Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie pompy wtryskowej silnikiem elektrycznym

07 Gru 2007 15:44 3068 7
  • Poziom 2  
    Zajmuje sie projektem adaptacji silnika Diesla do zasilania LPG. Do tego celu potrzebuje zastąpienia sterowania linką pompy wtryskowej sterowaniem poprzez silnik elektryczny lub siłownik. Czujnik położenia (przesuniecie lub kat) bedzie generował napiecie z zakresu 0-5V. Następnie silnik elektryczny lub siłownik ma odwzorowywac ruchy pedału gazu w stosunku 1:1.Jest to układ podobny do elektronicznej przepustnicy z ta róznicą ze w moim przypadku ma byc sterowany analogowo.Prosze o rade jesli chodzi o dobor silnika(pradu stalego,czy krokowy), a jesli pradu stalego to jak go wysterowac analogowo aby nadazal za pedalem gazu..Z góry dziekuje za wszelkie rady
  • Poziom 22  
    Precyzyjnie bedzie silnikiem krokowym.

    Ale po co to masz sterować pompą - wydaje mi sie że pompa wtryskowa musi być odłaczona na czas pracy na LPG. Poza tym wtryskiwacze ? zapiekają się gdy nie są chłodzone przepływającym paliwem ?
    Ciekawy temat napisz coś więcej o tym!- na studiach kolega sie tym zajmował ale straciłem z nim kontakt (bo juz kilka lat mineło :(
  • Poziom 2  
    To jest LPG w Dieslu zatem musi od czegos nastepowac zapłon. W silniku ZI jest to swieca a w Dieslu tzw żagiew powstała z zapalenia niewielkiej dawki oleju napedowego. Zatem podczas pracy na oleju napędowym silnik sterujacy musi pracowac w stosunku 1:1 czyli odwzorowywac całe przesunięcie linki lub dzwigni spowodowane nacisnieciem pedału gazu. Kiedy przełączam silnik na gaz, dawka jest zmniejszana kilkunastokrotnie.Czyli sinik musi wtedy cofnąc listwe zebata w pompie tak aby bylo podawane mniej paliwa.No i dalej musi sledzic pedal gazu.Czym wieksze zapotrzebowanie na moc tym wiecej oleju trzeba wtrysnac aby gaz sie zapalil.
  • Poziom 22  
    Zagadnienie b. ciekawe - masz już silnik wybrany? piszesz o listwie to domyślam się że pompa sekcyjna? tylko że tu jest kolejny (dla mnie) problem bo listwa zębata nie jest bezpośrednio połączona z dźwignią pompy (z tą dzwigią którą sterujesz np linką) masz tam jeszcze mechaniczne regulatory któe również sterują dawką paliwa - jak to myslisz "obejść"?
  • Poziom 23  
    A w jaki sposób ma być zrealizowana ilość dopływającego LPG, też musi być chyba regulowana pedałem gazu.

    Jest jeszcze inny sposób sterowania dźwignią pompy wtryskowej: rdzeń elektromagnesu połączony przegubowo z dźwignią na pompie wtryskowej, do tego sprężyna powrotna o liniowej charakterystyce. Położeniem dźwigni można by sterować wtedy za pomocą sygnału PWM.
    W taki sposób działają chyba regulatory w pompach sterowanych elektronicznie

    Sądząc po nicku chyba studiujesz na Politechnice Lubelskiej, na którym roku jesteś ?
  • Poziom 2  
    Na polibudzie w LBN studiuje na 3 roku..Ilośc gazu bedzie sterowana odrebnym układem ale takze na podstawie położenia pedału gazu..Twoja rada z elektromagnesem jest ciekawa tylko jest problem z dostaniem takiego urzadzenia. Podobno w silnikach fiatowskich było montowane podobne urzadzenie, np w Ducato.Takze pozostaje demontaz na szrotach:)..I chyba własnie elktromagnes to najlepsza opcja.Mało elementów, nie trzeba przekładni, duza zywotnosc.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Mechaniczne regulatory powinny pracowac podczas zasilania gazem tak jak w normalnym dieslu.. Kiedy rosnie obciazenie regulator powinien automatycznie zwiekszyc dawke ON.Ale to jest kwestia badan:)To wyjdzie w praniu..
  • Poziom 23  
    Jeżeli elektronika nie stanowi większego problemu to
    ewentualnie można by zaadoptować pompę wtryskową ze sterowaniem elektronicznym. Np. z Omegi/BMW 2.5TDS (dla sześciocylindrowca). Największym problemem bylo by dopasowanie koła zębatego no i mocowanie, ale jest to wykonalne.

    PS. Ja też jestem na 3 roku
  • Poziom 16  
    Witam
    odgrzeję temat , pytanie do autora wątku czy diesel na gaz sie nie rozsypie szybciej niż powinien ?
    kiedyś robiliśmy z kolega test na golfie 1,6 D dając mu w kolektor trochę gazu LPG :-)
    tylko że były 2 problemy 1 to przyrost mocy nie był zbyt duży
    a 2 to silnik zaczął klekotać jak by już chciał uciekać spod maski
    pozdrawiam