Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

cinquecento montaż radia elta 7256

drops007 20 Maj 2006 13:03 5684 5
  • #1 20 Maj 2006 13:03
    drops007
    Poziom 2  

    mam taki problem jestem zupełnym początkującym a chciałbym w moim Cinquecento zamontować radio i głosniki głośniki mam "tonsil" S 103 przeznaczone do cinquecento a radio "elta" 7256 nie wiem jak to zrobić prosze o pomoc jak ktoś zna sie na tych sprawach to prosze pisać mile wiedziane sa dokładne opisy najlepiej z fotkami z góry dzięki za pomoc!!

    0 5
  • #2 20 Maj 2006 17:24
    Mariopi
    Poziom 34  

    Witam
    Cóż, nie jest to żadna filozofia wymagająca jakiś specjalnych umiejętności, ale trzeba mieć podstawowe narzędzia typu wkrętak krzyżowy, szczypy, taśma izolacyjna PCV (jeżeli będziemy musieli jakieś kabelki ciąć - a tak może się zdarzyć), etc.
    Dokładny opis co i jak (co prawda opieram się na moich wrażeniach z montażu radia Pioneer 4 kanałowego, z podwójnym "+" zasilania - ale to nie stanowi trudności - różnice w tekście później):
    Najpierw montaż anteny jeżeli nie jest zamontowana (u mnie była w foliowym woreczku) - wystarczy wyjąć zaślepkę na dachu, podłączyć wtyk do podstawy anteny, samą podstawę zamontować i wkręcić bata. Hehe - stare czasy... kiedyś nie wiem czemu ale byli osobnicy którzy namiętnie kolekcjonowali baty - no ja wkręciłem go na wszelki wypadek na super glue czy inny klej cyjanoakrylowy :)
    Potem montaż głośników: odkręcasz 2 plastikowe maskownice głośników z przodu i podłączasz głośniki - jak masz preferowane do "cienkosza" (sam takie też zamontowałem) - to żaden problem z elektryką i gabarytami - wciskasz konektorki (kostki) na zaciski głośniczków i koniec (jednak zwróć uwagę na fazowość głośników. Głośniki mają oznaczone jedno wyprowadzenie jako "+" lub jest to czewona kropka - zapamiętaj a najlepiej zapisz sobie kolory przewodów (z kolorem paska!) wychodzących z końcówek lewego i prawego głośnika łącznie z oznaczeniem "+" i "-"). Potem przykręcasz głośniki blachowkrętami do koszyka i na koniec zakładasz uprzednio zdjęte maskownice z wkrętami "ozdobnymi".
    Następnie trzeba wyjąć zaślepkę, która normalnie bez radia robi za schowek, poprzez podważenie zatrzasków na obwodzie - może być z tym mały problem - bo się trochę to dziadostwo opiera :) no przynajmniej ja się spotkałem z takim problemem - więc ostrożnie, aby nie uszkodzić konsoli. Po wyjęciu zaślepki mamy od razu gotowca w postaci krosu z konektorem (kostki) i przewodu antenowego z wtyczką (jeżeli tam nikt wcześniej nie grzebał, to trzeba trochę sięgnąć głębiej ręką i je wyciągnąć bo fabrycznie są przymocowane taką taśmą samoprzylepną).
    W kostce mamy parę kabelków (powinno być ich co najmniej 6 - mówię o zaciskach bo niektóre kabelki mogą być tego samego koloru zdublowane, ale podłączone do 1 zacisku). Ponieważ nie miałem ani czasu ani pomysłu gdzie zdobyć drugą połowę takiego akurat konektora to go obcięłem a końcówki kabelków odizolowałem. Z drugiej strony patrząc to akurat moje radio posiadało swój, nawet porządniejszy konektor. (Uwaga - taki gruby czerwony kabelek na razie nie obcinać - bo jest tam zawsze plus zasilania z akumulatora i można przypadkowo zrobić niepotrzebne zwarcie - najbezpieczniej będzie odłączyć przed tą operacją jedną z klem akumulatora). Na początek podłączamy głośniki przednie - i tu się przyda karteczka z zapisanymi kolorami przewodów. I tak przewód "+" głośnika prawego łączymy z wyjściem wzmacniacza radia przeważnie oznaczonym jako "+ FR" (+ front right - gł. przedni prawy plus), a przewód "-" z "- FR (gł. przedni prawy minus). I w sposób analogiczny postępujemy z głośniczkiem lewym, tylko oznaczenia są "+ FL" i "- FL" (plus front left, minus front left). To obowiązuje w przypadku gdy radio ma wyjścia na 4 głośniki (przód i tył), jeżeli jest tylko na 2 to pierwszej literki po prostu nie ma.




    Przychodzi czas na podłączenie zasilania do radia i tu mogą być małe schody. Dlaczego ? - otóż większość tych bardziej i trochę mniej nowoczesnych odbiorników samochodowych ma podwójny plus zasilania, a tego w instalacji elektrycznej "cienkosza" nie przewidziano - no przynajmniej w tym modelu co montowałem radio tak było. Można oczywiście zewrzeć te 2 plusy radia ze sobą i po sprawie - jednak takie rozwiązanie ma istotne wady (zresztą opisane w instrukcji montażu Pionieera). Otóż radio będzie wtedy pobierać zawsze prąd (co prawda niewielki ale zawsze) z akumulatora, nawet jak z auta i radia nie korzystamy. Poza tym wykorzystanie tego udogodnienia ma istotne zalety w postaci, że radio wyłącza się automatycznie na czas włączenia rozrusznika lub wyłączenia zapłonu - oczywiście po wyjęciu kluczyka można z radia dalej korzystać ale należy je po prostu jeszcze raz włączyć (chociaż tu głowy nie dam - nie zawsze to działa - zależy od radia i rodzaju stacyjki - niektóre odcinają napięcie, ale mają pozycję parking). Cóż może w nowszych modelach "cienkiego" w instalacji eletrycznej wprowadzono zmianę poprzez dodanie dodatkowego "+" zasilania przełączanego ze stacyjki - no ja nie miałem takiego szczęścia więc musiałem wymyśleć coś samemu i na szczęście problem jest do przejścia i wszystko działa jak należy.
    A więc pozostał nam z tego konektora tylko czerwony (dość gruby) przewód i podobny tylko, że czarny. Czerwony łączymy z głównym "+" zasilania radia oznaczonym zazwyczaj jako "+ B" lub "+ Ak" (+ Baterii, + Akumulatora). Czarny natomiast z minusem zasilania radia - czyli "GND". No i praktycznie jak mamy proste radyjko - to podłączeniu z powrotem akumulatora i włożeniu wtyku anteny powinno wszystko już działać. No, ale jeżeli radio posiada drugi "+" zasilania - to nie za bardzo (można jak wspominałem wcześniej zewrzeć go z "+" głównym, ale to tylko w celach testowych czy radio w ogóle działa i mamy sygnał w głośnikach - na stałe raczej tego nie polecam. No cóż, wspomniałem, że problem jest do rozwiązania - a więc do dzieła ! Mianowicie należy odkręcić plastikową maskownicę dolną kolumny kierownicy (1 czy 2 wkręty i odchodzi pięknie) i następnie zainteresować się kablami wychodzącymi ze stacyjki. Jest ich dość dużo w różnych kolorach i o różnych grubościach, ale spokojnie. Mógłbym podać kolor kabelka, ale z uwagi że różnie to z tymi kolorami bywa - podam metodę jaką użyłem by właściwy do tego celu kabelek namierzyć. Najpierw musimy sobie zrobić prostą sondę wskaźnikową - ja wykorzystałem do tego celu żarówkę od kierunkowskazów z podlutowanymi do niej odpowiednio długimi 2 kabelkami. Jeden kabelek podłączamy do minusa (ten czarny z krosu do radia) a drugi trzeba obkręcić na igle do szycia i wkłówać się po kolei do każdego z kabelków wychodzących ze stacyjki, patrząc jak się żarówka zachowuje wykonując sekwencję kluczykiem. Idealny kabelek to taki, jeżeli żarówka zachowywać się będzie tak: 1 pozycja stacyjki: kluczyk wyjęty (lub w stanie spoczynku) - żarówka nie świeci, 2 pozycja: zapłon włączony - żarówka świeci, 3 pozycja: uruchamiamy na chwilę rozrusznik (nie trzeba doprowadzać do uruchomienia silnika) - żarówka gaśnie na tę chwilę, po powrocie z powrotem do pozycji 2 zapłon włączony powinna się z powrotem zaświecić. Po przejściu na pozycję 1 oczywiście powinna zgasnąć. Jak już "wymacamy" odpowiedni kabelek odpowiadający za przełączanie "+" to nie przecinamy go ! - nie jesteśmy włamywaczami :) tylko ostrożnie zdejmujemy izolację na odcinku ok. 5 mm i dostawiamy odejście w postaci kabla jednożyłowego (musimy sobie taki kabel niestety załatwić lub kupić. Uwaga ponieważ na tym przewodzie też występuje "+" zasilania, to musi być to kabel o odpowiedniej grubości izolacji, nie ma problemu z dostaniem, sprzedawcy wiedzą o co chodzi jak powiemy przewód jednożyłowy motoryzacyjny - bo kiepski jak się kiedyś przetrze i dotknie do masy to nam narobi bigosu) poprzez obkręcenie jego odizolowanej końcówki na obwodzie - można (ale też i nie trzeba) oblutować połączenie i oczywiście zaizolować taśmą PCV. Kabel najlepiej poprowadzić do otworu w konsoli na radio korzystając z gotowych uchwytów , po których idą krosy fabryczne lub do samego krosu (mogą się tu przydać plastikowe opaski samozaciskowe - wymaga to co prawda małej gimnastyki :) - ale jest to wtedy zrobione porządnie). Końcówkę tego kabelka podłączamy do tego 2 "+" zasilania radia - acha, jest ona zazwyczaj oznaczona "+ Ign" (plus - zapłonu).
    Montujemy blaszany koszyk (prowadnicę) radia z ramką w otwór - parę ruchów wkrętakiem aby zatrzasnąć blaszane języczki na obwodzie - wsuwamy radio tak aby się zatrzasnęło w prowadnicy (warto zachować narzędzie do odblokowywania zatrzasków jakby była na przyszłość potrzeba wyjęcia radia) i wuala.

    Kwestię montażu głośników tylnych w półce na podszybiu pomijam gdyż jest to czynność opcjonalna - trzeba mieć po pierwsze takie radio, kupić dodatkowe głośniki etc.

    Kurcze chciałem się streszczać, a opis wyszedł całkiem obszerny :)
    Życzę powodzenia przy montażu i dobrego odbioru !

    0
  • #3 20 Maj 2006 20:55
    drops007
    Poziom 2  

    dzięki ci bardzo tylko jest jeden problem radio jest starsze i nie zrozumiałem dokładnie jak dołączyć "-" do głośników bo mam taki schemat i nie jestem pewien czy tu wszystko pasuje?? mam 2 kable oznaczone "+" do głosników i tylko 1 czarny oznaczony "grud" i on niby ma byc podłączony do obydwoch głośnikow jako "-" i teraz nie wiem co robić!!

    0
  • #4 20 Maj 2006 21:47
    Mariopi
    Poziom 34  

    W pełni rozumię Twoje wątpliwości.
    Wszystko jest w porządku - starsze radia na 2 kanały miały wyprowadzony tylko jeden przewód do podłączenia masy (minusa) zasilania i czasami drugi osobny dla masy głośników. Będziesz musiał złączyć minusy głośników z konsolki ze sobą razem i podłączyć właśnie pod ten przewód. Jeżeli jest to jedyne - podkreślam jedyne - wyprowadzenie minusa (można na wszelki wypadek sprawdzić omomierzem czy ten przewód ma bezpośrednie przejście z metalową obudową radia) to wtedy wszystko trzeba podłączyć to do minusa z krosu czyli czarnego kabelka.

    0
  • #5 20 Maj 2006 21:58
    drops007
    Poziom 2  

    dzięki teraz jestem już spokojny

    0
  • #6 21 Maj 2006 14:58
    hefid
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przeniosłem z: Schematu/instrukcji...

    0