Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa rosyjskiego prostownika

kiler129 24 Aug 2006 20:41 5026 8
  • #1
    kiler129
    Level 27  
    Mam (a wlasciwie mój ojciec) stary ruski prostownik.
    Ładuje róznie, raz dobrze raz źle a raz napiecier skacze nawet do 18V :|
    Po jego rozebraniu widać obszerna elektronike do ktorej niesposób znalezc dokumentacje.
    Jest tam mostek prostowniczy, jakis zalany na czrno scalak (taki jak w zabawkach) diody zenera, rezystory, amperomierz i troche smiecia.
    Teraz mam problem jak to naprawic ?
    Czy nie sensowniej jest wywalic ta elektronike i wsadzic nowy uklad ?
    Jesli tak to to czy zna ktos sensowny schemat ?

    Prostownikiem ladowany jest akumulator ok. 60-65Ah 12V (Skoda)
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Dar.El
    Level 40  
    Witam
    Czy trafo ma dwa uzwojenia na wtórnym? Kiedyś robiłem układ na tyrystorach który wyłączał się sam przy 14,4V a raczej płynnie zmniejszał prąd ładowania od 13,6V. Nie można było zrobić zwarcia bo układ startował jak podłączyło się do niego akumulator. Może uda mi się znaleźć schemat.
  • #3
    kiler129
    Level 27  
    Ruskie trafo; 1 wyjscie wtorne
  • #4
    jozefg
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Odczytaj typ prostownika bo rosjanie różne robili...
  • #5
    kiler129
    Level 27  
    Jest tabliczka ale kto grzecznie jej kawalek wytarl :|
    jedynie co mozna odczytac to napis prostownik po rusku a reszta starta :|
    Nie mam pod reka aparatu ale na przednim panelu jest dioda, pokretlo do zmiany amperazu i 2 krecone zciski.
    Wazy on ok. 3kg jest bialy a przod czarny.
    Moze komus cos to mowi :|
  • #6
    waldekg
    Level 28  
    Z takich rosyjskich uszkodzonych prostowników wyrzucałem całą płytkę z elektroniką zostawiając transformator i mostek.Regulację prądu ładowania na BD138 wstawiałem w obwód uzwojenia pierwotnego.Taką regulację mają prostowniki dostępne w sklepach.
  • #7
    been1
    Level 14  
    Jeżeli tranzystor BD138{60V;1,5A;12,5W} może regulować prąd po stronie sieci,to muszę zweryfikować swoją wiedzę na temat elektroniki.
    W wielu "ruskich"zespołach prostownikowych jest stosowany prostownik półsterowny{2 diody+2tyrystory}Najczęściej padały tyrystory ew.tranzysory KT315[pomarańczowe] na płytce elektroniki.Czestą przyczyną uszkodzeń jest poluzowanie mocowań diod i tyrystorów do radiatora.Generalnie nigdy nie"poprawiam" tych prostowników ale naprawiam.Odwdzięczają się dobrą pracą.Większość ma układ kontroli nap. akum.[odłącza akum. po naładowaniu zapobiegając przeładowaniu i zasiarczeniu akum.]Który prostownik dostępny w markecie ma taką funkcję?
    Podaj bliższe dane,pewnie mam schemat,można pokusić się o naprawę.
  • #8
    waldekg
    Level 28  
    W marketach to raczej ich nie spotkałem,a w sklepach motoryzacyjnych to są.Np.Zespół prostownikowy bezpieczny MS 12/5-R,12/10,12/15 itp.ceny od 50 do 150zł.Potencjometr ze względu na bezpieczeństwo musi być izolowany,pokrętło jest starannie odizolowane od metalowej obudowy potencjometru.Schematu nie ma lecz płytkę można zobaczyć po otwarciu obudowy.
  • #9
    been1
    Level 14  
    waldekg napisał:Potencjometr ze względu na bezpieczeństwo musi być izolowany; Wynika z tego że piszesz o ukł.reg prądu ładowania,wykonanym po str.pierw.trafa.Taki układ nie pozwala kontrolować stanu naładowania akum.bo nie ma możliwości pomiaru nap. na jego zaciskach,i przerwania ładowania gdy nap. osiągnie 14.4V.Taką automatykę posiada większość "ruskich"prostowników.W ukł. przez ciebie opisanym jako element wyk.po str. pierw.pracuje często triak BT136 a nie jak podałeś tranzystor BD138.A to znaczna różnica.