Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator motocyklowy, śladowe napięcie

17 Lip 2007 20:29 3925 11
  • Poziom 20  
    Witam!

    Mam problem z alternatorem do motocykla.

    Wygląda on mniej więcej tak:

    http://lisciasty_pl.republika.pl/altek1.jpg
    http://lisciasty_pl.republika.pl/altek2.jpg

    Napięcie między fazami jest około 1,5-2 V, a powinno być
    około 60-70 V przy 5000 obrotach.
    Rezystancja mierzona między fazami wynosi 0,5 oma,
    serwisówka podaje wartość od 0,1 do 1 oma.
    Przebić do masy nie ma.

    Co to może być? Czy to może być wina statora, czy może wirnik
    z magnesem nie obraca się, jakaś wada mechaniczna?

    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    a masz ustawiony miernik na prad zmienny?
  • Poziom 20  
    jasne że tak, aż takim gamoniem, odpukać, nie jestem ;)
    testowałem też miernik w gniazdku i działa...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Rozepnij uzwojenia i mierz je pojedynczo. niestety miernikiem nie zmierzysz tak małej oporności. Wartość mierzona jest mniejsza niż wielkość błędu miernika. Tu mógłby pomóc tylko dokładny mostek pomiarowy.
    Uzwojenia mogą nie mieć przebić do masy ale mogą mieć zwarcia między zwojowe (dość częste w starszych maszynach). I wtedy też nieciekawie.
    Zastanawiające jednak jest to, że równocześnie stało się to na wszystkich uzwojeniach. Sprawdź jeszcze, czy koło magnesowe się nie posypało.
    Czy do pomiarów odpiąłeś regulator napięcia? Jeśli nie, to możliwe, że on padł i zwiera wszystko do masy.
    Napisz jeszcze, co to za motocykl.
  • Poziom 20  
    Błażej napisał:
    Rozepnij uzwojenia i mierz je pojedynczo. niestety miernikiem nie zmierzysz tak małej oporności. Wartość mierzona jest mniejsza niż wielkość błędu miernika. Tu mógłby pomóc tylko dokładny mostek pomiarowy.
    Uzwojenia mogą nie mieć przebić do masy ale mogą mieć zwarcia między zwojowe (dość częste w starszych maszynach). I wtedy też nieciekawie.
    Zastanawiające jednak jest to, że równocześnie stało się to na wszystkich uzwojeniach. Sprawdź jeszcze, czy koło magnesowe się nie posypało.
    Czy do pomiarów odpiąłeś regulator napięcia? Jeśli nie, to możliwe, że on padł i zwiera wszystko do masy.
    Napisz jeszcze, co to za motocykl.


    1. Rozpiąć uzwojeń nie dam rady bo wszystko kisi się w oleju silnikowym,
    siedzi pod deklem i owiewką, muszę w warsztacie się do tego dobrać.

    2. Uzwojenia są, moim zdaniem, dobre, bo miernik pokazuje 0,5 oma
    co wypada w środku tolerancji producenta. Wiem że to nie jest za
    dokładne, ale...

    3. Koło magnesowe muszę sprawdzić, ale mam teorię że mogło sypnąć
    się sprzęgło

    http://lisciasty_pl.republika.pl/altek2.jpg

    oznaczone jako "one way clutch" i magnes się nie kręci...

    4. Mierzyłem goły alternator, wtyczka odpięta od regulatora.
    Układ jest prosty dosyć

    http://lisciasty_pl.republika.pl/schemat.jpg

    5. Motór to honda cbr 1100 xx, 2001
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    I kłania się CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM!
    1. Skąd możesz wiedzieć, co poszło, skoro nawet do tego nie zajrzałeś! No, chyba że masz rentgen w oczach...
    2.Jeśli błąd miernika wynosi kilka om, to NIE JEST on w stanie zmierzyć tak małej rezystancji!!! Jeśli ustawisz miernik na zakres 200 om, a ma on błąd deklarowany przez producenta na 3%, to błąd pomiaru wynosi 6 - SZEŚĆ om! Więc jak do jasnej... mierzysz to pół oma?!?
    3. Zdaje się, że jakby sypnęło się sprzęgło, to były by problemy, delikatnie mówiąc wielkie, z przeniesieniem napędu, bo w końcu ono przenosi cały moment z silnika na resztę. Więc twierdzę, że twoje podejrzenia są bzdurne. Jakby ci się rozleciał magnes, to jego fragmenty raczej by ci zablokowały przeniesienie napędu.
    A tak sie składa, że alternatory w innej hondzie, bo w vfr miały tendencję do przegrzewania się i zwarć międzyzwojowych. I wtedy regulatory paliły sie jak suche siano.
  • Poziom 20  
    Błażej napisał:
    I kłania się CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM!
    1. Skąd możesz wiedzieć, co poszło, skoro nawet do tego nie zajrzałeś! No, chyba że masz rentgen w oczach...


    Domyślam się i próbuję znaleźć przyczynę, czy to jakieś przestępstwo?
    Napisałem że nie jestem w stanie teraz do tego zajrzeć i potrzebuję
    warsztatu.

    Błażej napisał:

    2.Jeśli błąd miernika wynosi kilka om, to NIE JEST on w stanie zmierzyć tak małej rezystancji!!! Jeśli ustawisz miernik na zakres 200 om, a ma on błąd deklarowany przez producenta na 3%, to błąd pomiaru wynosi 6 - SZEŚĆ om! Więc jak do jasnej... mierzysz to pół oma?!?


    Po pierwsze po co się gorączkujesz, nie chcesz odpowiadać to nie pisz.
    Miernik mam jaki mam, nie wiem jaki ma błąd. Próbuję ustalić co się
    stało mając do dyspozycji to co mam bo jestem 800 km od chaty,
    w obcym kraju.

    Błażej napisał:

    3. Zdaje się, że jakby sypnęło się sprzęgło, to były by problemy, delikatnie mówiąc wielkie, z przeniesieniem napędu, bo w końcu ono przenosi cały moment z silnika na resztę. Więc twierdzę, że twoje podejrzenia są bzdurne. Jakby ci się rozleciał magnes, to jego fragmenty raczej by ci zablokowały przeniesienie napędu.


    A ja twierdzę że twoje podejrzenia, że moje podejrzenia są bzdurne, są bzdurne. I cytując z góry, kłania się czytanie ze zrozumieniem.
    Gdzie tam widzisz sprzęgło napędowe? Zamieściłem rysunek na którym
    jest jakieś sprzęgło przy alternatorze, to nie ma nic wspólnego
    z napędem na koło. Więc być może ono się wyrobiło i nie kręci magnesem, nie wiem.

    Błażej napisał:

    A tak sie składa, że alternatory w innej hondzie, bo w vfr miały tendencję do przegrzewania się i zwarć międzyzwojowych. I wtedy regulatory paliły sie jak suche siano.


    To jest silnik z cebry, z vfr nie ma za dużo wspólnego.
    Da się sprawdzić miernikiem regulator? Czy nie ma szans?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To, co nazywasz sprzęgłem, to jest wolne koło od rozrusznika. Przynajmniej tak widać z rysunku. Jeśli jest to alternator taplający sie w zbiorniku oleju (to są silniki z suchą miską olejową), to może on mieć już przegrzane uzwojenia i zwarcia między zwojowe. NIE DO WYŁAPANIA zwykłym miernikiem. Alternatory kiedyś sprawdzało się na przebicia wysokim napięciem. Przykładało się 220 Do uzwojenie odpiętego od diod i reszty, a obwód zamykało się poprzez żarówkę i części metalowe wirnika (oś, blachy...). Jak było przebicie, to żarówka się zapalała. Małem kiedys podobny przypadek w DR Big. Ze względu na temperaturę w alternatorze w "porcelankę" zamieniła się izolacja na przewodach idących od przelotu w karterze do stojana, a drgania spowodowały, że się ona obsypała. W vfrze klient spalił trzy regulatory zanim dał się przekonać do wymiany stojana.

    Regulator to najpewniej blok tyrystorowy. Schematy ułatwiające zrozumienie jego działania do znalezienia... Najlepiej było by go sprawdzić za pomocą źródła regulowanego napięcia zmiennego. Sprawdzałbyś po jednej fazie. Po przekroczeniu napięcia stabilizacji, na wyjściu powinno się utrzymywać na stałym poziomie.
  • Poziom 20  
    Dzięki! :>


    Czyli tutaj nic więcej nie zdziałam za pomocą miernika, kluczy i dobrych chęci.
    Akumulator się już ładuje, mam nadzieję że jadąc na pozycyjnych uciągnie te 800 km.

    Czy można gdzieś znaleźć ile taka padaka konsumuje prądu po to,
    żeby jechać? Świateł nie liczę, tylko zapłon, kontrolki itp. pierdóły...
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Musisz oszacować. Masz miernik. Spróbuj go wpiąć na pomiar prądu ale też mądrze!
    Na czas rozruchu miernik należy ominąć (zrobić zworę na jego sondach), bo raczej nie zniesie takiego poboru. Możesz też wstawić w szereg z akumulatorem większej mocy opornik małej wartości i mierzyć spadek napięcia na nim. A reszt to już podstawowe wzory prawa oma...
  • Poziom 28  
    800km bez ładowania? Przecież XX po 2001 roku miały wtrysk. Alternator ma prawie 400W nie dla żartów, nawet nie dla świateł. Na pierwszej lepszej stronie opisującej XX stwierdzają: największą wadą tej Hondy jest regulator i alternator. Współczuję i jedź do serwisu... weź dużo kasy. Pozdrawiam