Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przepustnica - Audi A3,silnik 1.6 , 99 rok

Small77 24 Lut 2007 14:23 16968 13
  • #1 24 Lut 2007 14:23
    Small77
    Poziom 10  

    Problem polega na tym,iż nie wiem jak sprawdzić czy przepustnica jest sprawna.Podpięcie pod komputer wykazało uszkodzenie przepustnicy.Pomierzyłem potencjometry i wydają się sprawne.Silniczek po podaniu 12V na 1(+) i 2(masa) wyprowadzenia w złączu działa.Nie bardzo wiem co jeszcze mogło się tam popsuć ??Może ktoś wie coś więcej o tej przepustnicy i jej wyprowadzeniach.Ile powinno wynosić napięcie na stykach zasilających silniczek,i czy jego wartością reguluje komputer ? Będę wdzięczny za pomoc :)

    0 13
  • Texa Poland
  • #2 24 Lut 2007 15:03
    fructon
    Poziom 33  

    nie ma problemu podaj tylko jeszcze dokładny kod silnika?????

    0
  • Texa Poland
  • #3 24 Lut 2007 15:26
    Small77
    Poziom 10  

    Chodzi o 1.6 16v AKL

    0
  • #4 24 Lut 2007 15:31
    sławek-mu
    Poziom 12  

    audi a3 16 silnik aeh i akl czujnik położenia przepustnicy



    Informacje dodatkowe

    Działanie
    Czujnik położenia przepustnicy wykrywa położenie wałka przepustnicy. Przełącznik biegu jałowego jest zamknięty przy ruchu jałowym.



    Specyfikacje
    napięcie zasilania - czujnik położenia przepustnicy 5 V
    napięcie zasilania, przełącznik biegu jałowego: 12V
    napięcie wyjściowe czujnika położenia przepustnicy: 5 - 0 V



    Diagnostyka
    Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować aby zapewnić dobre podłączenie.
    Czujnik położenia przepustnicy:
    Sprawdzić napięcie zasilania:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z zespołu sterowania biegu jałowego.
    Włączyć zapłon. Zmierzyć napięcie pomiędzy końcówką 4 złącza i ujemną końcówką akumulatora. Powinno być ono równe 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie ECU.
    Sprawdzić podłączenie do ECU:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z zespołu sterowania biegu jałowego i ECU.
    Zmierzyć opór pomiędzy końcówkami 4, 7 i 5 złącza i odpowiednimi końcówkami w złączu ECU. Powinny one być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
    Sprawdzić sygnał czujnika położenia:
    Podłączyć oscyloskop do wtyku sygnału urządzenia ECU i uziemienia. Włączyć zapłon, wcisnąć i zwolnić przepustnicę. Porównać z pokazanym obrazem oscyloskopowym. Można również użyć woltomierza. Porównać z pokazaną charakterystyką.
    Przełącznik biegu jałowego:
    Sprawdzić napięcie zasilania:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z zespołu sterowania biegu jałowego.
    Włączyć zapłon. Zmierzyć napięcie pomiędzy końcówką złącza i ujemną końcówką 3 akumulatora. Powinno być ono równe napięciu akumulatora. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie ECU.
    Sprawdzić podłączenie do ECU:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z zespołu sterowania biegu jałowego i ECU.
    Zmierzyć opór pomiędzy końcówkami 3 i 7 złącza i odpowiednimi końcówkami w złączu ECU. Powinny one być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
    Sprawdzić sygnał z przełącznika:
    Podłączyć oscyloskop lub miernik napięcia do odpowiedniego wtyku urządzenia ECU i uziemienia. Włączyć zapłon. Napięcie wyjściowe powinno być równe 0 V. Wcisnąć przepustnicę, napięcie wyjściowe powinno zrównać się z napięciem akumulatora.

    audi a3 16 apf
    33. czujnik położenia przepustnicy



    Informacje dodatkowe

    Działanie
    Czujnik położenia przepustnicy mierzy kąt wałka przepustnicy przy pomocy podwójnego potencjometru. Czujnik zwraca dwa sygnały proporcjonalne do kąta wałka przepustnicy.


    Specyfikacje
    napięcie zasilania końcówka 2: 5 V
    opór pomiędzy 2 i 6: 800 - 1 200 omów
    napięcie wyjściowe, końcówka 4: kształt fali A
    napięcie wyjściowe, końcówka 1: kształt fali B


    Diagnostyka
    Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować aby zapewnić dobre podłączenie.
    Sprawdzić opór:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika położenia przepustnicy.
    Zmierzyć opór pomiędzy dodatnimi i ujemnymi wtykami czujnika położenia. Porównać z podanym oporem.
    Sprawdzić napięcie zasilania:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika położenia przepustnicy.
    Włączyć zapłon. Zmierzyć napięcie pomiędzy dodatnią końcówką(ami) złącza czujnika położenia i ujemną końcówką akumulatora. Powinien on być 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie ECU.
    Sprawdzić podłączenie do ECU:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika położenia przepustnicy i ECU.
    Zmierzyć opór pomiędzy wszystkimi końcówkami złącza czujnika położenia i odpowiednimi końcówkami w złączu ECU. Powinien on być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
    Sprawdzić sygnał czujnika położenia:
    Podłączyć oscyloskop do obu wtyków sygnału urządzenia ECU i uziemienia. Włączyć zapłon lub włączyć silnik i wcisnąć i zwolnić przepustnicę. Porównać z pokazanym obrazem.

    1
  • #5 24 Lut 2007 16:06
    fructon
    Poziom 33  

    kolega mnie juz wyprzedził w odpowiedzi

    0
  • #6 24 Lut 2007 16:14
    Small77
    Poziom 10  

    Dzięki za opis. Wydaje mi się jednak że ta przepustnica ma dwa potencjometry (jest to typ silnika AKL) . Mam taki schemat https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3476832#3476832 i chciałbym dowiedzieć się czegoś więcej o parametrach przepustnicy z tego schematu (napięcia i rezystancja).Przepustnica strona 5.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dokładnie korzystam z tego schematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=222553

    Co do parametrów to niepokoją mnie napięcia w kostce 1 i 2 .na jednym i na drugim +12v .Rezystancja potencjometrów 680 do 1,5 k

    1
  • #7 24 Lut 2007 16:50
    sławek-mu
    Poziom 12  

    drugi potencjometr to jest te same użadzenie tylko inne piny . silnik regulujący prędkość na biegu jałowym



    Informacje dodatkowe

    Działanie
    Silnik steruje biegiem jałowym poprzez otwieranie i zamykanie przepustnicy. Czujnik położenia silnika regulacji prędkość na biegu jałowym zwraca położenie silnika do zespołu sterowania.


    Specyfikacje
    napięcie zasilania silnika: 12V
    napięcie zasilania czujnika położenia: 5 V


    Diagnostyka
    Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować aby zapewnić dobre podłączenie.
    Silnik regulujący prędkość na biegu jałowym:
    Sprawdzić działanie:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z silnika regulacji prędkość na biegu jałowym.
    Na krótką chwilę (2 sekundy) przyłożyć napięcie z akumulatora do wtyku 1 i 2. Wałek przepustnicy powinien się otworzyć lub zamknąć. Przemienić podłączenie. Wałek przepustnicy powinien się obrócić w drugą stronę.
    Sprawdzić napięcie zasilania:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z silnika regulacji prędkość na biegu jałowym.
    Włączyć zapłon. Zmierzyć napięcie pomiędzy końcówką 1 lub 2 złącza i ujemną końcówką akumulatora. Obie wartości powinny być równe napięciu akumulatora. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
    Sprawdzić podłączenie do ECU:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z silnika regulacji prędkość na biegu jałowym i ECU.
    Zmierzyć opór pomiędzy końcówkami 1 lub 2 złącza i odpowiednimi końcówkami w złączu ECU. Powinny one być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
    Sprawdzić uruchomienie silnika regulacji prędkość na biegu jałowym:
    Podłączyć oscyloskop do jednego z dwóch wtyków sygnału urządzenia ECU i uziemienia. Uruchomić silnik, wcisnąć i zwolnić przepustnicę. Zespół sterowania reguluje bieg jałowy. Porównać z pokazanym obrazem.
    Czujnik położenia:
    Sprawdzić napięcie zasilania:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z silnika regulacji prędkość na biegu jałowym.
    Włączyć zapłon. Zmierzyć napięcie pomiędzy końcówką 4 złącza i ujemną końcówką akumulatora. Powinno być ono równe 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie ECU.
    Sprawdzić podłączenie do ECU:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z silnika regulacji prędkość na biegu jałowym i ECU.
    Zmierzyć opór pomiędzy końcówkami 4, 7 i 8 złącza i odpowiednimi końcówkami w złączu ECU. Powinny one być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.

    0
  • #8 25 Lut 2007 11:57
    Small77
    Poziom 10  

    Dziękuję za informacje,"powalczę" jutro :)

    0
  • #9 25 Lut 2007 12:19
    carcan
    Poziom 12  

    Mógłbym się dowiedzieć z jakiego programu te opisy? :D

    0
  • #10 29 Wrz 2007 07:39
    Small77
    Poziom 10  

    Dla zainteresowanych.Okazało się że przepustnica była OK (podmiana innej),uszkodzeniu uległ komputer .Dzięki za pomoc.POZDRAWIAM.

    1
  • #11 27 Lis 2008 20:15
    dex
    Poziom 27  

    Czy to normalne ze czasami wyczuwa się jakby samochód sobie sam dodawał lekko gazu, jakby to powiedziec czuc to pod pedałem delikatnie . Jak się np cofa bardzo powoli delikatnie po małutku "bez gazu" to, jakby silnik chcąc utrzymać samemu obroty przy puszczaniu sprzegła sam sobie lekko jakby naciskał pedał by nie zgasł.

    2
  • #12 27 Lis 2008 20:57
    maszan
    Poziom 23  

    dex napisał:
    Czy to normalne ze czasami wyczuwa się jakby samochód sobie sam dodawał lekko gazu, jakby to powiedziec czuc to pod pedałem delikatnie . Jak się np cofa bardzo powoli delikatnie po małutku "bez gazu" to, jakby silnik chcąc utrzymać samemu obroty przy puszczaniu sprzegła sam sobie lekko jakby naciskał pedał by nie zgasł.

    Normalne ... silnik sterujacy polozeniem przepustnicy sam uchyla jawiecej zeby silnik nie zgasl

    2
  • #13 13 Lip 2010 15:14
    pogus1989
    Poziom 9  

    panowie auto mi szwankuje obroty i problem z moca
    ponoc to przepustnica i teraz pytanie

    jak ja mam podlaczona i odlaczona to nie ma zadnej roznicy...

    czy tak powinno byc??

    2
  • #14 19 Wrz 2012 08:54
    kazimierz7777
    Poziom 10  

    Witam autko audi 1.6 a3 aeh,szarpie przy rozpędzaniu ,a jak już się rozpędzi to ładnie jedzie.Błąd sonda lambda upper limit,
    Przepustnica po czyszczeniu i adaptacji,nowa odma,filtr powiet,

    4