Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SEW Eurodrive
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja obrotów silnika indukcyjnego, co mu grozi ???

Matheush18 16 Paź 2006 12:53 3848 7
  • #1 16 Paź 2006 12:53
    Matheush18
    Poziom 12  

    Witam. Zrobiłem regulator obrotów (na scalaku U2008) silnika elektrycznego na 230V. Wyczytałem jednak na forum (link) że regulacja silnika indukcyjnego zwykłym regulatorem obrotów, za pomocą natężenie prądu, może być niebezpieczna dla tego silnika (a mój silnik jest chyba indukcyjny, bo nie jestem w stanie moim niefachowym okiem jednoznacznie okreslić. Jest duży, ma 400W i posiada 2 duże kondensatory rozruchowe, więc to chyba jest indukcyjny)
    Jak na mój rozum, to jeśli silnikowi podamy mniejszy prąd to powinien się po prostu wolniej kręcić, nie wiem jak może się przez to zepsuć.
    Mam więc pytanie, czy silnik może się uszkodzić przez regulację takim regulatorem? Jeśli tak, to czy nastąpi to natychmiast czy dopiero po jakimś czasie? Proszę was o wyjaśnienie mi tego problemu, gdyż za nie długo muszę ten silnik podłączać, a nie chciał bym go uszkodzić. Z góry dzięki.

    0 7
  • SEW Eurodrive
  • #2 16 Paź 2006 13:11
    darxxxx
    Poziom 16  

    Silniki ulegają uszkodzeniu na wskutek zbyt dużej temperatury w uzwojeniach. Temperatura dopuszczalna wiąże się natomiast z prądem znamionowym silnika. Jeśli nie przekroczy się prądu znamionowego silnik nie będzie się nagrzewał i wszystko będzie w porządku. Natomiast zmniejszając napięcie znamionowe zmienia się poślizg silnika (obroty) i zmniejsza się moment napędowy. Jeśli więc silnik będzie obciążony stałym momentem przy mniejszych wartościach napięcia z sieci zacznie pobierac prąd większy od znamionowego co z kolei prowadzi do nadmiernego nagrzewania się uzwojeń itd. Jeśli silnik ma pracowac ze stałym momentem przy różnych prędkościach lepiej zastosowac falownik.
    pzd.

    0
  • SEW Eurodrive
  • #3 16 Paź 2006 13:57
    Matheush18
    Poziom 12  

    darxxxx napisał:
    Jeśli nie przekroczy się prądu znamionowego silnik nie będzie się nagrzewał

    W moim rozumowaniu to ten regulator nie powinien sprawić, że prąd znamionowy będzie za duży, bo ten regulator steruje silnikiem za pomocą triaka, więc napięcie będzie chyba cały czas tekie samo, czyli 230V, a prąd będzie mniejszy niż podczas gdy silnik zasilany jest prosto z sieci, wieć chyba nie powinno być problemu ?

    0
  • Pomocny post
    #4 16 Paź 2006 14:43
    darxxxx
    Poziom 16  

    Triakiem zmieniasz wartośc napięcia zasilającego. Silnik do pracy potrzebuje napięcia a prąd pobierze z sieci jaki będzie chciał w zalezności od obciążenia. Regulator sam z siebie nie sprawi że automatycznie silnik się spali. Wzrost prądu spowoduje obciążenie na silniku.
    pzd.

    0
  • #5 16 Paź 2006 15:24
    Matheush18
    Poziom 12  

    Rzeczywiście, pokręciło mi się że triak reguluje przepływ prądu a nie wielkość napięcia. Dzięki za odpowiedź.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Aha, jeszcze chciałem zapytać o jedna rzecz, bo napięcie się zmniejszy, a prąd wzrośnie, więc czy w końcowym efekcie silnik będzię się wolniej kręcił? (po zmniejszeniu napięcia) bo już teraz sam nie wiem, ale wydaje mi się że tak?

    0
  • #6 16 Paź 2006 19:13
    histeria
    Poziom 19  

    Regulacja fazowa obrotów zwykłego silnika indukcyjnego praktycznie jest
    zła.Problem polega na "sztywności" charakterystyki silnika.Z doświadczeń
    zawodowych pewna firma(o dużej pozycji rynkowej przeoczyła ten problem
    i oczywiście między innymi z tego powodu znikła z rynku.Do tego celu
    produkuje się silniki o zwiększonej rezystancii wirnika(krótkozwartwego) które pozwalają na taką regulację.

    0
  • #7 16 Paź 2006 19:34
    Nstan
    Poziom 31  

    Do regulacji obrotów silnika indukcyjnego wykonaj falownik. Falownik inaczej przemiennik częstotliwości służy do regulacji obrotów silnika prądu przemiennego. Prędkość silnika = 60f/p , zależy od częstotliwości i liczby par biegunów. Przy stałej liczbie par biegunów zmieniać możemy tylko częstotliwość. Falownik pozwala na płynną regulację obrotów przez zmianę częstotliwości. Dawniej stosowano regulację obrotów mechaniczną za pomocą przekładni, sprzęgieł elektromagnetycznych.

    0
  • #8 16 Paź 2006 21:22
    senior
    Poziom 13  

    Witam.
    Jest jeszcze dodatkowy problem związany z pogorszonym chłodzeniem silnika przy obniżonych obrotach.
    W takim przypadku stosuje się dodatkowy wentylator.
    Pozdrawiam.
    Senior

    0