Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnika rolety - triak czy przekaźnik?

17 Wrz 2007 18:33 4738 5
  • Poziom 13  
    Witam
    Mam taki problem z sterownikiem rolet.
    Zadaniem jego jest sterowanie raz silnikiem w górę, raz silnikiem w dół.
    Silnik ma wyprowadzenia dwie fazy(góra dół)oraz wspólną masę.
    Po podłączeniu silnika w chwili włączania urządzenia do sieci słyszę stuknięcie w silniku i potem chodzi tylko w jedną stronę a w drugą tylko buczy.
    Załączam schemat mojego ukladu sterującego tym silnikiem.
    Po zmierzeniu nie wiem czemu w czasie spoczynku na wyprowadzeniach do silnika jest napięcie ok 10V AC.
    Może w jakiś sposób w czasie włączania sterownika do sieci nagle podawana jest faza na oba uzwojenia silnika? Nie wiem gdzie szukać przyczyny tej usterki?
    Wydaje mi sie że powinno to działać.
    Czy jeżeli triaki są zamknięte to nie powinno na wyjściu fazowym do silnika nie być napięcia?
    co może być nie tak?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 12  
    przede wszystkim musisz pamiętać, że strujesz napięciem zmiennym, dla którego kondensator nie stanowi przerwy, a na schemacie triak sterujący jest zrównoleglony kondensatorem i stąd te napięcie (jak piszesz) kilku volt. Pozatym ważne informacje to:
    - czy to jest orginalny sterownik (sprawdzony), czy twój projekt
    - czy jesteś pewien, że nie pomyliłeś wyprowadzeń silnika
    - czy sterując silnikiem bez sterownika wszystko działa poprewnie (ma właściwe obroty w obie strony)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 13  
    Sterownik jest mojego projektu, wiec nie jestem pewien czy na pewno go dobrze zrobiłem .
    Może gdzieś popełniłem błąd ale gdzie?
    Wyprowadzeń silnika nie pomyliłem na 100%.
    Silnik pracuje normalnie gdy go podłącze bez sterownika.
    Gdy wyjąłem z układu te gasiki RC napięcie na wyprowadzeniach też było.
  • Poziom 23  
    Witam. Schemat wygląda mi na poprawny. wylutuj tranzystory i spróbuj "zaświecić" diodę opto-triaka; najpierw w jednym potem w drugim jeśli efekt ten sam to jeśli nie pomoże to następny krok zamiana miejscami triaków może któryś jest padnięty. powodzenia
  • Poziom 12  
    Powodów niepoprawnej pracy może być wiele. Domyślam się, że nie jest to cały schemat sterownika, więc przypatrz się, czy przypadkiem nie ma możliwości wysterowania dwóch triaków jednocześnie, a wtedy będzie buczał, zamiast kręcić. Proponował bym ci uruchamiać to stopniowo: najpierw podłączyć jedno wyprowadzenie z samym triakiem i spróbować zasterować go ręcznie (w jedną stronę z triakiem, w drugą bez), później podłączyć drugi, następnie transoptory i też zasterować ręcznie itd. Metoda dość żmudna, ale skuteczna, w pewnym momencie przestanie to działać i będziesz wiedział czego się "czepić". Gdy po dołączeniu następnych elementów zaczną się problemy z obrotami w którąś stronę, zawsze możesz je zamienić, bo masz dwa takie same kanały. Nie wiem jak daleko "siedzisz" w elektronice, ale ten sposób jest najpewniejszy, bo pozwala wykryć uszkodzone elementy, oraz źle dobrane parametry.
  • Poziom 2  
    Temat stary i często powracający. Przeczytałem kilkanaście tematów z tym problemem i w żadnym nie było na końcu: "dziękuję, teraz działa bezbłędnie od pół roku".
    Problem najprawdopodobniej leży w tej części której nie ma na schemacie - czyli w krańcówce wbudowanej w silnik. Kiedy przez uzwojenie silnika przepływa prąd i krańcówka zadziała to energia zawarta w cewce (uzwojeniu silnika) spowoduje bardzo duży wzrost napięcia aż do uwolnienia się tej energii zawartej w cewce. Stycznik się nie zepsuje, silnik też wytrzyma, więc pozostaje triak na którym może być nawet kilka kV.
    Triak przepalony stanowi zwarcie. Jeżeli takim spalonym triakiem oraz tym drugim jeszcze nie spalonym jest sterowany silnik rolety to w jedną stronę będzie działał normalnie (prąd płynie przez spalony-zwarty triak, drugi triak jest wyłączony. W drugim przypadku przez oba triaki płynie prąd i silnik jest włączony w górę i w dół w tym samym czasie - więc buczy.
    Rozwiązanie - trzeba jakoś uwolnić energię zgromadzoną w uzwojeniu silnika.
    Pomaga warystor równolegle do triaka - im większa moc tym lepiej. Napięcie warystora powinno być duże - byle mniejsze od napięcia przebicia triaka. Im większe napięcie warystora tym mniej energii będzie on musiał rozproszyć. Warystor też po jakimś czasie się spali.
    Pomaga układ RC równolegle do triaka - im większy kondensator i mniejszy opornik tym lepiej. Tylko że to rozwiązanie powoduje że na stałe mamy zużycie energii elektrycznej co w przypadku rolet które są ciągle w gotowości jest kosztownym rozwiązaniem.
    Najlepiej zrobić to na przekaźnikach.
    Pozdrawiam
    Krzysiek