Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić regulator napięcia do motoru?

Bogus105 29 Wrz 2009 12:43 6806 12
  • #1 29 Wrz 2009 12:43
    Bogus105
    Poziom 16  

    Witam,
    na cewce z magneto w Yamaha XT350 mam mniej więcej taki przebieg napięcia jak na rysunku poniżej:

    Jak zrobić regulator napięcia do motoru?

    napięcie na biegu jałowym to ok -/+ 15-20V. Taki przebieg jest na dwóch przewodach idących z magneto względem masy motoru. Jak zrobić układ, który jak najefektywniej wykorzysta energię magneto? Jak widać z przebiegu do sinusoidy mu daleko, czy jest to jakiś objaw zużycia cewek magneto? Czy da się coś z nich wycisnąć? Zaznaczam, że kupowanie oryginalnego mostaka/regulatora to ostateczność ze względu na cenę. W manualu dostępny jest następujący schemat magneto:
    Jak zrobić regulator napięcia do motoru?
    czy jest jakiś sposób aby wyprostować napięcie na przewodach 'w' i 'y/r' tak aby wykorzystać obie połówki napięcia?
    Czy jako regulatora mogę wykorzystać dowolny np. samochodowy regulator napięcia?

  • #2 29 Wrz 2009 20:48
    Jędrek59
    Poziom 17  

    Bez poważnej ingerencji w układ elektryczny nie uda się wykorzystać obydwu połówek napięcia z magneta. Regulator samochodowy w zależności od napięcia w instalacji odpowiednio zwiększa lub zmniejsza prąd wzbudzenia, zaś regulator w twoim motocyklu przy wzroście napięcia zazwyczaj wyzwala tyrystor przez który obciążane są cewki generujące napięcie- im więcej odbiorników jest przyłączonych tym mniej intensywna praca tyrystora- więc regulator samochodowy nie zastąpi oryginalnego.

  • #3 29 Wrz 2009 21:09
    Blicek
    Poziom 26  

    Jezeli da sie tam odizolowac konce cewek od masy i od siebie, to wtedy dwa mostki greatz'a (bo przebiegi z obu cewek nie w fazie) + kondensator wygladzajacy + prosty rgulator PWM. Koszt czesci nie przekroczy butelki 0,7

  • #4 29 Wrz 2009 21:16
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A masz tam uzwojenie wzbudzenia? Czy magneto ze stałym magnesem? Jeśli to drugie, to jak zamierzasz regulować siłę strumienia magnetycznego?
    Przecież są dostępne schematy prostowników/regulatorów. Nawet tu, na forum. Cały proces odbywa się tu na zasadzie prostownika sterowanego z wykorzystaniem tyrystorów (są też rozwiązania z tranzystorami).

  • #5 29 Wrz 2009 22:43
    kybernetes
    Poziom 39  

    Kolego Blazej, prawde mowiac to wszystkie regulatory do tych pradniczek, ktorych schematy udalo mi sie obejrzec to nie byly prostowniki sterowane a raczej "prostowniki zwierane", gdzie po przekroczeniu progu napieciowego nadmiar mocy byl zwierany do masy. Jesli sie myle to prosze mnie poprawic.
    Moim zdaniem prawdziwy prostownik sterowany na tyrystorach bylby tu znacznie lepszym rozwiazaniem i po przewinieciu cewek pozwolilby uzyskac znacznie wiecej mocy z tego magneta. I to bez strat na regulatorze. Pewnym problemem byloby wykonanie ukladu sterowania fazowego (przebieg pradu nie jest sinusoida). Dlatego moze lepszym pomyslem bylaby propozycja kolegi Blicek - przetwornica napiecia.

    Pozdrawiam

  • #6 29 Wrz 2009 23:30
    Bogus105
    Poziom 16  

    no właśnie chciałbym zrobić coś takiego co po przekroczeniu pewnego progu napięcia nadmiar mocy jest zwierany. Jak to zrealizować? Może odpowiednią ilość diod prostowniczych połączoną w szeregu? Zakładając że napięcie przewodzenia diody to 0,7V to łącząc 21 sztuk w szeregu zacznie przewodzić dopiero po przekroczeniu 14,7V czyli nadmiar będzie zwierany przez diody. To napięcie będzie ładowało też akumulator przez jedną diodę prostowniczą aby nie rozładowywać akumulatora gdy napięcie na cewce będzie mniejsze od napięcia akumulatora. Coś jak na rysunku:

    Jak zrobić regulator napięcia do motoru?

    co o tym koledzy myślą? Wolę uniknąć dobierania się do cewek bo ściąganie magneto, przewijanie cewek itp... to trochę za dużo. Powyższy układ zastosował bym do jednego z przewodów(cewek) z magneto, który będzie ładował aku i zasilał kierunki, klakson itp..., a druga cewka, która zasila światła główne, będzie tylko miała dwa 'regulatory' z diod w szeregu bez prostowania, wtedy obie połówki przebiegu będą zasilać żarówkę główną z przodu.

  • #7 30 Wrz 2009 00:19
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Panie kolego kybernetes, uwagi słuszne. Tylko robienie przetwornicy i umieszczanie dodatkowej elektroniki, to przerost formy nad treścią. To musi być prosty układ, działający stabilnie, odporny... Bo pracować będzie w podłych warunkach klimatycznych, a często i elektrycznych.
    Już prostszym od przetwornicy byłby prostownik sterowany robiony może na podobieństwo tych stosowanych w spawarkach. Tylko faktycznie problemem mogą być parametry sygnału na wejściu - dziwny przebieg (swoją drogą to zastanawia mnie czemu akurat taki), szeroki zakres napięć wejściowych, zmienna częstotliwość.
    A poza tym jednoślady nie są pojazdami, które są podatne na poważne przeróbki i rozbudowy elektryki i zazwyczaj z zastosowanych źródeł zasilania prądu starcza "na styk".

  • #8 30 Wrz 2009 00:49
    kybernetes
    Poziom 39  

    Kol. Blazej:
    Przebieg przypomina czkawke bo tam sa waziutkie bieguny cewek nad ktorymi przesuwaja sie szerokie bieguny magnesow (jak wynika z rysunku podanego przez kolege Bogus105, uklad pradnicy przypomina te ze starszych motorow naszej produkcji). Impuls napiecia generowany jest w momencie zmiany natezenia i kierunku pola w rdzeniu cewki, kiedy nad biegunem cewki przesuwa sie granica biegunow magneta. Natomiast kiedy nad biegunem cewki przesuwa sie sam biegun magnesu to pole jest stale i generacja pradu nie nastepuje.

    Kol. Bogus105:
    Jak juz kolega Blazej wyzej wspomnial, schematy i omowienie pracy takich regulatorow znajduja sie na Elektrodzie, wystarczy poszukac. Zapewne mozna tez dostosowac jakis regulator z chinskiego skuterka, sa wzglednie tanie.

  • #9 30 Wrz 2009 01:15
    Bogus105
    Poziom 16  

    myślałem o takim tanim chińskim regulatorze. Byłem dzisiaj w warsztacie motocyklowym i dowiedziałem się że te chińskie regulatory sypią się jak domki w bułgarii...:D:D:D może jakiś samochodowy - z malucha? co koledzy sądzą o pomyśle z diodami z mojego poprzedniego postu?

  • #10 30 Wrz 2009 07:58
    mczapski
    Poziom 38  

    Ale jak było w tej dyskusji regulatory działają w odmienny sposób (samochodowe). Czyli nie da sie zastosować regulatora dla prądnicy obcowzbudnej do tej ze stałym magnesem. Według teorii, jeśli nie chcesz tracić energii to tylko przetwornica. Ale to trochę drogie i niezbyt dobre do stosowania w motocyklu. Zreszto trochę sobie przeczysz pisząc na początku o bezstratności a później akceptując regulator od skutera.

  • #11 30 Wrz 2009 11:10
    Bogus105
    Poziom 16  

    no ok, po prostu na takich sprawach się nie znam, zatrzymałem się na elektronice cyfrowej... Straty zawsze będą, a mi głównie chodzi o zminimalizowanie strat... czasu:) chcę to zrobić i zacząć jeździć. Dalej nikt nie skomentował pomysłu z diodami.

  • #12 01 Paź 2009 11:28
    Bogus105
    Poziom 16  

    witam,
    podłączyłem regulator napięcia, 4-ro pinowy z wejściem 'sense', oraz akumulator. Niby wszystko działa ale część instalacji, która zasila przednie światło główne i tylne nie jest regulowana w schematu instalacji więc dalej żarówki świecą coraz jaśniej jak zwiększa się obroty silnika... I co z tym zrobić? W końcu spalą się żarówki podczas jazdy:/

  • #13 22 Paź 2009 20:44
    oloolo
    Poziom 24  

    jeżeli ta instalacja od swiatła jest odseparowana od tej zasilającej to mozesz zrobić dodatkowy regulator na mostku 1 fazowym i jednym tyrystorze

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo