Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

UPS APC Smart700 uszkodzone akumulatory czy UPS?

HaNocri 02 Cze 2007 12:54 3381 4
  • #1 02 Cze 2007 12:54
    HaNocri
    Poziom 2  

    Kupiłem ww. UPS z drugiej ręki, ale baterie były jeszcze w całkiem dobrym stanie, trzymał mój domowy serwer jakieś 30min. Działał dobrze jakieś 5 miesięcy, aż parę dni temu wyłączył się, po dotknięciu był strasznie gorący. Kiedy ostygł wyciągnąłem akumulatory no i oczywiście były całe napuchnięte (zdjęcie).

    Mam do tego następujące pytania:
    1. Czy uszkodzone są tylko akumulatory?
    2. Czy uszkodzony jest UPS? Jeśli tak to co konkretnie może być uszkodzone i ile kosztowałaby naprawa. Zaznaczam, że nie jestem elektronikiem i raczej sobie sam z tym nie poradzę, chyba że to coś naprawdę prostego ;)
    Miałem zamiar w najbliższym czasie wymienić baterie, ale boję się, że czeka je to samo co się stało ze starymi jeśli je tylko podłącze.

    Byłbym wdzięczny za poradę, pozdrawiam!

    0 4
  • #2 02 Cze 2007 13:57
    adamjur1
    Poziom 39  

    Wygląda to na uszkodzenie układu ładowania akumulatorów, zwarcie w układzie elektroniki w podłączeniu akumulatorów raczej wykluczam - tam są bezpieczniki.
    Włożenie nowych może spowodować ich uszkodzenie, po za tym taka wymian zawsze wiązała sie z koniecznością ustawienia ich w setupie programem serwisowym do którego nikt poza serwisem nie ma dostępu.

    Naprawa może okazać się( okaże sie ) zupełanie nieopłacalna- przecież nie zapłaciłeś za niego jak za nowy......

    Serwis APC Polska nie suportuje starszych UPS-sów , a ponad 5 letni uważa sie za stary.
    Pozdr.J.

    0
  • #3 02 Cze 2007 15:14
    HaNocri
    Poziom 2  

    Podłączyłem teraz na próbę spowrotem te same akumulatory i włączyłem UPSa.
    Działa jak gdyby nigdy nic, zaczął ładować akumulator (wg UPSa był rozładowany), dioda replace battery nie świeci się. apcupsd nie sygnalizuje nic niezwykłego, jedyne co mogłoby niepokoić to to: BATTV : 28.0 Volts, czytałem gdzieś że napięcie ładowania (bo to chyba to) powinno wynosić 27,3V czy nawet jeszcze mniej, ale o ile pamiętam zawsze było tam 28V.

    Czy nie ma jakiś domowych sposobów zdiagnozowania czy coś jest nie w porządku?

    [Edycja]
    Sprawdziłem też napięcie na każdym z akumulatorów.
    Na jednym jest to 13,00V na drugim 12,86V. Nie za dużo?

    -1
  • #4 03 Cze 2007 12:06
    adamjur1
    Poziom 39  

    Sprawdź:
    napięcie na akumulatorach w stanie ładowania, pracy na bateriach i całkowicie odłączone. ( na każdej oddzielnie i na zestawie)
    jeśli potrafisz to zmierz prąd ładowania/ rozładowania akumulatorów( uważaj ten drugi może być duży nawet kilkanaście amperów)
    Jeżeli rozbieżności na poszczególnych połaczonych w szereg akumulatorach są za duże to nie mogą one pracować w jednej gałęzi.
    Możesz spróbować wykanania cyklu rozładowania/ ładowania oddzielnie akumulatorów z zewnętrznego prostownika i potem zmierzyć czy różnica się zmniejszyła. Tylko do rozładowania stosuj jakiś mądry układ pilnujący by się akku nie rozładował do zera ( satel sprzedaje takie przelotki wyłączające zasilanie przy spadku poniżej 9,6V - stosuję je do formowania akumuluratorów do alarmów i ups-ów)
    Pozdr.J.

    0
  • #5 03 Cze 2007 17:58
    HaNocri
    Poziom 2  

    Postaram się dokonać wszystkich pomiarów jak tylko załatwię mocniejszy amperomierz. Mój tani miernik nie wytrzymałby tak dużego prądu. Teraz tak na szybko zmierzyłem napięcie na w pełni naładowanych akumulatorach (podłączonych do UPSa): na jednym jest 14.01V, na drugim 14.08V.
    Wczoraj podłączyłem do UPSa żarówkę 100W. Po odcięciu zasilania trzymał ją ok 25min. Akumulatory w szeregu miały po rozładowaniu ok. 21V, niestety nie sprawdziłem napięcia na każdym z osobna.
    Wszystko sprawdzę jeszcze raz jak tylko zdobędę amperomierz.

    Póki co UPS działa całkiem normalnie, temp w środku nie przekracza 40C, akumulatory nie grzeją się praktycznie wcale (nie czuć ciepła "na dotyk").
    Pomyślałem też, że może obudowa akumulatorów zdeformowała się pod wpływem ciepła z przetwornicy, akurat w ten dzień kiedy UPS wyłączył się było bardzo gorąco i przetwornica być może przegrzała się. Wskazywało by na to to, że akumulatory "spęczniały" w kierunku do wewnątrz UPSa gdzie jest przetwornica (widać to na zdjęciu z pierwszego posta). [/url]

    0