Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampa stroboskopowa do ustawiania zapłonu

[-wojas-] 02 Sty 2004 21:39 65808 56
  • #1 02 Sty 2004 21:39
    [-wojas-]
    Poziom 19  

    Witam

    szukałem na forum ale nieznalazłem żadnych informacji o takiej lampiepewnego razu spotkałem się z takim urządzeniem co po podłonczeniu do akumulataorka w samochodzie i załorzeniu jakiegoś czujnika na przewód wys. nap. idący do świecy lampa zaczynała mrugać wraz z iskrą i można było bardzo prosto dokonać pomiaru kąta zapłonu
    i teras mam gdzieś zestaw jabla stroboskop dyskotekowy i czy dało by się go przerobić na coś takigo i wogóle czy ktoś ma jakiś schemacik może ??

    0 29
  • #2 02 Sty 2004 23:01
    piter11
    Poziom 11  

    cięzko bedzie przerobic go na uzytek warsztatowy bo błysk lampy musi byc zsynchronizowany z impulsem wysokiego napiecia na swiece. a do tego musisz zrobic jeszcze jakąs sonde WN. łatwiej na allegro za 100 pln kupic używaną

    2
  • #3 03 Sty 2004 00:37
    zielony skorpion
    Poziom 12  

    To jest proste,(tylko czasochłonne, chyba że na ledach) ale dla fochowca, jak nie wiesz nic na tema, to sprzedaj to co masz i kup oryginał.

    0
  • #4 03 Sty 2004 01:31
    toradek
    Poziom 17  

    Wspaniale dajecie odpowiedzi, tylko pogratulowac nabijania punktow. A rozwiazanie jest dosc proste, ale nie zazbyt mozliwe do zastosowania w samochodzie. (Przypomne jedynie, ze na samej elektrodzie jest schemat z przetworniczka do lampy stroboskopowej). A zeby przerobic j-23 to musisz zrobic jedna mala rzecz: zamiast wyzwalania za pomoca tego trafka, oplot palnika wystarczy podlaczyc do kabli zaplonowych (oczyswiscie nie ma to byc polaczenie galwaniczne, tylko indukcyjne). Powinno zadzialac, jednak nadal wymusza to podlaczenie do sieci 230 V. Kiedys na forum byla juz taka dyskusja w jednym poscie, podobno to rozwiazanie, ktore podalem dziala.

    0
  • #5 03 Sty 2004 08:07
    piter11
    Poziom 11  

    kazdy odpowiada na tyle ile uwaza, nie kazdemu chodzi o punkty. Pozdrawiam

    2
  • #6 03 Sty 2004 10:53
    [-wojas-]
    Poziom 19  

    niewiem czy dobrze zrozumiałem zamiast tego RC co tam reguluje częstotliwość błysku trzeba jakąś klamerke indukcyjną wstawić co to będzie reagowała na to co w przewodzie si pojawia ??

    0
  • #7 03 Sty 2004 12:17
    silvvester
    Poziom 24  

    miałem kiedyś schemat takiego ustrojstwa niestety gdzieś sie zagubił.
    z tym czujnikiem chodziło o to że nie izolowaną końcówke czujnika
    okręcało sie kilka razy na przewodzie wys.napiecia to było podłączone do ukł. wyzwalania z tyrystorem lub triakiem. wydaje mi się że jak dla jednego pomiaru nie warto robić całego układu poprostu wymień głowny kondensator na 220nF a końcówke wyzwalającą od palnika podłącz przez
    opornik 1Mohm do świecy.

    0
  • #8 03 Sty 2004 13:13
    olekewaagata
    Poziom 25  

    Panowie, nie będe poruszał sprawy samego stroboskopu i jego wyzwalania
    tylko sam sposób sprawdzania kąta wyprzedzenia zapłonu, bo w tym
    widzę problem. Na kole pasowym lub na kole zamachowym (zależnie od
    typu samochodu) jest zaznaczony punkt który służy do sprawdzenia tego
    parametru. W pojazdach z punktem na kole zamachowym nie ma problemu trzeba tylko odkręcić specjalną pokrywę pod którą jest podziałka (punkt na kole dobrze jest poprawić czymś białym, kreda)
    i przystępujemy do ustawiania. Ale klocki zaczynają sie przy samochodach
    które takiej podziałki nie mają. Serwisy mają specjalne przymiary
    które zakładają do pomiaru i właśnie tu tkwi problem.
    Nie masz przymiaru nie możesz nic sprawdzic.
    A teraz trochę humoru, jak zapomnisz zdjąc przymiar po pomiarze to
    i po przymiarzę. (znam to z autopsji)

    0
  • #9 03 Sty 2004 13:39
    okkaz
    Poziom 13  

    Ja zrobiłem lampę stroboskopową ze starej lampy błyskowej produkcji
    radzieckiej do synchronizacji wkorzystuję wysokie napięcie z zapłonu

    2
  • #10 03 Sty 2004 23:17
    zielony skorpion
    Poziom 12  

    Muszę jednak napisać parę słów na ten temat, bo to co czytam to.......!
    I gwoli sprostowania: ja też nie chcę sobie "nabijać punktów".
    Po pierwsze, aby zrobić dobry i funkcjonalny stroboskop, trzeba naprawdę sporego doświadczenia i wiedzy. Po drugie Występują tam napięcia stałe o dużym ntężeniu i napięciu ( 300-400V może być i więcej). Energia zgromadzona w kondensatorze porze w najlepszym wypadku poparzyć.
    Dobry stroboskop musi mieć galwaniczne oddzielenie od sieci zasilającej (np: transformator 220V na 220V), lub być zasilany z przetwornicy (np: 12V na 300-400V). Po trzecie proponowane przez niektórych przerabianie w proste sposób z lamp błyskowych i stroboskopów dyskotekowych na stroboskopy do sprawdzania zapłonu to ............! Nie będę zagłębiał się w szczegóły techniczne, ale wystarczy to, żeby powstał błysk musi być naładowany kondensator. W lampach fotograf. jest on z reguły o pojemnościach 400-800mikroF. i czas jego łładowania wynośi kilka sekund. W strob. dyskot. podobna sprawa (tam kondensatory są sporo mniejsze) tam błyski mogą mieć częstotliwość około do 25Hz. Przy wolnych obrotach silnika 4-suw.częstotliiwość występowania iskry jest około 400-450Hz. przy prędkości 5000obr/min już 2,5kHz itd. Trzeba więc zmienić pojemność kondens. na dużo mniejsze, co za tym idzie energia błysku będzie dużo mniejsza i widoczność tylko w lekkim półmroku, trzeba więc stosować lepsze palniki i odbłyśniki z soczewkami skupiającymi itd, itd.
    Proponuje abyś zrobił sobie coś o wiele prostszego i skuteczniejszego. Zrób stroboskop na LED-ach. Najlepsze są gotowe latarki z kilkoma jasnymi djodami. Bardzo łatwo dorobić im wyzwalanie, mają własne zasilanie, dają wystarczająco jasne światło, są szybkie, bezpieczne i poręczne. Radzę Ci zrobić taki przyżąd, a zobaczysz jaka to wygoda.
    Nie opisałem tu całego zagadnienia, ale myślę, że dalej to już jest łatwizna.

    0
  • #11 04 Sty 2004 13:37
    toradek
    Poziom 17  

    Zielony_skorpion, zdradz mi prosze wzor, jakim wyliczyles, ze na wolnych obrotach masz 400 Hz, bo mnie to bardzo ciekawi.

    0
  • #12 04 Sty 2004 14:17
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 04 Sty 2004 16:39
    silvvester
    Poziom 24  

    częstotliwość błysku 2,5khz a zkąd to się niby wzieło jeśli zakładając że taki 126p przy 5000obr/min to przecież jego obroty wału korbowego
    5000obrmin :60sek=83,3 błyski na sekunde a czujnik zwykle jest 1.
    więc żadnego powielania nie ma.

    0
  • #14 04 Sty 2004 17:08
    TM85
    Poziom 26  

    Czterocylindrowy silnik przy 6000 obr/min z jedną cewka wytwarza 200 iskier na sekundę. Problemem jest stworzenie przetworniczki o odpowiedniej mocy bo ładującej przez 1/200 sekundy kondensator do osiągnięcia odpowiedniego ładunku. Proponowałbym zastosowanie przetwornicy z tranzystorami przeciwsobnymi.

    0
  • #15 04 Sty 2004 17:24
    toradek
    Poziom 17  

    Tak tylko sie zastanawiam po co dawac przy ustawianiu zaplonu 6000 obrotow. Przewaznie zaplon ustawia sie na wolnych obrotach, a jezeli jest on elektroniczny to przyspieszeniem go wzgledem podcisnienienia zajmuje sie elektronika.

    1
  • #16 04 Sty 2004 18:38
    olekewaagata
    Poziom 25  

    Tip, mała poprawka, stroboskop sterujesz tylko z jednego przewodu
    wysokiego napięcia, a to tylko 50 Hz przy tych obrotach.

    0
  • #17 04 Sty 2004 18:42
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 04 Sty 2004 18:50
    TM85
    Poziom 26  

    No tak, pomyliłem się z przetwornicą do układu zapłonowego, zasugerowałem sie postami powyżej. Tak to jest gdy pisze się posty przy zbyt głośnej muzyce. :oops:

    0
  • #19 06 Sty 2004 13:30
    kulczys
    Poziom 15  

    Kiedyś zrobiłem taką lampę. Główne podzespoły to palnik od lampy błyskowej radzieckiej, obudowa suszarki do włosów, soczewka od rzutnika "Bajka", parę elementów i gotowe. Zasilanie z akumulatora sprawdzanego samochodu. Lampę tę skonstruowałem na podstawie opisu w RE - numeru nie pamiętam. Zrobiłem ją mając malucha, gdyż o mało nie zbankrutowałem płacąc za ustawianie zapłonu w warsztatach samochodowych. Jeśli Cię to interesuje, to mogę odnależć opis tej lampy i podesłać. Lampa do dzisiaj działa i sprawdziła się w 100%.

    0
  • #20 06 Sty 2004 14:25
    [-wojas-]
    Poziom 19  

    kulczys jak byś mugł to weś daj ten schemat na forum albo na maila
    ww.wz(malpa)wp.pl

    0
  • #21 06 Sty 2004 19:24
    slimax
    Poziom 17  

    ja prosilbym o schemacik jakiegos prostego LED-owego stroboskopu, jasnosc ultra jasnych ledow np zoltych mysle ze by wystarczyla, a koszty i prostota ukladu (brak przetwornicy) to byc wielka zaleta!!! :)

    0
  • #23 08 Sty 2004 13:35
    M_10
    Poziom 11  

    Jak w tym stroboskopie na LED-ach podłączyć sie do cewki zapłonowej?
    Indukcyjnie do wysokiego napięcia czy "normalnie"(galwanicznie) do niskiego napięcia zasilającego cewkę?

    0
  • #24 08 Sty 2004 13:35
    M_10
    Poziom 11  

    Jak w tym stroboskopie na LED-ach podłączyć sie do cewki zapłonowej?
    Indukcyjnie do wysokiego napięcia czy "normalnie"(galwanicznie) do niskiego napięcia zasilającego cewkę?

    1
  • #25 08 Sty 2004 20:45
    [-wojas-]
    Poziom 19  

    tosz jest wszystko napisane do - na cewce czyli tam gdzie sie podłancza moduł ,przerywacz albo jeszcze inne ustrojstwa co iskierke robiom

    0
  • #26 09 Sty 2004 13:31
    kulczys
    Poziom 15  

    Postaram się odszukać RE, w którym opisana jest konnstrukcja lampy stroboskopowej i w przyszłym tygodniu umieszczę artykuł na forum.

    0
  • #27 09 Sty 2004 13:58
    Marek Kolodziejczak
    Poziom 16  

    cale szczescie ze mechanicy samochodowi nie czytaja waszych wypowiedzi,(mowie otych na ledach)i i tak nie potrafoa czesto ustawic zaplonu , ateraz wyobrazcie sobie ;regulacja zaplonu na ledach, oszukane paliwo +dodatki rolnicze zawyzony rachunek za " fachowa obsluge " to ja juz wole rowerem!!PS. mam VWtransportera i od kiedo obrazilem sie na FACHOWCOW skonczyly sie problemy , alampe strobo kutilem klase toya i styka. pozdrawiam

    0
  • #28 28 Sty 2004 18:23
    [-wojas-]
    Poziom 19  

    a czy możecie jeszcze opisać jak zrobić taką klamerke indurcyjną czy pojemnościową bo jakoś nieiwdzi mi się nawijanie drutu na przewod WN

    0