Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat 126-problem z alternatorem

28 Cze 2003 13:00 36820 51
  • Poziom 13  
    Alternator nie wygasza lampki ładowania
    Jaka jest oporność uzwojenia wzbudzenia i jaki pobiera prąd
  • Poziom 22  
    Rezystancja wzbudzenia to coś około 4 omów, w pierwszej kolejności sprawdź szczotki i regulator, potem diody, szczególnie te trzy małe od zasilania wzbudzenia. Uszkodzenie uzwojeń jest najmniej prawdopodobne (zdarza się najrzadziej)
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    również stawiam na diody wzbudzania - często zdżają się problemy z zabrudzonymi / zawieszonymi ścieżkami.
  • Poziom 13  
    diody sprawdziłem są ok zmierzyłem prąd wzbudzenia wynosił 0.18A
    co z porównaniem z innym alternatorem był o 50% za wysoki co by wskazywało na uszkodzenie uzwojenia wzbudzenia

    pozdrowienia i dzięki za rady
  • Poziom 12  
    pomierz jeszcze przejście między klemą masową a karoserją. Miałem przypadek wystąpienia w tym połączeniu aż 3 om.
  • Użytkownik usunął konto  
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Raczej stawiałbym na uszkodzenie reglera tj automatycznego regulatora napięcia. Sprawdż czy na klemach akumulatora jest stałe napięcie 14,4V w momencie,gdy silnik "wchodzi" na obroty.Jeżeli się zmienia to na pewno uszkodzony jest regler.Kiedyś były rozbieralne.Obecnie nie.Tylko do wymiany. Czas wymiany ok. 3 min. Dwa wkręty i 3 przewody.
  • Poziom 13  
    regulator napięcia wymieniłem rezultat pozostał ten sam
    pozostało mi wymienic diody wzbudzenia

    pozdrawiam 8O
  • Poziom 28  
    Chciałbym przy okazji tego posta spytać o dane alternatora w "MALCU". Tzn. prędkości obrotowe, prądy itd. Za wszelkie danę z góry dzięki.

    Pozdrawiam WoŹnY
  • Poziom 17  
    :arrow: WoXnY: w maluszkach montowane były 3 rodzaje alternatorów (zależy od roku produkcji - w tych maluchach elegantach i Maluch to nie wiem):
    1. Typ AA108, Nap znamionowe: 14V, Prędkość początkowa ładowania przy 12V (25st. C): 1150 +/- 50obr./min, Prędkość początkowa ładowania przy 13,5V, w stanie nagranym: 1300 +/- 50obr./min., Wydatek prądowy przy 13,5V na akumulatorze przy 7000obr./min i w stanie nagraznym >= 30A, Prąd maksymalny: 35A, Prędkość oborotowa maksymalna ciągła: 14000ob/min, Prędkość maksymalna obrotowa chwilowa (przez 15 min.): 15000obr/min, Oporność uzwojenia wzbudzenia (25st. C) 4 + 0,4ohm, Regulator współpracujący: AD1/14, RC2/12D; Regulator AD1/14 V: Napięcie znamionowe: 14V, Oporność wewnętrzna między D+ i masą w temp. 25 +/- 10st. C: 85 +/- 4ohm, Napięcie regulowane 2stopnia: 14,2 +/- 0,3V, Prąd wzbudzenia 2 stopnia: 0,5 +/- 0,05A, Napięcie regulowane 1 stopnia: 0...0,7V róznica w stosunku do npięcia regulowanego 2 stopnia, Prąd wzbudznie 1 stopnia: 2 +/- 0,05A; Regulator RC2/12D: Napięcie znamionowe 14V, Oporność wewnętrzna zacisku 15 - masa w temperaturzer 25 +/- 10st. C: 28 +/- 2ohm, Napięcie regulowane 2 stopnia 0,5 +/- 0,3V, Prąd wzbudzenia 2 stopnia 0,5 +/- 0,05A, Napięcie regulowane 1 stopnia: 0...0,7V róznica w stosunku do napięcia 2 stopnia, Prąd wzbudzenia 1 stopnia: 2 +/- 0,05A
    2. AA108:
    Napięcie między zaciskiem B+ i masą przy 6000obr/min., przy prądzie 20A dla stanu ustalonego termicznie w temepraturze otoczenia 25st. C: 14 - 0,35V, Prędkość początkowa w stanie nagrzanym: 1300 +/- 50obr/min., Wydatek prądowy na akumulatorze przy 7000obr/min w stanie nagrzanym: 32A, Prąd maksymanly: 37A, Prędkość maksymalna ciągła 14000obr/min., Prędkośc maksymalna chwilowa: 15000obr/min, Oporność uzwojenia wzbudznie przy 25st. C: 3,4 + 0,4ohm, Oporność uzwojenia stojana na każdą fazę: 0,1375 + 0,0137ohm, Regulator napięcia elektroniczny: RTT 110 AB
    3. A-115-34b:
    Napięcie znamionowe: 12V, Prędkość biegu jałowego przy 12V przy 25st. C: maks. 1250obr/min, Przędkość biegu jałowego przy 13,5V (po nagrzaniu): maks. 1350obr/min., Prąd przy 13,5V i 6000obr/min.: min. 32A, Maksymalna prędkość obrotowa stała: 14000obr/min., Maksymalna prędkość pbrptpwa przez 15s: 15000obr/min.,Kierunek obrotów: dowolny - zależny od wentylatora, Regulator napięcia (zabudowany na alternatorze): elektroniczny typ 15 TRa, Temeratura pracy: -40st. C...+100st. C.
  • Poziom 28  
    Dzięki pcman!!

    Tak w ogóle to żeś mnie zastrzelił :?
    Połowy nie rozumiem!! Mam takie jeszcze pytanka:
    o co chodzi z tym wzbudzeniem? Czy jest trudno to wykombinować? Kurcze nie miałem nigdy do czynienia z alternatorami i zastanawiam się czy taki od MALCA nadawałby się do małej elektrowni wiatrowej? Czy musiałbym bujac tym ok tych 7000 obr/min i jak dużej siły mechanicznej na to potrzeba?
  • Poziom 17  
    :arrow: Ozzman: jak to mówią "sie je sie wie" - mam maluszka i podobny problem z nim to się trochę zaineresowałem alternatorami, zasięgnąłem literatury itp. Wszystkiego niestety nie wiem.

    :arrow: WoŹnY: oczywiście, że możesz zrobić sobie mini elektrownię wiatrową, choć efejty nie będą zatrwarzające, a poza tym to alternator jest takim wrednym urządzeniem, że wymaga akumuluatora, żeby mieć co ładować itd.

    :arrow: elektrit: nie znam niestety oznaczeń diod w alternatorach malucha, więc - te diody, które podałeś to do jakiego typu alternatora się tyczą i czy wszystkie diody (tzn. wzbudne, ujemne i dodatnie) są takie same???
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Bingo dzisaj wymieniłem diody wzbudzenia i lampka ładowania
    zgasła odrazu
    jedna z diud miała peknietą obudowę

    dzięki za rady pozdrawiam
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    no to ja mam pieroński problem.
    na wolnych obr. świeci lampka ładowania. dam lekko gazu i jest ok, ale napiecie na alternatorze (B+) nie przekracza 13,5 - jak wącze światła to jescze zleci o jakieś 0,2V. Na wolnych obrotach widać że alternator w ogóle nie ładuje (12,2V lub mniej)
    Różnica pomiędzy napieciem na akumulatorze, a alternatorze to jakieś 0,4V (przy właczonych światłach, które są podpiete bezposrednio do aku).
    kable wygladaja na OK. wymieniałem już regler (dawałem kilka sprawdzonych sztuk), szczotki i diody wzbudzenia- zero poprawy, jesli nie gorzej. uzwojenia wyjsciowy wygladaja na ok- mierzyłem "kazdy z każdym" przejście jest, a żaróweczka 12V/21W świeci mniej wiecej z połową mocy- lampka podłaczana było pomiedzy uzwojenia. diody prostownicze dobre. Pasek wymieniony i naciagniety- nie mam sił.
    diody wzbudzenia wymieniłem na 1N4007- nap. na wejsciu każdej z nich to ok 6V, na wyjsciu wzbudzenia tyle ile na B+ -- czyli OK?
    Mam jescz ejeden ciekawy kąsek- prąd wzbudzenia siega u mnie 3A, mierzony pomiędzy diodami wzbudzenia, szczotkami i reglerem, tak samo pomiedzy szczotkami, a reglerem (zielony przewód) --- czy w tym tkwi porblem?

    poradzcie coś, bo nawet nie zdarzyłem go przerejestrować, a juz mnie szlak trafia... :cry:
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 2  
    cześć, Bolek, proponuje prawidłowo naciągnąć pasek klinowy
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    :arrow: Zbigniew- pisałem że pasek jest wymieniony i naciagniety.

    przy zwarciu "drugiej strony" szczotek do masy napiecie nie osiąga 18V, jest mniej wiecej tyle ile przy pracy z reglerem czyli ok 13V.
    co do sposobu w jaki świeci kontrolka ładowania. trudno wyczuć czy przygasa powoli- zalezy wzgledem czego patrzeć :roll:. W każdym bądz razie gdy silnik schodzi z obrotów, to można powiedzieć że kontrolka zaświeca sie powoli. Alternator nie wydaje żadnych dzwieków.
    Nie wiem jak to by było z tym zwarciem stojana, wyglada na to ze wszystkie trzy wyjsćia daja te same napiecia (ok 6V?). W każdym bądz razie- tak jak pisałem wcześniej- żaróweczka podłączona pomiedzy wyjscia stojana świeci tak samo (mniej wiecej z połową mocy).
    zapytam jeszcze raz, czy prad brany przez wirnik nie jest za duży?.
    jaki ma wpływ na działanie alternatora lampka ładowania- on też bierze udział w wzbudzaniu alternatora?!- tak?.
    spróbuje jescze puscić na krótko kable bezposrednio do akumulatora i kontrolki ładowania.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    w zasadzie jest po sprawie. wymieniłem cały alternator (urzywka) za 100zł. według Elgergora (podjechałemn do niego z browarkiem, a on pomierzył alternator oscyloskopem) winny był wirnik, a raczej za duża szczelina magnetyczna na jego "zębach"
  • Poziom 11  
    a co może być przyczyna wycia alternatora. Lampka ładowania gaśnie dopiero przy większych obrotach ale alternator zaczyna hałasować i to dość głośno.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    ... zobacz czy wokół niego (na nim, wewnątrz...) nie ma opiłków. możesz mieć walniete łożysko, a to szybko prowadzi do zniszcenia alternatora!
  • Poziom 11  
    nie myślałem ze to łożyska i wymieniłem. wycie ustaje kiedy odłacze przewody od alternatora.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 2  
    Czy to wycie alternatora przypomina odglos jkby sie mialo zalozona turbine. Tak wogole to nie mam ladowania z alternatora i jeden przewod mi sie odlutowal idzie od sztotek gdzies do diod jezeli go podlacze pod B+ to mam ladowanie i taki gwizd z alternatora. Ma moze ktos jakis schemat z podlaczeniami do alternatora wszystkich kabli - bo ten ktory mam w ksiazce "Naprawa samochodow polski fiat 126p" nic mi nie mowi. Ten alternator ktory mam jest po przerobce znajomy wstawil mi diody od pegouta.
  • Poziom 10  
    a mam Pytanie właśnie odnośnie ładowania akumulatora w maluchu, otórz kiedy przekręcam kluczyk w stacyjce zapala się lampka poziomu oleju a nie zapala sie lampka ładowania akumulatora. akumulator po tygodniu jeżdzenia muszę brać na prostownik, jaka może być tego przyczyna? miałem ustawianą przerwę w przerywaczu po tym zaczęło się tak robić, ale przerwa jest oki i wynosi okolo 0.5 mm, nie iwem juz o co chodzi...
  • Poziom 12  
    Skoro nie pali Ci się lampka od ładowania to oznacza że najprawdopodobniej masz uszkodzony regulator napiecia alternatora. Powoduje to w konsekwencji nie doładowywanie akumulatora.
  • Poziom 22  
    zuko_wski napisał:
    a mam Pytanie właśnie odnośnie ładowania akumulatora w maluchu, otórz kiedy przekręcam kluczyk w stacyjce zapala się lampka poziomu oleju a nie zapala sie lampka ładowania akumulatora. akumulator po tygodniu jeżdzenia muszę brać na prostownik, jaka może być tego przyczyna? miałem ustawianą przerwę w przerywaczu po tym zaczęło się tak robić, ale przerwa jest oki i wynosi okolo 0.5 mm, nie iwem juz o co chodzi...

    Do sprawdzenia:
    - kontrolka ładowania
    - regulator napięcia
    - szczotki
    - uzwojenie wzbudzenia
  • Poziom 10  
    kontrolka jest oki, bo jak pokrecilem tym kołem gdzie jest pasek klinowy to sie zapalila po ktoryms obróceniu, a reszty to nie iwem jak sprawdzic:)