logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda

Czy podstawka chłodząca DIY z wentylatorów 12V pomoże na przegrzewanie laptopa?

p.kaczmarek2  26 4377 Fajne? (+5)
📢 Słuchaj (AI):
Widok trzech zamontowanych wentylatorów komputerowych pod drewnianym stołem.
Dzisiaj sprawdzam czy własna podkładka chłodząca do laptopa jest w stanie obniżyć jego temperatury. Właściwie to będzie przeróbka stołu, więc raczej "stół chłodzący". Pomiary będą dokonywane na CPU oraz na dysku SSD. Całość pokażę na wykresach - skontrastuję pracę bez podstawki oraz z podstawką w dwóch trybach (cichy i najmocniejszy).

Podstawkę wykonałem poprzez umieszczenie trzech wiatraczków komputerowych w otworach wykonanych w starym stole. Początkowo chciałem też laptopowi zrobić "siedzonko" by go lekko unieść, ale ostatecznie uznałem, że pokombinuję inaczej - pozwoliłem sobie zdjąć dolną pokrywę laptopa tak by odsłonić dyski, RAMy i część radiatora:
Otwarty spód laptopa z widocznymi komponentami wewnętrznymi, w tym dysk SSD Samsung i pamięci RAM Crucial.
Sam laptop to 17-calowy, już w tych czasach wręcz stacjonarny gigant o Intel Core i7-6700HQ, GeForce GTX 1060 i 64GB RAM. Ten staruszek może nawet uruchamiać wielkie modele językowe, a nawet generować obrazy ze Stable Diffusion!
Dla formalności dodam, że teraz to jest laptop "warsztatowy" i nie wymaga mobilności. Stół podobnie - pochodzi ze śmieci.
Co do szczegółów budowy podstawki, to nie ma czym się chwalić, gdyż po prostu zamontowałem wentylatory pod stół - przedstawię jedno zdjęcie:
Widok trzech zamontowanych wentylatorów komputerowych pod drewnianym stołem.
To w trakcie testów, normalnie 3 wentylatory pracują.
Zatem pora na testy...

Testy w trakcie normalnej pracy
Początkowo próbowałem testów przy sztucznym, 100% obciążeniu wszystkiego, bez żadnych przerw, ale niestety nie byłem w stanie rzetelnie zaobserwować polepszenia. Myślałem, że odniosłem kompletną porażkę - ale jednak nie. Liczy się to, ile pomaga podstawka w praktyce, a nie to, ile pomaga w teoretycznej, sztucznie wytworzonej sytuacji.
A w praktyce jest tak, zacznę od poziomów szumu:
- na około 50% mocy (na oko) poziom szumu wentylatorków jest akceptowalny
- na pełnej mocy wentylatorki są dość głośne, ale można się przyzwyczaić - wystarczy puścić coś na Youtube, itd, może jakiś jakiś fajny podcast, i można przeżyć
Jednakże nas bardziej ciekawią temperatury.
No to popatrzmy - przepraszam za złą kolejność - wykres poniżej to przejście z 50% dmuchania do 100%:
Wykresy temperatur i obciążenia CPU podczas testów chłodzenia laptopa
Wybaczcie moment ze zgaszonym dmuchaniem.
Czyli przy 50% dmuchania SSD miał około 40 stopni, a przy 100% spadł do 30. Rdzenie procesora przy 100% dmuchania oscylują wokół 62-72 stopni, a przy 50% było około 10 stopni więcej (72-82).
Poniżej drugi wykres - przejście z 100% dmuchania na 0%:
Wykres temperatury CPU i SSD podczas testu chłodzenia.
Powyżej widać, że bez mojej podstawki SSD nagrzewa się do 61 stopni a CPU oscyluje wokół 70-80 stopni, z czasem osiągając wyższe temperatury.
Poniżej ten sam wykres po jakimś czasie:
Wykresy testu stabilności systemu w programie AIDA64 przedstawiające temperatury i użycie procesora.
Powyżej widać, że temperatura pomału wciąż rośnie, rdzenie osiągają 80-92 stopnie.
Ok, włączam znów na pełne chłodzenie, patrz poniżej:
Wykresy temperatur i użycia CPU w AIDA64 Wykresy temperatury i użycia CPU z testu chłodzenia laptopa.
SSD spadło do 30 stopni, rdzenie są na około 50-60. Nieźle!

Ciekawostka 1
W trakcie ciężkiej pracy pod obciążeniem jeden z moich dysków SSD, Samsung 960 PRO 2TB nagle zaczął pokazywać zdrowie 50% zamiast 90%. Początkowo nie wiedziałem, skąd się to bierze, ale potem wrócił do 90%. Po kilku eksperymentach więcej zorientowałem się, że on pokazuje 50% gdy się przegrzewa - tj. jego temperatura zmienia odczyt health...
Zrzut ekranu przedstawiający monitorowanie żywotności dysku SSD za pomocą oprogramowania użytkowego. Wykres pokazuje zmienność żywotności dysku na przestrzeni dni.

Ciekawostka 2
Do monitorowania temperatur użyłem AIDA i ten program zrobił mi jedną niespodziankę - po 5 godzinach testu zaczęło mi nagle brakować pamięci RAM, a menedżer zadań pokazał, że AIDA zajmuje ponad 40GB... momentalnie przerwałem jego proces, a na pamiątkę zrobiłem ten zrzut:
Zrzut ekranu menedżera zadań systemu Windows z wyświetlonym użyciem pamięci RAM.

Podsumowanie
Co tu mogę napisać? Chyba zacznę od tego, że podkładka chłodząca nie powinna stanowić substytutu konserwacji wnętrza, usuwania kurzu, poprawnej wymiany pasty i termopadów. A oprócz tego...
Nie wiem na ile mój wynalazek ma się do tego co można kupić, dodatkowo nieco pooszukiwałem (zdjąłem dolną pokrywę laptopa), ale generalnie jestem zadowolony. To miała być tylko sztuka dla sztuki, a jednak mojej małej stacji roboczej to pomogło.
Tak jak pisałem, wszystko było testowane w praktycznych warunkach i w praktyce to pomaga, też mojemu dyskowi SSD, a chyba lepiej by SSD pracował przy 30 a nie 60 stopniach?
Całkiem możliwe też, że całość można by zoptymalizować, np. może nieco podnieść laptopa o 1 cm tak by powietrze owiewało go całego? Czy sądzicie, że to by pomogło? A może macie inne sugestie? Jestem otwarty na pomysły.
Czy korzystacie z podstawek chłodzących do laptopów? Zapraszam do dyskusji.

O autorze
p.kaczmarek2
Inżynier programista z wieloletnim doświadczeniem embedded i full stack developer. Specjalizuje się w: embedded, Full-Stack Developer p.kaczmarek2 napisał 14444 postów o ocenie 12415 , pomógł 650 razy. Jest z nami od 2014 roku.

Komentarze

Anonymous 07 Wrz 2024 10:54

Dużo kurzu widzę - może przegrzewanie to problem zapychania kurzem? [Czytaj dalej]

p.kaczmarek2 07 Wrz 2024 10:59

On od początku się dość mocno grzał. Ogólnie to jest czyszczony co jakiś czas, rzeźbę z podkładką zdecydowałem się wykonać dodatkowo by sprawdzić ile pomoże. Ostatnio też wymieniałem mu jeden wentylatorek... [Czytaj dalej]

omin172 07 Wrz 2024 12:40

Odpowiadając na tytułowe pytanie: jasne, że tak, ale koniecznie trzeba zdjąć lub rozwiercić dolną pokrywę. U mnie temperatura CPU spadła o jakieś 10 stopni, a chipsetu o około 20 po rozwierceniu dolnej... [Czytaj dalej]

Janusz_kk 07 Wrz 2024 14:20

Nie, bo używanie laptopa w domu zamiast stacjonarnego to kompletny bezsens, tak mam laptopa i nie używam go w domu. [Czytaj dalej]

p.kaczmarek2 07 Wrz 2024 14:23

Dokładnie takie wrażenia mam co do dolnej pokrywy. Zastanawiam się, czy rozwiercenie u mnie tego co nie da się zdjąć by pomogło jeszcze? Ale jak już to bym musiał to zrobić po wyjęciu płyty głównej. U... [Czytaj dalej]

omin172 07 Wrz 2024 17:13

Ze zdjęć widać, że pewnie masz na myśli te fragmenty, które i tak są pod dodatkową pokrywą, którą zdjąłeś - pewnie, że tam można nawiercić otworów uważając jedynie, żeby nie uszkodzić ewentualnych elementów... [Czytaj dalej]

Anonymous 07 Wrz 2024 18:57

@januszkk ?? Bardzo dziwne oświadczenie - używanie notebooka ma sens w domu ze względu choćby na zużycie energii... [Czytaj dalej]

p.kaczmarek2 07 Wrz 2024 19:43

Też mnie to zaintrygowało, @januszkk , to ile Twój komputer pobiera mocy w stanie normalnej pracy i pod pełnym obciążeniem? Ile dodatkowo mocy pobiera monitor? Z ciekawości bym to przyrównał to przedstawionego... [Czytaj dalej]

Janusz_kk 07 Wrz 2024 21:26

Nie wiem, to dla mnie nieistotne, mam I5 na płycie 1150 to ile to może brać? 100W? do tego dwa monitory po może 50W? grafika to jakaś słabiutka bo w gry nie gram, laptop pewnie ułamek tego weźmie ale w... [Czytaj dalej]

omin172 07 Wrz 2024 22:53

Ale jaką wygodę, skoro laptop ma te same złącza co desktop i podobnie się na nim pracuje? Na dodatek jest mały i cienki i wszędzie się zmieści, a o wielką blaszaną skrzynkę ciągle się tylko człowiek p... [Czytaj dalej]

p.kaczmarek2 07 Wrz 2024 23:02

Dla mnie pobór mocy jest ważny i to nie tylko przez chęć do oszczędzania energii ale również dlatego, że nie lubię zbędnie nagrzewać pomieszczenia w którym jestem. Chociaż i tak pewnie jak ten sprzęt co... [Czytaj dalej]

ando09 07 Wrz 2024 23:30

PC czy laptop każdy ma swoje wady i zalety. Dla jednych ważniejsza będzie moc i możliwość rozbudowy a dla innych mobilność. Ale to nie o tym dyskusja. Sam lata temu wykonałem podobną rzeźbę. Za podkładkę... [Czytaj dalej]

VIGOR_PICTURES 08 Wrz 2024 08:23

Brzmi jak typowe tzw. flame wary z lat kiedy byłem młody i głupi (teraz jednej z tych cech już nie posiadam). Laptop, czy "stacjonarka" - już jutro w gali fame MMA. Każdy typ komputera ma swoje wady... [Czytaj dalej]

SP5IT 08 Wrz 2024 15:07

Nie. Moje laptopy wykonują zadania, które w ogóle nie obciążają sprzętu a do pozostałych zadań mam stacjonarne PC gdzie chodzenie nie jest żadnym problemem. M [Czytaj dalej]

quish 08 Wrz 2024 23:27

Pacjent Dell g15 - podstawka jedynie poprawia obieg powietrza pod laptopem, wentylator czy włączony czy na pełnym gazie nie zmienia temperatur. Ktoś pytał ile może brać prądu laptop - mój ma zasilacz 240W... [Czytaj dalej]

popek9 09 Wrz 2024 07:27

nie zgodziłbym się iż jest to bezsens wręcz odwrotnie, obecnie nowe laptopy właśnie idealnie zastępują klasyczne PC-ty. Można mieć wszystko na stałe podpięte do stacji na usb-c i jednym przewodem podłączamy... [Czytaj dalej]

Janusz_kk 09 Wrz 2024 08:05

Tyle że taki laptop ze stacją kosztuje tyle co dwa pc-ty, więc sens jest żaden, A w razie awarii to już klapa całkowita, bo naprawa płyty głównej to kosmos cenowy. No i mocny laptop sie grzeje co juz... [Czytaj dalej]

error105 09 Wrz 2024 08:07

To odpowiem za kolegę, mam za monitorem i3-N305 który pobiera na pulpicie i podczas pisania kodu całe 8-10W, gdy monitor 27” w trybie minimalnego podświetlania zaciąga już 30W ;) podczas kompilacji pobór... [Czytaj dalej]

Janusz_kk 09 Wrz 2024 08:27

Do tego co robię mi wystarczy i kosztował mnie grosze, energię jak pisałem mam swoją. A tu popatrz jak wygląda naprawa laptopa takiego wysilonego https://youtu.be/-vJwT-s-jhY Te peryferia to drugie... [Czytaj dalej]

%}