Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprawdzenie sondy lambda. Jak należy to zrobić? Multimetr.

piotrek_k77 13 Lut 2007 23:13 3905 11
  • #1 13 Lut 2007 23:13
    piotrek_k77
    Poziom 9  

    Witam!
    Czy mając sonde jednoprzewodową można sprawdzić ją multimetrem przy wypiętym złączu. Ostatnio mierząc w taki sposób otrzymałem napięcie niecałe 0,1V ale nie wiem czy może to być wiarygodny pomiar bo przecież układ regulacji nie ma sprzężenia zwrotnego i nie dokonuje żadnych zmian...
    I jeszcze jedno - gdyby odłączył sondę od złącza i poczekał aż zapali się kontrolka check to sterownik powinien przyjąć zastępczą wartość napięcia sondy ok. 450mV. Wówczas gdyby sonda była sprawna to powinniśmy otrzymać podobne napięcie na złączu sondy:?:. Czy taka logika jest poprawna:?:...a jeśli nie to prosiłbym o wyprowadzenie mnie z błędu.

  • #2 14 Lut 2007 10:44
    janek1815
    Poziom 38  

    jesli komputer wejdzie w tryb awaryjny i wyswietli check to na pewno nie zmieni wartosci napiecia na sondzie lambda bo i po co ? bedzie kontrolowal co sie dzieje jesli usterka minie to wroci do swoich ustawien i bedzie pracowal normalnie

  • #3 14 Lut 2007 12:17
    piotrek_k77
    Poziom 9  

    Ale ja mówię o przypadku gdy sonda jest wypięta z obwodu - właśnie po to aby wymusić tryb awaryjny, bo i jak inaczej. Dlatego nie możemy mówić o przypadku że komputer:

    bedzie kontrolowal co sie dzieje jesli usterka minie to wroci do swoich ustawien i bedzie pracowal normalnie

    A do poprawnej pracy przy braku sygnału z sondy będzie potrzebował wartości zastępczej bo taka jest idea w tego typu układach sterowania.

  • #4 14 Lut 2007 15:04
    maras77
    Poziom 20  

    Nie.

    W takim wypadku sonda była by niepotrzebna, gdyby silnik wiedział, ile dać mieszanki dla konkretnego AFR.

  • #5 14 Lut 2007 15:33
    Alex2
    Poziom 24  

    piotrek_k77, może być tak, jak mówisz, tzn. ustali sobie skład, a sonda to wykryje na wylocie i da 0,45 V.
    Ale jest to mało prawdopodobne, gdyż silnik nie pracuje cały czas przy optymalnym składzie mieszanki 14,7:1, bo jak dodasz gazu, to jest więcej powietrza a właśnie na podstawie danuch z lambdy to dostosowywuje.
    Co do tego czy sobie ECM ustala jakąs daną, to nie wiem, może tak, a może po prostu olewa dane z lambdy, i tego czynnika nie bierze pod uwagę.

    Co do sondy, to można ją sprawdzić multimetrem, powinno skakać z częstotliwością ok 1Hz wokół optimum, czyli 0,45V.
    Jak masz cały czas 0,1V, znaczy to że albo mieszanka jest bardzo uboga w benzynkę - albo sonda padnięta. Ale padnięcie sondy poznacsz po pracy silnika - kopcenie z rury, tryb awaryjny (słabe osiągi). Komputer chyba wykrywa błąd sondy, jeśli wartośc napięcia nie zmienia się przez 4 sekundy.

  • #6 14 Lut 2007 15:50
    carcan
    Poziom 11  

    jesli sonda jest uszkodzona to spalanie też się zwiększy.

    A czy sonda jest sprawna można łatwo sprawdzić. Napięcie sondy przy ciepłym silniku (ok. 2500obr.) powinno być od 0,2 do 1,0V. Przy wpełni otwartej przepustnicy 1,0V. Częstotliwość próbkowania to około 1 sekunda.

  • #7 14 Lut 2007 16:26
    piotrek_k77
    Poziom 9  

    Cytat:

    A czy sonda jest sprawna można łatwo sprawdzić.


    I właśnie tego dotyczyło moje pytanie - jak to fizycznie zrobić:?:

    - wypiąć złącze sondy i na styku zmierzyć napięcie względem masy:?:

    czy

    -odnależć pin na jednostce sterującej od sondy i bez przerywania obwodu zmiezyć napięcie:?:


    Natomiast odnośnie tego
    Cytat:
    gdyby odłączył sondę od złącza i poczekał aż zapali się kontrolka check to sterownik powinien przyjąć zastępczą wartość napięcia sondy ok. 450mV. Wówczas gdyby sonda była sprawna to powinniśmy otrzymać podobne napięcie na złączu sondy:?:

    to nie myśle żeby jeżdzić bez sondy tylko traktuje to jako sposób na jej sprawdzenie i tylko na biegu jałowym bez dodawania gazu.[/quote]

  • #8 14 Lut 2007 16:58
    Alex2
    Poziom 24  

    Ta pierwsza metoda dużo prostsza. Możesz też się wpiąć w złaczkę koło końca kabla sondy. Po co sobie utrudniać życie, szukając pinu od sondy na ECM?

    A co do drugiego pytania, to ja Cię nie rozumiem: Skąd ty chcesz tam mieć na sondzie wypiętej 0,45 V, to jest idealny stan, który zresztą nigdy nie jest osiągany, tylko komputer działą na zasadzie: jest za dużo - zmniejszam, potem sprawdza, itd. Przy ciągłej zmianie obciążenia i innych parametrów na pewno nie będzie bez sondy wartości bliskiej 0,45V. Ani ECU nie będzie do niej się zbliżał, bo nie ma na podstawie czego (sonda wypięta.) Tylko wejdzie w tryb awaryjny.

    A wogóle na jakiej podstawie twierdzisz, że ECYU przyjmuje jakieś 450 mV zastępcze. On po prostu odcina się od czujników w trybie awaryjnym, z tego co wiem.

  • #9 14 Lut 2007 18:55
    piotrek_k77
    Poziom 9  

    Cytat:
    A wogóle na jakiej podstawie twierdzisz, że ECYU przyjmuje jakieś 450 mV zastępcze
    .
    wyczytałem to z jednego z tematów tego forum:D
    I wszystko opiera się o tą tezę - jeżeli jest prawdziwa to śmiem twierdzić że ma to sens:idea:

    Cytat:
    Przy ciągłej zmianie obciążenia i innych parametrów na pewno nie będzie bez sondy wartości bliskiej 0,45V

    ...i mówiłem też że chce to tylko robić na biegu jałowym gdzie żadna zmiana obciążenia ani obrotów nie wchodzi w grę.

  • #10 14 Lut 2007 19:04
    Alex2
    Poziom 24  

    Na biegu jałowym też się zmieniają parametry, np. temperatura zasysanego powietrza.
    Z tym 450 mV to chyba nie zrozumiałeś, bo po co Ci taka dana w Twojej sprawie? Zapewniam Cię, czy ECU sobie przyjmuje 450mV, czy nie, to na sondzie tyle nie będzie, bo przecież wtedy jak pisał Kolega maras77 wyżej - sonda byłaby niepotrzebna!
    To czy sobie ECU przyjmie 450 czy nie, to jest jakaś wewnętrzna nieważna procedurka - i tak parametry mieszanki nie będą optymalne, bo ECU ustala je na podstsaie m in. sondy której wtedy nie ma. ECU nie jest jasnowidzem.

  • #11 14 Lut 2007 19:27
    piotrek_k77
    Poziom 9  

    Odnośnie podanego sposobu sprawdzenia sondy, napisałeś

    Cytat:
    Ta pierwsza metoda dużo prostsza

    ale czy jest właściwa i będzie to wiarygodny pomiar

  • #12 14 Lut 2007 20:09
    Alex2
    Poziom 24  

    Tak, jest prawdziwa i pomiar jest wiarygodny.
    Dajesz miernik na zakres 2 a bo 20 DCV, jeden przewód do kabla sondy, drugi do masy, np. silnika. Powinno się zmieniać od 0,1V do 0,9V. Częstotliwość 1Hz, czyli raz na sekundę. Optymalna dawka odpowiada 0,45V, ale to nie jest tak że się tam ustala, tylko do tego dąży, raz ma trochę wyżej, raz trochę niżej. Tylko wtedy jak odepniesz, to ECU nie będzie dążył do ideala, bo nie ma na podstawie czego.

    O tej sondzie to było wiele razy na Elektrodzie.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic321989.html

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo