Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator motocyklowy, problem z regulatorem.

panjaqb 21 Jul 2008 18:47 6893 9
  • #1
    panjaqb
    Level 2  
    Witam

    Mam taki alternator w motocyklu:

    http://yamaha.xt.pl/imgshow.php?eid=&tid=49

    Wychodzą z niego tylko dwa kable! Napięcie na nich to od 40 do 70 kilku V, może więcej, ale racze jw normie. Problem jest z dostaniem odpowiedniego regulatora do tej konstrukcji. Więc pytanie, czy da radę wyprostować prąd, potem ustabilizować go do 12V? Motocykl nie posiada akumulatora jedynie w jego miejsce jest kondensator chyba 10000uF/25V. Czy jest to do zrobienia?
  • #2
    ZGG
    Level 27  
    Alternator motocyklowy. A może raczyłbyś napisać z jakiego to motocykla. Bo wiesz teraz jest wiele rużnych wynalazków.I jak ludzie mają ci pomóc.Chodzi oto jaki tam jest alternator.
  • #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Potrzebujesz regulator "stratny". Jest w nim tyrystor zwierający uzwojenie do masy i w ten sposób regulujący napięcie. Regulatory liniowe, czy inne stabilizatory raczej nie zniosą takiego nadmiaru napięcia do zredukowania. I nie nadaje się też żaden regulator alternatora samochodowego.
    Schematy regulatorów motocyklowych są na forum - użyj szukajki.
  • #4
    panjaqb
    Level 2  
    Motocykl to yamaha 600 tenere, jedna cewka zasila moduł, a reszta cewek jest od świateł.

    fotka realna

    Alternator motocyklowy, problem z regulatorem.

    edit: jakoś nie potrafię znaleźć schemtu regulatora dla alternatora (prądnicy?) jednofazowego
  • #5
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Może być dwufazowy, trzyfazowy. To tylko dublowane bloki.
  • #7
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dokładnie. Ile faz, tyle bloków.
    Tu masz schemat do XT 600:
    http://www.motoinfo.yoyo.pl/Yamaha/Yamaha%20XT600.rar
    i z tego, co widzę, to alternator jest tam trójfazowy. Z alternatora (nr 6 na rysunku) idą TRZY przewody do prostownika/regulatora napięcia (18).
    Poza tym, należało by się dowiedzieć, czemu regulator się spalił. Czy przypadkiem nie jest to winą zwartych uzwojeń alternatora. Było to częstą przyczyną uszkodzeń regulatorów w innym produkcie tej marki.
  • #8
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Nie wiem dokładnie jak tam jest, ale czasem nie jest to konstrukcja taka jak w skuterach? Jeden przewód to bylby odczep do świateł, koniec uzwojenia do ładowania (ale kondensatora?). Jednym słowem sprawdź czy to jest uzwojenie "masowe" z odczepem czy "bezmasowe".
    Schematy różnych regulatorów znajdziesz na http://www.motelek.net/schema/spannung/
    Mam jeszcze schemat nowego chińskiego regulatora z nowego skutera (padły światła i ładowanie): http://www.bikepics.com/pictures/1351997/
  • #9
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Praktycznie regulator będzie potrzebny wyłącznie do ograniczania napięcia podawanego na żarówki. Są różne rozwiązania regulatorów w skuterach, w jednych jest bespośrednie połączenie do ograniczania napięcia świateł, w innych jest tylko "sense" a zwierany jest koniec uzwojenia (do ładowania). W tym co ja rozebrałem nie ma nawet regulatora napięcia ładowania.
    Regulator od skutera pewnie będzie działać, choć obawiam się czy wytrzyma prawdopodobnie większą moc iskrownika. Gdy światła nie będą włączone - w wielu skuterach podłącza się rezystor stratny.
  • #10
    pukury
    Level 35  
    Witam .
    W starych typach motocykli były w tym miejscu stosowane diody zenera .
    Na przykład w Nortonach .
    Jak nie było diody to robiliśmy coś na jaj kształt .
    Odpowiednia ilość prostowniczych dawała ten sam ( podobny ) efekt .
    Jak rozumiem nie masz zamiaru stosować akumulatora .
    Tak więc chodzi tylko o to żeby żarówki się nie paliły - jak rozkręcisz obroty .
    Spadek napięcia na diodzie krzemowej - 0.6V ( około ) - do 12V potrzebujesz 20 szt.
    Zabieg co prawda, prostacki - ale skuteczny .
    Pozdrawiam .
    dodając - albo przewinąć na 3 fazy .
    dodająć jeszcze raz- może napisz do ludzi z linku http://www.reg_mot.republika.pl/