Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Turbo do benzyny.

MikePL1 06 Gru 2007 00:01 17135 16
  • #1 06 Gru 2007 00:01
    MikePL1
    Poziom 16  

    Mam silnik 4,5L, Toyota 1FZ-FE (373Nm) i powoli się przymierzam do zamontowania turbiny. Trudno u nas znaleźć odpowiednią turbinę pod tę pojemność, więc skłaniam się ku wizji zamontowania dwóch turbin. Kolektor wydechowy mam akurat podzielony na dwie części, więc każda turbina obsługiwałaby połowę cylindrów. Wady to więcej roboty i więcej rur, ale mam mnóstwo miejsca pod maską. Zalety to więcej mocy tam, gdzie jest ona potrzebna, czyli przy początkowej partii obrotów.

    Allegro jest zalane turbinami do małych silników (1.9-2.2L) ale sprzedający najczęściej podają modele samochodów, więc nie wiem czy turbina będzie odpowiednia dla mnie.

    Chętnie bym się dowiedział od jakiegoś speca według jakich modeli mam szukać, aby trafić na turbinę od silnika w okolicach 2-2,5L. Zwłaszcza, że potrzebuję dwie sztuki.

  • #2 06 Gru 2007 09:23
    ZGG
    Poziom 27  

    Chyba wybierasz się na wyścigi.Z takim silnikiem.Pytanie czy turbine chcesz montować przed, czy za przepustnicą.Bo to istotne.

  • #3 06 Gru 2007 09:57
    Moulder
    Poziom 23  

    Przecież ten silnik jest na wtrysku. Miejsce montażu turbiny/turbin jest oczywiste - przed przepustnicą.
    Osobiście polecał bym TwinTurbo no i Intercooler z jakiegoś busa. Dobór turbin to kluczowa sprawa, zależy jakie ma być ciśnienie doładowania, myślę że mowa o tzw. softturbo czyli 0,5bar.

  • #4 06 Gru 2007 13:05
    tplewa
    Poziom 38  

    A ja nie widze problemu z turbina do takiego silnika, nie wspomne ze z dwoma turbinami bedziesz mial wiecej zabawy i trudniej dobrac ich charakterystyke.

    W PL owszem turbinki maja swoje ceny, jednak polecam zerknac w USA:

    http://www.turboneticsinc.com/

    Bardzo fajne turbiny (tansze od Garretta) - a przy obecnym kursie dolara to juz calkiem...

    Nie polecam natomiast kupowanie na ebay.com itp. pelno jest chinskich podrobek ktore maja problem wytrzymac 15 minut w aucie (i to bez "palowania")...

  • #5 06 Gru 2007 18:50
    ZGG
    Poziom 27  

    Do Moulder. A pomyslałeś co dzieje się z zasysaniem oleju przez oskę po stronie kolektora ssącego?Pół biedy.gdy turbina jest nowa. Ale potem.?

  • #6 06 Gru 2007 19:57
    tplewa
    Poziom 38  

    ZGG napisał:
    Do Moulder. A pomyslałeś co dzieje się z zasysaniem oleju przez oskę po stronie kolektora ssącego?Pół biedy.gdy turbina jest nowa. Ale potem.?


    hmm jeszcze nie widzialem aby turbina byla montowana za przepustnica...

  • #7 06 Gru 2007 20:23
    lukas313
    Poziom 13  

    tplewa napisał:
    ZGG napisał:
    Do Moulder. A pomyslałeś co dzieje się z zasysaniem oleju przez oskę po stronie kolektora ssącego?Pół biedy.gdy turbina jest nowa. Ale potem.?


    hmm jeszcze nie widzialem aby turbina byla montowana za przepustnica...


    musisz obejrzeć monster garaż jak zbudowali garbate na 1/4 mili tam była turbina założona za przepustnicą a dokładniej gaźnik był przykręcony przed turbiną

  • #8 06 Gru 2007 20:36
    tplewa
    Poziom 38  

    he he niezly wynalazek, ale to monster garage i zapewne w zwiazku z tym ze nie mieli gaznika nadcisnieniowego...

    Jednak przepedzanie mieszanki przez turbine to niezbyt dobry pomysl...

  • #9 06 Gru 2007 22:52
    MikePL1
    Poziom 16  

    ZGG napisał:
    Chyba wybierasz się na wyścigi.Z takim silnikiem.Pytanie czy turbine chcesz montować przed, czy za przepustnicą.Bo to istotne.


    Nie, na wyścigi się nie wybieram, ale po prostu kusi mnie ogrom możliwości jakie mogę wykorzystać.

    1.Samochód waży ok. 2400kg i przy tej masie osiąga 100km/h w 11s.
    2. Silnik jest rzędowy, więc przez to maska jest bardzo długa i wszystkie urządzenia są po lewej stronie. Prawa strona zawiera praktycznie tylko kolektor wydechowy i jest sporo miejsca na kombinowanie.
    3. Silnik jest jednym z modeli zrobionych naprawdę z dużym nadmiarem. Wytrzymuje spokojnie moc do ok.400KM bez żadnych zmian w tłokach, wałkach itd.
    4. Wtryskiwacze 'mają zapas' i nadążają za nadmiarem mocy.
    5. Komputer uczy się nowych parametrów, więc nie muszę go zmieniać.
    6. Skrzynia spokojnie wytrzymuje dodatkową moc.

    'Sklepowe' turbo kity oferują wzrost mocy do ok.240kW, ale najważniejszy jest moment mierzony na kołach, wynoszący ponad 540Nm i to przy obrotach od 2000 do 3200, czyli nisko a nie gdzieś tam przy czerwonej kresce. Od zera do setki trwa ok 7 sekund. To są wszystko dane nie z katalogu, lecz zmierzone i przetestowane. Wiadomo, że są wariaci, którzy wyciągają więcej ale ja się już nie zamierzam bawić w nowe wtryskiwacze, pompę paliwa czy wymianę niektórych elementów z silnika (lżejsze tłoki).

    Wada tych kitów sklepowych to cena, około 3-5 tys$. Ja chcę póki co sam zobaczyć co i jak, a potem będę wymieniał po kolei części na lepsze.
    Dlatego dzięki tplewa za link do turbonetics, ale póki co szukam czegoś na rodzimym rynku. Niech się nawet rozpadnie po miesiącu, ale przynajmniej cokolwiek przetestuję i wtedy będę mógł jakiegoś holseta czy garreta znaleźć.

    Poza tym spróbuj coś tu sprowadzić. Za komuny otwierali paczki, wzywali, coś gadali bez sensu, ale puszczali.

    Teraz skur***** otwierają paczki (ja mam średnio co drugą większą paczkę otwartą przez pocztę). Doliczają sobie cło od ceny przedmiotu, doliczają cło od kosztów wysyłki (a nie powinni przecież, bo to usługa opłacona przez wysyłającego) i do tego doliczają sobie VAT. Jakby tego było mało to każą sobie przyjeżdżać na drugi koniec miasta tylko po to, aby przedstawić dowód zakupu (np wydruk z aukcji), zadają mnóstwo pytań, traktują jak złodzieja. Potem opłata za rozpatrzenie wniosku celnego, opłata za dokonanie wpłaty należnego cła oraz opłata za to, że przysłali pocztą zawiadomienie. Nie myśl, że odbierasz przesyłkę. Dopiero teraz poczta wyśle ją pod właściwy adres. No można też odebrać osobiście, ale dopiero po paru dniach.

    W efekcie tych złodziejskich działań koszt wzrasta o ok.35%. Więc za każde wydane 3000zł muszę dopłacać złodziejom kolejny tysiąc. Gdybym mógł to bym ich wszystkich położył na asfalcie i rozjechał.

    No i dlatego póki co nie zamawiam takiego kitu z zagranicy.

    Moderowany przez goldwinger:

    Za używanie wulgaryzmów ostrzeżenie

  • #10 07 Gru 2007 13:56
    Moulder
    Poziom 23  

    Na rodzimym rynku raczej ciężko znaleźć turbosprężarkę która obsłuży silnik 4,5 chyba żeby wziać pod uwagę turbiny z dieslów (małych cieżarówek) to dało by się coś dobrać.

    Gdyby zastosować 2 turbosprężarki to można przyjać że jedna będzie obsługiwać silnik 3 cylindrowy o pojemnośći 2,25 litra, i wtedy można coś łatwiej dobrać, np T25, T3super60 itp

    Np w 3000GT (3.0 V6 TwinTurbo) moment max jest przy 2500rpm (czyli max ciśnienie doładowania), więc da się coś fajnego dobrać.

  • #11 07 Gru 2007 14:27
    tplewa
    Poziom 38  

    Tak tylko nawet dorwanie T25 (ktora bedzie za mala) nie wspomne o T28 (ktora dorwac jest bardzo trudno - a ostatnio byla uzywka za okolo 1600zl) nie jest latwe... Owszem mozna kupic w PL - ale kupisz regenerowanego szrtoa i to za wcale nie mala kase. Ostatnio szukalem T25 dla kumpla do nissana i nie udalo mi sie nic dorwac w rozsadnym stanie...

    Dlatego zaczelismy po czesci w klubie sciagac Turboneticsy - jezdzi juz w kilku nissanach S13, Sktline GTR i spisuja sie ok (no i ceny jak wspominalem sa atrakcyjne)... A z transportem i cala reszta nie jest tak tragiczne...

  • #12 07 Gru 2007 16:58
    MikePL1
    Poziom 16  

    Moulder, wspominasz o 3000GT, twin turbo. Skoro jest twin turbo to ma dwie sprężarki. Jeśli są jedna za drugą to i tak będą za małe (każda ma przepustowość pod 3 litry), a jeśli są równolegle to tym bardziej, bo pewnie obsługują po 1.5L. Skoro moc jest tak nisko to pewnie turbiny rozkręcają się szybko, czyli podejrzewam, że są równolegle. Czyli nie przydadzą się, za małe.


    Tplewa, a jakie turbo z turnoneticsa mi proponujesz?

  • #13 07 Gru 2007 18:54
    tplewa
    Poziom 38  

    Co do propozycji to trudno mi cos konkretnego dac... bo nie wiem w co sie chcesz pakowac. Od jakiegos czasu zmieniona zostala strona Turbonetics-a i trudno mi na niej cos znalezc... Mam w domu tabele z roznymi wariantami turbin (rozne pojemnosci i moce)... W okresie swiatecznym (jak bede w domu) moge umiescic na www i dac linka...

  • #14 07 Gru 2007 19:33
    MikePL1
    Poziom 16  

    No jakbyś mógł wrzucić to byłbym wdzięczny.

  • #15 07 Gru 2007 20:20
    Moulder
    Poziom 23  

    Na temat 3000GT wspominam z tego powodu żeby pokazać że możliwe jest dobranie tak turbin żebyś osiagnął założony cel, czyli doładowanie od niskich obrotów. Turbosprężarki z 3000GT oczywiście są za małe jak sam zauważyłeś.

    Wciąż nie wiadomo jakie chcesz ciśnienie i od jakich obrotów, więc raczej nikt nic konkretnego nie zaproponuje.

    Na twoim miejscu założył bym turbo od seryjnego silnika (czyt. z takiego w którym ciśnienie czyli moment jest od niskich obrotów) np. z jakiegoś Saba 2.3........... Zrobisz jak zechcesz. Dobrze jest umieć interpretować mapy kompresorów...

  • #16 07 Gru 2007 22:29
    MikePL1
    Poziom 16  

    Aaaaaa... rozumiem co miałeś na myśli. No wiadomo, że można dobrać turbiny i osiągnąć cel. Po to są przecież turbiny, żeby z nich korzystać.

    Silnik mam niskoobrotowy, ale za tu potrzebujący sporo powietrza. Dolot mam fabrycznie o średnicy 10cm. U mnie wskazówka czerwona zaczyna się na 5tys a licznik kończy na 6tys. Skok cylindra jest podobny do jego średnicy (ok 11cm), więc wskazuje to na silnik skoncentrowany na nisko osiągany moment obrotowy. I to się czuje. Rusza jak burza i najwięcej ciągu ma przy 3-4tys. a potem to już wolniej. I właśnie chciałbym wykorzystać tę właściwość konstrukcyjną silnika i jeszcze ją podbić.