Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja obrotów silnika indukcyjnego, co mu grozi ???

16 Paź 2006 12:53 4601 7
  • Poziom 12  
    Witam. Zrobiłem regulator obrotów (na scalaku U2008) silnika elektrycznego na 230V. Wyczytałem jednak na forum (link) że regulacja silnika indukcyjnego zwykłym regulatorem obrotów, za pomocą natężenie prądu, może być niebezpieczna dla tego silnika (a mój silnik jest chyba indukcyjny, bo nie jestem w stanie moim niefachowym okiem jednoznacznie okreslić. Jest duży, ma 400W i posiada 2 duże kondensatory rozruchowe, więc to chyba jest indukcyjny)
    Jak na mój rozum, to jeśli silnikowi podamy mniejszy prąd to powinien się po prostu wolniej kręcić, nie wiem jak może się przez to zepsuć.
    Mam więc pytanie, czy silnik może się uszkodzić przez regulację takim regulatorem? Jeśli tak, to czy nastąpi to natychmiast czy dopiero po jakimś czasie? Proszę was o wyjaśnienie mi tego problemu, gdyż za nie długo muszę ten silnik podłączać, a nie chciał bym go uszkodzić. Z góry dzięki.
  • Poziom 16  
    Silniki ulegają uszkodzeniu na wskutek zbyt dużej temperatury w uzwojeniach. Temperatura dopuszczalna wiąże się natomiast z prądem znamionowym silnika. Jeśli nie przekroczy się prądu znamionowego silnik nie będzie się nagrzewał i wszystko będzie w porządku. Natomiast zmniejszając napięcie znamionowe zmienia się poślizg silnika (obroty) i zmniejsza się moment napędowy. Jeśli więc silnik będzie obciążony stałym momentem przy mniejszych wartościach napięcia z sieci zacznie pobierac prąd większy od znamionowego co z kolei prowadzi do nadmiernego nagrzewania się uzwojeń itd. Jeśli silnik ma pracowac ze stałym momentem przy różnych prędkościach lepiej zastosowac falownik.
    pzd.
  • Poziom 12  
    darxxxx napisał:
    Jeśli nie przekroczy się prądu znamionowego silnik nie będzie się nagrzewał

    W moim rozumowaniu to ten regulator nie powinien sprawić, że prąd znamionowy będzie za duży, bo ten regulator steruje silnikiem za pomocą triaka, więc napięcie będzie chyba cały czas tekie samo, czyli 230V, a prąd będzie mniejszy niż podczas gdy silnik zasilany jest prosto z sieci, wieć chyba nie powinno być problemu ?
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Triakiem zmieniasz wartośc napięcia zasilającego. Silnik do pracy potrzebuje napięcia a prąd pobierze z sieci jaki będzie chciał w zalezności od obciążenia. Regulator sam z siebie nie sprawi że automatycznie silnik się spali. Wzrost prądu spowoduje obciążenie na silniku.
    pzd.
  • Poziom 12  
    Rzeczywiście, pokręciło mi się że triak reguluje przepływ prądu a nie wielkość napięcia. Dzięki za odpowiedź.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Aha, jeszcze chciałem zapytać o jedna rzecz, bo napięcie się zmniejszy, a prąd wzrośnie, więc czy w końcowym efekcie silnik będzię się wolniej kręcił? (po zmniejszeniu napięcia) bo już teraz sam nie wiem, ale wydaje mi się że tak?
  • Poziom 19  
    Regulacja fazowa obrotów zwykłego silnika indukcyjnego praktycznie jest
    zła.Problem polega na "sztywności" charakterystyki silnika.Z doświadczeń
    zawodowych pewna firma(o dużej pozycji rynkowej przeoczyła ten problem
    i oczywiście między innymi z tego powodu znikła z rynku.Do tego celu
    produkuje się silniki o zwiększonej rezystancii wirnika(krótkozwartwego) które pozwalają na taką regulację.
  • Poziom 31  
    Do regulacji obrotów silnika indukcyjnego wykonaj falownik. Falownik inaczej przemiennik częstotliwości służy do regulacji obrotów silnika prądu przemiennego. Prędkość silnika = 60f/p , zależy od częstotliwości i liczby par biegunów. Przy stałej liczbie par biegunów zmieniać możemy tylko częstotliwość. Falownik pozwala na płynną regulację obrotów przez zmianę częstotliwości. Dawniej stosowano regulację obrotów mechaniczną za pomocą przekładni, sprzęgieł elektromagnetycznych.
  • Poziom 14  
    Witam.
    Jest jeszcze dodatkowy problem związany z pogorszonym chłodzeniem silnika przy obniżonych obrotach.
    W takim przypadku stosuje się dodatkowy wentylator.
    Pozdrawiam.
    Senior