Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dlaczego wybija różnicówka

07 Lis 2007 20:40 60953 51
  • Poziom 10  
    Witam serdecznie

    Chciałem prosić o pomoc. Bardzo często wybija mi różnicówkę. Bez względu na to czy jakieś użądzenia obecnie są podłączone do sieci czy nie czy jest to dzień czy środek nocy to wywala ją i nie wiem co może być przyczyną. Po takim zrzuceniu nie mogę jej załączyć muszę wtedy zrzucić bezpieczniki i dopiero po tym mogę podnieść różnicówkę. Kombinowałem już zrzucać po jednym bezpieczniku i po każdym podnosić róznicówkę aby wychwycić obwód na którym jest ew. zwarcie ale ku mojemu zdziwieniu za każdym razem inny bezpiecznik jest odpowiedzialny za to, że nie mogę podnieść różnicówki.

    Załączyłem zdjęcie całej skrzynki jaką mam u siebie.

    Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Mamy tracić punkty żeby Ci pomóc ? Zmień wyłącznik na 30 mA.
  • Poziom 10  
    Przepraszam ale nie wiedziałem, że za pomoc traci się punkty.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Może, gdzieś w obwodzie masz zwarty przewód N i PE. Różnicówki mogą na to reagować. Może twoje urządzenia mają duże upływności i to robi swoje. Poza tym stomat ma rację, w instalacji domowej daje się różnicówkę o czułości 30mA, która i tak wcześniej zadziała a nie 10mA.
  • Poziom 10  
    Zwarcie N i PE - raczej nie sądzę, bo przecież jak by było zwarte to by się chyba wogóle nie dała załączyć. A u mnie wywala raz na jakiś czas i to bez żadnych ruchów z mojej strony np. w nocy jak śpie i nikt przy niczym nic nie majstruje. No co prawda dziś mnie zapieniła już niemiłosiernie bo ze dwadzieścia razy ją podnosiłem i od razu wywalała.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Upływności z wszystkich włączonych do sieci urządzeń może się nazbierać te kilka mA i na nie różnicówka reaguje- zwyczajnie ją zmień na 30mA. Przesadna ostrożność może jak widać do szalu doprowadzać.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 10  
    fuutro napisał:
    Upływności z wszystkich włączonych do sieci urządzeń może się nazbierać te kilka mA i na nie różnicówka reaguje- zwyczajnie ją zmień na 30mA. Przesadna ostrożność może jak widać do szalu doprowadzać.


    Tak zrobię kupię mniej czułą. No tak to niestety jest jak się kupuje nie mając pojęcia i w dodatku w hipermarkecie gdzie człowiek, który powienien się na tym znać i mi doradzić nie wie co sprzedaje.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Hm mam jeszcze pytanie.

    Te różnicówki, które mają czułość 30 mA to są 25 Amperowe co najmniej. Czy po zastosowaniu takiej różnicówki powinienem zmienić bezpiecznik przy liczniku na mocniejszy, bo w tej chwili mam B20
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Nie zmieniaj bezpiecznika. Mialem przypadek u klienta, połączył w jednym gnieżdzie N i PE razem i objaw był jak identyko jak u Ciebie . I koniecznie zmień tą różnicówkę.
  • Poziom 10  
    No właśnie grzebię na allegro w poszukiwaniu takiej różnicówki.
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    oki03020203 napisał:
    tak to niestety jest jak się kupuje nie mając pojęcia i w dodatku w hipermarkecie gdzie człowiek, który powienien się na tym znać i mi doradzić nie wie co sprzedaje

    czy to znaczy, że Ty sam to „ustroistwo” montowałeś?
    Jeżeli wyrzuca tą różnicówkę, tzn że prąd upływu przekracza wartość ok. 7 mA.
    Jak wspomnieli moi poprzednicy, RCD 10 mA może być trochę nieodpowiedni dla całego mieszkania, ale nie znaczy to wcale, że należy go zamienić na 30 mA, bez poznania prawdziwej przyczyny tego zadziałania i pomiaru prądu różnicowego.
    A jeżeli i ten 30 mA zacznie wyrzucać?
    Czasem wystarczy zmienić tylko zasilacz w komputerze i jest wszystko ok.....
  • Poziom 10  
    jarecki 86 napisał:
    oki03020203 napisał:
    tak to niestety jest jak się kupuje nie mając pojęcia i w dodatku w hipermarkecie gdzie człowiek, który powienien się na tym znać i mi doradzić nie wie co sprzedaje

    czy to znaczy, że Ty sam to „ustroistwo” montowałeś?
    Jeżeli wyrzuca tą różnicówkę, tzn że prąd upływu przekracza wartość ok. 7 mA.
    Jak wspomnieli moi poprzednicy, RCD 10 mA może być trochę nieodpowiedni dla całego mieszkania, ale nie znaczy to wcale, że należy go zamienić na 30 mA, bez poznania prawdziwej przyczyny tego zadziałania i pomiaru prądu różnicowego.
    A jeżeli i ten 30 mA zacznie wyrzucać?
    Czasem wystarczy zmienić tylko zasilacz w komputerze i jest wszystko ok.....


    Tak montowałem wszystko sam a znam się na tym tak można powiedzieć, że mniej niż średnio.

    Co do zakupu 30-ki to właśnie się obawiam tego czy po zakupie i wymianie problem napewno zniknie.

    Czy ten pomiar prądu różnicowego to jakaś skomplikowana sprawa??

    Dodano po 2 [minuty]:

    Co do komputera to nie wiem czy ma to jakieś znaczenie czy nie ale jest podłączony poprzez UPS-a.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    sprawdź UPS miałem kiedyś taki przypadek, w ETA był jakiś filtr i to on powodował przepływ prądu między N i PE, wymiana filtra na nowy pomogła, jeszcze zobacz lodówkę, lub inne urządzenia, które mają termostat - może np w nocy jak bojler nagrzeje wodę to termostat wyłącza i gdzieś się pojawia prąd upływu.
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Cytat:
    Czy ten pomiar prądu różnicowego to jakaś skomplikowana sprawa??


    Wystarczy do tego miliamperomierz – najlepiej ze skalą analogową – a jeszcze lepsze byłyby jakieś cęgi z dobrą rozdzielczością. Niestety trzeba mieć pewne doświadczenie w tej materii, żeby uniknąć błędów pomiarowych.

    Cytat:
    Co do komputera to nie wiem czy ma to jakieś znaczenie czy nie ale jest podłączony poprzez UPS-a.


    Generalnie chodzi o upływność kondensatorów w filtrze wejściowym, a więc UPS także należy zaliczyć do urządzeń „podejrzanych”.

    A teraz pytanie najważniejsze: w jaki sposób wydzieliłeś przewód ochronny i czy jest on dodatkowo uziemiony?

    Najlepiej by było, gdybyś zaprosił jakiegoś elektryka, przecież tu chodzi o bezpieczeństwo.
  • Poziom 10  
    hubiwit napisał:
    sprawdź UPS miałem kiedyś taki przypadek, w ETA był jakiś filtr i to on powodował przepływ prądu między N i PE, wymiana filtra na nowy pomogła, jeszcze zobacz lodówkę, lub inne urządzenia, które mają termostat - może np w nocy jak bojler nagrzeje wodę to termostat wyłącza i gdzieś się pojawia prąd upływu.


    Jak technicznie mogę sprawdzić UPS-a i lodówkę.

    Co do urządzeń z termostatem to takowych nie posiadam.

    Dodano po 5 [minuty]:

    jarecki 86 napisał:
    Cytat:
    Czy ten pomiar prądu różnicowego to jakaś skomplikowana sprawa??


    Wystarczy do tego miliamperomierz – najlepiej ze skalą analogową – a jeszcze lepsze byłyby jakieś cęgi z dobrą rozdzielczością. Niestety trzeba mieć pewne doświadczenie w tej materii, żeby uniknąć błędów pomiarowych.

    Z tym to raczej nie dam sobie rady.

    Cytat:
    Co do komputera to nie wiem czy ma to jakieś znaczenie czy nie ale jest podłączony poprzez UPS-a.


    Generalnie chodzi o upływność kondensatorów w filtrze wejściowym, a więc UPS także należy zaliczyć do urządzeń „podejrzanych”.

    A teraz pytanie najważniejsze: w jaki sposób wydzieliłeś przewód ochronny i czy jest on dodatkowo uziemiony?

    Wydzieliłem hmm Kładłem całą nową instalację w mieszkaniu przewód ochronny wziąłem z licznika do licznika były doprowadzone nowe kable widać był jakiś remont instalacji w bloku robiony całkiem nie dawno/

    Najlepiej by było, gdybyś zaprosił jakiegoś elektryka, przecież tu chodzi o bezpieczeństwo.
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Nie ma żadnej pewności co do tego przewodu ochronnego. Zdarza się, że w niektórych „uziemieniach” występują prądy błądzące i to one mogą być przyczyną tych dolegliwości.
    Jeżeli nie potrafisz zmierzyć prądu upływu, to wyłączaj kolejno wtyczki poszczególnych urządzeń, może tą drogą uda Ci się ustalić to, które powoduje wyrzucanie różnicówki.
    Inaczej, to pozostaje tylko wizyta elektryka.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    ja bym najpierw odłączył ups i kompa i zobaczył, czy wywala, jak to nie jest powodem do zrób sobie prowizoryczne gniazdko do lodówki przed różnicówką, podłącz tam lodówkę, żeby się nie rozmroziła, i zobacz czy będzie wywalało. Nawet jeżeli wyłączysz dany obwód zabezpieczeniem nadprądowym - esem, to zwarcie N i PE spowoduje zadziałanie różnicówki więc musisz odłączać urządzenia od gniazdek
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Witam
    Prąd upływu obwodów instalacji elektrycznej i odbiorników elektr. podłączonych za RCD przepływający przez przewody PE nie przepływa przez RCD. Natomiast prąd upływu przewodów fazowych i neutralnego tak.Przyczyną niepożądanego wyłączania RCD może być zbyt duży prąd upływu,zmniejszona rezystancja izolacji lub zwarcie N i PE za różnicówką lub zmniejszona rezystancja izolacji pomiędzy L i PE lub N i PE.Trzeba zmierzyć prąd upływu najlepiej dostatecznie czułym amperomierzem cęgowym oraz rezystancję izolacji obwodów elektrycznych.Przy zwartych przewodach N i PE lub małej rezystancji izolacji pomiędzy N i PE,niepożądane zadziałania RCD w nocy może powodować lodówka w momencie włączenia agregatu.Jeżeli przyczyną tych problemów jest zbyt duży prąd upływu to można zainstalować dodatkowy RCD, jeżeli jest miejsce w skrzynce.Odradzam kupowanie RCD na aukcji bo można trafić na wadliwą.Tak jak mnie się zdarzyło.Różnicówka miała znacznie większy prąd i czas zadziałania i musiałem ją wyrzucić.Jej niewłaściwe parametry mogłem sprawdzić dopiero specjalistycznym miernikiem do RCD .Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Więc

    Dziś mi się udało wykluczyć UPS-a. Był wyłączony ponieważ dziecko mi majstruje przy kompie to w ciągu dnia kiedy komputer nie działa wyłączam też ups-a i okazuje się, że różnicówka znowu wywaliła to teraz tylko lodówka.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    A jak u Ciebie z obwodami zewnętrznymi?Zdarza się,że przewód przygotowany na kinkiet na balkonie nazbiera wody...i problem gotowy.
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Patrząc na fotografię rozdzielni pomyślałem, że to mieszkanie w bloku. Jeśli moja ocena była błędna, to kol. artur s, może mieć rację - to są częste przypadki, szczególnie w porach o dużej wilgotności powietrza - a jesień temu sprzyja.

    oki03020203, czy tego UPS-a wyłączyłeś samym wyłącznikiem, czy również wyjąłeś wtyczkę z gniazda?
    Czy przewody N (niebieskie) masz połączone na wspólnej listwie (takiej jak ta nad S-ami, do której podłączyłeś przewody ochronne?
    Jeśli tak, to nie mając przyrządów do pomiaru prądu różnicowego, możesz odłączać kolejne przewody N i w ten sposób ustalić winnego.
    Bo nie ma żadnych wątpliwości, że prąd upływa do ziemi którymś z przewodów N, a najlepiej świadczy o tym Twoja wypowiedź:
    Cytat:
    Kombinowałem już zrzucać po jednym bezpieczniku i po każdym podnosić róznicówkę aby wychwycić obwód na którym jest ew. zwarcie ale ku mojemu zdziwieniu za każdym razem inny bezpiecznik jest odpowiedzialny za to, że nie mogę podnieść różnicówki.
  • Poziom 10  
    1. Jest to mieszkanie w bloku co więcej nie ma balkonu tak więc opcja z kinkietem nie wchodzi w grę.

    2.Co do UPS-a był tylko wyłączony przyciskiem wtyczki były w sieci.

    Dodano po 21 [minuty]:

    jarecki 86 napisał:

    Czy przewody N (niebieskie) masz połączone na wspólnej listwie (takiej jak ta nad S-ami, do której podłączyłeś przewody ochronne?
    Jeśli tak, to nie mając przyrządów do pomiaru prądu różnicowego, możesz odłączać kolejne przewody N i w ten sposób ustalić winnego.
    Bo nie ma żadnych wątpliwości, że prąd upływa do ziemi którymś z przewodów N, a najlepiej świadczy o tym Twoja wypowiedź:
    Cytat:
    Kombinowałem już zrzucać po jednym bezpieczniku i po każdym podnosić róznicówkę aby wychwycić obwód na którym jest ew. zwarcie ale ku mojemu zdziwieniu za każdym razem inny bezpiecznik jest odpowiedzialny za to, że nie mogę podnieść różnicówki.


    Czy przewody N mam podłączone na jednej listwie nie wiem. Jak pisałem wcześniej słabo się na tym znam a te terminy elektryczne to są już dla mnie całkowicie obce.
    A co do odłączania poszczegulnych przewodów to sprawa jest o tyle skomplikowana że te wywalanie różnicówki nieraz jest kilka razy dziennie a nierz nic się nie dzieje przez dwa, trzy tygodnie - tak więc nie bardzo mogę sobie pozwolić na odłączanie po jednym przewodzie na testy.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    a może w bloku jest źle wykonana izolacja i woda wsiąka w ściany - kiedyś mi "przemokła ściana" a najwięcej wilgoci przechodziło tam, gdzie był zagipsowany kabel - czyli też koło gniazdek i woda się skraplała w puszce od gniazdka.
    Pomyśl czy nie przynosisz jakiegoś urządzenia i wtedy wywala np. laptopa z pracy albo coś.
    Czy to się dzieje w dni deszczowe czy to nie ma znaczenia?
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Albo induktor i sprawdzenie instalacji po kolei...i nie jakaś 500v tylko 1kv.Nie da wątpliwości-z 2500 bym nie experymentował....
  • Pomocny post
    Moderator Robotyka
    Wyłącza wszytko z gniazdek, także zgaś światła.
    Czy różnicówka wywala?
    Nie - po kolei zapalasz światła - trzyma, wtyczki od poszczególnych urzadzeń.
    Tak - Przyro mi, niepoprawnie podłączona różnicówka, lub masz zerowane gniazda.
    Tu masz prawidłowe podłączenie różnicówki. Na samym dole.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic142488-90.html
    Sprawdź, czy ZA różnicówką nie masz spiętych przewodów N i PE oraz...
    Czy w ogóle masz przewód PE. Sam montaż różnicówki, bez uziemienia nie ma sensu.

    Choć objawy wskazują raczej na okresowe problemy z jakimś odbiornikiem. Może lodówka podczas startu agregatu...
  • Poziom 10  
    A może to jednak ta róznicówka jest za słaba. Może powinnienem zamontować tą 30to mAmperową. Tak się zastanawiam bo najprościej będzie mi kupić inną różnicówkę niż szukać elektryka, który naprawdę się zna na rzeczy i będzie wiedział co ma pomierzyć a nawet jak znajdę to mnie skasuje drożej niż ta różnicówka to jest pewne. Bo trochę mi się nie chce wierzyć, że to może być lodówka.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Co do instalacji wszystko mam nowe i to jak kupowałem przewody to poządne w grubej izolacji o ile pamiętam do 500V albo do 750V.
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Nie usuwaj skutków bez poznania przyczyn.
    Upływ prądu – w instalacji mieszkania w bloku, powodujący wyzwolenie różnicówki jest co najmniej zastanawiający.
    I nie ważne, że jest to RCD 10 mA.
    To po pierwsze, a po wtóre: nie ma żadnej pewności, że ten prąd nie wyzwoli RCD 30 mA.
    Aby poznać przyczynę takiego stanu musisz wykonać choćby parę prostych badań.
    Do orientacyjnych pomiarów wystarczy nawet prosty miernik elektroniczny.
    Jeżeli możesz takowy zdobyć i jeżeli potrafisz posługiwać się amperomierzem, to spróbujemy wymyślić jakiś nieskomplikowany sposób na pomiar prądu upływu.
    Wpierw jednak, odpowiedz na następujące pytania:

    1. czy jesteś na 100% pewien, że nigdzie poza różnicówką przewody - ochronny (żółtozielony) i neutralny (niebieski) – nie są ze sobą połączone?

    2. Jakie zastosowałeś przewody (YDYp, czy YDYt) i w jaki sposób mocowałeś je do podłoża?

    P.S. Wyłączenie UPS-a za pomocą samego przycisku nie musi oznaczać jego odłączenia od sieci.
  • Pomocny post
    Specjalista od telefonów
    A ja jednak stawiam na wadliwe kondensatory w domowych ustrojstwach.
    Pralka, lodówka, zasilacze w komputerach. A co z ogrzewaniem? jest tam pompa? a jak z kuchenką-płyta grzejna?? a może terma przepływowa??
    No i podstawowe pytanie- masz uziemienie własne czyli pręt wbity w glebę na klka metrów i podlewany okresowo i połaczony z "pasiatym" czyli zielono-żółtym czy też na tablicy w przyłączu niebieski zwarty z pasiatym?? no sprawdź jakość zacisków na tablicach we wszystkich miejscach a zwłaszcza na przyłączu budynkowym. Od tego zacznij.
    WW
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    oki03020203 napisał:
    Jest to mieszkanie w bloku



    W.Wojtek napisał:
    Ni podtswawoe pytanie masz uziemieni własne czyli pret wpty w glebę na klka metrów i podlwany okresowa i połaczony z "pasiatym: czyli zielono-żółtym Cz tez na tablicy w przyłączu niebieski zwart z pasiatym?? no sprawdza jakość zacisków na tablicach we wszystkich miejscach a zwłaszcza na przyłączu budynkowym. Od tego zacznij
  • Poziom 10  
    jarecki 86 napisał:


    1. czy jesteś na 100% pewien, że nigdzie poza różnicówką przewody - ochronny (żółtozielony) i neutralny (niebieski) – nie są ze sobą połączone?

    2. Jakie zastosowałeś przewody (YDYp, czy YDYt) i w jaki sposób mocowałeś je do podłoża?

    P.S. Wyłączenie UPS-a za pomocą samego przycisku nie musi oznaczać jego odłączenia od sieci.


    ad 1. Jestem pewien na 100 procent - sam robiłem całą instalację.

    ad 2. YDYp mocowane na takie plastikowe "bezinwazjne" uchwyty - wierciłem dziurę w betonie zakładałem uchwyt na przewód i wciskałem w otwór.[/quote]

    Dodano po 28 [minuty]:

    W.Wojtek napisał:
    A ja jednak stawiam na wadliwe kondensatory w domowych ustrojstwach.
    Pralka, lodówka, zasilacze w komputerach. A co z ogrzewaniem? jest tam pompa? a jak z kuchenką-płyta grzejna?? a może terma przepływowa??
    No i podstawowe pytanie- masz uziemienie własne czyli pręt wbity w glebę na klka metrów i podlewany okresowo i połaczony z "pasiatym" czyli zielono-żółtym czy też na tablicy w przyłączu niebieski zwarty z pasiatym?? no sprawdź jakość zacisków na tablicach we wszystkich miejscach a zwłaszcza na przyłączu budynkowym. Od tego zacznij.
    WW


    Tak zacząłem się poważnie zastanawiać nad tymi urządzeniami, i przyszedł mi jeden pomysł do głowy a w zasadzie pytanie:
    Czy w przypadku kiedy byłoby to wybijanie spowodowane przez jakieś konkretne urządzenie to po opadzie różnicówki mógłbym ją podnieść po opuszczeniu tego jednego konkretnego bezpiecznika? A sytuacja wygląda tak, że za każdym razem muszę opuścić inny bezpiecznik żeby móc podnieść różnicówkę.
    Instalacja jaką zrobiłem wygląda tak:
    Gniazda kuchnia oddzielny bezpiecznik dodatkowo oddzielny dla lodówki i oddzielny dla zmywarki.
    Gniazda I pokój oddzielny bezpiecznik.
    Gniazda II pokój oddzielny bezpiecznik.
    Gniazda łazienka oddzielny bezpiecznik.
    Swiatło kuchnia+łazienka+przedpokój oddzielny bezpiecznik.
    Światło pokoje oddzielny bezpiecznik.

    Co do urządzeń to jedyne jakie przychodzi mo do głowy to może ta lodówka, ale to co mnie przy niej zastanowiło to po pierwsze to co napisałem na początku tego posta, a po drugie to ostatnia sytuacja jaka miała miejsce, że z piętnaście minut pstrykałem wszystkimi bezpiecznikami i przy załączaniu ostatniego wybijało mi tą różnicówkę - kolejność załączania za każdym razem była inna a wybijało przy załączaniu ostatniego. A przecierz agregat w lodówce zalączał się wraz z załączeniem bezpiecznika od lodówki i to też nie jest powiedziane ponieważ o załączeniu agregatu decyduje termostat a nie mam pewności co do temperatury w lodówce i tego czy agregat się załączał. Jedno jest pewne ostatnim bezpiecznikem jaki załączałem był za każdym razem inny bezpiecznik a nie bezpiecznik od lodówki.

    Co do uziemienia to jest to mieszkanie w bloku. Instalacja do licznika wygląda na niedawno wymienianą z tego co zaobserwowałem na klatkach wszystko wygląda na nowe tak więc zakładam, że i uziemienie też jest zrobione w sposób profesjonalny.[/quote]
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    A może zmywarka? - pompy elektrozawory grzałka, wysokie ciśnienie, jakaś nieszczelność i gdzieś chlapie wodą?
    Wyłączenie bezpiecznikiem nic nie da - jeśli robi się zwarcie między N i PE (niebieskim i żółtozielonym) różnicówka wybije. Wyłącz sobie dany obwód esem i zewrzyj kawałkiem kabla w gniazdku N z bolcem to zobaczysz że wyleci, czyli wyłączaj z gniazdek a nie esem, jak nie pomoże to możesz odłączać przewody od tablicy ale N i L bo odłączenie samego fazowego nic ci nie da jeśli zwierają sie N i PE.