Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Triak jako klucz - gdzie faza

Paul_0 02 Sie 2008 14:32 5753 10
  • #1 02 Sie 2008 14:32
    Paul_0
    Poziom 9  

    Witam

    Zrobiłem układ sterujący urządzeniami 230V z portu LPT na ULN2803. Na przekaźnikach działa, jednak mam słabej jakości przekaźniki które czasami się zawieszają i przewodzą gdy dany kanał jest nieaktywny, a nawet gdy komp jest wyłączony i układ jest bez zasilania. Ceny "porządnych" przekaźników mnie odstraszyły dlatego próbuję to rozwiązać na triakach.

    Triak jako klucz - gdzie faza

    Zastosowałem ten schemat. Trochę to działa jednak są problemy. Spaliły mi się te rezystory, prawdopodobnie dlatego, że miałem za małe (0,25 nie 0,5W).

    I teraz kluczowe pytanie: czy istotne jest gdzie jest faza? Na wszystkich schematach jakie znalazłem jest wyraźnie zaznaczona. Jak znaleźć fazę niezależnie od podłączenia wtyczki zasilającej? Jak wygląda układ mający na wejściu 2 nieznane przewody i dający na wyjściu fazę i neutralny?

    Drugie pytanie: Mam rezystor ok 37 Ohm 0,25W + kondensator MKT 10nF 400V jako układ gasikowy tego triaka. Czy to dobrze? Są w dobrym stanie nic im się na razie nie stało.

  • #2 02 Sie 2008 15:00
    Quarz
    Poziom 43  

    Podaj tu jaki zastosowałeś typ triaka i optotriaka.
    Dla obwodu sieciowego - tego układu - nie ma znaczenia gdzie jest przewód fazowy, a gdzie neutrealny (zero).
    Pamiętaj też, iż w szereg z obwodem triaka MUSI być włączone obciążenie a co, na zamieszczonym przez Ciebie schemacie, widać jako czerwone kółko z literą L.

  • #3 03 Sie 2008 00:41
    Paul_0
    Poziom 9  

    Optotriak MOC3041, triak BT136 - 4A (docelowo także BT139 16A).

    Co do L - domyśliłem się, że to load. Tak właśnie mam zrobione, że odcinam fazę.

  • #4 03 Sie 2008 01:22
    Quarz
    Poziom 43  

    Paul_0 napisał:
    Optotriak MOC3041, triak BT136 - 4A (docelowo także BT139 16A).

    Co do L - domyśliłem się, że to load. Tak właśnie mam zrobione, że odcinam fazę.

    Zwróć uwagę by optotriak był włączony jak na poniższym schemacie:
    Triak jako klucz - gdzie faza

    i sterowanie triaka odbywało się względem dolnej (pierwszej) anody - rezystor 330Ω pomiędzy bramą a dolną anodą, czyli T1 na poniższym obrazku:
    Triak jako klucz - gdzie faza

  • #5 03 Sie 2008 02:10
    Paul_0
    Poziom 9  

    Mam tak. Znalazłem sobie to datasheet już dawno temu. Triak słuchał się i sterował żarówka 60W przez kilka min dopóki sie rezystory nie spaliły.

    Kilka triaków mi też padło. Jeden od przeciążenia odkurzaczem :D (poszło na starcie 10A, miałem amperomierz; dopiero za którymś startem padł). Zrobiłem sobie mocowania triaka na śrubkach, żeby nie lutować znowu... Padnięte triaki miały zwarcie na pinach main.

    Pytałem się o to czy ważne jest gdzie jest faza dlatego, żeby wiedzieć czy coś jeszcze nie jest źle.

    Prosiłbym bardziej o coś na temat mocy tych rezystorów, a także czy dobry kondensator mam (docelowo nie zamierzam dużych indukcyjnych obciążeń).

  • #6 03 Sie 2008 02:32
    Quarz
    Poziom 43  

    Pytanie: czy do triaka umocowany jest radiator, czy nie jest?
    Moc - nominalna - rezystorów w obwodzie optotriaka 1/4 wata powinna być wystarczająca.
    Parametry dwójnika - snubber'a - R-C są widoczne na podanym przeze mnie schemacie i są one identyczne jak u Ciebie.
    Rezystor 39Ω powinien być 2W, a kondensator na napięcie 275V napięcia przemiennego - oznaczony 275V~ , lub 400V stałego - DC.
    Sprawdź, czy rezystor snubber'a - 39Ω.

  • #7 09 Sie 2008 15:00
    Paul_0
    Poziom 9  

    Wsadziłem tam teraz wszystkie rezystory 0,6W metalizowane.

    Chciałbym się upewnić czy one na pewno są 0,6W? Wymiary i kolory obudowy zgadzają się z tym http://www.nikomp.com.pl/opisy/RP000/RPNA0000.htm.. Jednak tych samych wymiarów są 0,25W.

    Wcześniej triak nie miał radiatora, ale nie zdarzył się nagrzać w te parę minut. Zamontowałem radiator, wymieniłem te rezystory, triak i optotriak, żeby mieć wszystko na pewno ok. Odpaliłem, działało przez 10 min ładnie z żarówką energooszczedną 7W. No to chciałem zwiększyć obciążenie i podłączyłem oprócz tej 7W żarówkę 40W. W tym momencie zaczął iść dymek z tych dwóch rezystorów co wcześniej (360R i 330R pomiędzy triakiem a optotriakiem). Dodam, że sterowanie działa i jak wyłączałem optotriak to światło gasło i dymek też ustawał. Posmażyłem je włączając i wyłączajac chwile. Triak, optotriak i snubber (kondensator i rezystor) wyglądają na nienaruszone i się nie nagrzały.

    Co do snubbera. Nie mam narazie 39Ω 2W, ale znalazłem taki wzór:
    3$P_r < 2C(U_a)^2 f

    3$U_a = U_{ac}\sqrt{2}\sin \phi, f = mains frequency

    Po podstawieniu Uac= 250 V, C = 10 nF, f = 50 Hz i przyjęciu, nawet, że sinφ = 1. Wychodzi równo 1/8 W. Dobry to wzór? Skąd te 2W?

  • Pomocny post
    #8 09 Sie 2008 16:09
    Quarz
    Poziom 43  

    Paul_0 napisał:
    Wsadziłem tam teraz wszystkie rezystory 0,6W metalizowane.

    Chciałbym się upewnić czy one na pewno są 0,6W? Wymiary i kolory obudowy zgadzają się z tym http://www.nikomp.com.pl/opisy/RP000/RPNA0000.htm Jednak tych samych wymiarów są 0,25W.
    Dlatego, że są to rezystory metalowe, czyli napylone metalem (metalizowane) i to bardzo cieńką warstwą.

    Paul_0 napisał:
    Wcześniej triak nie miał radiatora, ale nie zdarzył się nagrzać w te parę minut. Zamontowałem radiator, wymieniłem te rezystory, triak i optotriak, żeby mieć wszystko na pewno ok. Odpaliłem, działało przez 10 min ładnie z żarówką energooszczedną 7W. No to chciałem zwiększyć obciążenie i podłączyłem oprócz tej 7W żarówkę 40W. W tym momencie zaczął iść dymek z tych dwóch rezystorów co wcześniej (360R i 330R pomiędzy triakiem a optotriakiem).
    W ten sposób zapłaciłeś za swą niewiedzę i ignorację... :cry:
    Regulatorów fazowych - z triakiem gdzie reguluje się jego kąt zapłonu - nie należy używać do zasilania żarówek energoeszczędnych... :!: :idea: :cry: ... podobnie i układów "załączanych w zerze" z autosynchronizacją.
    Co, po pierwsze, jest napisane na opakowaniu takiej żarówki energooszczędnej - i to jest informacja dla użytkownika laika.
    Po drugie, obciążeniem - od strony sieci energetycznej - takiej żarówki energooszczędnej jest prostownik mostkowy z filtrem pojemnościowym, ale to nie wszystko; na wejściu w jego obwodzie prądu przemiennego - przed mostkiem prostowniczym - znajduje się (a przynajmniej Normy to zalecają) dławik dwuozwojeniowy - bifilarny - który "nie lubi" skokowych zmian napięcia jakie dostaje z takiego regulatora, ale również ma zdolności "przeciagania prądu'' i stąd Twoje kłopoty z rezystorami w obwodzie optotriaka i z samym triakiem, gdzie musisz w obwodzie snubbera rozładowywać jeszcze energię z indukcyjności.
    Po trzecie, regulator załączany w zerze "nie lubi" układów "przeciągających prąd", a takim jest obciążenie w postaci owej żarówki energooszczędnej.

    Paul_0 napisał:
    Dodam, że sterowanie działa i jak wyłączałem optotriak to światło gasło i dymek też ustawał. Posmażyłem je włączając i wyłączajac chwile. Triak, optotriak i snubber (kondensator i rezystor) wyglądają na nienaruszone i się nie nagrzały.
    Patrz wyżej.

    Paul_0 napisał:
    Co do snubbera. Nie mam narazie 39Ω 2W, ale znalazłem taki wzór:
    3$P_r < 2C(U_a)^2 f

    3$U_a = U_{ac}\sqrt{2}\sin \phi, f = mains frequency

    Po podstawieniu Uac= 250 V, C = 10 nF, f = 50 Hz i przyjęciu, nawet, że sinφ = 1. Wychodzi równo 1/8 W. Dobry to wzór? Skąd te 2W?
    Taka wartość mocy niminalnej tego rezystora jest na wszelki wypadek... :cry: ... ale kto i co ma na wszelki wypadek, to poszukaj sobie sam... :D

  • #9 09 Sie 2008 23:27
    Paul_0
    Poziom 9  

    Quarz napisał:
    W ten sposób zapłaciłeś za swą niewiedzę i ignorację... :cry:


    Domyślałem się, że świetlówka może mieć znaczące cosφ, ale myślałem, że ten snubber wystarczy. Wiedziałem, że świetlówki są problematyczne (np. kiedyś mi migała na wyłączonym wyłączniku z neonówką - odciąłem neonówkę)... Akurat taka lampa była pod ręką. Studiuję informatykę, z elektrotechniki i elektroniki miałem jak dotąd w większości teoretyczne podstawy. Więc nie uważam, że wykazałem się ignorancją. Staram się sam zdobywać praktyczną wiedzę, jednak nie znajdę wszystkiego w google, dlatego się pytam.

    Przyjmuje tą argumentację. W takim razie sprawdzę jak to się będzie zachowywać na zwykłych żarówkach. W przyszłości zamierzam także podłączać do tego np. pompy do CO. Mam nadzieje, że z nimi nie będzie problemu?

    Zainteresowałem się tym układem triak-optotriak, ponieważ "kleiły" mi się tanie miniaturowe przekaźniki. Doradzono mi, że lepsze za kilkanaście zł za jeden. Więc myślałem, że na triaku będzie taniej. Czyli do uniwersalnych zastosowań zostają tylko przekaźniki? Wnioskuję także że takie układy - przekaźnik z triakiem włączającym/wyłączającym też by się nie sprawdziły?

  • #10 04 Lis 2011 10:37
    brombal
    Poziom 19  

    Quarz napisał:

    Dla obwodu sieciowego - tego układu - nie ma znaczenia gdzie jest przewód fazowy, a gdzie neutrealny (zero).


    Absolutnie się nie zgadzam z kolegą sam jestem w trakcie budowy urządzenia i jest to bardzo istotne ze względu bezpieczeństwa układ będzie działał niezależnie od podania fazy ale nie dopuszczalne jest wyłączanie zera bo wtedy na wyjściu zawsze nie zależnie od włączenia czy nie triaka będzie faza .
    W związku z powyższym ponawiam pytanie kolegi czy zna ktoś jakiś układ który ustawił by mi fazę w odpowiednie miejsce układu nie zależnie od włączenia wtyczki w gniazdku .

  • #11 04 Lis 2011 11:03
    Quarz
    Poziom 43  

    brombal napisał:
    Quarz napisał:

    Dla obwodu sieciowego - tego układu - nie ma znaczenia gdzie jest przewód fazowy, a gdzie neutrealny (zero).


    Absolutnie się nie zgadzam z kolegą sam jestem w trakcie budowy urządzenia i jest to bardzo istotne ze względu bezpieczeństwa układ będzie działał niezależnie od podania fazy ale nie dopuszczalne jest wyłączanie zera bo wtedy na wyjściu zawsze nie zależnie od włączenia czy nie triaka będzie faza [spacja zbędna].
    Jak widać, zaprzeczasz sam sobie ... :!: :idea: ... a w układzie dwuprzewodowego zasilania - druga klasa izolacji - odbiornika i dla przenośnego jest "na dwoje babka wróżyła" ... :!: :shock:
    Natomiast dla odbiornika podłączonego do sieci "na sztywno" razem z tym regulatorem jest to przecież dziecinnie proste ... :lol:

    brombal napisał:
    W związku z powyższym ponawiam pytanie kolegi czy zna ktoś jakiś układ który ustawił by mi fazę w odpowiednie miejsce układu nie zależnie od włączenia wtyczki w gniazdku [spacja zbędna].
    Takie coś to tylko w ERA, ale tej już nie ma ... :cry: ... patrz wyżej :!: :idea:

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME