Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lampa stroboskopowa do ustawiania zapłonu

[-wojas-] 02 Jan 2004 21:39 71841 56
  • #1
    [-wojas-]
    Level 19  
    Witam

    szukałem na forum ale nieznalazłem żadnych informacji o takiej lampiepewnego razu spotkałem się z takim urządzeniem co po podłonczeniu do akumulataorka w samochodzie i załorzeniu jakiegoś czujnika na przewód wys. nap. idący do świecy lampa zaczynała mrugać wraz z iskrą i można było bardzo prosto dokonać pomiaru kąta zapłonu
    i teras mam gdzieś zestaw jabla stroboskop dyskotekowy i czy dało by się go przerobić na coś takigo i wogóle czy ktoś ma jakiś schemacik może ??
  • #2
    piter11
    Level 12  
    cięzko bedzie przerobic go na uzytek warsztatowy bo błysk lampy musi byc zsynchronizowany z impulsem wysokiego napiecia na swiece. a do tego musisz zrobic jeszcze jakąs sonde WN. łatwiej na allegro za 100 pln kupic używaną
  • #3
    zielony skorpion
    Level 12  
    To jest proste,(tylko czasochłonne, chyba że na ledach) ale dla fochowca, jak nie wiesz nic na tema, to sprzedaj to co masz i kup oryginał.
  • #4
    toradek
    Level 17  
    Wspaniale dajecie odpowiedzi, tylko pogratulowac nabijania punktow. A rozwiazanie jest dosc proste, ale nie zazbyt mozliwe do zastosowania w samochodzie. (Przypomne jedynie, ze na samej elektrodzie jest schemat z przetworniczka do lampy stroboskopowej). A zeby przerobic j-23 to musisz zrobic jedna mala rzecz: zamiast wyzwalania za pomoca tego trafka, oplot palnika wystarczy podlaczyc do kabli zaplonowych (oczyswiscie nie ma to byc polaczenie galwaniczne, tylko indukcyjne). Powinno zadzialac, jednak nadal wymusza to podlaczenie do sieci 230 V. Kiedys na forum byla juz taka dyskusja w jednym poscie, podobno to rozwiazanie, ktore podalem dziala.
  • #5
    piter11
    Level 12  
    kazdy odpowiada na tyle ile uwaza, nie kazdemu chodzi o punkty. Pozdrawiam
  • #6
    [-wojas-]
    Level 19  
    niewiem czy dobrze zrozumiałem zamiast tego RC co tam reguluje częstotliwość błysku trzeba jakąś klamerke indukcyjną wstawić co to będzie reagowała na to co w przewodzie si pojawia ??
  • #7
    silvvester
    Level 25  
    miałem kiedyś schemat takiego ustrojstwa niestety gdzieś sie zagubił.
    z tym czujnikiem chodziło o to że nie izolowaną końcówke czujnika
    okręcało sie kilka razy na przewodzie wys.napiecia to było podłączone do ukł. wyzwalania z tyrystorem lub triakiem. wydaje mi się że jak dla jednego pomiaru nie warto robić całego układu poprostu wymień głowny kondensator na 220nF a końcówke wyzwalającą od palnika podłącz przez
    opornik 1Mohm do świecy.
  • #8
    olekewaagata
    Level 25  
    Panowie, nie będe poruszał sprawy samego stroboskopu i jego wyzwalania
    tylko sam sposób sprawdzania kąta wyprzedzenia zapłonu, bo w tym
    widzę problem. Na kole pasowym lub na kole zamachowym (zależnie od
    typu samochodu) jest zaznaczony punkt który służy do sprawdzenia tego
    parametru. W pojazdach z punktem na kole zamachowym nie ma problemu trzeba tylko odkręcić specjalną pokrywę pod którą jest podziałka (punkt na kole dobrze jest poprawić czymś białym, kreda)
    i przystępujemy do ustawiania. Ale klocki zaczynają sie przy samochodach
    które takiej podziałki nie mają. Serwisy mają specjalne przymiary
    które zakładają do pomiaru i właśnie tu tkwi problem.
    Nie masz przymiaru nie możesz nic sprawdzic.
    A teraz trochę humoru, jak zapomnisz zdjąc przymiar po pomiarze to
    i po przymiarzę. (znam to z autopsji)
  • #9
    okkaz
    Level 13  
    Ja zrobiłem lampę stroboskopową ze starej lampy błyskowej produkcji
    radzieckiej do synchronizacji wkorzystuję wysokie napięcie z zapłonu
  • #10
    zielony skorpion
    Level 12  
    Muszę jednak napisać parę słów na ten temat, bo to co czytam to.......!
    I gwoli sprostowania: ja też nie chcę sobie "nabijać punktów".
    Po pierwsze, aby zrobić dobry i funkcjonalny stroboskop, trzeba naprawdę sporego doświadczenia i wiedzy. Po drugie Występują tam napięcia stałe o dużym ntężeniu i napięciu ( 300-400V może być i więcej). Energia zgromadzona w kondensatorze porze w najlepszym wypadku poparzyć.
    Dobry stroboskop musi mieć galwaniczne oddzielenie od sieci zasilającej (np: transformator 220V na 220V), lub być zasilany z przetwornicy (np: 12V na 300-400V). Po trzecie proponowane przez niektórych przerabianie w proste sposób z lamp błyskowych i stroboskopów dyskotekowych na stroboskopy do sprawdzania zapłonu to ............! Nie będę zagłębiał się w szczegóły techniczne, ale wystarczy to, żeby powstał błysk musi być naładowany kondensator. W lampach fotograf. jest on z reguły o pojemnościach 400-800mikroF. i czas jego łładowania wynośi kilka sekund. W strob. dyskot. podobna sprawa (tam kondensatory są sporo mniejsze) tam błyski mogą mieć częstotliwość około do 25Hz. Przy wolnych obrotach silnika 4-suw.częstotliiwość występowania iskry jest około 400-450Hz. przy prędkości 5000obr/min już 2,5kHz itd. Trzeba więc zmienić pojemność kondens. na dużo mniejsze, co za tym idzie energia błysku będzie dużo mniejsza i widoczność tylko w lekkim półmroku, trzeba więc stosować lepsze palniki i odbłyśniki z soczewkami skupiającymi itd, itd.
    Proponuje abyś zrobił sobie coś o wiele prostszego i skuteczniejszego. Zrób stroboskop na LED-ach. Najlepsze są gotowe latarki z kilkoma jasnymi djodami. Bardzo łatwo dorobić im wyzwalanie, mają własne zasilanie, dają wystarczająco jasne światło, są szybkie, bezpieczne i poręczne. Radzę Ci zrobić taki przyżąd, a zobaczysz jaka to wygoda.
    Nie opisałem tu całego zagadnienia, ale myślę, że dalej to już jest łatwizna.
  • #11
    toradek
    Level 17  
    Zielony_skorpion, zdradz mi prosze wzor, jakim wyliczyles, ze na wolnych obrotach masz 400 Hz, bo mnie to bardzo ciekawi.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    silvvester
    Level 25  
    częstotliwość błysku 2,5khz a zkąd to się niby wzieło jeśli zakładając że taki 126p przy 5000obr/min to przecież jego obroty wału korbowego
    5000obrmin :60sek=83,3 błyski na sekunde a czujnik zwykle jest 1.
    więc żadnego powielania nie ma.
  • #14
    TM85
    Level 27  
    Czterocylindrowy silnik przy 6000 obr/min z jedną cewka wytwarza 200 iskier na sekundę. Problemem jest stworzenie przetworniczki o odpowiedniej mocy bo ładującej przez 1/200 sekundy kondensator do osiągnięcia odpowiedniego ładunku. Proponowałbym zastosowanie przetwornicy z tranzystorami przeciwsobnymi.
  • #15
    toradek
    Level 17  
    Tak tylko sie zastanawiam po co dawac przy ustawianiu zaplonu 6000 obrotow. Przewaznie zaplon ustawia sie na wolnych obrotach, a jezeli jest on elektroniczny to przyspieszeniem go wzgledem podcisnienienia zajmuje sie elektronika.
  • #16
    olekewaagata
    Level 25  
    Tip, mała poprawka, stroboskop sterujesz tylko z jednego przewodu
    wysokiego napięcia, a to tylko 50 Hz przy tych obrotach.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    TM85
    Level 27  
    No tak, pomyliłem się z przetwornicą do układu zapłonowego, zasugerowałem sie postami powyżej. Tak to jest gdy pisze się posty przy zbyt głośnej muzyce. :oops:
  • #19
    kulczys
    Level 15  
    Kiedyś zrobiłem taką lampę. Główne podzespoły to palnik od lampy błyskowej radzieckiej, obudowa suszarki do włosów, soczewka od rzutnika "Bajka", parę elementów i gotowe. Zasilanie z akumulatora sprawdzanego samochodu. Lampę tę skonstruowałem na podstawie opisu w RE - numeru nie pamiętam. Zrobiłem ją mając malucha, gdyż o mało nie zbankrutowałem płacąc za ustawianie zapłonu w warsztatach samochodowych. Jeśli Cię to interesuje, to mogę odnależć opis tej lampy i podesłać. Lampa do dzisiaj działa i sprawdziła się w 100%.
  • #20
    [-wojas-]
    Level 19  
    kulczys jak byś mugł to weś daj ten schemat na forum albo na maila
    ww.wz(malpa)wp.pl
  • #21
    slimax
    Level 17  
    ja prosilbym o schemacik jakiegos prostego LED-owego stroboskopu, jasnosc ultra jasnych ledow np zoltych mysle ze by wystarczyla, a koszty i prostota ukladu (brak przetwornicy) to byc wielka zaleta!!! :)
  • #23
    M_10
    Level 11  
    Jak w tym stroboskopie na LED-ach podłączyć sie do cewki zapłonowej?
    Indukcyjnie do wysokiego napięcia czy "normalnie"(galwanicznie) do niskiego napięcia zasilającego cewkę?
  • #24
    M_10
    Level 11  
    Jak w tym stroboskopie na LED-ach podłączyć sie do cewki zapłonowej?
    Indukcyjnie do wysokiego napięcia czy "normalnie"(galwanicznie) do niskiego napięcia zasilającego cewkę?
  • #25
    [-wojas-]
    Level 19  
    tosz jest wszystko napisane do - na cewce czyli tam gdzie sie podłancza moduł ,przerywacz albo jeszcze inne ustrojstwa co iskierke robiom
  • #26
    kulczys
    Level 15  
    Postaram się odszukać RE, w którym opisana jest konnstrukcja lampy stroboskopowej i w przyszłym tygodniu umieszczę artykuł na forum.
  • #27
    Marek Kolodziejczak
    Level 16  
    cale szczescie ze mechanicy samochodowi nie czytaja waszych wypowiedzi,(mowie otych na ledach)i i tak nie potrafoa czesto ustawic zaplonu , ateraz wyobrazcie sobie ;regulacja zaplonu na ledach, oszukane paliwo +dodatki rolnicze zawyzony rachunek za " fachowa obsluge " to ja juz wole rowerem!!PS. mam VWtransportera i od kiedo obrazilem sie na FACHOWCOW skonczyly sie problemy , alampe strobo kutilem klase toya i styka. pozdrawiam
  • #28
    [-wojas-]
    Level 19  
    a czy możecie jeszcze opisać jak zrobić taką klamerke indurcyjną czy pojemnościową bo jakoś nieiwdzi mi się nawijanie drutu na przewod WN