy Bosh) zużycie paliwa bez przepływomierza

    My też mamy wtrysk Bosh'a jednopunktowy. Powinno się dać. Tzn nie tyle co zużycie jak sprawdzeić wydajność wtryskiwacza a potem sprawdzac czas jego otwarcia i na podstawie tego liczyć średnie zużycie paliwa.

    Pozdrawiam
    kubagert
  • Poziom 14  
    Cytat:
    Faktem niezaprzeczalnym jest że moje urządzenie wyłącznie oblicza i wyświetla jakieś tam parametry wpływając wyłącznie psychologicznie na kierowcę


    Niestety jest różnica między komputerem pokładowym a modułem samochodowym. I to zasadnicza.

    A tak w ogóle to się zastanawiam jak liczysz zużycie paliwa, jak to w bardzo dużym stopniu zależy od wydajności wtryskiwacza??
  • Poziom 24  
    Cytat:
    Na razie nie mamy podłączonego czujnika podciśnienia. Brakło czasu na jego rozpracowanie (czujnik ciśnienie/częstotliwość).

    co ????????? 8O czujniki cisnienie czestotliwosc maja tylko fordy :) a reszta swiata jezdzi na napiecie/czestotliwosc
    co do przeplywomierza owszem nie jest potrzebny ale w jakis sposob trzeba oblicvzyc ilosc powietrza dlatego w abimexie i GSI (polonez) nie ma przeplywomierza ale jest czujnik temperatury kolektora oraz MAP sensor - (cisnienie-napiecie)

    Mam pytanie kwestii technicznej - skad podebrales wtryski oraz skad skrobnoles glowice ???
  • Poziom 24  
    Aha co do charakterystyk map sensora z poloneza to moge sie postarac o takowe :)
    Jezeli tylko beda przydatne:))
  • Poziom 14  
    Cytat:
    czujniki cisnienie czestotliwosc maja tylko fordy

    Tak sie składa, że kończę ZST w Mikołowie, w którym jest Centrum Szkolenia Obsługi Technicznej FORD, więc dużo części mamy z Fordów :-)

    Cytat:
    Mam pytanie kwestii technicznej - skad podebrales wtryski oraz skad skrobnoles glowice ???

    Głowica z Malacza (bez przeróbek), wywalony gażnik, dorobiony kolektor dolotowy, zespół wtryskowy z fordowskiego silnika Valencia 1.3 HCS/CFI (Ford Fiesta '89)
  • Poziom 12  
    Cytat:
    Ale ja mówię o module sterującym pracą silnika, a nie o komputerze pokładowym współpracującym z istniejącymi modułami wtryskowymi. To, co Ty zrobiłeś to wykonuje nasz moduł stacyjki, który współpracuje z naszym modułem i także wyświetla aktualne zużycie paliwa...


    Uważam że to jest bardzo dobre rozwiązanie- podział na dwa układy ,
    z których ten od sterowania silnikiem powinien byc niezawodny ;
    a ten drugi powinien kontrolowac go , ustawiac mu optymalne parametry
    pracy , zadawać mapy zapłonu (np. ekono ,power).
    Sam miałem już dawno pomysł na takie coś ,ale gorzej z czasem na jego realicację. :roll:

    Procek wieszać sie może najprawdopodobniej od zakłuceń pochodzących z układu zapłonowego , różnie to z tym bywa .Najlepiej gdyby fizycznie sterownik silnika był wewnątrz kabiny obok układu stacyjki a nie przy silniku.
    Jestem dosyć zainteresowany tym projektem , szczegolnie jeśli chodzi o wyznaczanie momentu zapłonu , dawki paliwa wg pomiaru temp silnika powietrza ,od obrotów i od innych wielkości tylko tych naprawde ważnych.
    Dobry pomiar tych czynników także nie jest łatwy .[/b]
  • Poziom 24  
    Cytat:
    Procek wieszać sie może najprawdopodobniej od zakłuceń pochodzących z układu zapłonowego

    oprocz zaplonu to alternator jest zrodlem nawiekszych zaklocen w samochodzie - mojego doswiadczenia wynika ze wiekszym niz zaplon
  • Poziom 2  
    Zawsze ciekawe byłoby coœ poczytać o problematyce
    sterowania wtryskiem benzyny, i czy tak samo można
    by podejœć do LPG?
    Czasem zastanawiałem się czy by dało się zrobić własny
    komputerek , oczywiœcie lepszy od fabrycznych.

    Pozdrawiam
    zbyszek
  • Poziom 25  
    O ile pamiętam tematem przewodnim było "Mikroprocesorowy moduł samochodowy oparty na mikrokontrolerze PIC16F877".
    oraz czy ktoś będzie zainteresowany tym rozwiązaniem, z ankiety wynika że tak "ja osobiście też" więc kiedy konkrety, czyli schemat, plik asm i td..
  • Poziom 25  
    Zapomniałem dodać....
    Dla zainteresowanych podobny projekt tylko że z 68HC908, sterowanie dwoma wtryskami, komplet czujników, program do wizualizacji wprowadzanych tablic, pliki źródłowe i wynikowe, komplet schematów, programy pod windę.
    http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
    Warto się zapoznać z tym projektem.
    Pzd.