Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny układ zapłonowy

06 Lis 2003 15:08 52595 108
  • Poziom 2  
    Witam wszystkich!
    Jestem w trakcie budowy takiego układu, mam juz wszystko tylko brakuje mi układu scalonego VB 020, elektroniczny układ zapłonowyukład buduje wg schematu z Elektroniki paraktycznej(5/98)Czy ktos z was orientuje sie gdzie moge dostac taki układ scalony jak VB 020??Sprawdzalem juz w Elfa i Tme - nie mają! Co robic?
  • Poziom 11  
    Też mam schemat elektronicznego zapłonu na VB 020 - także poszukuję tego układu VB 020 :)

    Może ktoś powie gdzie możemy to kupić :)

    A propos mam jeszcze jak dobrze pamiętam chyba 2 inne schematy układu elektronicznego zapłonu.
  • Poziom 21  
    hej, tez mialem podobny problem ,okazalo sie ze ten uklad jest wycofany z prod. a zastapili go VB024 i jest w pelni kompatybilny z VB020 . VB024 wystepuje nadal w sklepach Semiconductors bank ltd [www.semiconductors.com.pl ] , lub umnie mam chyba jeszxze z jedna sztuke ,tylko musicie wiedziec ze te uklady nie sa takie rewelacyjne jak myslicie tzn. wystepuje w czasie ich pracy dosc istotna wada styki przerywacza normalnie sniedzieja bo nie przeplywa przez nie tzw. prad czyszczacy i w efekcie nie mozna czasem odpalic lub jakies inne prob. Ale gdy styki sa czyste dziala rewelacyjnie. nara...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    elektrit napisał:
    Dajcie sobie spokój z VB.Tu macie coś dla siebie (uwaga-cewka ma być 3-omowa,jak dajecie cewke "elektroniczną' dobudujcie ogranicznik prądu)

    mam pytanko o drugi tranzystor z kondensatorem 10nf - co on powoduje??
    pozatym czy moge zastosowac jako wykonawczy irf530 z diodami zenera (nap. dop. 100V)??? zlozylem ten uklad na tym irf-ie no i na sucho zalacza i odlacza cewke ale fiacior nie zapala ;((( (kondensator z aparatu wykrecalem i wkrecalem) :)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    No fajnie, ale jak jest z niezawodnością tych układów, nie boicie się wsadzać tego do swoich autek??

    Co to naprawdę daje, tylko tak serio??
  • Poziom 22  
    Witam znajomy zamontował taki układ do marbelli i stwierdził że na tym zapłonie silnik działa bardzie miekko przy przechodzeniu na wyższe biegi cokolwiek to znaczy oraz łatwiej pali przy niskich temperaturach, sam osobiscie sie nie pokusiłem o wykonanie i zamontowanie takiego układu do samochodu
  • Poziom 16  
    Polecam budowe takiego ukladu. Ja zrobilem podobny modul, kupilem cewke elektroniczna (1,5om) i ciesze sie jak dziecko. Auto odpala od kopa nawet teraz w minusowcyh temp. Niezawodnosc zalezy od sposobu wykonania. Ja wszystko zakmnalem w szczenym pudelku, tranzystor na radiatorze i dziala juz od kilkuset km bez zarzutu.
  • Poziom 2  
    elektrit napisał:
    Dajcie sobie spokój z VB.Tu macie coś dla siebie (uwaga-cewka ma być 3-omowa,jak dajecie cewke "elektroniczną' dobudujcie ogranicznik prądu)

    "tu" to znaczy gdzie?
  • Poziom 25  
    Witka!
    "tu" znaczy tyleż samo co tutaj

    asliwek zaloguj się!!!!!! to zobaczysz
    HeJ.
  • Poziom 19  
    Witam wszystkich
    Czy ten prezentowany ukłąd jest lepszy od tego z elektroniki praktycznej??
    Pozdro
    Bartek
  • Poziom 27  
    elektrit napisał:
    Układ z tym tranzystorem służy do tego aby nie "spalić"cewki jak przerywacz jest w pozycji zwarty przez dłuższy czas.Pza tym służy do poprawy harakterystyki układu-rozładowywuje bramkę V-MOS'a.Nie musi być montowany.


    Pytanie nr.1
    Trochę nie kapuję jak układ z tym tranzystorem zapobiega spaleniu cewki - bramka jest zasilana na stałe a kondensatorek 10n przytyka ją tylko na bardzo krótki moment przy załączaniu układu(przekręceniu stacyjnki. Poza tym momentem to wydaje mi się, że układ pracuje praktycznie jako rezystor na bramce IRF840.


    Właśnie wybieram sie do sklepu po elementy, zobaczymy co z tego wyjdzie.

    Pytanie nr. 2
    Układ ma być zamontowany w takim zabytku jak moskwicz 408 - cewka ma dodatkowy rezystor tzw. rozruchowy - czy montować układ z pominieciem tego rezystora(spadek napięcia na IRF`ie będzie podobny jak na tym rezystorze?
  • Poziom 27  
    Zmontowałem układ, działa aż miło! Przy cewce z moskala da się uzyskać stabilną iskrę aż do 550 iskier/sek co teoretycznie daje około 16500 obr/min. ciekawe czy mozna by jakoś łatwo zrobić blokadę na np. 5000 obr/min czyli około 170 iskier/s. Pomyślec trzeba też o odcięciu cewki przy niepracującym silniku a włączonym zapłonie. Swoją drogą dołożyłem już 3 modyfikacje na zasadzie diodek wskazujących zasilanie zapłonu, stan styków przerywacza(łatwość ustawiania zapłonu) a także zwiększyłem prąd przerywacza do około 120 - 140mA co całkowicie powinno zabezpieczyć styki przerywacza przed sniedzieniem.
  • Poziom 12  
    witam
    jak zminienić taki układ [ ten na rysunku powyżej - modul.gif] na 6 V ? Czy wystarczy tylko dzielnik napięcia przed wejściem +12 v , czy wystarczy zmienić
    rezystory w tym schamacie na inne ?
    dzięki z góry za odpowiedź
  • Poziom 19  
    Witam
    Zamontowałem ten układ na irfie 840 do swojego kaszla i powiem wam ze widze duże róznice w pracy silnika i spalaniu. Zapon mam ustawiony na 13 stopni ! I tak samo zmniejszona przerwe na przeryuwaczu do 0,2 i o wiele szybciej moge wyłaczyc sasanie . Wywaliłem tez drut oprowy i zwiększyłem przerwe na świecy do 1 mm. Ale pwoiem wam ze pierwszyh układ mi sie nie udał . Silnik przerwyał kaszlał i takie tam jak się dodawało gazu. Ale jak się dowiedziałem ze to napewno była wina irf 840 bo zdażają sie podróbki tego i nie chcą chodzić z tym ukąłdem . Kupiłem nowe cześci złorzyłem i ukłąd działa do tej pory jak nalezy.
    Róbcie te układy i cieszcie się z jazdy !
    aha i jeszcze jedno dałem mocmniejsze tranzystory aby układ tak łatwo nie padł . Dałem bodajze bc640 o ile dobrz epamiętam . bo mają one wytryzmałośc prądowa 1 a zamiast 100ma
    Polecam
    Pozdro
    Bartek
  • Poziom 11  
    Witam!

    A co ze spalaniem sprawdzał ktoś czy spalanie spadło? Bo dlamnie jest to problem piorytetowy żeby spalanie było jak najmniejsze w swojej JAWIE350TS zamontowałem elektroniczny moduł i spalanie spadło o około 1l/100km tylko ja mam tam zastosowany moduł zapłonowy z POLONEZA natomiast tu widzę prosty układ który tylko zastępuje styk, z tego co wiem to moduł powinien zapewnić stały prąd płynący przez cewkę zapłonową w całym zakresie obrotów pozatym, przy przerywaczu w zakresie dużych obrotów występuje chyba zjawisko zbyt krótkiego zwarcia styków przez co cewka nie jest wstanie się naładować do końca tu chyba będzie występować to samo zjawisko? jak układ jest sterowany przeywaczem? ja pomyślałem może żeby na wejście dodać przerzutnik monostabilny, który by otrzymywał sygnały z przerywacza o różnym czasie trwania(w zależności od obrotów tzn przy wysokich obrotach sygnał by był krótki) a on by na układ wykonawczy podawał sygnały o stałym czasie trwania, problem w tym, że trzeba dobrać odpowiedni czas trwania tego impulsu. Niestety nie jestem dobrym elektronikiem, a pomysł opisany powyżej jest tylko intuicyjny nie wiem czy kiedykolwiek ma szanse działać dlatego podaje tylko pomysł do weryfikaji może ktoś jest bardziej obeznany z układami elektronicznymi może go jakoś zrozwinie :D :p
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Jeszcze mam pytanie odnośnie układu przedstawionego powyżej z tego co wiem, to tranzystory MOSFET mają dużą pojemnośc wejściową i żeby dość szybko się wyłączył/włączył potrzebne jest dośc duży prąd bramki nie wiem czy jest to w tym układzie spełnine?
  • Spec od samochodów
    Aby skrócić czas narastania pradu w cewce stosuje się cewki tzw. elektroniczne -mniejszy opór i indukcyjność , muszą one mieć ograniczenie prądowe(5-6A).
  • Poziom 11  
    A cewka dwubiegunowa od malucha ma takie ograniczenie ? to jest ta cewka elektroniczna czy zwyk³a bo ja mam w³a¶nie tak±.
  • Spec od samochodów
    Pomierz omomierzem opór i odpowiedz.
  • Poziom 19  
    Witam
    Powiem wam ze ten ukł na irfie działa dobrze. Przerwe na siwecy mam 1 mm a na przerywaczu 0,2. Wyprzedzenie zapłonu 13stopni . Mam malucha i w nim cewke dwubiegunowa suchą ( lifting). Układ działa pół roku bez zarzutu . W lecie odpalam bez ssania silnik i jade . I spalanie powiem wam ze spadło . . Pierwzy zmontowany ukłąd jaki zrobiłem nie działał poprawnie . Silnik chodizł równo na wolnych obrotach a jak sie gazu dawało to przerywał . Dopiero poprawnie działa mój mdrugi złorzony ukąłd który działa do dzis?
    Polecam ten układzik
    Aha i jeszcze jedno jakby ktos to montował niech odizoluje radiator od irfa jakas podkąłdka i tak samo niech nie przykreca całosci do karoserii.
    Ja mam ten układzik przykrecony do plastokowej osłony nad silnikiem do pwietrza.

    Bartek
  • Poziom 11  
    No mja cewka ma 3 omy nie wiem czy to jest ta elektroniczna czy nie. Co do postu berti1985 to ja właśnie mam zamiar zastosować ten układ do malucha ;-) więc cieszy mnie to, że u ciebie sprawuje się tak dobrze :-) a jeszcze mam pytanie,ten pierwszy układ jaki złożyłeś układ nie działał bo coś źle złożyłeś (ewentualnie jakaś część byłą uszkodzona) czy w tym schemacie zamieszczonym tutaj na forum jest jakiś błąd?
  • Poziom 19  
    Błedu zadnego niema . Tylko ze wydaje mi sie ze ten irf co był wsadzony za pierwszym razem był kupiony na giełdzie elektronicznej i wyda je mi ze był podróbka bo takei tych irfów sie zdarzają . Ale moj drugi ukąłd z czesci kupionych w sklepie działa po dziś dzień.A jakie zmiany dałem to o ile pamietam opornik 250om zmaiast tego co ejst połączony z + i aparatem przeciwko sniedzeniu styków i mocniejsze pradowo tranzytory tez z seri bc .Aha i ten rezytorek powinien byc wklejony przy uzyciu poxipolu albo zywicy do radiatora bo sie troszku grzeje .
    Ja całosc zalewałem silikonem bo zywicy nie miałem pod ręką
  • Poziom 11  
    Już wszystko załżone zdjąłem ten kondensator przy przerywaczu i pali tylko , nawet ładnie chodzi na wolnych obrotach tylko zauważyłem że co jakiś czas (co kilka sekund) ma taką jak by dziurę trochę go jak by przyduszało, zaświeca się kontrolka ładwania poczym zachwilę znowu zaczyna płynnie chodzić wcześniej tego na przerywaczu nie było, aha po dodaniu gazu ładnie chodzi i nie ma żadnych przerw. Nie wiem czy to może być wina paliwa? rezerwa mi świeci może już paliwka nie dostaje na wolnych obrtach??
  • Poziom 19  
    Pierwzsze pytanie
    Wywaliłes cały drut opowowy ?
    Drugie
    Ustawiełs przerwy na swiecach wieksze?
    tzrecie
    Ustawiłęs przerwe na przerywaczu 0,2 MM
    czwarte
    Ustawiłes po tem zapłon stroboskopem?
    piąte
    wyregulowałes skład mieszanki

    Po tych czynnosciach powienien chodzic ok
    U mnnie silnik chodzi równiusieńko .
    Jakbys miał jakies pytania to pisz.
    Z checia odpowiem na wszystkie
    Bartek
  • Poziom 11  
    Drutu nie wywaliłem bo nie wiem który to jest muszę poszukać, odległośc elektrod na świecy ustawiłem na 1mm, właśnie jestem na etapie ustawiania przerwy zabradzo nie wiem jak to się robi i szukam w necie fajnego opisu a co do stroboskopu to nie mam niestety więc będę ustawiać na oko
  • Poziom 19  
    przerwe ustaiw sie przy rozwartym na max styku. A zapłon mozna ustawic na słuch . Tzn krecisz silnikiem w prawo i słuchasz w którym miejscu jest takie charatkerystyczne cykniecie. Przy tym ukąłdzie to moze byc nawet minimalnie przed górna kreską na rozrządzie. A drut oporowy to ten od zasilania idzie z prawej strony cewki i idzie z tyłu silnika nak skrzynią i jest łaczony w takim plastiku w lewym tyrnim rogu . Najlepiej tego kalba nie wyciagaj tylko go porozłaczaj i poprowadz nowy p[rzewód zailajacy od tego łączenia.Aha a przerwe na przerywaczu ustaw szczelinomierzem i nie na oko bo w tym układzie musi byc 0,2 bo jak jest normalna to silnik jest mulasty.

    Bartek
  • Poziom 11  
    Hmm drutu jutro poszukam bo dzisiaj już było ciemno, przerwę na przerywaczu ustawiłem na 0,25mm zapłon na pierwszej kresce(10 stopni) ale jeszcze nie miałem okazji sprawdzić jak chodzi bo przed chwilą skończyłem i niechciało mi się już nim wyjeźdzać. A jaki kolor ma ten drut oporowy? bo do cewki idą umnie dwa zielone kable które wchdzą do wiązki (nie wiem czy poprzedni właściciel nie zlikwidował drutu oporowego) a jeszcze chciałem się spytać czy on wygląda jak zwykły kabel czy czymś się wyróżnia? Teraz spojżałem na schemat i na schemacie drut oporowy dochodzi do samej cewki i tylko jeden przewód a umnie do cewki dochodzą dwa przewody zielone :-) A tak poza "konkursem" to po co jest ten drut oporowy i ten kondensator przy cewce?
  • Poziom 19  
    Kabel oporowy jest grupszy niz zwykłe kable i twardy bardzo . o ile sie nie myle to tak jak w moim miał kolor brązowy chyba . A jezli mozesz to ustaw przerwe na przerywaczu 0,2 bo ta jest pewna ze bedzie chodził dobrze. Jezli ci sie nie chce szukac tego to zrob tak . Rozłacz kabel w lewym tylkim rogu komory silnika . Znajdziesz tam taki czarny plastik na kablu . Jak otworzysz go to zobaczysz tam dwie wsówki . Rozłanczasz je i zamista tego kabla co był ciagniesz nowy kabel od tej złaczki do cewki,