logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Prostowanie prądu z trafo + filtr = za wysokie napięcie

azarek 26 Lut 2008 09:31 3960 8
  • #1 4846898
    azarek
    Poziom 11  
    Witam,

W układzie zasilacza własnej konstrukcji

trafo 230V<=>200V - mostek prostowniczy - kondensator 470uF 250v - R1K - C100uF/250V - R1K - C100uF/250V (kondensatory połączone równolegle poprzez rezystory 1K)

Efekt jest następujący: na wyjściu trafo mierzone jest 220V~, za mostkiem 190 a po podłączeniu filtra z kondensatorami i rezystorami mam prawie 300V!!!

Problemy (jestem początkujący)
    1) Rozumiem spadek napięcia na mostku prostowniczym (złącza p-n), tylko dlaczego spadek jest aż 30V
    2) Nie rozumiem skąd taki ogromny wzrost napięcia, czytałem o jakimś mnożniku 1.4 po wyprostowaniu prądu i to prawie by się zgadzało - nie wiem
    3) potrzebuje napięcia wyjściowego około 200V prądu stałego, jak obniżyć napięcie nie generując przy tym zbyt dużego dodatkowego obciążenia dla trafo (producent podaje tylko 0,03A)

Grzecznie proszę o rade w tym temacie
    Pozdrawiam
    Adam
  • #2 4846942
    sylwana-el
    Poziom 24  
    Ocena: 31
    Witam ; pytanie o podstawową wiedzę z dziedziny zasilaczy sieciowych
    to jak pytanie o alfabet - proponuje troszkę poczytać np;

http://pl.wikipedia.org/wiki/Prostownik

Z szacunkiem - życzliwy.
  • #3 4846952
    Robert Kaminski
    Poziom 25  
    Ocena: 124
    Witam.
    Pierwsza rada to sprawdzenie samego miernika,czy dobra bateria i czy sprawny.Najlepiej porównać wyniki pomiarów z innym.Co dalej to zobaczymy.
  • #4 4846972
    agent100
    Poziom 14  
    Ocena: 23
    Witam!
    190V? Tutaj będziesz miał błąd odczytu z racji tego, że za mostkiem nie masz jeszcze prądu stałego lecz "piłe" i miernik może "głupieć". Na oscyloskopie będziesz miał bardziej realny pomiar.