Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja obrotów silnika indukcyjnego - kto wytłumaczy?

26 Wrz 2007 20:39 3873 16
  • Poziom 9  
    Może temat jest banalny i był już wcześniej ale ja nie rozumiem tych wszystkich objaśnień, jestem całkowicie zielony z elektroniki a chcę tylko zmienić obroty mojego silnika. Otóż kartkę z oznaczeniami zgubiłem ale kiedyś zapisałem jakieś parametry więc może nie wszystko stracone a oto i one:

    3~0,18kW A 1.1/0.65 1380 rpm V 220/380 trójkąt(pewnie był narysowany trójkąt)/Y 50Hz izol. F cos 0.70

    Nie wiem czy dobra kolejność - mam tylko to i wiem że silnik ma jakiś kondensator rozruchowy. Chciałbym tylko zmniejszyć z tych obrotów do 100 rpm a jak się da to mniej. Jeśli się nie da czegoś takiego zrobić to może z komutatorowym ale nie wiem czy zwykły regulator ze sklepu mi coś takiego zrobi i nie wiem jakie muszą być parametry tego silnika. Chciałbym jeszcze wiedzieć czy silnik traci na mocy zmniejszając te obroty. Proszę pomóżcie mi za wszelkie odpowiedzi dziękuję.
  • Poziom 32  
    Jak na moje to musiałbyś kupić/pobudować falownik, a to raczej tanie nie jest, a do tego myślę, że przy 100rpm byłby kłopot z momentem obrotowym.

    Może powiesz do czego jest ten silnik, może jakaś przekładnia się nada ?
  • Poziom 9  
    Mam połączenie tego silnika kołem pasowym na większe kółko ale i tak potrzebuje około 60rpm więc 100rpm przy samym silniku. Ostatecznie mogłoby być 200rpm. Silnik ma zasilać młyn kulowy wszystko mam ale obroty za duże i myślałem że najłatwiej byłoby podłączyć jakiś regulator. A ten falownik to w jakim zakresie cenowym?
  • Poziom 13  
    Przy takim małym silniku (0,18 kW) to taki falownik dostaniesz za kilkaset złotych (niecały 1000zł, może taniej). Lecz jak kolega mówił - przy takim małym momencie obrotowym moc silnika może być za mała i nie sprosta Twemu przeznaczeniu.
    Zastanawiam się, czy nie taniej by Cię wyszło zakup przekładni? Może na sam początek średnica koła pasowego inna?
  • Poziom 12  
    Jeżeli potrzebujesz stałe, niskie obroty to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie motoreduktor. Przy zastosowaniu falownika utrzymasz moment obrotowy silnika, lecz przy tak małych obrotach silnik będzie miał bardzo małą moc (moc to obroty razy moment). Przy motoreduktorze zmniejszając obroty, proporcjonalnie zwiększysz moment obrotowy, a więc wykorzystasz moc silnika (pomijając straty wynikające z tarcia w przekładni).
    Ponadto używany motoreduktor kupisz taniej niż falownik.
  • Poziom 9  
    Silnik zasilam z napięcia 230V więc nie wiem.
    1000zł to stanowczo za drogo ponieważ mogę wydać 100zł i to musi być pewne rozwiązanie. A te motoreduktory to gdzie kupić i w jakiej są cenie?
    Po drugie możliwe że będę miał problem z przyczepieniem tych wszystkich osi a gdybym miał zwiększyć koło pasowe to kiedyś obliczałem i wyszłaby średnica powyżej pół metra a to chyba za dużo...

    Dzięki za wszelkie odpowiedzi
  • Poziom 13  
    zziom napisał:
    A te motoreduktory to gdzie kupić i w jakiej są cenie?


    A na przykład na Allegro - cena za używane od 150 do kilkuset zł. Coś napewno znajdziesz:D
  • Poziom 9  
    Te motoreduktory mimo wszystko są dla mnie za drogie. Nie da się jeszcze czegoś tańszego?
    Albo kupić komutatorowy i coś dokupić?
    Potrzebuje tylko niskich obrotów i w miarę dużej mocy przy długotrwałym ( kilkugodzinnym) czasie działania i wydatku ok 100zł. Może duże wymagania, ale takich potrzebuję...
  • Poziom 32  
    kupujesz motoreduktor za 150, sprzedajesz silnik za 50 i masz te twoje 100 :) A rozwiązanie bardziej pewne i sprawdzone.
  • Poziom 9  
    Dzięki pomyślę nad tym. Nie mam za bardzo zaufania do tych aukcji bo zawsze może być coś nie tak. Po drugie miałem już przełożenie do mojego silnika i wszystko zmontowane a teraz będę musiał pomyśleć jak od nowa montować...
  • Poziom 24  
    rozejżyj się za falownikiem np lenze, z serii vector 8200, moc utrzymują nawet przy najniższych obrotach jesli się go odpowiednio parametryzuje. taki na 018kW to groszowa sprawa napewno mniej niż 500 zł, a rozwiąże ci problem prędkości, miękkiego rozruchu, biegu wstecznego i wiele innych, wystarczy wklepać mu te dane co podałeś i on sam sobie dobierze reszte, a na koniec wybrać tylo jeden z pośród trzech trybów pracy tzn aby utrzymywał stałą moc w funkcji prędkości.
  • Poziom 9  
    Dla mnie 100zł to za dużo bo myślałem że to będzie proste ale jednak nie jest. Dzięki wszystkim którzy mi pomogli od teraz będę wypatrywał motoreduktora i zobaczymy. Na razie chcę wystawić mój silnik i nie wiem jak jakoś składnie zachęcić ludzi i opowiedzieć o tych parametrach
    3~0,18kW A 1.1/0.65 1380 rpm V 220/380 trójkąt(pewnie był narysowany trójkąt)/Y 50Hz izol. F cos 0.70
    Bo ja nie mam pojęcia co większość z nich oznacza.
    Po drugie chciałbym się zapytać jaka cena byłaby rozsądna za ten silnik.
  • Poziom 9  
    Czy mógłby mi ktoś streścić te oznaczenia?
    3~0,18kW A 1.1/0.65 1380 rpm V 220/380 trójkąt(pewnie był narysowany trójkąt)/Y 50Hz izol. F cos 0.70
    Z góry dziękuje.
  • Poziom 24  
    Silnik trójfazowy indukcyjny klatkowy (o ile to wszystkie parametry z tabliczki)

    3~ - silnik trójfazowy
    0,18kW - moc 0,18kW (180W - watów lub 0,18 kilowata)
    1,1/0,65 - prąd znamionowy [A] odpowiednio dla połączenia w trójkąt / gwiazdę
    1380 rpm - prędkość znamionowa 1380 obr/minutę
    220/380 - napięcie znamionowe [V] odpowiednio dla połączenia w trójkąt / gwiazdę
    50Hz - częstotliwość znamionowa [Hz] napięcia zasilającego
    izol. F - klasa izolacji (max. temperatura uzwojenia - dla F -> 155°C)
    cos 0,70 - współczynnik mocy tzw. cosφ (kosinus fi)
  • Poziom 9  
    Dzięki wielkie na pewno mi się przyda
  • Poziom 13  
    polecam www.tme.pl --> tam kupisz za ok 350 pln falownik omron'a.
    a bez przekładni to będzie ci ciężko coś zadziałać