Od razu napiszę że wykluczone magnesy, wsuwki, przyssawki itp.:
Montaż w głównej części metalowej karoserii, daleko od innych anten !
1. Czy 80MHz simplex czy duosimplex (np. 74/83.8MHz) ?
Jeśli duosimlex:
Potrzebna jest specjalna antena dwurezonansowa (robią takie: Kathrein,
Unicon, Radmor) i montaż na dachu wg instrukcji producenta.
Unicon AKS1/4-KB-12.01, AKS1/4-15.01, Radmor 30829
(obie z trapem na górze - zabezpieczyć farbą przed UV)
Kathrein K5065421 - droga ale dobra - nie ma ciężkiego trapu w górnej
części promiennika i można dostrajać trymerami w podstawie obie
częstotliwości pracy, a także bez problemu założyć lepszy przewód
http://www.kathrein.de/en/car/products/download/936026.pdf
Prętowa antena 1/4 fali na 80MHz ma pasmo pracy ok +/-1MHz
Dwurezonansowa ma 2 wąskie wycinki z dobrym SWR, sposób i miejsce
jej zainstalowania są krytyczne.
Niektórzy dla "oszczędności" zakładają antenę simplexową do duosimplexu
na 80MHz (shift 9.8MHz !) i stroją ja na częstotliwość nadawania : przy
odbiorze będzie miała niezwykle duży SWR i pracuje jak przypadkowy
"kawałek drutu"...
Jeśli simplex:
Antena od CB się nie przyda, ale może można dokupić do jej postawy
pasujący mechanicznie promiennik (może być 1/4 fali na pasmo 80MHz,
ale też 5/8 fali na pasmo 150MHz (z cewko-sprężyną na dole) -
- po odpowiednim skróceniu (ostrożnie ze skracaniem, nie odrośnie...).
W ostateczności jeśli przeznaczy sie antenę od CB na zniszczenie: rozebrać
i zewrzeć cewkę - przylutowując 3 paski taśmy Cu lub >6 przewodów.
Powyższe informacje aktualne dla anten mocowanych na "motylek" lub
"pręt gwintowany" (nie gniazdo koncentryczne w dachu) - później
strojenie (dobranie długości promiennika) :
Niezbędny dostęp do dobrego reflektometru np. Eureka E620 lub mostek
do kontroli dopasowania (np. MFJ 259). Użycie reflektometru od CB może
zaowocować koniecznością kupna nowych promienników...
Warto dorobić odprowadzenie ładunków elektrostatycznych z anteny,
wymienić przewód koncentryczny na lepszy (bez aluminium: S544, RG223)