Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do akumulatorów - mały problemik!!

Ktoś12 21 Lut 2004 22:41 6147 5
  • #1 21 Lut 2004 22:41
    Ktoś12
    Poziom 11  

    Postanowiłem zrobić sobie prostownik do ładowania akumulatorów
    samochodowych z regulacją prądu ładowania. którego schemat
    poglądowy przedstawiłem na rysunku poniżej. Wartość prądu reguluje
    się poprzez wprowadzenie opóźnienia załączania tyrystora w stosunku do
    momentu, w którym napięcie na wyjściu prostownika zaczyna narastać, po
    wcześniejszym przejściu przez zero (wprowadzenie przesunięcia fazowego
    pomiędzy napięciem na wyjściu prostownika, a impulsami załączającymi
    tyrystor), czyli tak jak w prostowniku sterowanym. Na rysunku poniżej
    są przedstawione przebiegi napięc dla trzech różnych przesunięć
    fazowych pomiędzy napięciem, a impulsami sterującymi. Mam niestety
    pewne wątpliwości odnośnie tego układu, a mianowicie jakie musi być
    napięcie uzwojenia wtórnego transformatora zasilającego tą ładowarkę i
    przede wszystkim, czy taki układ w ogóle będzie działał.


    Prostownik do akumulatorów - mały problemik!!

    0 5
  • #2 23 Lut 2004 15:36
    afc1000
    Poziom 13  

    Przebieg napiecia na akumulatorze nie bedzie taki jak narysowany, ale uklad bedzie dzialal :) W ogole ten uklad jest prosty praktycznie, a skomplikowany teoretycznie, bo bazuje na zwarciowej pracy transfomatora w szczytowej czesci przebiegu (dla malych transformatorow jest to dopuszczalne). Oczywiscie jakakolwiek regulacja pradu katem wlaczenia jest mozliwa w tym kawalku sinusoidy, w ktorym jej wartosc chwilowa napiecia przekracza napiecie akumulatora. Regulacja ta jest nieliniowa, a prad bedzie sie zmniejszal wraz ze wzrostem napiecia na akumulatorze. O ksztalt pradu ladowania nawet nie pytaj :)
    Napiecie uzwojenia wtornego trafa musi byc takie, zeby przy wlaczonym calkowicie tyrystorze i napieciu na akumulatorze rzedu 14V osiagnac maksymalny prad ladowania + jakistam zapas :) Zmierz, ile jest w jakims prostowniku bez regulacji :)

    0
  • #3 23 Lut 2004 15:50
    grzeskk
    Poziom 29  

    z doświadczenia wiem, że to napięcie ma około 17V a co do impulsów sterujących to oddziel je transoptorem od tyrystora bo możesz mieć problem z zapłonem

    0
  • #4 25 Lut 2004 22:40
    zbych m
    Poziom 17  

    Najlepiej zrobisz jak zastosujesz typowy regulator tyrystorowy po stronie pierwotnej transformatora, natomiast po stronie wtórnej tylko prostownik i amperomierz, oraz ewentualnie kawałek szeregowego rezystora zabezpieczającego około 0,5-1 ohma.

    0
  • #5 26 Lut 2004 16:30
    patrykq
    Poziom 11  

    a nie lepiej zastosować zasilacz komputerowy

    0
  • #6 26 Lut 2004 19:17
    Ktoś12
    Poziom 11  

    afc1000 napisał:
    Przebieg napiecia na akumulatorze nie bedzie taki jak narysowany.. .

    Oczywiście, ja chciałem tylko pokazać orientacyjnie zasadę regulacji prądu (przebiegi te są prawdziwe dla obciążenia rezystancyjnego).

    zbych m napisał:
    Najlepiej zrobisz jak zastosujesz typowy regulator tyrystorowy po stronie pierwotnej transformatora, natomiast po stronie wtórnej tylko prostownik i amperomierz, oraz ewentualnie kawałek szeregowego rezystora zabezpieczającego około 0,5-1 ohma.

    patrykq napisał:
    a nie lepiej zastosować zasilacz komputerowy.
    Niestety propozycje zacytowane powyżej odpadają, ponieważ regulacja musi się odbywać w taki sposób, o jakim, pisałem. Sprawdziłem w praktyce (najlepszy sposób na rozwiązanie wszelkich problemów), że przy napięciu ok. 17V (napięcie na akumulatorze ok. 14V) płynie prąd powyżej 5A (coś koło sześciu) - to powinno wystarczyć (moim zdaniem).


    Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    0